Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Painekahvat  (Luettu 18010 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Painekahvat
« Vastaus #15 : Marraskuu 05, 2008, 17:07:29 ip »

Mutta jos virtaus on 120ml/min kuten ladatulla filtterillä on, niin paine ennen kakkua on n.12 bar. Kakun alapuolella paine tuskin on mainitsemasi liki 8 baria, vaan todennäköisesti edellä jo arvellut 1-2 baria. Paine-ero voi siis olla hyvinkin lähellä maagista yhdeksää baria.

"Oikeassa" espressokoneessa - taikka ainakin oikein säädetyssä paine ei pääse nousemaan noin korkeaksi (12bar) - sillä 9 bar kohdalla pitäisi ohivirtausventtiilin alkaa päästämään vettä läpi, mikä leikkaa paineennousun kakun yläosissa 9 baariin - rotaatiopumpullisissa tämän säätelyn tekee pumppu itse. Pointti tuossa edellisessä oli siis vain se että virtausnopeuden puolittuminen on jossainmielessä "paljon" (eli tuo "vain" 5s ero) - tämä tosin riippuu pumpusta (josta ei ole tarkempaa tietoa) ja toki noissa mittauksissa saattoi olla jonkinverran virhettä.

Mutta kyse ei nyt ole siitä etteikö siellä paineistetussa filtterissä päästäisi 9 baarin lukemiin - todennäköisesti näin jopa on, mutta se tehdään "huijaamalla" samoin kun crema lopussa ja tämä tehdään siitä syystä että näin ko. koneilla on mahdollista saada kaupan valmiiksijauhetuista (mokkapannuille tarkoitetuista) puruista jotain etäisesti espresson näköistä tuotetta.
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Painekahvat
« Vastaus #16 : Marraskuu 10, 2008, 21:51:58 ip »

Huh, tämä keskustelu pisti mielen matalaksi... Olen vähän aikaa sitten hankknut "laadukkaan" espressokeittimen (näin ainakin suuressa kotimaisessa tavaratalossa sanottiin) Pavonin eurobar de luxen sekä kahvimyllyn, jotta saisin hyvää lattea. Pavonin ohjeessa mainostetaan patentoitua, paineistettua kahvaa, jolla sitten en saakaan kunnon espressoa! Ollaanko Italiassa sitten näin hakoteillä kahvin valmistuksessa, kun paineistettua kahvaa mainostavat? Entä voinkohan koittaa hankkia jostain paineistamattoman kahvan ja käyttää sitä keittimessäni?

On tässä kahvin valmistuksessa opettelua ja monta liikkuvaa osaa. Muutaman kerran olen nyt kahvia itse jauhanut ja valmistanut Pavonillani, ja tuntuu, että on aina eri makuista. Toisessa keskustelussa kyseltiinkin, onko uusia baristakursseja tulossa, olisin myös kiinnostunut jos joku tietää?

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Painekahvat
« Vastaus #17 : Marraskuu 10, 2008, 23:02:10 ip »

Ollaanko Italiassa sitten näin hakoteillä kahvin valmistuksessa, kun paineistettua kahvaa mainostavat? Entä voinkohan koittaa hankkia jostain paineistamattoman kahvan ja käyttää sitä keittimessäni?

En tiedä miten isot markkinat Italiassa on espressokeittimille (nyt ei siis mokkapannuja lasketa) kun siellä espressoa saa joka nurkalta järeän baarikoneen tuottamana. Nuo mainokset taitaa olla suunnattu meille "ulkomaalaisille"...

Mikäli löydät jostain keittimeesi paineistamattoman filtterin joka siihen sopii, niin pitäisi toimia. Mutta nyt siis pitää tarkistaa että se on filtteri eikä kahva joka on paineistettu - näitä on käsittääkseni kahta sorttia (eli kahvan pitäisi olla semmoinen josta esim. vesi valuu nätisti läpi kun sitä sinne laskee ilman filtteriä).
Kirjattu

Immanuel

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Painekahvat
« Vastaus #18 : Marraskuu 11, 2008, 10:50:53 ap »

Huh, tämä keskustelu pisti mielen matalaksi... Olen vähän aikaa sitten hankknut "laadukkaan" espressokeittimen (näin ainakin suuressa kotimaisessa tavaratalossa sanottiin) Pavonin eurobar de luxen sekä kahvimyllyn, jotta saisin hyvää lattea. Pavonin ohjeessa mainostetaan patentoitua, paineistettua kahvaa, jolla sitten en saakaan kunnon espressoa! Ollaanko Italiassa sitten näin hakoteillä kahvin valmistuksessa, kun paineistettua kahvaa mainostavat? Entä voinkohan koittaa hankkia jostain paineistamattoman kahvan ja käyttää sitä keittimessäni?

