Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Cascara  (Luettu 10680 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Cascara
« : Marraskuu 06, 2008, 17:09:27 ip »

Tänään tuli postissa pussillinen Cascaraa - elikkä kuivattua kahvimarjan kuorta. Cascarasta voi lueskella (englanniksi) täältä ja juoman valmistusta voi ihmetellä täältä löytyvästä videosta.

Valmistin tuosta "teetä" suositusten mukaisella suhteella 20g/litra pienessä pressopannussa (6g/3dl) neljän minuutin haudutuksella. Maku on aika mielenkiintoinen. Hieman tuossa on sellainen "ruusuinen" aromi mutta taustalla on jotain muuta mille en oikein osaa sanoa vielä nimeä. On varsin makeaa mutta samalla kuitenkin kuivaa (en tiedä onko tällaisessa kuvauksessa mitään järkeä) - eli ei ole sillä tavalla "äklöä" niinkuin marjateet yleensä tuppaavat olemaan. Maistuu siis kahville, mutta ei Kahville. :)

(...jahas nyt sitä sitten jo haudotaan kahvimarjan kuoria, mitähän seuraavaksi - poltetaan lehtiä?  ;) )
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2008, 23:14:26 ip »

Laitetaanpa vielä tapauksesta kuva foorumin "arkistoihin":
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Cascara
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2008, 09:27:46 ap »

Oletko maistanut Robertsin kahvijuomaa? Se on siis jonkinsorttista limpparia, joka on valmistettu kahvimarjasta. Se maistuu lähinnä Pommacille jossa on vähemmän sokeria, olisikin hauska tietää että onko maku lähelläkään tuota oikeaa tavaraa...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2008, 10:10:21 ap »

Oletko maistanut Robertsin kahvijuomaa? Se on siis jonkinsorttista limpparia, joka on valmistettu kahvimarjasta. Se maistuu lähinnä Pommacille jossa on vähemmän sokeria, olisikin hauska tietää että onko maku lähelläkään tuota oikeaa tavaraa...

Olen tuota kerran maistanut, mutta muistikuvat ovat lähinnä että "ei maistunut pahalta". Kuivana tuo cascara tuoksuu vähän luumuilta ja jos tuosta kahviteestä pitäisi antaa "tuttu" vastine niin ruusunmarjatee olisi lähinnä. Tuo marjajuomahan on kai puristettu suoraan marjoista ja olettaisin että cascaran tapauksessa on jonkinlaista fermentoitumisen tuomaa eroa maussa?
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Cascara
« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2008, 17:09:58 ip »

Moikka,

Itsellenikin odottelen tilauksen saapumista Square Mile Coffee Roasterysta. Kuinka pitkään sinulla meni tilauksen saapumisessa? Itse tein tilauksen viime viikon torstaina 27.11 ja maanantaina tuli vahvistus, että ovat postittaneet. Sinällään harmillista, että tilauksessa on mukana myös pari pussia espressoa, joiden en välttämättä haluaisi vanhentuvan postiterminaalissa.
Elättelin vahvasti toiveita, että paketti olisi saapunut tänne jo tällä viikolla, mutta ikävä kyllä näin ei tapahtunut :(

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2008, 20:46:31 ip »

Kuinka pitkään sinulla meni tilauksen saapumisessa?

Kaksi maanantaina postitettua tilausta tuli saman viikon torstaina, yksi torstaina postitettu muistaakseni seuraavan viikon tiistaina. Kolmas maanantaina tehty tilaus viipyi vähän pidempään, tämä johtui siitä että yli kaksikiloisena se kulkikin parcelforcen kautta ei royal mailin. Tällöin taisi kestää yli viikko. Nykyisin tosin taitavat yrittää välttää noita parcelforcelähetyksiä ja laittavat isommat tarvittaessa esim. kahdessa erässä.

Itse tein tilauksen viime viikon torstaina 27.11 ja maanantaina tuli vahvistus, että ovat postittaneet.

Paahto- ja postituspäivä heillä tosiaan on maanantai ja torstai - itse olen tehnyt tilaukset aina viimeistään sunnuntaina tai keskiviikkona ja tällöin on aina ennättänyt seuraavana päivänä käsittelyyn.

Sinällään harmillista, että tilauksessa on mukana myös pari pussia espressoa, joiden en välttämättä haluaisi vanhentuvan postiterminaalissa.
Elättelin vahvasti toiveita, että paketti olisi saapunut tänne jo tällä viikolla, mutta ikävä kyllä näin ei tapahtunut :(

Voi olla jo joulunajan "tunnelmaa" postin kulussa ja on hieman verkkaisempaa - toivotaan että saapuvat maanantaina - Hoffmann tosin suositteli 7-10 päivän huilia pavuilleen (täällä - kohdassa "Freshness"), joten papujen pitäisi olla ensiviikon alusta parhaimmillaan. :) (Autumn Espresso oli muuten kyllä oikein namia - ensiviikolla pitäisi kai tulla Winter Espresso myyntiin, jota kovasti odottelen.)

Cascaran makukuvauksiin, tai oikeastaan tuoksukuvauksiin, voisin muuten lisätä hunajan.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Cascara
« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2008, 22:06:35 ip »

Hoffmann tosin suositteli 7-10 päivän huilia pavuilleen (täällä - kohdassa "Freshness"), joten papujen pitäisi olla ensiviikon alusta parhaimmillaan. :) (Autumn Espresso oli muuten kyllä oikein namia - ensiviikolla pitäisi kai tulla Winter Espresso myyntiin, jota kovasti odottelen.)

