Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 359876 kertaa)

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #540 : Huhtikuu 03, 2016, 12:42:39 ip »

.. Hyvin pieni vauva altistuu ainoana ravinnonlähteenään kemikaalellle, niin kukaan hullukaan ei uskalla lähteä tutkimaan sellainen tervelisyyttä missään eettisessä tutkimuksessa. Aikuisille ne tutkimuksissa osoitettu turvallisiksi sellaisella tarkkuudella, että menee hiusten halkomiseksi. On totaalisen eriasaia verrata kehittyvää muutaman kiloista vauvaa johonkin jo fyysisen kehityksen ohittaneesee yli kymmenen kertaa painavampaan aikuiseen. ..
Vähättelet ja vääristelet viestini sisältöä vertauksellasi. Punainen lanka ei ollut vauva, vaan astian materiaali - minä vain totesin, että tietystä muovista valmistetusta astiasta sitä kuumentaessa irtoaa yhdisteitä.

Minulle riittää tieto siitä, että siitä irtoaa yhdisteitä, jotka eivät hajoa vaan kertyvät elimistöön, ja siksi vältän muovia. Huom. minä-muoto ;) Toistan; koen itse turvallisemmaksi olla käyttämättä muovia kosketuksissa kuumien asioiden kanssa.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #541 : Huhtikuu 03, 2016, 13:00:23 ip »

Vähättelet ja vääristelet viestini sisältöä vertauksellasi.

Millä vertauksella nimenomaisesti? En mielestäni vähätellyt tuntemustasi, mutta jos tein, niin missä kohtaa erityisesti ja olen pahoillani jos en osannut viestiä ajatusni niin selvästi että se pahoitti mielesi, koska se ei ollut tarkoitus. Lisäksi kerro ihmeessä missä kohtaa olen vääristellyt viestisi sisältöä?

Lainaus
Punainen lanka ei ollut vauva, vaan astian materiaali - minä vain totesin, että tietystä muovista valmistetusta astiasta sitä kuumentaessa irtoaa yhdisteitä.

Kun vedit ne bisfenolit keskusteluun, niin yleisesti vain totesin minkä mittaluokan ongelmien kanssa jutun kanssa painitaan. Lisäksi puhuit ihan yleisesti tieteellisestä näytöstä, niin avasin vähän sitäkin, että kellekkään ei jäisi väärää kuvaa ongelman mittaluokasta tai tietellisen metodin luonteesta.

Lainaus
Minulle riittää tieto siitä, että siitä irtoaa yhdisteitä, jotka eivät hajoa vaan kertyvät elimistöön, ja siksi vältän muovia. Huom. minä-muoto ;) Toistan; koen itse turvallisemmaksi olla käyttämättä muovia kosketuksissa kuumien asioiden kanssa.

Missään en ole kehottanut käyttämään mitään muoveja, eikä minusta siinä ole mitään vikaa kuten erikseen aivan selvästi viestissäni totesin. PP5:sta muuten ei saisi irrota niitä yhdisteitä siinä määrin kuin noista vauvanpullokohumuoveista. Mitens muuten metallit ja niistä vielä erityisesti alumiini?

Mutta kuten jo sanoin, niin inhotus itsessään on ihan hyvä peruste itsesään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #542 : Huhtikuu 03, 2016, 13:02:31 ip »

Hyvin sanottu tuosta riskien valitsemisesta.

Jos syöpäriskiä haluaa pienentää, niin kaikkein merkittävintä on pidättäytyä erossa tupakasta.
Yleisesti terveysriskien kärkipäässä on tupakan lisäksi se suola ja ylipaino / liikkumattomuus. Lisätään tuohon vielä kasvirasvojen ja kasvisten sekä kalan suosiminen ja lihan välttäminen, niin kaikki muu on oikeastaan yhdentekevää. Näillä tekijöillä ja joillain muoveilla on riskit aivan eri kertaluokissa.

Sokeria ihminen ei tarvitse käytännössä yhtään

Kun nillitys on niin kivaa, niin tarkennetaan, että lisättyä sokeria ei tarvitse yhtään. Sokereita / hiilihydraatteja muuten kyllä tarvitsee, vaikka eräät tahot yrittää toista väittää. Aivot tarvitsevat glukoosia niin välttämättä, että sitä tehdään lihasten proteiineista, jos sitä ei ole ruokavaliosta helposti saatavissa.
Valkaistut viljat on samassa kastissa ekstrasokerin kanssa.


Mitä tulee matalliin kivana materiaalina, niin alumiinia kannattaa sitten toki välttää, jos tahtroo pelata "varman päälle". Milummin muovia kuin alumiinia jos "varman päälle" linjalle lähtee. Itse en pelaa "varman päälle", vaan käytän aluminiia ja syön suolaa ja sokeria.

Itse asiassa ei. Alumiinin vaikutuksesta alzheimeriin ei ole näyttöä. Alumiini on tietty riittävinä pitoisuuksina itsessään myrkyllistä (kuten mikä tahansa muukin aine), mutta sellaisen määrän saaminen ruoka-astioista on aika vaikeaa. Merkittävää alumiinialtistuksesta aiheutuvaa haittaa on lähinnä työperäisestä altistuksesta (etenkin keuhkojen kautta) ja dialyysipotilailla. http://www.ebm-guidelines.com/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=ttl00016
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #543 : Huhtikuu 03, 2016, 13:04:33 ip »


Itse asiassa ei.

En ole erimeiltä. Käytän alumiinia.

Puhuin "varman päälle" tässäkohtaa lainausmerkeissä. "Varman päälle" tarkoitti tässä asuiahtedessä PP5-muovin välttämistä.

Sanon nyt tämän vielä selkeästi, että ei jää epäselvyyksiä:
Alumiini ja PP5 ovat turvallisia.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #544 : Huhtikuu 03, 2016, 13:05:34 ip »

Hei rauhotutaas nyt.. :)

Metallinen Aeropress-kopio jo tarjottiinkin, löytyykö lasisia?
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #545 : Huhtikuu 03, 2016, 13:07:57 ip »

Hei rauhotutaas nyt..

Minua kyllä ihan oikeasti jäi häiritsemään missä kohtaa olen vähätellyt sinun tuntemuksiasi ja etenkin mityen olen vääristellyt vietiäsi?

Jää vähän ikävä mieli kun tulee tehtä tuollaista huomaamattaan, niin jos kertoisin missä olen moista tehnyt niin osaisin vastaisuudessa välttää moista.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #546 : Huhtikuu 03, 2016, 13:39:22 ip »

Eilen kisoissa mietittiin Artisan Smithin kuparista aeropressiä, oli jollain tietoa kolme kertaa normaalia isommastakin (pidemmästä). Et onhan näitä, vaikkakaan lasisesta en ole kuullut, miten lie kestävyys sitten?
Kisoissa pitänee olla kuitenkin Aerobien valmistama, luulis ainakin.

Tuosta nakkaan linkin kupariseen, niin säästyy googlailu:
https://carousell.com/p/27104843
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #547 : Huhtikuu 03, 2016, 15:21:04 ip »

Minua kyllä ihan oikeasti jäi häiritsemään missä kohtaa olen vähätellyt sinun tuntemuksiasi ja etenkin mityen olen vääristellyt vietiäsi?

Jää vähän ikävä mieli kun tulee tehtä tuollaista huomaamattaan, niin jos kertoisin missä olen moista tehnyt niin osaisin vastaisuudessa välttää moista.
Tarkoitin kommentiasi hiusten halkomisesta. Ja sitä, että tarkoitin muoviastian kuumentamista käyttäen esimerkkinä tuttipulloja - en niinkään vertailuasetelmaa lapset vs aikuiset bisfenolin vaikutuksista tai vaaroista.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #548 : Huhtikuu 03, 2016, 16:47:28 ip »

Tarkoitin kommentiasi hiusten halkomisesta. Ja sitä, että tarkoitin muoviastian kuumentamista käyttäen esimerkkinä tuttipulloja - en niinkään vertailuasetelmaa lapset vs aikuiset bisfenolin vaikutuksista tai vaaroista.

Aivan. No ne oli tosiaan tarkoitettu ihan yleiseksi kommentoinniksi suhteessa niihin vaarallisuuksiin. Ei mitenkänä siis sinulle erityisesti. Ehkä sitä olisi voinut jotenkin vielä selvemmin ilmaista.

Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #549 : Huhtikuu 30, 2016, 14:21:56 ip »

Tuli hankittua tämä aeropress, ja ihan jees kuppeja olen sillä saanut aikaiseksi. Nyt vain on ruvennut käymään niin. Kun olen tehnyt kahvit, ja irrotan kahvikakun painamalla mäntää useinmiten kakku hajoaa irrotuksen aikana. Parilla muulla kupilla jotka tein. Kakku pysyi kiinteänä, ja irtosi hajoamatta. Onko tämä merkki jostain ongelmasta vaiko ihan jees. Kahvi on kyllä loistavaa. Mutta jos hifistelemään lähdetään niin olisihan tämä kiva tietää. Kuppien välissä säädin myllyn jauhatusta hienommalle, ja tämä ongelma alkoi. Minkälaisi areseptejä porukka itse käyttää. Itse käytän 16-14 g kahvia veden määrää en ole vielä lähtenyt punnitsemaan. 10 sekunnin sekoitus ja 20 tai 40 sekunnin uutto ennen kahvin painamista kuppiin. Olenko ihan hakoteillä.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #550 : Huhtikuu 30, 2016, 14:25:05 ip »

Jos kahvi on hyvää, niin silloin se on hyvää.
Kahvikakun rakenne tuskin paljastaa mitään perustavanlaatuista kahvin laadusta.
Kirjattu

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #551 : Huhtikuu 30, 2016, 14:27:24 ip »

Jos kahvi on hyvää, niin silloin se on hyvää.
Kahvikakun rakenne tuskin paljastaa mitään perustavanlaatuista kahvin laadusta.
Jep itse mietin kanssa täysin samaa. Mutta aina sitä miettii että eikai nyt tämä johdu omasta valmistustavasta tai sen puutteista. Mutta todella jees kahvia tuolla masiinalla saa.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #552 : Huhtikuu 30, 2016, 14:39:34 ip »


Onko tämä merkki jostain ongelmasta vaiko ihan jees. Kahvi on kyllä loistavaa. Mutta jos hifistelemään lähdetään niin olisihan tämä kiva tietää. Kuppien välissä säädin myllyn jauhatusta hienommalle, ja tämä ongelma alkoi.

En ole niin kauhean tarkkaan seurannut kun teen niin epäsäännöllisesti aeropressillä, mutta kyllä se tuntuisi eniten olevan kiinni jauhatuksesta tuo kakun kiinteys. Tuoreus saattaa myös vaikuttaa. Mitään korrelaatiota makuun en ole havainnut.

Lainaus
Minkälaisi areseptejä porukka itse käyttää. Itse käytän 16-14 g kahvia veden määrää en ole vielä lähtenyt punnitsemaan. 10 sekunnin sekoitus ja 20 tai 40 sekunnin uutto ennen kahvin painamista kuppiin. Olenko ihan hakoteillä.

Tuosta ei voi päätellä oikein mitään. Minimiparametrit järkevälle reseptille ovat: Kahvin määrä, veden määrä, jauhatuksen karheus, uuttoaika ja veden lämpötila.

Henkilökohtaisesti olen jättänyt hifistelemättä noita sekoituksia ja muita sellaisia ja keskittynyt noihin kertomiini parametreihin. Kukin voi tietysti tehdä niin paljon voodoota siinä sivussa kuin tahtoo, mutta nuo nyt kuitenkin ovat se juttu joka sen kahvin tekee.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2016, 15:41:14 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #553 : Huhtikuu 30, 2016, 17:01:53 ip »

Jos kahvi on hyvää, niin silloin se on hyvää.
Kahvikakun rakenne tuskin paljastaa mitään perustavanlaatuista kahvin laadusta.

Jep, riittäähän ulkomaalaisilla foorumeilla niitä kahvikakun tuijottajiakin, mutta tieteellisenä todistusarvona puckologia lienee jossain horoskoopeista ja biorytmeistä seuraavana, kun makua lähdetään analysoimaan - ja makuhan tän homman lopulta ratkaisee. ::)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2016, 17:14:02 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #554 : Toukokuu 01, 2016, 12:25:59 ip »

No nyt onnistui aeropress kupillinen oikein jees. Veden määrän unohdin aamuväsymyksessä mitata mutta kuitenkin 16 g kahvia. Jauhatus snadisti  hienompaa kuin suodatin. Purut sisään vedet päälle, Ja vajaa 10 sekunnin sekoitus. Mäntä alas, ja hitaasti painaminen kuppiin. Painamisessa sai ihan voimaa käyttää. Kun masiina alkoi sihistä. Painamisen lopetus, ja masiinan puhdistus. Kahvina siis toimi
https://www.slurp.coffee/33-rogers-coffee-el-salvador-urrutia-shg/
Suosittelen lämpimästi. Todella toffeemainen, ja hedelmäinen kuppi.
Kirjattu