Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Vaikea valita automaattia  (Luettu 74056 kertaa)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #30 : Marraskuu 04, 2008, 13:48:20 ip »


Ei suinkaan vitsi, Vemuli, vaan juuri näin. Jos vertailukohtana pidetään suomalaisia kahviloita, niin täysautomaatti pesee suurimman osan niistä. Jos verrataan asiaan omistautuneeseen harrastajaan, niin eihän hänelle pärjää - ei täysautomaatti eikä suurin osa "baristoistakaan".
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #31 : Marraskuu 04, 2008, 15:30:30 ip »

Toisaalta nykyään useimmissa kahviloissa käytetään täysautomaatteja. Baristan tehtäväksi jää ojentaa koneen valmistama juoma. Maksamisenhan nykyään jokainen hoitaa jo itse maksupäätteen kanssa, ja lähtiessään vie likaiset kupit keräilykärryyn.

Tietääkö kukaan muuten millaisia nuo kahviloiden käyttämät isommat automaattikoneet ovat? Oon ymmärtänyt että periaatteessa samanlaisia, kestävämmistä materiaaleista vaan kasattu ja thermoblock-elementti myös vähän järeämmän kokoinen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #32 : Marraskuu 04, 2008, 16:14:12 ip »


Tietääkö kukaan muuten millaisia nuo kahviloiden käyttämät isommat automaattikoneet ovat? Oon ymmärtänyt että periaatteessa samanlaisia, kestävämmistä materiaaleista vaan kasattu ja thermoblock-elementti myös vähän järeämmän kokoinen.

No ensinnäkin ne ovat järestään sveitsiläisiä. Kun käkikellojen kysyntä hiipui, rupesivat oikein kansanliikkeenä väsäämään täysautomaatteja.

Schaerer valmistaa koneita kahdella brandillä: Schaerer ja WMF. Näitä jälkimmäisiä näkyy paljon suomalaisissa kahviloissa. Boilerikoneita. Muistan, kun itsekin kävin kahvilla Subway-ketjun ruokalassa, koska siellä oli paljon parempi kahvi (WMF), kuin toimistorakennuksemme Amicassa (suodatinkahvi).

Jurankin valmistaja Eugster valmistaa thermoblock-koneita ziljoonaa eri merkkiä. Ei lainkaan omaa brandia, mutta OEM-tavaraa asiakkaan omalla brandilla. Näihin törmää usein. Ovat ikäänkuin suuria Juria, mitä enemmän massaa, sen paremmin pitää lämpönsä.

Franke valmistaa kahta brandia, Franke ja Spectra. Käyttävät ymmärtääkseni thermoblock-tyyppistä tekniikka. Ei siis sitä ihteään, mutta jotain sinne päin. Aika yleinen Suomessakin.

Noissa ammattikoneissa pätee samanlainen "laatuarviointi", kuin kotikoneissakin. Kyllä kotikoneissa 7 kg:n thermoblocki on useimmiten reilusti parempi, kuin 2 kg:n thermoblocki. Eli isoja ja painavia ovat. Tottakai löytyy sisäänrakennetut jääkaapit maitoa varten, suora sähköinen yhteys kassakoneeseen, jne. Paljon tärkeitä myyntiargumentteja, kahvin maku on toissijainen tekijä.
Kirjattu

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #33 : Marraskuu 05, 2008, 11:16:09 ap »

Nyt iski pulma, joka porautuu oikein syvälle otsikon tarkoitukseen:

Hankin joku aika sitten Gaggia Titanium -täysautomaatin.

Ennen Gaggiaa minulla oli Krups XP7240, joka otti ja heitti henkensä (vetensä pöydälle). Onneksi ystävällinen Gropue SEB Finland lähetti minulle nopeasti uuden EA8050:n tilalle. Se valitti ensi töiksensä teknistä ongelmaa, koodi A0 tarkoittaen Simson Huoltopalvelun mukaan, että thermoblockin lämpöanturi olisi irti. Anturi on kuulemma heikosti kiinnitetty jo tehtaalla... No, yhteys SEB:iin ja eipä aikaakaan, kun minulla on taas uusi EA8050. "Vanha" EA8050 on vielä lähettämättä takaisin(!).