Cascaran makukuvauksiin, tai oikeastaan tuoksukuvauksiin, voisin muuten lisätä hunajan.
No toivotaan että tulevat alkuviikosta, muuten tulee kauhea kiire että saa varmasti juotua kaiken tuoreena :D

Ilmoittele ihmeessä kokemuksia Winter Espressosta, laatukahvia ei maailmassa koskaan ole liikaa. Varsinkaan tällä hetkellä briteissä kun punnan kurssikin suosii sieltä tilaamista.

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2008, 16:57:27 ip kirjoittanut Misse »
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2008, 09:09:48 ap »

No toivotaan että tulevat alkuviikosta, muuten tulee kauhea kiire että saa varmasti juotua kaiken tuoreena :D

Ilmoille ihmeessä kokemuksia Winter Espressosta, laatukahvia ei maailmassa koskaan ole liikaa. Varsinkaan tällä hetkellä briteissä kun punnan kurssikin suosii sieltä tilaamista.

-Mikko-

Jokos sait pakettisi? Winter Espressoa ei ole vielä näkynyt, tänään tosin on Autumn jo kadonnut valikoimasta - ehkäpä kohta siis. Itse tilasin vielä maanantaina lisää tuota Autumnia ja paketti saapui normaalilla nopeudella eilen (torstaina).
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Cascara
« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2008, 11:19:51 ap »

Jokos sait pakettisi? Winter Espressoa ei ole vielä näkynyt, tänään tosin on Autumn jo kadonnut valikoimasta - ehkäpä kohta siis. Itse tilasin vielä maanantaina lisää tuota Autumnia ja paketti saapui normaalilla nopeudella eilen (torstaina).
Joko maanantaina tai tiistaina tuli paketti. Itse olen kyllä tykännyt oikein paljon tuosta Autumn sekoituksesta. Crema ei mielestä ole kovin kestävä, joka itselleni oli pienoinen yllätys. Joka tapauksessa, ehkäpä parhaimmat koskaan nauttimani espressot olen siitä saanut aikaiseksi, ei ehkä täysin yllä tukholman mellqvistissä saamaani espressoon, mutta lähelle kuitenkin.

Cascaraa maistoin vasta eilen illalla ja totesin että siinä on kyllä oivallinen juoma näin talvisaikaan. Cascara näyttikin menneen loppuun tällä viikolla square milessä, joten aikalailla viimeisiä eriä taisin saada :)

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2008, 20:46:21 ip »

Crema ei mielestä ole kovin kestävä, joka itselleni oli pienoinen yllätys.

Itse en kovin epänormaalia creman haihtumista tuossa huomannut - tosin eipä se siinä kupissa kauaa ehtinyt aina lojumaankaan. :). Itse noudatin aika "orjallisesti" annettuja suositusparametreja uutossa ja namiahan tuo oli. Pitää katsastella tämän uuden erän kera tarkemmin tuota cremaa. Tuo cremakäyttäytyminen saattaa johtua tietysti siitä, että sekoitus koostuu kolmesta pestystä (washed) arabicapavusta ja kuivakäsitellyt (dry processed) taisivat muistaakseni olla niitä paremmin cremaa puskevia tapauksia.

Cascaraa maistoin vasta eilen illalla ja totesin että siinä on kyllä oivallinen juoma näin talvisaikaan. Cascara näyttikin menneen loppuun tällä viikolla square milessä, joten aikalailla viimeisiä eriä taisin saada :)

Todella nopeaan se 40 kiloa tuolta haihtui, ei siinä tainnut mennä kuin reilu kuukausi.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Cascara
« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2008, 21:48:21 ip »

Itse en kovin epänormaalia creman haihtumista tuossa huomannut - tosin eipä se siinä kupissa kauaa ehtinyt aina lojumaankaan. :). Itse noudatin aika "orjallisesti" annettuja suositusparametreja uutossa ja namiahan tuo oli. Pit
Siis cremaa tulee hyvin, mutta se tosiaan haihtuu aika nopeasti. En sitten tiedä olisiko syynä välistä turhankin kuumat kupit. muistaakseni square milen suosituksena on 18-19gramman annokset, mutta se ei oikein onnistu ilman massiivista kanavointia elektralla. Tietysti voisi kokeilla karkeammalla jauhatuksella triplasihtiin millaista silloin tulisi.
 Ja HX:llä ei ilman thermocouplea ihan asteen tarkkuudella noita lämpöjä saa huuhdottua :)

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #11 : Syyskuu 15, 2009, 20:22:02 ip »

Jälleen olisi Cascaraa saatavilla siitä kiinnostuneille: linkki. Sen saa myös tämän mielenkiintoisen lajitelman kylkiäisenä.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Cascara
« Vastaus #12 : Syyskuu 17, 2009, 20:55:30 ip »

Sen saa myös tämän mielenkiintoisen lajitelman kylkiäisenä.

Tuostapa tuleekin hyvä tapa sisäänajaa cupping-lusikat. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cascara
« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2009, 22:57:45 ip »

hyvä tapa sisäänajaa cupping-lusikat. :)

On niitä jo ennätetty tuossa toimessa testaamaan :) Mutta tarkoitus oli kyllä jatkaa tuolla paketilla harjoittelua - sopivasti saapui viikonlopuksi.
Kirjattu