Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 359971 kertaa)

hnurkkala

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Aerobie Aeropress kokemuksia?
« : Helmikuu 12, 2007, 16:08:32 ip »

Terve kaikki!
Onko foorumilaisilla kokemuksia Aerobien Aeropress kaihvikeittimestä?
Näytti olevan pulju.netissä myynnissä, äkkiseltään seläiltuna maailmalla tuntuvat pitävän keittimen tekemästä kahvista.. Työpaikalle voisi tuollaisen hankkia kun ei meidän työpaikan automaattikahvista ole juotavaksi. Olen jo pitkään työpaikalla ollut teelinjalla, mutta kahvihammasta kolottaa usein lounaan jälkeen.
Kertokaapa kokemuksia jos olette Aeropressillä kahvia keitelleet.
Kotona keitän "espressot" Bialetti Brikkalla johon olen tyytyväinen...
Heikki N
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2007, 16:53:39 ip »

Käytössä on ollut jokusen kuukauden ja tyytyväinen olen ollut.

Lujatekoisen oloinen laite ja kahvin valmistaminen + laitteen puhdistaminen sujuu nopeasti. Kulkee itselläni tarvittaessa mukana töissä näppärästi pienessä pussukassa. Ainoa seikka mikä vaatii "säätämistä" on oikean vedenlämpötilan haku, eli jos vedenkeittimellä vettä lämmittää niin pitää katkaista oikealla hetkellä ennen kiehumista tai sitten odotella jonkinaikaa kiehautuksen jälkeen (että veden lämpötila tippuu sinne 80 asteen tienoille).

Tuottaa siis "espressotyyppistä" kahvia, eli tiivistä ja aromikasta, mutta kuitenkin pehmeää. Itse aina lantraan tuotosta vielä tilkalla kuumaa vettä, mikä toimii mielestäni parhaiten.

Laite käyttää niitä paperisia suodatinläpysköitä, mutta niitä taisi tulla se 360 kappaletta mukana ja ainakin kotikäytössä niitä on voinut hyvin "uusiokäyttää" pienellä huuhtelulla - riittävät siis kotvaksi ja uusia saa tilalle.

Isommalle porukalle kahvin valmistaminen tuolla voi olla työlästä, sillä kun saa sen 4 kuppia maksimissaan kerralla ja ainakin tuoreiden papujen kanssa on ollut lievä "ylikuohuminen" ongelmana täyttä satsia tehdessä.

Tuo 39 euron hinta on myös varsin hyvä (pulju.net:issä).
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2007, 08:17:13 ap »

Hmm, kaikenlaista sitä keksitäänkin...

Tämän AeroPressin voisin kyllä ottaa duuniin pressopannun tilalle testiin. Parempi/helpompi puhdistettavuus kiinnostaa aina; presson filtterin läpi menevät hiukkaset eivät ole koskaan haitanneet mutta en nyt niitä kaipaisikaan.
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2007, 21:41:57 ip »

Viikon kesti toimitus Puljusta mutta tänä aamuna lykästi.

Testasin muutamaan otteeseen HasBean:in Brazil Fazenda Cachoeira 2006-2007:lla ja totesin, että nämä eivät ole ihan ykköspapuja omaan makuuni. :wink:

Itse laitehan oli ihan sitä mitä mainostettiinkin eli helppo käyttää sekä puhdistaa. Vesisäiliö oli hieman pienempi kuin odotin (~25cl) mutta toki riittävä. Kyllä tämä omaan käyttööni jää pressopannun korvikkeena.

Niin ja perskulin myllykin rupesi huutamaan eli jotain uutta ja parempaa pitäisi senkin tilalle saada... :?
Kirjattu

isojp

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2007, 00:56:05 ap »

Lainaus käyttäjältä: Kaffana

Testasin muutamaan otteeseen HasBean:in Brazil Fazenda Cachoeira 2006-2007:lla ja totesin, että nämä eivät ole ihan ykköspapuja omaan makuuni.
Niin ja perskulin myllykin rupesi huutamaan eli jotain uutta ja parempaa pitäisi senkin tilalle saada..