Groupe SEB Finlandin asiakaspalvelu on muuten täyden kympin palvelua, vaikka tuotteet ovatkin "vähän mitä sattuu laadultaan". Heidän asiakasrakkaudestaan kertoo paljon, että myönsivät täyden kahden vuoden takuunkin uudelle koneelle!

Varsinainen ongelma onkin, että nyt minulla on tuossa pöydällä kaksi täysautomaattia ja toisesta pitäisi luopua tilan puutteen vuoksi (ja muutenkin, mitä sitä kahdella...). Kumman pidän itse? Kumman myyn?

Tässä vertailen mielestäni kahta melko eri ääripään ja aikakaudenkin täysautomaattia:

Gaggia Titanium:

Plussat:
-ikää vajaa vuosi
-tekee todella hyvää espressoa
-vahva crema
-valtava vesisäiliö
-mylly jauhaa kahvin tarpeeksi hienoksi
-"Italia-fiilis"
-ulkonäkö
-"teho", todella voimakas maidonvaahdotin, todella kuuma kahvi
-jykevyys, metallinen kotelo, painava
-hiljainen
-todella iso valuma-alusta ja kakkusäiliö
-Ja sitten ehkä uskomattomin ja hienoin ominaisuus: jos papusäiliö tyhjenee, kone pysähtyy ja sanoo "Fill beans". Täytät säiliön ja valitset saman kahvin, mitä olit tekemässä; kone osaa jatkaa jauhamista siitä mihin se jäi!

Miinukset:
-hieman monimutkikkaampi pitää puhtaana
-uuttoyksikkö pitää irroittaa ja huuhdella aina, kun putsaa "kakkusäiliön"
-pavut takertuu papusäiliöön, eikä mene myllyyn (liian rasvaisia papuja?)
-ei takuuta, Saksasta ostettu
-ei huoltopaikkaa Suomessa? (Saksasta saa kyllä halvalla kaikki osat. Ruuvari pysyy kädessä.) EDIT: Gaggiat huoltaa Suomessa Kaffecentralen
-onkohan tämä nyt miinus, mutta uuttoyksikkö on moottorikäyttöinen, niinkuin 95% täysautomaateissa (vrt Krups EA)
-valtavan kokoinen
-vesisäiliö takana


Krups EA8050:

Plussat:
-2 vuoden takuu
-ääniltään vakuuttavampi, kuin XP7240. (mylly hiljaisempi, venttiilimoottori kuulostaa "kitkattomammalta", kakundumppaustömähdys on jämäkämpi
-uuttoyksikkö puristaa kakun pumpun paineella (kestävämpi ratkaisu moottoroituun uuttoyksikköön verrattuna?)
-käyttölogiikka (upea näyttö), niinkuin vuonna 2008 kuuluukin olla
-helppo pitää pseudopuhtaana (automaattinen tablettipuhdistus ja kalkinpoisto)
-pieni
-EA hiljainen verrattuna XP

Miinukset:
-ei kovin järeä
-vähän "Kiinalainen fiilis", vaikka onkin ranskatar
-laukeaa helposti? (lukuisat tarinat ja ensimmäinen EA8050:ni, joka oli DOA)
-turha osa, joka pitää aina putsata (se sivusta vedettävä läpyskä)
-espresson maku varauksin (testailen vielä, ensishotit maistuivat sähkölaitteen "uudentuoksulta")
-EA-mallista sai kyllä tukevamman creman, kuin XP:stä
-vesisäiliö takana


Ainiin, voisinpa ottaa tähän vertailuun mukaan vielä mukaan Jura-vanhuksen mallia F90

Plussat:
-ukonäkö ehkä sieltä porvarillisemmasta päästä
-vesisäiliö sivussa (vrt takana)
-helppokäyttöisyys

