Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Caffi  (Luettu 48591 kertaa)

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Caffi
« Vastaus #15 : Marraskuu 16, 2008, 22:21:21 ip »

Kiitos vastauksista, täytyy seuraavan kerran kysyä myyjältä tarkemmin. Kyseessä oli kotimaisen paahtimon kahvi, joka sopii maitokahviin. Ei ollut Robustaa mukana.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Caffi
« Vastaus #16 : Joulukuu 28, 2009, 20:11:42 ip »

Eksyinpä minäkin viimein tänne. Vähän jäi ihmetyttämään SO-kahvien tummahko paahto. Odotin saavani Rwanda Gatsingasta herkullisia hedelmäisiä makuja pressopannussa, mutta melko särmätön ja mauton se lopulta oli. Ymmärrän kyllä että SO-kahvi vaaleapaahtoisena voi olla turhan outo keskivertoasiakkaalle, mutta silti...

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Caffi
« Vastaus #17 : Joulukuu 28, 2009, 20:59:54 ip »

Vähän jäi ihmetyttämään SO-kahvien tummahko paahto. Odotin saavani Rwanda Gatsingasta herkullisia hedelmäisiä makuja pressopannussa, mutta melko särmätön ja mauton se lopulta oli. Ymmärrän kyllä että SO-kahvi vaaleapaahtoisena voi olla turhan outo keskivertoasiakkaalle, mutta silti...



Mutta kyllä Pauligkin paahtaa alkuperämaakahvit (ei ole alkuperäkahveja) keskipaahtoisiksi (Pauligin asteikko 1-5, alkuperämaakahvit 3). Ehkä paahtaja on tykästynyt vaan jotenkin tummaan paahtoon. Esim HasBeanin Steven mielestä lähes kaikki kahvit ovat parhaimmillaan keskitummina, ehkä Caffin paahtajan mielestä tummina (tosin Steve varmaan tietää mitä tekee). Minullakin tämä paahtoastehomma on mennyt vähän ylös-alas mieltymysten mukaan esim. aluksi luulin että kahvi on sitä parempaa mitä tummempaa se on (Presidentti oli aivan kamalan kitkerää, mutta Tumma Pressa oli jo juotavaa). Nyt kun sitä ajattelee olen halunnut peittää huonon pavun ominaismakua todella tummalla paahdolla esimerkiksi Paulig Parisen (Pauligin asteikko:Parisen 5 vrt Presidentti 1 vrt Tumma Presidentti 3). Nyt olen sitä mieltä että keskipaahto-keskitumma on varmaan paras yleisesti, ottaen tietenkin huomioon pavun ominaisuudet.


Menipä OT:ksi, pyydän anteeksi, mutta siinä ajatukset kiteytettynä.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Caffi
« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2009, 21:13:47 ip »

Ehkä paahtaja on tykästynyt vaan jotenkin tummaan paahtoon.

Voi hyvinkin olla että tässä tapauksessa keskitummaa paahtoa on vaan pidetty parhaana kyseiselle pavulle. Mutta on myös mahdollista, että kahvia on koitettu sovittaa myös yleisen maun mukaiseksi. Itselle tuli mieleen, että lopputulos oli aika vaisu ja vaaleampi paahto olisi voinut olla sopivampi. Raakapavut kun olivat varmasti olleet ensiluokkaisia.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Caffi
« Vastaus #19 : Joulukuu 28, 2009, 21:58:45 ip »

Lainaus
Maultaan Gastsingan kahvi on luonteeltaan keskitäyteläinen ja pehmeä. Maultaan se makeahko ja erittäin monitahoinen, jälkimaussa on havaittavissa kevyttä sitrusmaisuutta. Gatsingan aromit ovat hedelmäisiä ja hieman mausteisia. Paahtoaste: keskipaahto

Nyt vasta kekkasin käydä kattomassa tuolla Caffin sivulta tuota kuvausta, akallion kommenttien perusteella hedelmäisiä aromeja ei löytynyt ja paahto ei ollut keskipaahtoa vaan keskitummaa. Joten voisivat ehkä kiinnittää huomiota enemmin tuohon paahtamiseen.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Caffi
« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2009, 09:06:51 ap »

Voi hyvinkin olla että tässä tapauksessa keskitummaa paahtoa on vaan pidetty parhaana kyseiselle pavulle. Mutta on myös mahdollista, että kahvia on koitettu sovittaa myös yleisen maun mukaiseksi. Itselle tuli mieleen, että lopputulos oli aika vaisu ja vaaleampi paahto olisi voinut olla sopivampi. Raakapavut kun olivat varmasti olleet ensiluokkaisia.

