Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn hankinta alulle...  (Luettu 22760 kertaa)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Myllyn hankinta alulle...
« : Lokakuu 25, 2008, 21:22:29 ip »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Ascaso i-mini saa luultavasti lähteä (hinta-/laatusuhde mielestäni OK), mutta mikä mylly tilalle? Sopisiko kaupallisen keittimen rinnalle kaupallinen mylly? Eli mitä myllyjä on yleisesti käytössä kahviloissa ja onko sellaisen hankinta kotikäyttöön perusteltua? Tilaa on isommallekin myllylle, koska sijoituspaikka olisi kodinhoitohuoneessa.
Compak, Mazzer, Mahlkönig, Versalab, onko harkinnan arvoista vai maksanko maineesta? Mihin ominaisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota eniten? Kartio- vai levyterät? Annostelijalla vai ilman?

Olen selannut aiheesta käytyjä keskusteluja, mutta niiden perusteella en päässyt yhtään pidemmälle. Asiaa ei myöskään helpota se tosiasia, että kosketeltavaa tai demolaitteita ei Suomesta juurikaan löydy. Kiire ei tämänkään laitteen hankinnalla ole, mutta ihan siltä varalta, että kohdalle sattuisi jokin "once in a lifetime"-tilanne, olisi hyvä tietää mitä on hakemassa...

EDIT:

Nyt on netissä luettu myllyistä useampi tunti ja tämän perusteella Compak K10 vaikuttaisi varsin hyvältä. Sen verran kallis kuitenkin, että pitänee jonkin aikaa täyttää säästöpossua. Ascaso i-minin vaihtaminen 300-400 euron myllyyn, ei varmaankaan toisi suurta lisäarvoa.

Anfim Super Caimano herätti myös mielenkiinnon (£542) hinnallaan.

Itseasiassa tahdon tällasen...kun olen sen verran hätänen luonne...

http://www.youtube.com/watch?v=bCcRjUjpZkY
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2008, 01:58:31 ap kirjoittanut vemuli »
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2008, 09:24:08 ap »

Kannattaa aina välillä käydä katsastamassa ebayn tilanne. Itse ostin juuri La Pavonin Professionalin sitä kautta ja myllyjä siellä liikkuu kohtuullisesti.

Jos päätät luopua Ascasostasi, niin voisin olla kiinnostunut, erityisesti jos se on alumiininen.

Tuo Compak on aika hyvännäköinen mylly. Kelpaisi.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2008, 10:11:37 ap »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Ascaso i-mini saa luultavasti lähteä (hinta-/laatusuhde mielestäni OK), mutta mikä mylly tilalle?

Itse säästäisin tuon Ascason kakkosmyllynä, jos vain mahdollista. Riippuu tietysti mitä juo, mutta itse en aina jaksa pressolle tai suodattimelle ryhtyä jauhatusta vaihtamaan taikka myllyä tyhjentämään (kun näissä tulee juotua vähemmän espressoksi sopivia kahvia) - vaan jauhan sitten toisella myllyllä (käsimyllyllä tässä tapauksessa).

Sopisiko kaupallisen keittimen rinnalle kaupallinen mylly? Eli mitä myllyjä on yleisesti käytössä kahviloissa ja onko sellaisen hankinta kotikäyttöön perusteltua? Tilaa on isommallekin myllylle, koska sijoituspaikka olisi kodinhoitohuoneessa.

Tottakai sopii, ja sellainen löytyy aika monelta "ei-kaupallisen" koneenkin omistajalta (vai mikä on sinulle kaupallinen mylly?). Nimittäin ainoa merkittävämpi ero näissä "koti-HX":sissä (jos unohdetaan vibrapumput) on boilerin koko verrattuna noihin kaupallisiin. Pienempi boileri sopii paremmin kotiolosuhteisiin (suhteellisen verkkainen käyttö), mutta tositoimissa jossain vilkkaassa kahvilassa siitä loppuu puhti yllättävänkin pian (jos siis pitäisi tyyliin non-stoppina vaahdotta ja uuttaa - pieni boileri ei ehdi toipua).