Miinukset:
-uuttoyksikkö herkkä menemän tukkoon tai jumiin "Malfunction 8"
-kahvi maistuu kuralta paitsi ihan pesun jälkeen se on kelvollista
-koneen äänimaailma on yhtä kärsimystä (kuulostaa halvalta lelulta)
-törkeän kallis hinta
-maidonvaahdotin todella tehoton, höyry vetistä
-omassa yksilössä ei ole papusäiliön aromikantta? onko se uudempien mallien päivitys?
-papusäiliön tyhjennyttyä kone tekee laihan kahvin
-muoviositen laatu (halkeilee ja "kulahtaa")
-todella äänekäs mylly


No niin. Unohdetaan tuo Jura ja keskitytän Gaggiaan ja Krupsiin. Mitä mieltä olet, kumpi kannattaisi myydä pois? Ja miksi? Tarjouksiakin saa esittää!



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2008, 20:59:55 ip kirjoittanut kahvilla »
Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #34 : Marraskuu 05, 2008, 12:27:16 ip »


Hienon analyysin olet tehnyt, kun olet koonnut noita havaintojasi. Hyvin käyvät yksiin omien kokemusteni kanssa. Olet varmasti lukenut myös sitä toista, pitkää viestiketjua täysautomaateista. Sieltä varmastikin selviää eri kirjoittajien mielipiteet ja preferenssit. Olen itse sanonut aina, että haluaisin Saecon/Gaggian, mutta en uskalla ottaa. Sinä kerroit syytkin. Haluan koneen, jolla sekä maahantuojan että huollon palvelu pelaa ilman kinaamista. Siksi käytän Krupsia. Syyt samat kuin sinunkin listassasi. Ja jos täysautomaattia pitää koko ajan purkaa, koota ja puhdistaa, niin mikä täysautomaatti se on?

Arvokysymyksiähän nämä ovat. Jos ajattelet asiaa pelkästään myyntimiehen näkökulmasta, niin lähes uudesta Krupsista saat suhteessa paremman hinnan myydessäsi. Kuka maksaisi paljon "riskikoneesta", jolla ei ole takuuta eikä huoltoa (Gaggia). Jos pidät Gaggian, niin sitten pidät sen riskin itselläsi. Arvokysymyksiä siis.

Se Krupsin "turha osa, sivusta vedettävä läpyskä" on itse asiassa aika fiksu läpyskä. Jos (=kun) mylly joskus epäonnistuu tehtävässään (esim muutama kuivahtanut kova papu seassa), --> kahvimäärä on liian pieni, jolloin kakun asemesta syntyykin "kurakasa". Läpyskä siivoa kuran pois koneen sisältä. Samoin se putsaa koneen sisälle tipahdellutta kahvijauhetta.
Kirjattu

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #35 : Marraskuu 05, 2008, 13:38:57 ip »

Hienon analyysin olet tehnyt, kun olet koonnut noita havaintojasi. Hyvin käyvät yksiin omien kokemusteni kanssa. Olet varmasti lukenut myös sitä toista, pitkää viestiketjua täysautomaateista. Sieltä varmastikin selviää eri kirjoittajien mielipiteet ja preferenssit. Olen itse sanonut aina, että haluaisin Saecon/Gaggian, mutta en uskalla ottaa. Sinä kerroit syytkin. Haluan koneen, jolla sekä maahantuojan että huollon palvelu pelaa ilman kinaamista. Siksi käytän Krupsia. Syyt samat kuin sinunkin listassasi. Ja jos täysautomaattia pitää koko ajan purkaa, koota ja puhdistaa, niin mikä täysautomaatti se on?

Arvokysymyksiähän nämä ovat. Jos ajattelet asiaa pelkästään myyntimiehen näkökulmasta, niin lähes uudesta Krupsista saat suhteessa paremman hinnan myydessäsi. Kuka maksaisi paljon "riskikoneesta", jolla ei ole takuuta eikä huoltoa (Gaggia). Jos pidät Gaggian, niin sitten pidät sen riskin itselläsi. Arvokysymyksiä siis.

