Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Konebox.fi  (Luettu 46130 kertaa)

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #15 : Lokakuu 31, 2008, 12:45:29 ip »

Minunkin eka keittimeni oli halpa boilerikeitin, vaikken silloin osannut asiaa sen kummemin ajatella. Clas Ohlson aikoinaan möi sellaista, olisko hintana ollut 79 euroa tai jotain. Heikkoutena oli kestävyys mutta toisaalta takuu oli niin pitkä että sain rahat takaisin kun se hajosi reilun vuoden käytön jälkeen. Tietenkin kyseessä on täys lelu verrattuna johonkin Silviaan, mutta kyllä näin jälkikäteen ajateltuna, kun on kokemusta myös halvasta thermoblock-keittimestä, niin suosittelen mieluummin tuollaista pikkuboilerivehjettä.
Kirjattu

Forsperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #16 : Marraskuu 25, 2008, 11:00:17 ap »

Kolmitieventtiili olisi minusta jo lähes ihme tuonhintaisessa koneessa. Ja veikkaanpa että sitä ylipaineventtiiliäkään ei varmaan ole. Kyllä tuo kuitenkin yhä tavallisen markettikeittimen voittaa, ja hinta on lähes sama.

Minulla on tuollainen Kenwood. Minusta laite on ihan asiallisen oloinen, vaikka onkin vähän muovinen eikä niin kovin tyylikäs. Paineventtiili siinä mielestäni on, sillä pumpun käydessä ritilän alla olevaan tyhjennettävään altaaseen lirisee hiljalleen vettä koneen sisuksista sitä enemmän, mitä tiukempaan on tampannut. Kolmitieventtiilistä en osaa sanoa, koska en tarkalleen tiedä, mikä sen funktio on. Olen saanut käsityksen, että sen tarkoituksena on estää veden roiskuminen, jos kahva poistetaan heti kahvinteon jälkeen. Onko näin? Tästä Kenwoodista ei kuulu pihahdustakaan, vaikka kahvan poistaisi koska (pumpun käydessä en tosin ole kokeillut).

Filttereitä tuli mukana kaksi ja ovat molemmat paineistettuja. Paineistuksen voi kyllä poistaa irroittamalla venttiilin filtterin alapuolelta, jos siihen on tarvetta. Laitteella tehdyn kahvin laadusta en osaa sanoa, koska minulla on niin vähän kokemusta. Huomasin kyllä, että ennen kuin kahvan kahveineen panee paikalleen, kannatta laskea vettä ilman kahvaa niin kauan, että boilerin merkkivalo sammuu ja tehdä kahvi vasta kun se syttyy uudelleen. Ainakin minun mielestäni tällä tavalla kahvista tulee huomattavasti parempaa kuin tekemällä kahvin tuosta vaan. 
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #17 : Marraskuu 25, 2008, 11:36:32 ap »

Minulla on tuollainen Kenwood. Minusta laite on ihan asiallisen oloinen, vaikka onkin vähän muovinen eikä niin kovin tyylikäs. Paineventtiili siinä mielestäni on, sillä pumpun käydessä ritilän alla olevaan tyhjennettävään altaaseen lirisee hiljalleen vettä koneen sisuksista sitä enemmän, mitä tiukempaan on tampannut.

Kyllä siinä sitten on ylipaineventtiili.

Kolmitieventtiilistä en osaa sanoa, koska en tarkalleen tiedä, mikä sen funktio on. Olen saanut käsityksen, että sen tarkoituksena on estää veden roiskuminen, jos kahva poistetaan heti kahvinteon jälkeen. Onko näin? Tästä Kenwoodista ei kuulu pihahdustakaan, vaikka kahvan poistaisi koska (pumpun käydessä en tosin ole kokeillut).

Kyllä, se siis laskee ylimääräiset paineet tippa-astiaan kun pumpun sammuttaa. Jos venttiili on niin sen kyllä huomaa, koska vedet tulevat aika roiskahtamalla. En oikein usko että Kenwoodissa on kolmitieventtiiliä.

Huomasin kyllä, että ennen kuin kahvan kahveineen panee paikalleen, kannatta laskea vettä ilman kahvaa niin kauan, että boilerin merkkivalo sammuu ja tehdä kahvi vasta kun se syttyy uudelleen. Ainakin minun mielestäni tällä tavalla kahvista tulee huomattavasti parempaa kuin tekemällä kahvin tuosta vaan. 