Harrar toimii hyvin Aeropressin kanssa :D, mutta on tullut kokeiltua myös noita Brasilian tuotteita vaihtelevalla menestyksellä. Kaikista ei saa kaivettua makua esiin, vaikka espressona ne maistuu hyvinkin. Jauhatuksesta olen huomannut sen, että se saa olla yllättävän hienoa verrattuna omaan espressojauhatukseen, kuitenkin pikkasen karkeampaa.
Kirjattu
La Valentina Junior Plus & Mazzer Super Jolly & Cunill Cafe Tranquilo & Armin Trösser 419 & Peter Dienes 646 & Behmor 1600

heatpipe

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2007, 10:00:21 ap »

Terve!

Sain tuollaisen Aeropressin tuttavalta käyttämättömänä, koska hänellä ei ollut kyseiselle masiinalle käyttöä ja itseäni on aina kiinnostanut hommata kotiin jokin vähän parempi "kahvinkeitin", joten kyllähän tuo kelpasi. Mutta koska itsellänikään ei ole kokemusta kahvin "keittämisestä" muuta kuin tavallisella keittimellä niin ajattelinkin täältä kysäistä muutamia vinkkejä alottelijalle.

Ensinnäkin minun tarvitsee ilmeisesti hommata jonkinlainen mylly, joten minkälainen/merkkinen/hintainen mylly olisi järkevä ostos Aeropressin kaveriksi? Vai voiko tai kannattaako käyttää valmiiksi jauhettuja?
Lisäksi kaipaisin vinkkejä mielestänne aeropressille sopivista kahvilaaduista ja paikoista mistä niitä kannattaa ostaa.
Kaikki vinkit tähän liittyen otetaan mielellään vastaan, koska olen täysin amatööri näissä kahviasioissa! :)
Kirjattu

heatpipe

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2007, 15:09:05 ip »

Hei asiantuntijat antakaa nyt neuvoja ainakin tuon myllyn hankinnassa, niin pääsen testailemaan tuota aeropressiä, kun ei viitsisi mitään monen sadan euron myllyä ruveta näin amatöörinä ostelemaan. :)
Eli joku mielestänne hyvän hintalaatusuhteen omaava vekotin olisi hakusessa.

Tekeekö esim jollain alle 20e kruppsilla mitään vai kannattaako suosiolla panostaa vähän enemmän?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2007, 15:43:00 ip »

Muistelisin, että se söi espressojauhatusta karkeampaa kamaa. Sellaiseen pystyy melkein mikä tahansa mylly. En kuitenkaan ostaisi terämyllyä eli papusilppuria, koska ne tuottaa kahvipölyä joka tekee lopputuloksesta kitkerää. Paremmat myllyt eli levymyllyt alkaa siitä 50 eurosta. Ainakin Krups GVX2 löytyy muistaakseni Gigantista, Anttilasta tms. tuohon hintaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

skuupi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
    • http://www.fbi.gov/wanted/topten/fugitives/fugitives.htm
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2007, 22:01:10 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
En kuitenkaan ostaisi terämyllyä eli papusilppuria, koska ne tuottaa kahvipölyä joka tekee lopputuloksesta kitkerää.

hmm... noh, kaipa tuo on totta. yleistyksiin jos lähdetään, niin melkeinpä mylly kuin mylly tuoreilla pavuilla hakkaa perus jubileumsmokat mennen tullen.
sattumalta hankin saksan ihmemaasta kahvinkeittimen, jossa integroitu mylly(silppuri). silloin tällöin maistatan duunikavereilla keittämääni sumppia ja sata sadasta kommentista on kyllä "pehmeää" eikä suinkaan kitkerää...

mutta alkuperäiseen kommenttiin kommentti: kun kerran krupsin saa alle 50?, niin kyllä kannattaa silppurit unohtaa. itse ainakin olen ollut tyytyväinen. teen sillä siis espressot, tavikset ja "miksisitämäntäkeitintänytkutsutaankin" pannujauhikset.
Kirjattu

heatpipe

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2007, 14:09:18 ip »

Kiitoksia vastauksista. Taidan tuollaisen ~50e myllyn hakea. Kyllä sen verran nyt pystyy panostamaan tähän "kahviharrastuksen" aloittamiseen. Kaipaisin vielä vinkkejä noista kahvilaaduista, koska olen niidenkin suhteen aika hukassa vaikka tältäkin foorumilta toki asiaa löytyy.  :wink:

Eli minkä tyyppisiä kahvilaatuja aloittelijan kannattaa lähteä maistelemaan yhdistelmällä aeropress ja myllynä krupsin GVX242 tmv. Mielellään sellaisia kahvilaatuja mitä saa vaikka tilattua suomalaisesta nettikaupasta, jos mahdollista, koska ei viitsisi ihan summittain lähteä ostelemaan ja kokeilemaan.. Joku oli tuossa ylempänä kehunut Harraria mutta empä sitä noilta suomalaisilta kauppiailta bongannut.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2007, 14:52:32 ip »

Kyllä tuohon aeropressiin olen käyttänyt surutta ihan kaikenlaisia kahvilaatuja (jos tarkoitat kahvilaadulla so/alkuperäiskahvia kuten tuo Harrar).

Sen olen huomannut että vaaleissa ja keskitummissa paahdoissa tuo veden lämpötila saa kyllä olla ihan 96 asteen tuntumassa. Tummissa tuo aiemmin mainitsemani alhaisempi (valmistajan suosittelema) lämpötila 80 astetta tuntuu toimivan (ehkä) paremmin. Itse en nykyisin juo kuitenkaan juuri ollenkaan kovin tummapaahtoista kahvia (vaaleat ja keskitummat maistuvat paaaljon paremmilta - ainakin tällähetkellä käytössä olevissa lajikkeissa), joten käytän aeropressiin juuri kiehahtanutta vettä.

Kannattaa muuten esilämmittää se kuppi (kuumalla vedellä), mikäli haluaa juoda aeropress-tuotoksensa "tiiviinä", eli ei lisää siihen enää valmistuksen jälkeen kuumaa vettä.

Jauhatus saa olla siis jossain espresson ja suodattimen välimaastossa (jos tuntuu liian raskaalta painaa mäntä alas, niin voi jauhatusta vähän karhentaa). Mikäli satun tekemään yhden kupin (7g kahvia) niin silloin jauhatus on kyllä espressotasoa.

Ja sitä kahvi-vesi seosta ei kannata sitten lillutella aeropressissä mitenkään pressontyylisesti vaan reippaasti sekoitetaan ja ollaan jo mäntää painamassa mieluummin jo 30s vedenlisäämisen jälkeen. Jauhatus on hienoa ja tästä syystä aromit kyllä tarttuvat mukaan jo tuossa ajassa (liiallinen lilluttelu ei tee hyvää maulle). Tästä nopeasta uuttoprosessista johtuen myös aeropress tuottaa espressomenetelmän tapaan hieman vatsaystävällisempää kahvia.

Itse en ole viimeaikoina paljoa suomesta kahvia tilannut, sillä tilaan pavut vihreinä ja paahdan ne itse. Jos en paahtaisi, niin tilaisin todennäköisesti siltikin ulkomailta sillä hinta/laatu -suhde on mielestäni tällähetkellä siellä hienoisesti parempi (varsinkin pakkausmateriaalien suhteen - vai saako suomesta jostain tuorepaahdetut pavut muussa kuin niissä paperipusseissa?)
Kirjattu

heatpipe

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2007, 17:04:53 ip »

Noniin kiitoksia vielä vinkeistä. Nyt on tullut Aeropressillä tehtyä kahvit jonkun aikaa ja ei kyllä ihan heti ole tarvetta palata takaisin tavalliseen suodatinkahviin. Erilailsia kahvilaatuja ei vielä ole hirveesti tullut testailtua jonkun lidlin minkälie espresson ja sitten tuon Harrarin lisäksi. Harrarin ostin papuina ja ihan perus krupsilla jauhan. Mielestäni olen onnistunut ihan maistuvaa kahvia tekemään. :)

Mutta jos jollain on vielä lisää kokemuksia/vinkkejä edellisten lisäksi liittyen kahvin valmistukseen tai eri laatuihin yms yms. niin kertokaa ihmeessä!
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #12 : Tammikuu 02, 2008, 14:08:42 ip »

Aeropressin omistajille voi olla kiinnostavaa lueskella home-baristan puolelta juttu aeropress uuttokokeesta. Linkissä mainittu "inverted technique" löytyy esim. täältä.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 27, 2008, 00:01:49 ap »

Jahas, Mark Prince näyttää tehneen eräänlaisen oppaan jääkahvin tekemiseen Aeropressilla. Kuvasarja pitäisi löytyä täältä. Kuvia klikkaamalla näkee ko. "työvaiheeseen" liittyvät lyhyet kommentit.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #14 : Syyskuu 16, 2008, 17:14:18 ip »

Tuo yllämainittu jääkahviopas löytyy nyt myös Coffeegeekin Recapping the Summer -jutusta (ehkä hieman paremmilla selityksillä).
Kirjattu