Se Krupsin "turha osa, sivusta vedettävä läpyskä" on itse asiassa aika fiksu läpyskä. Jos (=kun) mylly joskus epäonnistuu tehtävässään (esim muutama kuivahtanut kova papu seassa), --> kahvimäärä on liian pieni, jolloin kakun asemesta syntyykin "kurakasa". Läpyskä siivoa kuran pois koneen sisältä. Samoin se putsaa koneen sisälle tipahdellutta kahvijauhetta.


Arvokysymyspä hyvinkin. Taitaa mennä Krupsi myyntiin. Saahan sellaisen aina kaupasta haettua, jos iskee ikävä.

Gaggiasta on nyt otettu 1100 kuppia kahvia, eikä laitoksen avaamista vaativia ongelmia ole tullut. Konetta on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Ja kun se joskus vaatii huoltoa osien tilaaminen ja vaihto ei tuota ongelmia. On sen verran tullut Krupsien ja Jurien kanssa pähkittyä...

Gaggian omistaa Saeco ja näin ollen Gaggian täysautomaatit tehdään Saecon osista, joskin eri tehtaalla, kuin Saeco-koneet. Titanium erottuu automaattikoneiden harmaasta massasta teknisen toteutuksensa puolesta edukseen. Se on toteutettu ehkä nykyvinkkelistä vanhanaikaisella boileritekniikalla. Itseasiassa siinä on kaksi ruostumattomasta teräksestä valmistettua boileria, toinen uuttoyksikölle ja toinen maidonvaahdottimelle. Boileriin mahtuu enemmän ominaislämpökapasiteettia (vettä)(, kuin thermoblockiin) ja näin ollen uutettaessa veden lämpötila ei laske, ja espresso saa vahvan bodyn ja creman. Mieluiten juon yhden hyvän espresson, kuin 10 pahaa.

Tilasin saksasta puhdistustabletteja 100kpl 10e, vara-o-renkaan Gaggian uuttoyksikköön ja 100 gramman tuubin silikonirasvaa uuttoyksikön voitelua varten. Silikonirasva tekee o-renkaille ja muillekin muoviosille hyvää, eikä se haurastuta niitä toisin, kuin vaseliini. Saa nähdä muistavatko lähettää niitä koskaan Suomeen. Vähän on huonot kokemukset Saksan verkkokaupoista...



Jurasta vielä, että oman näkemyksen mukaan kaikki ko. merkin mallit ovat toistensa kopioita. Ne eroavat vain muotoilultaan ja käyttöliittymältään. Jurassa maksaa sisänsä oikein kaunis muotoilu (Juralla ei ole rumia koneita). Lisäksi hintaa tuo erikoiset tekniset ominaisuudet, joiden olemassaoloa ei voi aperustella ainakaan kahvin maun kantilta. Näistä räikein on juurikin F90-mallin internetliitäntä, joka on niin huonosti suunniteltu, että se mahdollistaa kahvikoneen vahingoittamisen netistä. En ostaisi tämän päivän Juraa, enkä suosittelisi sitä kenellekään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2008, 15:44:20 ip kirjoittanut kahvilla »
Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #36 : Marraskuu 05, 2008, 14:16:57 ip »

Eikö Kaffecentralen ole Gaggian edustaja Suomessa? Luulisi että Gaggian huolto siellä pelaisi.   
Kirjattu
Hirvi

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #37 : Marraskuu 05, 2008, 21:12:35 ip »

Kun olen lukenut Jurien, Gaggien sekä Krupsien täysautomaattien erilaisuuksista haluaisin tietää Krups XP9000 koneen uuttomekanismista ym. sen ominaisuuksista verrattuna muihin automaattien toimintoihin.

Kysymykseni esitän siksi koska siitä ei ole mitään tietoa minulla ja koska se on tietojeni mukaan valmistettu Sveitsissä siinä saattaa olla eroja muihin Krupseihin verrattuna.