Tuo Rwanda Gatsinga ei nyt niin hirveän erikoinen kahvi ollut muutenkaan (ainakaan omaan makuuni). Sain sitä itse "pääpaahtimon" paahtamana, eli Johan&Nyströmiltä viikon vanhana. Paahto oli vaaleahkoa keskipaahtoa. Kevytrunkoinen ja jonkin verran sitrusmaista hapokkuutta. Gatsingaa on myös tarjolla "Sun dried" ja voisin kuvitella siinä olevan enempi vivahteita.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Caffi
« Vastaus #21 : Joulukuu 29, 2009, 12:27:54 ip »

Tuo Rwanda Gatsinga ei nyt niin hirveän erikoinen kahvi ollut muutenkaan (ainakaan omaan makuuni). Sain sitä itse "pääpaahtimon" paahtamana, eli Johan&Nyströmiltä viikon vanhana. Paahto oli vaaleahkoa keskipaahtoa. Kevytrunkoinen ja jonkin verran sitrusmaista hapokkuutta. Gatsingaa on myös tarjolla "Sun dried" ja voisin kuvitella siinä olevan enempi vivahteita.

Voihan se olla että papu ei vaan ollut mitenkään kummoinen, joten pitäisi varmaan vähän laajemmin koklailla ennen kuin vetää johtopäätöksensä paahtimon tyylistä. Tosin tavallaan voisi ajatella, että neljänkympin kilohinnalla saisi takuuvarmasti hyviä ja kiinnostavia SO-kahveja.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi
« Vastaus #22 : Joulukuu 29, 2009, 18:53:21 ip »

Kevytrunkoinen ja jonkin verran sitrusmaista hapokkuutta.

Lupaavat (J&N) tuohon kuitenkin "medium-bodya". Millä tavalla valmistit ja millaisilla parametreilla?

Tosin tavallaan voisi ajatella, että neljänkympin kilohinnalla saisi takuuvarmasti hyviä ja kiinnostavia SO-kahveja.

Kenen hinta tuo neljä kymppiä oli? Baristashopen myy tuota J&N:n paahtamana 23 euron kilohinnalla. Mikäli samasta tavarasta kyse, niin joku ottanee "hieman" välistä.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Caffi
« Vastaus #23 : Joulukuu 29, 2009, 19:01:54 ip »

Kenen hinta tuo neljä kymppiä oli?

Caffin, kuten ehkä aiemmista viesteistä voikin arvata... :)
 
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Caffi
« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2009, 19:59:55 ip »

Lupaavat (J&N) tuohon kuitenkin "medium-bodya". Millä tavalla valmistit ja millaisilla parametreilla?

Pressolla tuo jäi kyllä omaan makuuni aika vaisuksi. Perusparametreinä käytän yleensä 250 ml vettä ja kahvia 18 grammaa. Suodatinkahvina Gatsinga oli mielestäni paras. Aeropressiä ja Chemexiä en vielä syksyllä omistanut, joten niitä en pysty kommentoimaan.

Kenen hinta tuo neljä kymppiä oli? Baristashopen myy tuota J&N:n paahtamana 23 euron kilohinnalla. Mikäli samasta tavarasta kyse, niin joku ottanee "hieman" välistä.

Caffin "ongelma" on juuri tuo että niiden raakapavut tulevat J&N:ltä (paahtavat Jumbossa niitä sitten itse) ja jokainen haluaa tuossa ketjussa kohtuulliset katteet, joten hinta liikkeessä on sitten kahvissa kuin kahvissa vähintään tuo 40 euroa kilo. Järkky esimerkki mm. Etiopian Zege, jota myydään 14,50 euroa per 250 g pussi. HasBean myy samaa kahvia 4 puntaa per pussi... Noita päivän paahtoja olen silloin tällöin Caffista ostanut mukaani ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi
« Vastaus #25 : Joulukuu 29, 2009, 20:42:50 ip »

Caffin, kuten ehkä aiemmista viesteistä voikin arvata... :)

Niin uumoilinkin, mutta kysyin vielä varmistukseksi ennenkuin aloin ketään korkeista hinnoista soimaamaan.

Caffin "ongelma" on juuri tuo että niiden raakapavut tulevat J&N:ltä (paahtavat Jumbossa niitä sitten itse) ja jokainen haluaa tuossa ketjussa kohtuulliset katteet, joten hinta liikkeessä on sitten kahvissa kuin kahvissa vähintään tuo 40 euroa kilo. Järkky esimerkki mm. Etiopian Zege, jota myydään 14,50 euroa per 250 g pussi. HasBean myy samaa kahvia 4 puntaa per pussi...

No tämä selittääkin. Mutta ei tunnu bisnesmallina kovin hyvältä. Tosin ei tarvitse huolehtia itse sen laatukahvin metsästyksestä kun saa toiselta suoraan. Tiedä sitten onko ruotsalaisilla keskenään paremmat suhteet, kun Baristashopen saa myytyä J&N:n kahveja kuitenkin noin paljon huokeammalla hinnalla (oletan että hekin kuitenkin voittoa niillä tekevät).

Pressolla tuo jäi kyllä omaan makuuni aika vaisuksi. Perusparametreinä käytän yleensä 250 ml vettä ja kahvia 18 grammaa.

Kannattaa kokeilla jauhaa hienommaksi ja tarvittaessa vähentää kahvin määrää (mikäli tulee liian vahvaa). Ettei ongelmasi ole aliuuttuminen - mikä noin isolla kahvi/vesi suhteella voi olla vaarana kun kahvin vahvuus hämää (aliuuttunut kahvi voi olla vahvan makuista mikäli kahvi/vesi suhde on iso, mutta jää "kehittymättömäksi"). Noin pienellä vesimäärällä kannattaa pitää myös huolta että astia on kunnolla esilämmitetty.

Chemexiä en vielä syksyllä omistanut, joten niitä en pysty kommentoimaan.

Hommasitko HasBeanin "alesta"? Itsekin olin vähällä, mutta annoin vielä olla. Tällä hetkellä hankintalistan ykkösenä on Harion V60 Buono -kannu (tahtoo...)
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Caffi
« Vastaus #26 : Joulukuu 30, 2009, 08:23:49 ap »

Hommasitko HasBeanin "alesta"? Itsekin olin vähällä, mutta annoin vielä olla. Tällä hetkellä hankintalistan ykkösenä on Harion V60 Buono -kannu (tahtoo...)

Sieltäpä hyvinkin  :). Tuli tilattua läjä raakapapuja ym. roinaa, niin tuon Chemexin sai kätevästi mukaan pienellä alennuksella. Hyvin ovat uutot toimineet tähän mennessä.

Tällä hetkellä hankintalistan ykkösenä on Harion V60 Buono -kannu (tahtoo...)

No mutta sehän on nyt "out of stock", joten sinun täytyy vielä jonkun aikaa odotella  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Caffi
« Vastaus #27 : Joulukuu 30, 2009, 12:02:21 ip »

Onko joku muuten löytänyt Harion tuotteita jostain eurooppalaisesta nettikaupasta? V60 dripper olisi hakusessa.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Caffi
« Vastaus #28 : Joulukuu 30, 2009, 12:28:47 ip »

No tämä selittääkin. Mutta ei tunnu bisnesmallina kovin hyvältä. Tosin ei tarvitse huolehtia itse sen laatukahvin metsästyksestä kun saa toiselta suoraan. Tiedä sitten onko ruotsalaisilla keskenään paremmat suhteet, kun Baristashopen saa myytyä J&N:n kahveja kuitenkin noin paljon huokeammalla hinnalla (oletan että hekin kuitenkin voittoa niillä tekevät).

Caffissa paahdetaan itse pikkuisella (kilon?) Toperilla. Henkilötyötä per kilo tulee siis melkoisen paljon. Samoin herkkupuoti lienee kallis tapa myydä pavut eteenpäin, verkkokauppaan verrattuna.

Tietääkö kukaan ovatko muuten paahtoprofiilit samat kuin J&N:lla?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Caffi
« Vastaus #29 : Joulukuu 30, 2009, 21:21:33 ip »

Tietääkö kukaan ovatko muuten paahtoprofiilit samat kuin J&N:lla?

Epäilen. Tai onhan J&N voinut jotain vinkkejä niistä antaa, mutta koska eivät itse taida kilon Topereilla paahdella niin voi olla Caffin paahtajilla aika työ saada toistettua tuota profiilia.

Myydäänkö niitä J&N:n vihreistä itsepaahdettuja mitenkään näkyvästi J&N:n logolla tms? J&N tuntuu olevan suhteellisen tarkka laadustaan - ainakin itse olen huomannut että papupussin kyljessä on yleensä lukenut sen paahtaneen henkilön nimi.
Kirjattu