Compak, Mazzer, Mahlkönig, Versalab, onko harkinnan arvoista vai maksanko maineesta? Mihin ominaisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota eniten? Kartio- vai levyterät? Annostelijalla vai ilman?

Olen selannut aiheesta käytyjä keskusteluja, mutta niiden perusteella en päässyt yhtään pidemmälle.

Oletko jo lukaisut Home-Baristan ketjut:
Titan Grinder Project
ja
Titan Grinder Project: Can it Beat the Mazzer Robur?

Ascaso i-minin vaihtaminen 300-400 euron myllyyn, ei varmaankaan toisi suurta lisäarvoa.

Koska sinulla jo jonkinlainen mylly on, niin ei tosiaankaan kannata tehdä hätiköityjä ostoksia. Hyvällä säkällä saattaa tosiaan pompata vastaan käytetty kahvilamylly tms. josta terien vaihdolla saa vielä kotikäyttöön vuosikymmeneksi toimivan kapistuksen.

Itseasiassa tahdon tällasen...kun olen sen verran hätänen luonne...

http://www.youtube.com/watch?v=bCcRjUjpZkY

Tämäkin varmaan silloin kelpaisi. :)

Tosin näiden turbonopeuksien kanssa on syytä huomioida että myllyn säätämisessä hienommalle jauhatukselle saa toimi aika nopeasti (kun terien pitää tällöin pyöriä) ettei lopu kahvi...
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2008, 23:01:47 ip »

Itse säästäisin tuon Ascason kakkosmyllynä, jos vain mahdollista.

Tottakai sopii, ja sellainen löytyy aika monelta "ei-kaupallisen" koneenkin omistajalta (vai mikä on sinulle kaupallinen mylly?). Nimittäin ainoa merkittävämpi ero näissä "koti-HX":sissä (jos unohdetaan vibrapumput) on boilerin koko verrattuna noihin kaupallisiin.

Koska sinulla jo jonkinlainen mylly on, niin ei tosiaankaan kannata tehdä hätiköityjä ostoksia. Hyvällä säkällä saattaa tosiaan pompata vastaan käytetty kahvilamylly tms. josta terien vaihdolla saa vielä kotikäyttöön vuosikymmeneksi toimivan kapistuksen.


Ascaso on ihan pätevä peli ja tekee mielestäni tasakoosteista ja kelvollista tulosta, mutta kuten jo mainitsin, ruokahalu kasvaa syödessä. Oikeastaan ainut häiritsevä piirre i-minissä on hienolla (nykyisellä) jauhatuksella ulostulokanavan tukkeutuminen. Tämä vaatii jauhatuksen aikana jatkuvaa myllyn taputtelua ja vielä prosessin jälkeen (ja joskus aikanakin) kanavan harjaamista. Suhteellisen kevyenä myllynä, sitä joutuu pitämään paikallaan toimenpidettä varten, mikä on ärsyttävää. Tätä ongelmaa ei muuten ollut jauhettaessa Braunille  vaan ongelma tuli esiin vasta Brasilian kanssa.

Kaupallinen-termillä tarkoitin lähinnä fyysistä kokoa niin myllyn kuin keittimenkin suhteen. Kuten tälläkin palstalla on saanut lukea, haetaan usein laitteita niiden fyysisen koon perusteella (keittiön kaapisto, työpöytä yms. kriteerinä).

Anfim Super Caimano on kyllä kiinostava mylly, niin hinnaltaan kuin teknisiltä tiedoiltaan. Ei kellään sattuisi olemaan kokemusta tuollaisesta?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2008, 11:14:19 ap »

Ruokahalu kasvaa syödessä. Ascaso i-mini saa luultavasti lähteä (hinta-/laatusuhde mielestäni OK), mutta mikä mylly tilalle? Sopisiko kaupallisen keittimen rinnalle kaupallinen mylly? Eli mitä myllyjä on yleisesti käytössä kahviloissa ja onko sellaisen hankinta kotikäyttöön perusteltua? Tilaa on isommallekin myllylle, koska sijoituspaikka olisi kodinhoitohuoneessa.
Compak, Mazzer, Mahlkönig, Versalab, onko harkinnan arvoista vai maksanko maineesta? Mihin ominaisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota eniten? Kartio- vai levyterät? Annostelijalla vai ilman?