Minun mielestäni ei kannata panna liikaa painoa ihan kaikelle, mitä täällä kirjoitetaan. Kuten tästäkin ketjusta näet, useimmilla ei näytä olevan oikein mitään käsitystä siitä, miten painekahva tai -filtteri itse asiassa kahvinuuttoon vaikuttaa. Lopputuloksesta, eli itse espressosta monilla on jyrkkä näkemys, mutta kuinkahan moni on oikeasti kokeillut rinnakkain samasta kahvista samalla koneella tehtyä painefiltterikahvia ja tavallista? Eli useimmilla ei ole tietoa eikä oikein kokemustakaan, mutta mielipiteitä riittää. Ja jotten olisi muita huonompi, kerron nyt oman mielipiteeni, joka perustuu kokemukseen: Painekahvalla pystyy tekemään hyvää espressoa. On erittäin vaikea sanoa onko paineellisella ja paineettomalla filtterillä tehtyjen espressojen välillä maussa oikeasti juurikaan eroa. Ulkonäkö kyllä on erilainen, mutta en voi vannoa, että erottaisin kahvit toisistaan pelkän maun perusteella. Paljon enemmän vaikutusta makuun on kahvin laadulla, paahtoasteella, paahdon tuoreudella, jauhatuskarkeudella, kahvin määrällä filtterissä ja veden määrällä. Painekahvan vaikutus makuun on mitätön, jos sitä on lainkaan. Positiivisena asiana on takuuvarma ja paksu crema, jos siitä sattuu pitämään. Väitteet, että painekahvaespresso ei ole "oikeaoppista", kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Kirjattu

Jimi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Painekahvat
« Vastaus #19 : Marraskuu 11, 2008, 11:20:02 ap »

Minun mielestäni ei kannata panna liikaa painoa ihan kaikelle, mitä täällä kirjoitetaan. Kuten tästäkin ketjusta näet, useimmilla ei näytä olevan oikein mitään käsitystä siitä, miten painekahva tai -filtteri itse asiassa kahvinuuttoon vaikuttaa. Lopputuloksesta, eli itse espressosta monilla on jyrkkä näkemys, mutta kuinkahan moni on oikeasti kokeillut rinnakkain samasta kahvista samalla koneella tehtyä painefiltterikahvia ja tavallista?

Kyllähän täällä on moni ihan omakohtaisia kokemuksiakin kertonut. Lisäksi muualtakin löytyy tietoa, mieleen tuli ensimmäisenä Coffeegeek.comin Solis SL 70 -arvostelu, jossa kyseistä laitetta testattiin paineistetuilla ja paineistamattomilla filttereillä. Seitsemän ihmisen arvion perusteella shotin laatu oli paineistetulla filtterillä 7.0 ja paineistamattomalla 8.5.

Kuinka suurena tuon eron maussa kokee riippuu toki siitä, millainen kultakurkku sattuu olemaan. Itse en ole tuollaista vertailua (ainakaan vielä) tehnyt.
Kirjattu
Solis Crema SL70 + Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Painekahvat
« Vastaus #20 : Marraskuu 11, 2008, 11:45:53 ap »

Heitänpä lusikkani tähän soppaan minäkin...
Itselleni jäi, kuten monesti lie muualla mainittu, ylimääräinen keitin (pavoni ECN). Se olen majoittanut työmaalle ja nyt saan espressoa myös töissä.
Kotona keittelen Silvialla.
Voihan olla, että makuerot johtuvat muustakin, kuin pelkästään Pavonin painekahvasta. Makuero on kuitenkin ihan huimaavan suuri.
Tuon Pavonin kanssa tulee miltei mistä tahansa kahvista juotavaa kahvia. Cremaksi sitä vaahtoa kahvin pinnassa en kutsuisi, enempi niinkun koristevaatoa se minusta on. Vaahto ei mitenkään maistu oikealta cremalta, vaan on kitkerää.
Oikein herkkua en saa tuolla Pavonilla aikaiseksi mitenkään. Etuna on kuitenkin juuri se, että se hyväksyy konstikkaatkin pavut ihan mukisematta ja niistäkin saan siis juotavaa kahvia aikaiseksi.
Silvian kanssa keittely on paljon herkempää hommaa ja kaikki vaikuttaa lopputulokseen tuhannesti enemmän. Jos kaikki asetukset ovat kohdillaan, niin saan kyllä todella loistokasta kahvia kuppiini aitoine cremoineen kaikkineen.
Sainpa siis sanottua taas yhden mielipiteen tähän kiinnostavaan kinasteluun...