XP9000 on toiminut erinomaisesti ilman ongelmia. Olen valmistanut essoja niin paljon, että kaksi pakollista puhdistuskertaa olen joutunut suorittamaan, olipa ne erittäin helppoja suorittaa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista

Pentti
Kirjattu

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #38 : Marraskuu 07, 2008, 10:19:26 ap »

Kysäsinpä tuolta Kaffecentralenista sitä huoltoasiaa ja kyllä, he huoltavat Gaggiat Suomessa ja heltä saa näin ollen tietysti myös kaikki varaosat. Eli nyt kaikki Gaggia Titaniumia käyttämään. Kyllä se vaan tänäänkin töräytti maanmainion tuplalaten aamulla. Espresso on aamusella turhan tiukkaa.
Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #39 : Marraskuu 07, 2008, 10:44:59 ap »

Kun olen lukenut Jurien, Gaggien sekä Krupsien täysautomaattien erilaisuuksista haluaisin tietää Krups XP9000 koneen uuttomekanismista ym. sen ominaisuuksista verrattuna muihin automaattien toimintoihin.

Kysymykseni esitän siksi koska siitä ei ole mitään tietoa minulla ja koska se on tietojeni mukaan valmistettu Sveitsissä siinä saattaa olla eroja muihin Krupseihin verrattuna.

XP9000 on toiminut erinomaisesti ilman ongelmia. Olen valmistanut essoja niin paljon, että kaksi pakollista puhdistuskertaa olen joutunut suorittamaan, olipa ne erittäin helppoja suorittaa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista

Pentti

Pentti,

XP9000-koneen uuttoyksikkö tai koko koneen kotelo on siitä hyvä, että uuttoyksikön voi poistaa helposti tarkastusta ja puhdistusta varten. Tämä on mutua, mutta myös ainakin jotkin mallit Eugsterin Siemensille/Boschille valmistamista espressokoneista pitävät sisällään saman mekanismin.

XP9000-kone on kiinnostava, mutta omaan makuuni se ei ole ulkoisesti sieltä kauneimmasta päästä. Kahvit tässä taloudessa keittää toistaiseksi Gaggia Titanium ja joskus Moccamaster KB741AO. Seuraava täysautomaatti onkin varmaakin WMF, ainakin toivottavasti.

Ai niin ihan yleisesti; uuttoyksiköiden voitelua ei voi koskaan korostaa liikaa. Varsinkin puhdistuksen jälkeen, koska puhdistustabletin liuottimet vievät aina osan silikonirasvasta mennessään. Jos männän o-renkaan voitelu kuivuu, muuttuu koneen äänet vaivalloiseksi. Kuivunutta o-rengasta pyöritellessään kone hiertää renkaan poikki tai se hyppää paikoiltaan kitkan ansiosta. Näin se päsee kierähtämään ja kiilautumaan männän ja sylinerin väliin. Tästä seuraa uuttomekanismin täydellinen jumiutuminen ja virheilmoitus kahvimasiinan näytöllä (esim. Jura: Malfunction 8, Störung 8 ) tai näytötön kone vilkuttelee ledejä.  O-renkaat ja muoviset johteet kannattaa tarkistaa, putsata ja rasvata elintarvikkeiden kanssa käytettäväksi hyväksytyllä eli myrkyttömällä silikonirasvalla. Mitään muuta voiteluainetta ei tule käyttää, koska esim myrkytön valkovaseliini haurastuttaa kumia ja muoveja. Silikonirasvaa saa tuubissa kahvikonehuolloista. Itse olen tilannut sitä BND-Kaffeestudiosta.
Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #40 : Marraskuu 07, 2008, 16:09:02 ip »


Koska koneessasi on mitä todennäköisimmin takuu voimassa, niin tuskin haluat leikkiä insinööriä itseksesi ja katkaista takuuta. XP9000:sta ei ole tarkoitettu omaehtoisiin pura-ja-kokoa harjoituksiin.

Tuosta Eugsterin valmistamasta XP9000:sta en tiedä, mutta Krupsin itse valmistamissa koneissa on usein käytetty ruuveja, joissa on erityiskannat (tamperproof), jotta estettäisiin innokkaiden P. Pelottomien hajottamisyritykset. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että en ole oman täysautomaattini ruuveja edes vilkaissut, kun härvelin purkaminen ja kokoaminen minun mielestäni ei oikein kuulu täysautomaatin luonteeseen.

Saeco (+Gaggia) ovat siinä mielessä aivan eri asia, koska niiden uuttoyksikkö kuuluu purkaa about kerran viikossa, liottaa Fairy-vedessa, pestä, huuhtoa ja kuivata. Eivät ole laittaneet sitä automaattista pesuohjelmaa koneisiinsa muiden täysautomaattien tavoin. Varmastikin puhdistus on tällä tavoin perusteellisempaa.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #41 : Marraskuu 07, 2008, 20:55:53 ip »


Kyllä se valittaa, eikä sillä ole minun mielestäni mitään tekemistä täyttöasteen kanssa, vaan eiköhän se turvaudu puhtaasti matikkaan. Tyhjennyksen voi tehdä milloin vain muulloinkin, jolloin kone vain kysäisee, että tyhjensitkös molemmat astiat.

Pähkäilin tuota asiaa oman koneeni kanssa ja törmäsin yhteen jännittävään asiaan: Kun kone kysyy "tyhjensitkö molemmat säiliöt?", niin mitä vastaat? Painatko "OK"?

Kysyn tätä siksi, että ainakin minun ohjelmaversiossani kursori on "ei" valinnan kohdalla. Jos painan "OK", niin vastaan koneelle, että "en tyhjentänyt". Kone hyväksyy tämänkin vastauksen, mutta valittaa taas kohta säiliöiden vaativan tyhjentämistä. Minun pitää vääntää valintanamiskasta kursori "kyllä" -vaihtoehdon kohdalle ja vasta sitten painaa "OK". Tällöin saan olla pidemmän aikaa rauhassa...

Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, nämä kaikki ohjeet ja havainnot riippuvat siitä, mikä "versio ja riliissi" ohjelmistosta on käytössä...
Kirjattu

kahvilla

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #42 : Marraskuu 08, 2008, 01:04:12 ap »

Koska koneessasi on mitä todennäköisimmin takuu voimassa, niin tuskin haluat leikkiä insinööriä itseksesi ja katkaista takuuta. XP9000:sta ei ole tarkoitettu omaehtoisiin pura-ja-kokoa harjoituksiin.

Tuosta Eugsterin valmistamasta XP9000:sta en tiedä, mutta Krupsin itse valmistamissa koneissa on usein käytetty ruuveja, joissa on erityiskannat (tamperproof), jotta estettäisiin innokkaiden P. Pelottomien hajottamisyritykset. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että en ole oman täysautomaattini ruuveja edes vilkaissut, kun härvelin purkaminen ja kokoaminen minun mielestäni ei oikein kuulu täysautomaatin luonteeseen.

Saeco (+Gaggia) ovat siinä mielessä aivan eri asia, koska niiden uuttoyksikkö kuuluu purkaa about kerran viikossa, liottaa Fairy-vedessa, pestä, huuhtoa ja kuivata. Eivät ole laittaneet sitä automaattista pesuohjelmaa koneisiinsa muiden täysautomaattien tavoin. Varmastikin puhdistus on tällä tavoin perusteellisempaa.

1. XP9000:n ohjekirjasta voi katsoa, kuinka uuttoyksikkö poistetaan koneesta. Ei siinä insinööriä tarvitse.

2. Juralla on tamperproof-ruuvit, mutta Krupsin XP7000- ja EA8000-sarjan koneissa on perus torxit.

Ja kyllähän se autokin vaatii huoltoa. Mikään ihmisen keksimä kone (määr. vähintään kaksi toistensa suhteen liikkuvaa osaa) ei toimi määräänsä enempää ilman huoltoa ja ylläpitoa.

3. Saecon uuttoyksikköä ei saa liottaa Fairy-vedessä. Fairy liuottaa juurikin tuon mainitsemani silikonirasvan pois ja katastrofin siemen on kylvetty. Pelkkää lämmintä vettä ja harjausta, jos ei ole silikonirasvatuubi pöydällä odottamassa.



Kirjattu
Jura Impressa F90, Krups XP7240, Krups EA8050, Gaggia Titanium, Krups EAxxxx, Saeco Primea Touch, WMF 1000pro

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #43 : Marraskuu 08, 2008, 22:32:52 ip »


Ja kyllähän se autokin vaatii huoltoa. Mikään ihmisen keksimä kone (määr. vähintään kaksi toistensa suhteen liikkuvaa osaa) ei toimi määräänsä enempää ilman huoltoa ja ylläpitoa.

Hyvä kun kerroit, olenkin ihmetellyt miksi hitossa se auto pitää kerran vuodessa kiikuttaa maahantuojalle huoltoon! Mutta vakavissaan, taisin kirjoittaa, että "minun mielestäni" ruuvaaminen, purkaminen ja kokoaminen eivät kuulu täysautomaatin luonteeseen. Riippumatta siitä ovatko ruuvit Torxeja, XZN:iä vai Tri-Wingejä. Painan täysautomaatissani nappia ja saan kahvia. Jos konetta on purettava, koottava ja rassattava, se alkaa muistuttaa enemmän harrastusta, kuin täysautomaattia.

Ihailen suuresti tämän sivuston osaajia, jotka hallitsevat omat huipputason laitteensa myös teknisesti ja pystyvät niitä huoltamaan ja korjaamaan itse. Jos rupean myöhemmin harrastamaan kahvin valmistamista syvällisenä harrastuksena, toivon että voisin oppia edes murto-osan näiden asiantuntijoiden osaamisesta. Tässähän tämä sivusto ja sen vakkarit kirjoittajat auttavat valtavasti.

Arvokysymyksiähän nämä ovat. Tällä hetkellä en harrasta kahvin valmistamista, harrastan sen juomista. Siksi käytän laiskuuttani täysautomaattia, enkä pura ja kokoa sitä minkäänmoinen ruuvari kädessäni. Käytän vapaa-aikani muihin harrastuksiin. Siltikin, "kahvilla" -nimimerkin huikea huolto-osaaminen täysautomaateista on tottakai auttanut ymmärtämään niitäkin vehkeitä vähän paremmin. Paljon arvokasta tietoa, hyvä että on dokumentoituna tällä sivustolla.

Tuosta Saecosta ja Fairysta vielä. Ainoa tuntemani vakituinen Saecon täysautomaatin käyttäjä toi sekä koneensa että vaimonsa Italiasta. Rouva sen koneen taisi itse asiassa tuoda mukanaan. Sen puhdistettavat osat liotetaan aina Fairyssa, joskus jopa yön yli. Omistajien mukaan pinttynyt kahvirasva ei lähde pelkällä vedellä pois. Mies itse on töissä suuressa elintarvikekonsernissa. Hän on saanut omilta asiantuntijoiltaan ohjeen käyttää voitelussa "kuivasilikonia", mitä lie sekin on. Sitä elintarviketehtaassakin käytetään. Se ei kuulema muodosta kasvualustaa mikrobeille (?). Aerosolipullosta sitä ruiskutellaan puhtaisiin Saecon osiin ennen kokoamista. Hyvin on tähän asti pelannut, ainakin tänään tarjosi ihan hyvän kupposen.
Kirjattu

Mirkkuli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Vaikea valita automaattia
« Vastaus #44 : Joulukuu 10, 2008, 21:14:35 ip »

Oisin ettimässä itselleni halpaa, mutta hyvää automaattia espressojen, latteja ja cappucinojen tekoon. Helppoo, nopeeta ja siistiä tekemistä ihan amatöörille. Nyt ois krupsin xp7220 alessa 299e, tekisikö sillä mitään? samoin c3 milano nero lähtis melkosen halvalla. muita järkeviä ehdotuksia?
Kirjattu