Muistin vasta nyt että kysyit myllytilannettani Aion hankkia Silvian -ketjussa. Ostin joku aika sitten Demokan, malli 203. Sillä olisi tarkoitus päästä alkuun.

High End -luokan myllyistä ei ole mitään tietoa, mutta olen kuullut todella paljon positiivisia kommentteja Mazzerin Super Jollysta. Sitähän saa kuitenkin ihan jollakin tavalla realistiseen hintaan. Osa kehuista johtuu varmastikin siitä, että ainakin aiemmin ko myllyä sai käytettynä edullisesti, nyt tilanne taitaa olla jo muuttunut.
Jos tällä hetkellä joku kysyisi minkä myllyn ostaisin nykyisen seuraajaksi, niin varmaan juurikin tämä olisi vastaus. Annostelijaa en tietenkään tarvitse, mutta sitäkin on kehuttu juurikin distribuution vuoksi.

Voisiko joku selventää sitä, millainen operaatio tuollaisen annostelijan puhdistaminen on? Kansi pois, ja sisälle jääneet purut pois, vai "pura ja kokoa"? 1 vai 10 minuuttia?
Kirjattu

waltu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2008, 17:10:33 ip »

Rockyn kanssa se on n. 17 sekuntia. Kansi pois, imurin kärsä sisään ja whööööööööööm kunnes puhdas. Kun puhdistuksen tekee usein, ei kahvi ehdi junttautua annostelijan seinämiin.
Kirjattu
Silvia PID + Rocky

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2008, 17:48:41 ip »

Rockyn kanssa se on n. 17 sekuntia. Kansi pois, imurin kärsä sisään ja whööööööööööm kunnes puhdas. Kun puhdistuksen tekee usein, ei kahvi ehdi junttautua annostelijan seinämiin.

OK, kiitos tiedosta! Kuulostaa tarpeeksi nopealta..
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2008, 18:50:10 ip »

Entäpä tämä, Azkoyen Capriccio

http://www.youtube.com/watch?v=x6Sgpved03o

Taitaa kylläkin olla enemmän massakäyttöön tehty, mutta helpolta ja nopealta vaikuttaisi? Ymmärsinkö oikein, että ko. mylly jauhaa seuraavan annoksen aina valmiiksi, kun on vetänyt filtterin pois?


Tässähän näitä hyviä, ainkin lähtötietojen perusteella, olisi...
1. Santos 55
2. Anfim Super Caimano
3. Azkoyen Capriccio
4. Compak K10
5. Mazzer Super Jolly


Olen aiemmin ollut vastaan annostelijoilla varustettuja myllyjä (ärsyttävä klapkalpklap-ääni), mutta eikö annostelija kuitenkin samalla vaikuta niihin "möykkyihin" suotuisasti?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Johanna

  • Vieras
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #8 : Marraskuu 01, 2008, 17:28:34 ip »

Onko Rancilio Rocky hyvä mylly?
Cafetoria myy kuvan yhdistelmää jossa keitin ja mylly.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2008, 18:33:04 ip »

En osaa sanoa, onko hyvä mylly.
Olen saanut ymmärtää, että mylly ei ole juuri koskaan tarpeeksi hyvä...
Itse tilasin keväällä juuri tuollaisen läjän keittiööni ja olen ollut älyttömän tyytyväinen ostokseen. Sen jälkeen kun ryhdyin vielä PID- projektiin, ei kyllä ole ollut valittamista.
Oman settini mukaan myytiin vielä rosterinen alalaatikko, jonka päälle oli hyvä asetella keitin ja mylly. Oikean puoleinen laatikko toimii knock-boxina. Sitä en kylläkään enää siihen käytä. Se on kovaääninen ja huono kopisteluun,mutta oikein hyvä vaa-alle.
Myllystä sanoisin senverran, että paakut pitää hajottaa ennen kahvaan laittoa, sen verran puruun tulee klimppejä, ilmeisesti staattisesta sähköstä johtuen?
Itse jauhe sensijaan näyttää tasalaatuiselta ja mitään "pölyyn" viittaavaa ei ole mukana.
Kukapas täällä nyt omia hankintojaan kauheesti haukkuisi, mutta jos nyt hankkisin keittovermeet, niin tuohon päätyisin.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2008, 18:45:27 ip »