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Painekahvat
« Vastaus #21 : Marraskuu 11, 2008, 12:48:05 ip »

Minun mielestäni ei kannata panna liikaa painoa ihan kaikelle, mitä täällä kirjoitetaan. Kuten tästäkin ketjusta näet, useimmilla ei näytä olevan oikein mitään käsitystä siitä, miten painekahva tai -filtteri itse asiassa kahvinuuttoon vaikuttaa. Lopputuloksesta, eli itse espressosta monilla on jyrkkä näkemys, mutta kuinkahan moni on oikeasti kokeillut rinnakkain samasta kahvista samalla koneella tehtyä painefiltterikahvia ja tavallista?

Minusta tässä on lähiaikoina keskusteltu lähinnä painekahvalla tapahtuvan uuton toimintaperiaatteesta, ja siitä että voiko se olla "oikeaoppinen" - jokainen voi sitten itse päättää onko sillä hänelle väliä vai ei. Kuten tämänkin ketjun kommenteista näkee, monet eivät pidä painekahvan tuotoksia yhtä hyvänä kuin mihin tavallisella kahvalla parhaimmillaan pystyy. Ja koska meitä kiinnostaa suunnilleen kaikki mikä kahviin liittyy, niin olemme koittaneet miettiä syytä tälle ilmiölle. Niin, jostain syystä monilla kahviharrastajilla on taustoja tiedemaailmasta, joten spekulointiin saa tottua näillä alan foorumeilla...

Pienenä vastahärnäyksenä :) voisikin kysyä, että oletko koskaan maistanut erittäin onnistunutta shottia tavallisesta kahvasta? Makua on aika hankala sanoin määritellä, mutta ne näyttävät tältä:

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=676.0;attach=2229;image

(kuva jiiteen lähettämä toisessa ketjussa)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Painekahvat
« Vastaus #22 : Marraskuu 11, 2008, 13:01:42 ip »

...mutta kuinkahan moni on oikeasti kokeillut rinnakkain samasta kahvista samalla koneella tehtyä painefiltterikahvia ja tavallista? Eli useimmilla ei ole tietoa eikä oikein kokemustakaan, mutta mielipiteitä riittää. Ja jotten olisi muita huonompi, kerron nyt oman mielipiteeni, joka perustuu kokemukseen: Painekahvalla pystyy tekemään hyvää espressoa. On erittäin vaikea sanoa onko paineellisella ja paineettomalla filtterillä tehtyjen espressojen välillä maussa oikeasti juurikaan eroa.

Eli et ole itsekään verrannut kahta erilaista kahvaa rinnakkain?
Minä olen käyttänyt "tavallisella" Krupsin thermoblock-koneella sekä painekahvaa että tavallista kahvaa. Vanhassa Krupsissa oli näet sellainen hyvä puoli, että normikahvasta saatiin painekahva erillisellä painelevyllä/venttiilillä. Sen sai myös helposti pois, valinta siis käyttäjällä.

Kokemukset ovat juuri sellaisia, kun tällä sivustolla on usein kerrottu. Painekahvalla sai kahvin kaikista pavuista, myös vanhemmista. Painekahvalla sai kahvin myös valmiiksi jauhetuista puruista, mitä tavallisella filtterillä ei saanut. Hyvistä ja tuoreista pavuista jauhetusta kahvista tuli hyvää kahvia, sitä en voi kiistää. Mutta niistä hyvistä papusista sai vielä paremman kahvin tavallisella filsulla.

Millainen se ero sitten oli: Tavallisella filsulla tehty kahvi maistui raikkaammalta, selkeämmältä ja puhtaammalta. Maussa oli helpompi maistaa erilaisia elementtejä. Painekahvan kahvi oli taasen tasapaksumpaa, maku ei ollut läheskään niin "analyyttinen", jopa vähän tunkkainen. Ero tuli esiin, kun vertasi siihen normifilsulla tehtyyn kahviin. Jos ei verrannut mihinkään, niin eihän sitä tunkkaisuutta huomannut.
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Painekahvat
« Vastaus #23 : Marraskuu 16, 2008, 21:43:46 ip »

Mutta nyt siis pitää tarkistaa että se on filtteri eikä kahva joka on paineistettu - näitä on käsittääkseni kahta sorttia (eli kahvan pitäisi olla semmoinen josta esim. vesi valuu nätisti läpi kun sitä sinne laskee ilman filtteriä).

