Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Presso & jauhatuskarkeus  (Luettu 13347 kertaa)

niekko

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Presso & jauhatuskarkeus
« : Helmikuu 14, 2007, 09:57:57 ap »

Ajattelin pitkästä aikaa ottaa pressopannun kaapista ja laitoin paputilauksen vetämään. Muistaakseni kahvilasi.net-sivustolla oli joskus puhetta siitä, että minkälainen jauhatuksen karkeusaste tekee pressopannuun sopivaa kamaa. Puhetta taisi olla myös Rocky-myllyn säädöistä ja se juuri minua kiinnostaisi, koska omistan kyseisen vehkeen.

En kuitenkaan löytäny vanhaa keskustelusäiettä, joten olisiko foorumilaisilla vinkkejä sopivaan Rocky-lukemaan? Espressoa olen jauhanut suunnilleen arvoilla 7-8.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Presso & jauhatuskarkeus
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2007, 12:01:36 ip »

Jos kukaan ei osaa suoraan heittää, niin suosittelisin jauhamaan maksimikarkeudella ja sitten tarpeen vaatiessa säätämään hienommaksi. Itse ainakin aluksi jauhoin liian hienoksi, jolloin kupilliseen tuli epämiellyttäviä teräviä aromeja.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Presso & jauhatuskarkeus
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2007, 13:14:17 ip »

Rockyssa maksimia ei ole, vaan tarpeeksi kiertäessä yläterä lähtee irti. Mulla essokarkeus on nollan tienoilla ja pressoon käytän asentoa 30. En tosin ole kokeillut, olisiko 40 vielä parempi. Presson makuhan tulee kahvin lisäksi veden lämpötilasta ja lillutusajasta. Karkeus on kompromissi kahvin puruisuuden ja laimeuden välillä. Vähän suodatinjauhatusta karkeampi lienee monien mielestä hyvä.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Presso & jauhatuskarkeus
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2007, 14:01:15 ip »

Eikö Rockyssa ole ollenkaan stoppiruuvia? Onpas jännä...

Itsekin käytin aluksi tuota "suodatinta hieman karkeampaa", mutta huomasin että reilusti karkeammalla saa paremman lopputuloksen. Ainakin minun makunystyröillä, käyttämilläni kohtuutummilla pavuilla ja varsin lyhyellä uuttoajalla.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Presso & jauhatuskarkeus
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2007, 17:34:20 ip »

Jaa, onhan Rockyssa stoppiruuvi, joka ottaa kiinni papusäiliön ulokkeeseen. Kun papusäiliön irroittaa, saa yläterän väännettyä irti asti. Pahoittelen disinformaatiota.
Kirjattu