Niin, sen verran vielä lisäisin, kun tuota kuvaa katselin, että oma myllyni on "doserless". Saattaa olla, että tuo annostelija huolehtii paakut pois jo samointein? Näin olen saanut ymmärtää.
Silti olen annosteliattoman kannalla, en kylläkään osaa sanoa kunnon syytä siihen, mutta minusta tollainen muovitötterö myllyn kyljessä on ihan tylsä. Kahvin kun kuitenkin aina punnitsen, niin en ymmärrä, mitä "annostelija" siinä hommassa tekisi?
Ehkä hyväkin, mutta ei minulle. Ainakaan se ei helpota puhdistusta ja huoltoa. Luultavasti myös teknisesti "heikoin lenkki"?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Johanna

  • Vieras
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2008, 20:21:20 ip »

Kiitos Tinurille tietoiskupläjäyksestä.
Varmaan setti tulee ittellekin tilattua lähiaikoina tai sitten pikemmin kovasti sormea syyhyttää painaa "Lisää koriin" namiskaa.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2008, 20:22:40 ip »

Niin, sen verran vielä lisäisin, kun tuota kuvaa katselin, että oma myllyni on "doserless". Saattaa olla, että tuo annostelija huolehtii paakut pois jo samointein? Näin olen saanut ymmärtää.
Silti olen annosteliattoman kannalla, en kylläkään osaa sanoa kunnon syytä siihen, mutta minusta tollainen muovitötterö myllyn kyljessä on ihan tylsä. Kahvin kun kuitenkin aina punnitsen, niin en ymmärrä, mitä "annostelija" siinä hommassa tekisi?

Kunnon myllyä täälläkin kaivattaisiin... Mielessä se on ollut jo kauan, josko tänä jouluna?  ;)

Tuosta annostelijasta, jos olen oikein ymmärtänyt, se helpottaa isompien satsien tekoa, kun voi jauhaa suurempia määriä kerrallaan, ja sitten annostelijan avulla tipauttaa kahvaan sopivan annoksen. Muovitötterö on kyllä mälsän näköinen minunkin mielestäni, mutta...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2008, 21:26:47 ip »

Kiitos Tinurille tietoiskupläjäyksestä.
Varmaan setti tulee ittellekin tilattua lähiaikoina tai sitten pikemmin kovasti sormea syyhyttää painaa "Lisää koriin" namiskaa.


Rockya voin kyllä suositella. Suht' hiljainen ja kätevä käyttää. Jauhatuskarkeuden siirto esim. suodatinkarkeudesta espressoon sujuu parissa sekunnissa.
Jos teet päivässä todella paljon shotteja niin kannattaa ehkä harkita annostelijallista mallia.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Myllyn hankinta alulle...
« Vastaus #14 : Marraskuu 05, 2008, 23:19:06 ip »

Olisiko ajatusta kumman myllyn laittaisin(saa ehdottaa muitakin)? eli ehdokkaat ovat:

Rancilio Rocky ja Demoka Minimoka M207 jonka saisi kohtuu edukkaasti täältä:

http://www.caffe-milano.de/espresso/wbc.php?sid=34998d7c59&tpl=produktdetail.html&pid=400&rid=43&recno=3

Tuossa M207 ajattelin, että metallinen ulostuloputki olisi vähemmän staattista sähköä synnyttävä?
Muita ideoita tässä hintaluokassa?

Pitääkö tuota minimokaa jotenkin viritellä ennenkuin pystyy todella hienoon jauhatukseen? Mites Rocky?

Keittimenä siis La Pavoni Professional.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207