Tällöin uutat kahvin boilerin ollessa päällä, eli todennäköisesti veden lämpö on korkeampi. Yleensä pienet keittimet kärsivät alilämmöstä, joten tuo temppu on tosiaan hyvä tehdä ja vaikutus kahviin voi olla melkoisen suuri.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #18 : Marraskuu 25, 2008, 12:36:58 ip »

Tällöin uutat kahvin boilerin ollessa päällä, eli todennäköisesti veden lämpö on korkeampi. Yleensä pienet keittimet kärsivät alilämmöstä, joten tuo temppu on tosiaan hyvä tehdä ja vaikutus kahviin voi olla melkoisen suuri.


Tai siis tarkkaan ottaen hän uuttaa kahvin boilerin lämmityssyklin juuri päätyttyä. Kuvauksesta päätellen kun merkkivalo toimii toisin päin kuin yleensä, eli sen tulkintana on "valo palaa = valmis" (eikä normaali "valo palaa = boileri päällä"). Itse asia tietysti menee juuri niin kuin sanot eli lämpötila on tuolla tavalla korkeampi, mikä on pikkuvehkeessä todennäköisesti hyvä asia.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #19 : Marraskuu 25, 2008, 13:07:23 ip »

Tai siis tarkkaan ottaen hän uuttaa kahvin boilerin lämmityssyklin juuri päätyttyä. Kuvauksesta päätellen kun merkkivalo toimii toisin päin kuin yleensä, eli sen tulkintana on "valo palaa = valmis" (eikä normaali "valo palaa = boileri päällä"). Itse asia tietysti menee juuri niin kuin sanot eli lämpötila on tuolla tavalla korkeampi, mikä on pikkuvehkeessä todennäköisesti hyvä asia.

Jep, Soliksessakin menee päinvastoin tuo valo. Eli boilerisyklin päätyttyä valo sammuu. Itse tähtäsin tuohon valon sammumiskohtaan Soliksella ja se auttoi nostamaan kahvinlaatua huimasti.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Forsperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #20 : Marraskuu 25, 2008, 14:33:38 ip »

Tai siis tarkkaan ottaen hän uuttaa kahvin boilerin lämmityssyklin juuri päätyttyä. Kuvauksesta päätellen kun merkkivalo toimii toisin päin kuin yleensä, eli sen tulkintana on "valo palaa = valmis" (eikä normaali "valo palaa = boileri päällä"). Itse asia tietysti menee juuri niin kuin sanot eli lämpötila on tuolla tavalla korkeampi, mikä on pikkuvehkeessä todennäköisesti hyvä asia.

Juuri näin on asian laita. Valo syttyy, kun vesi boilerissa on lämmennyt. Kolmitieventtiiliä ei laitteessa varmaankaan sitten ole, sillä vesi ei tippa-altaaseen mitenkään roiskahtamalla tule. Tosin vettä valuu vielä pumpun sammuttamisen jälkeen jonkin aikaa. Kokeilin äsken ottaa kahvan pois heti, kun pumppu oli sammutettu ja tuloksena oli vaimea pihahdus. Pari sekuntia kun odottaa, ei kuulu enää mitään.
Kirjattu

Jimi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #21 : Marraskuu 25, 2008, 21:10:41 ip »

Jep, Soliksessakin menee päinvastoin tuo valo. Eli boilerisyklin päätyttyä valo sammuu. Itse tähtäsin tuohon valon sammumiskohtaan Soliksella ja se auttoi nostamaan kahvinlaatua huimasti.

Taitaa tehdä muisti tepposet, tai sitten ymmärsin väärin.. Soliksessa pumpun kytkimen kohdalla oleva valo palaa, kun vehje on "toimintavalmis" eli lämmin. Eli kun koneen laittaa kylmänä päälle, valo ei pala. Valo syttyy, kun vesi on tarpeeksi lämmintä.

Oma tapani on juoksuttaa vettä kahvan läpi kunnes valo sammuu, ladata filtteri kahvilla ja uuttaa kun valo on jälleen syttynyt. Käsittääkseni lämpötila valon syttyessä on korkeimmillaan, koska silloin boileri sammuu? Enpä tosin ole ehtinyt tarkkoja vertailuja tai mittauksia tehdä :)
Kirjattu
Solis Crema SL70 + Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #22 : Marraskuu 25, 2008, 22:01:48 ip »

Taitaa tehdä muisti tepposet, tai sitten ymmärsin väärin.. Soliksessa pumpun kytkimen kohdalla oleva valo palaa, kun vehje on "toimintavalmis" eli lämmin. Eli kun koneen laittaa kylmänä päälle, valo ei pala. Valo syttyy, kun vesi on tarpeeksi lämmintä.

Oma tapani on juoksuttaa vettä kahvan läpi kunnes valo sammuu, ladata filtteri kahvilla ja uuttaa kun valo on jälleen syttynyt. Käsittääkseni lämpötila valon syttyessä on korkeimmillaan, koska silloin boileri sammuu? Enpä tosin ole ehtinyt tarkkoja vertailuja tai mittauksia tehdä :)

Joo liian vähän unta ja liikaa töitä  :-X. Niin siis tarkoitus oli vaan todeta että proseduuri menee päinvastoin niinkuin yleensä näissä E61 gruppon koneissa. Valo toimii päinvastoin niinkuin esim. Silviassa. Mutta tosiaan uutto heti kun valo on syttynyt. Siitä voi muutaman sekunnin jopa valuttaa kuumimmat vedet ensin pois. Lämpöä Soliksella tuntui riittävän :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #23 : Marraskuu 25, 2008, 22:25:40 ip »

Oma tapani on juoksuttaa vettä kahvan läpi kunnes valo sammuu, ladata filtteri kahvilla ja uuttaa kun valo on jälleen syttynyt. Käsittääkseni lämpötila valon syttyessä on korkeimmillaan, koska silloin boileri sammuu?

Kun lämmityselementti sammuu niin boileri on kuumimmillaan (tai hetki sen jälkeen, kun lämpö elementin ja boilerin välillä on tasaantunut). Uuton aikana boileri jäähtyy kunnes termostaatti taas kytkee virran. Mikäli uuton aloittaa silloin kun elementti on päällä voi se pysyä päällä koko ajan, koska lämpö ei nouse niin paljon että termostaatti kytkisi pois - eli tällä tavalla uuttolämpö voi olla vielä korkeampi. Ja termostaatti reagoi aina viiveellä, eli se lämpö mitä termostaatti säätelee ja se mitä tulee ulos ovat vähän eri asioita. Lämmityssyklin vaikutus riippuu monesta asiasta: boilerin koosta, lämmityselementin tehosta ja termostaatin säädöistä sekä sijainnista. Yleensä kuitenkin tuo uutto heti lämmityksen päätyttyä on ilmeisesti se toimivin tapa yksiboilerikoneissa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tomi_

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #24 : Joulukuu 07, 2008, 18:00:47 ip »

Tai vielä parempi, boilerikeitin reilulla satkulla:
http://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=100304

Pillikin näyttää tässä asialliselta.


Itse olen harkinnut mutteripannun päivittämistä espressokoneeseen. Homma on tähän asti tyssännyt siihen, että lukemani perusteella kannattaisi hankkia boilerilla varustettu aparaatti. Nämä yleensä tuppaavat olemaan oman budjettini yläpuolella.

Olisikohan tuosta em. Kenwoodista passeli peli meikäläiselle? Itse en kuitenkaan suhtaudu kahvitteluun niin intohimoisesti, mutta kunnon cappucino kyllä maistuu viikonloppuisin aamupalalla. Lisäksi insinööriopiskelijana tykkään puljailla laitteiden kanssa, joten minua ei haittaa vaikka kyseessä ei olekaan 'nappia painamalla' kokonaisuus.

Itse olen siis jo myynyt tuon Kenwoodin itselleni, mutta onko teidän mielestännä jotain hyvää syytä (punaisen värin lisäksi) miksi minun ei kannattaisi tuota ostaa? Nythän joulukin sopivasti tulossa... :)
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #25 : Joulukuu 07, 2008, 20:32:40 ip »

Itse olen siis jo myynyt tuon Kenwoodin itselleni, mutta onko teidän mielestännä jotain hyvää syytä (punaisen värin lisäksi) miksi minun ei kannattaisi tuota ostaa? Nythän joulukin sopivasti tulossa... :)

Eipä muuta, kuin se hirveä väri...
Pieni ja edullinen boilerikeitin on käytössä parempi, kuin halpa thermoblock-keitin. En itse niistä maitokuplista jaksa innostua, mutta kahvin laadun tasaisuus on parempi. Jos keitin on tehty oikein, niin lämpötila on useimmiten "oikeampi". Kirjoita ihmeessä joulupukille. Seuraava vaihtoehto taitaakin sitten olla jo Solis. Silloin hinta pomppaa paljon korkeammaksi, lähemmäksi 300 euroa.