Kiitos vinkistä! Ikävä kyllä kahva on paineistettu, joten nyt en selviä filtterin vaihdolla. Kahvassa on vain yksi pieni reikä (filtterin alla) josta ei vesi valu läpi.
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Painekahvat
« Vastaus #24 : Marraskuu 22, 2008, 21:04:56 ip »

Vielä palaan tähän keskusteluun, La Pavonin kahvasta mainitaan näin crema.fi:n sivuilla:

"La Pavonin suodatinkahva on paineistettu, mikä takaa espressoon runsaan creman. Patentoitu menetelmä pysäyttää hetkeksi suodatusprosessin, jolloin kahvin aromit saadaan paremmin talteen ja lopputuloksena on maukas espresso hienon creman kera."

Eli ei puske vettä suoraan läpi, tämän luulisi vaikuttavan makuun positiivisesti? Mutta ilmeisesti minun ei pahemmin tarvitse säätää papujen jauhatusastetta, koska kuitenkin lopulta pakottaa veden paineella kakun läpi?
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Painekahvat
« Vastaus #25 : Marraskuu 22, 2008, 21:33:01 ip »

Vielä palaan tähän keskusteluun, La Pavonin kahvasta mainitaan näin crema.fi:n sivuilla:

"La Pavonin suodatinkahva on paineistettu, mikä takaa espressoon runsaan creman. Patentoitu menetelmä pysäyttää hetkeksi suodatusprosessin, jolloin kahvin aromit saadaan paremmin talteen ja lopputuloksena on maukas espresso hienon creman kera."

Eli ei puske vettä suoraan läpi, tämän luulisi vaikuttavan makuun positiivisesti? Mutta ilmeisesti minun ei pahemmin tarvitse säätää papujen jauhatusastetta, koska kuitenkin lopulta pakottaa veden paineella kakun läpi?
Ikävä tuottaa pettymys, mutta asia ei ikävä kyllä ole näin yksioikoinen. Positiivista tuossa on varmasti on se, että pienemmällä kokemuksella ja harjoittelulla saa aikaiseksi kohtuullisen, ehkäpä jopa oikeinkin hyvää espressoa. Sehän tietysti on tavoitteenakin. Negatiivisena puolena tietysti se, että painekahvalla ei pysty saamaan aikaiseksi loistavaa kahvia.

Tämä ei todellakaan tarkoita, että olisit tehnyt huonon ostoksen taikka pavonissa olisi jotain vikaa. Mutta hifistelyyn siitä ei ole, mutta hyviä ja nautinnollisia hetkiä sen kanssa varmasti saat aikaiseksi :)

-Mikko-
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Painekahvat
« Vastaus #26 : Marraskuu 23, 2008, 12:09:15 ip »

Kyllä, niin se on että ei sovi painekahva hifistelyyn.
Tosiaankin täytyy sanoa, että on niissä (painekahvoissa) hyväkin puolensa: Olen kyläilemässä maaseudulla tallirenkinä muutaman päivän.
Tuskani oli melkoinen, kun tiesin, että täällä on tyytyminen Cafe Roma Cremissimo Ariete -keittimellä tuotettuun juomaan.
Se on sellainen ruskea muovihärdelli, mylly toisessa reunassa ja keitin toisessa.
Kävin sitten kirkonkylällä Lidlissä ja ostin sekä parjattuja Crema, että vähempi parjattuja Espressopapuja.
Siitä vaan myllyyn, jauhatusasteella ei mitään väliä? Tamppausta ei tarvita, pikku silittely riittää. Kuppiin tuottuu kahvia, jossa on valkeahko vaahto pinnassa... Kyllä tuota kahvia silti paljon mieluummin juo, kun vaihtoehtona olevaa kultamokkaa suodatinkeittimellä valmistettuna.
Odotan innolla pääseväni huomenna kokeilemaan, miltä nuo Lidlin kahvit OIKEASTI maistuvat. Pelkona on, että ne joutuu laittamaan biojätteeseen, kun kaupungissa ei ole oikeaa kompostia, niinkun täällä landella.
Täällä siis juodaan kahvia ja kotona sitä ensin VALMISTETAAN ja sitten juodaan nautiskellen, jos kaikki elmentit osuu kohdilleen.
Keittimiä ja keittäjiä on moneen lähtöön.
Niin, ja vielä niistä Lidlin kahveista se, että pussin päällä onkin maininta, jotta sopivat kaikkiin automaatteihin, jotka pavuista valmistavat. Se onkin varmaan ihan totta. Itsellä ei ole kokemusta automaatista, mutta eikös ne ole juurikin painekahvasysteemiin perustuvia? Ainakaan en osaa kuvitella automaatin tamppaavan kakkua kovaksi...

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso