Siis, kun yksi henkilö tekee 10 kuppia, purusäiliö ei valita täyttymisestä, kun 5 henkilö tekee 2 kuppia kukin, se valittaa? Mistä se kone sen tietää?
Mutta oikeasti: valittaako se sitä tosiaankin? Omassa koneessani on hauska käännöskukkanen, se sanoo sitä tamppaustason puhdistulevyä "kahvisäiliöksi". Kun kone vaatii puhdistamaan "kahvisäiliön", se tarkoittaakin ihan muuta. Sen varsinaisen purusäiliön saan kyllä halutessani aivan täyteen. Mutta, mutta valumisastian kurjake täyttyy hyvin usein. Kun se on täynnä, niin kone pyytää kaikkien säiliöiden tyhjentämistä. Riippuu tottakai siitäkin, mikä ohjelmistoversio koneessasi on. Helkkari, nämäkin ovat kohta kuin Windows-koneet, pitää ensimmäisenä kysyä versiota ja "riliissiä".
Niin, no kun useampi henkilö keittää, niin todennäköisyys osua tuohon "tyhjennyssektoriin" on suurempi

Käytännössä jopa hämmentävän suuri, epäilenpä että joku kanssaeläjä ei vaivaudu tyhjentämään, joten herja odottelee aina minua ;-) No ehkäpä kestän..
Kyllä se valittaa, eikä sillä ole minun mielestäni mitään tekemistä täyttöasteen kanssa, vaan eiköhän se turvaudu puhtaasti matikkaan. Tyhjennyksen voi tehdä milloin vain muulloinkin, jolloin kone vain kysäisee, että tyhjensitkös molemmat astiat. Kahvisäiliösi on minulla Coffee drawer. Ilmeisesti kielen saa myös suomeksi, tuota en tiennytkään

Tosin en ajatellut sitä vaihtaa, mutta vähän on kytenyt ajatus, josko äiti-kulta saisi joulupukilta vaikkapa kahvikoneen.
Ja vielä kahvin tekemisen nopeudesta. Jos esim. Silviaa lämmitellään puolisen tuntia, niin minun mielestäni ajatus kahvista silloin kun sen haluan romuttuu aivan täysin. Kahvin jauhaminen kestää ihan yhtä kauan, samoin uuttaminen (no näillä automaageilla vain puolet oikeasta ajasta, mutta suuruusluokka sama). Ajansäästö tulee siis pääasiassa alkuvalmisteluista ja kahvan puhdistelusta jne. Puhdistaminen Juralla ja Krupsilla molemmilla hoituu ihan hienosti. Jura vain huomauttaa 200 kupin välein, että olisi aika syöttää sille puhdistustabletti ja odottaa 20min. Krups ilmoittaa, että nyt olisi 40 kupillista aikaa suorittaa puhdistusajo, muuten menee takuu. Eli aikaikkunaa tälle
automaattiselle toimenpiteelle kyllä varataan ihan riittävästi. Tarkooititko akallio tätä puhdistusajoa, vai sitä purusäiliön tyhjennystä? Sitä voisi kai verrata enemminkin filterin putsaamiseen, joka näillä vehkeillä tapahtuu n. 15 kupin välein vs. joka kupin välissä.
Ihan kuten molemmat, akallio ja cartman totesivat, nämä vertailut menevät luokkaan moottoripyörä-auto. Ei niitäkään voi oikein toisiinsa verrata, vaikka molemmissa on pyöriä ja pääsee paikasta a paikkaan b.
Niin ja vielä lopuksi - aivan varmasti tulen hankkimaan myös manuaalikeittimen, mutta en ihan juuri nyt tässä elämänkiireessä.