Tarvitset myös myllyn. Kirjoita siitäkin joulupukille. Aiheesta on täällä parikin viestiketjua. Halvin toimiva levymylly lienee edelleenkin Krupsin GVX-2xx (tms.) hinta Anttilassa ja Kodin ykkösessä 50-60 euroa.  Seuraava porras myllyn kohdalla taitaa sitten ollakin jo 200 euron luokassa.
Kirjattu

Tassi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #26 : Joulukuu 07, 2008, 20:58:56 ip »

Olen käyttänyt kyseistä Kenwoodia kuukauden verran, eikä valittamisen aihetta ole ilmennyt. Painefiltteri saattaa jonkun mielestä olla rajoitus, mutta filtteristä saa halutessaan paineventtiilin purettua pois. Itse en ole vielä tuota kuitenkaan kokeillut, enkä tiedä riittääkö pumpun teho tampatun kahvin uuttamiseen. Vesisäiliö on käytännöllinen; sen saa nostettua irti täyttämistä varten.

Mutteripannu on jäänyt kaappiin pölyttymään. Kaverina Kenwoodille on Krupsin 50€ mylly, joten kohtuullisella sijoituksella pääsee harjoittelemaan espresson ym. valmistusta. Ajatukseni on kahvitella näillä vehkeillä niin kauan kun aikaansaadut espressot, capuccinot ym. tyydyttävät.
Kirjattu

Forsperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #27 : Joulukuu 08, 2008, 11:22:17 ap »

Olen käyttänyt kyseistä Kenwoodia kuukauden verran, eikä valittamisen aihetta ole ilmennyt. Painefiltteri saattaa jonkun mielestä olla rajoitus, mutta filtteristä saa halutessaan paineventtiilin purettua pois. Itse en ole vielä tuota kuitenkaan kokeillut, enkä tiedä riittääkö pumpun teho tampatun kahvin uuttamiseen. Vesisäiliö on käytännöllinen; sen saa nostettua irti täyttämistä varten.

Sama juttu täällä: olen käyttänyt ko. Kenwoodia noin kuukauden. Laite on hieman muovisen oloinen ja ulkonäkö on mitä on. Toisaalta keskeiset osat ovat metallia ja laite toimii, niin kuin sen kuuluukin. Paineventtiilin voi tosiaan helpohkosti purkaa pois, ja pumpun teho riittää loistavasti hienoksijauhetun ja tampatun kahvin uuttamiseen. Jos käytät vain kaupan valmiiksijauhettuja kahveja ei paineventtiiliä kannata purkaa, sillä uuttoaika jää niin karkeilla jauhatuksilla liian lyhyeksi. Maidonvaahdotin on asiallinen ja tehoa riittää. Olen mm. vaikeuksitta kuumentanut ja vaahdottanut kerralla n. 8 dl. maitoa kaakaota varten.

Lainaus
Mutteripannu on jäänyt kaappiin pölyttymään. Kaverina Kenwoodille on Krupsin 50€ mylly, joten kohtuullisella sijoituksella pääsee harjoittelemaan espresson ym. valmistusta. Ajatukseni on kahvitella näillä vehkeillä niin kauan kun aikaansaadut espressot, capuccinot ym. tyydyttävät.

Samanlainen mylly on minullakin. Näillä pienehköillä investoinneilla saa mielestäni käyttökelpoisen laitteiston. Niiden kestävyydestä en osaa sanoa mitään. Minulla ei myöskään ole vertailukohtaa mihinkään muuhun, joten arvioni ei ole kovin asiantunteva.
Kirjattu

tomi_

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #28 : Joulukuu 08, 2008, 15:44:04 ip »

Kovasti kiitoksia näkemyksistänne! Taitaapi siis tuollainen löytää tiensä meikäläisen kotiin :)
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Konebox.fi
« Vastaus #29 : Joulukuu 08, 2008, 16:14:41 ip »


Siispä kiitos akalliolle, joka "löysi" nuo halvat pienet boilerikeittimet ja toi asian yleisempään tietoon. Yksi asia jäi kaivelemaan: Kun tuo 115 euron Kenwood painaa 7,6 kiloa, niin sen DeLonghin boilerikeittimen (179 euroa) painoksi on merkitty 3,1 kg. Ei kai nyt sentään...?  Muistelen omia ensimmäisiä boilerikoneitani, ne kaikki olivat hyvin painavia ja painoihan vanha Krupsin thermoblockikin yli 7 kiloa. Mistä noi 3 kilon boilerikeittimet on tehty?
Kirjattu