Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 360435 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #465 : Joulukuu 01, 2015, 15:19:16 ip »

Nyt sain itsekkin vihdoinkin rekisteröityä foorumille, hetken tätä jo lukenut ja vinkkejä koittanut opetella. Nyt kyselisin että millaisella "reseptillä" teette kaffan go'morron pavuista AP kahvin. myllynä toimii wilfa

Aeropressollä voi tehdä niin monenlaista ja monentyylistä kahvia. En ole itse tuota papua tehnyt, mutta minusta se ei paljoa vaikuta perusajatukseen. Itse lähtisin ensin hakemaan sen tyylistä mitä itse tykkäät juoda ja sitten ihan vain oman maun mukaan hienosäätämään sitten sen mukaan miltä se maistuu.

Aeropressillä kun voi tehdä vaikka esimerkiksi pressomaista, suodatinkahvimaista, espressomaista kahvia tai vaikka mitä muuta ja kaikkea niiden väliltä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #466 : Joulukuu 01, 2015, 16:29:51 ip »

Mutta koska aeropress tekee kuitenkin suodatinkahvia niin aloita vaikka seuraavasta:

16-16,5 g vettä: 1 g jauhettua kahvia.Vesi yli 90 astetta. Kontaktiaika vaikka minuutti. Aeropress voi olla kummin päin tahansa mutta "numerot oikeinpäin" on tasaisempi ja turvallisempi. Päätä jotkut luvut ja pidä niistä kiinni. Ihan peruslukuja siis. Ei kannata aloittaa japsityylisistä härväilyistä tai magioista ellei siihen ole jotain erityistä syytä (kuten makuaistin puute ;D).

Ala valmistaa kahvia jauhaen joka kerta hienommalle kunnes alkaa suu kuivua, maistuu jotain palanutta, likaista, hiiltä tjsp. paahtoon liittyvää. Siitä sitten jauhat vähän karkeammaksi niin olet melko varmasti löytänyt "sweet spotin".
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #467 : Joulukuu 01, 2015, 16:51:04 ip »


Ei kannata aloittaa japsityylisistä härväilyistä tai magioista

Mitä nää on? Mä tahon koittaa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #468 : Joulukuu 01, 2015, 17:32:16 ip »

Mitä nää on? Mä tahon koittaa.

Joonalla on varmasti parempaa tietoa niistä maagisista kikoista  ;D,
mutta ainakin 2014 MM-voittaja oli japanilainen:
http://nordiccoffeeculture.com/what-is-the-best-way-to-brew-aeropress-coffee/

Ilmeisesti pitää ainakin olla myllynä EK... :P

Nyt kyselisin että millaisella "reseptillä" teette kaffan go'morron pavuista AP kahvin. myllynä toimii wilfa

Hyvin vähän tulee Kaffan kahveja juotua ja Aeropress-kahvia sitäkin vähemmän. En muista olenko koskaan edes maistanut Go'morronia.
Kesällä kuitenkin ostin rinkkaan pakattavaksi Kaffan Kesäkahvia (se nyt oli ainoa mitä löysin siihen hätään koko kaupungista riittävän tuoreena paahtona) ja siitä aeropressasin reissulla kahvit. Rinkkaan ei kuitenkaan lämpömittareita eikä vaakoja mahtunut mukaan, joten reseptinä oli summittainen: Porlex Minin yläpesä täyteen (n.25g), jauhatus ehkä n. 5-7 (snadisti hienompi kuin suodatinpuru), vesi kiehuvaksi ja odottelua puolisen minuuttia kun kaasukeittimestä hönkä pois. Sitten aeropressiin vettä niin paljon kuin mahtui. Sekoittelua. Mnuutin uutto ja alle puolen minuutin pressi. Toimi ihan ok, mutta kun tultiin kotiin lykkäsin loput kahvista espressomyllyyn ja keittelin essoina. Tykkäsin siitä kuitenkin enemmän... ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #469 : Joulukuu 01, 2015, 17:38:37 ip »

Mitä nää on? Mä tahon koittaa.
Tän vuoden kisoista jää kokeilematta kolmanneksi tulleen resepti.
Ihan vain koska olen sen verran laiska.
http://sprudge.com/3-winning-recipes-from-the-2015-japan-aeropress-championship-70954.html
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #470 : Joulukuu 01, 2015, 17:39:22 ip »

Mutta koska aeropress tekee kuitenkin suodatinkahvia niin aloita vaikka seuraavasta:

Tämäkin on vähän makuasia. Se mitä sodatinkahviksi perinteisesti kutsutaan, niin sitä ei puristeta paineella filtterin läpi vaan se suodattuu painovoimalla. Toki onhan siinä suodatin ja toki se suodatinkahvia muistuttaa en minä sitä.

Tän vuoden kisoista jää kokeilematta kolmanneksi tulleen resepti.

Joo jotain tollasia odotinki  ;D
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #471 : Joulukuu 01, 2015, 17:41:18 ip »

Mitä nää on? Mä tahon koittaa.

Yksinkertaisimmillaan jaat vaan kaikki välivaiheet vähintään kahteen osaan, lisäät jokaiseen lukuun muutaman desimaalin ja lasket erikseen sekunnit jokaiselle välivaiheelle, käytät niin kylmää vettä että on mahdotonta saada irti kuin helpoimmin irtoava osuus ja mitähän vielä... no "you get the drift" niinku sanotaan. Ja aeropres kannattaa luonnollisesti ensi kuumentaa uunissa ja sitten jäähdyttää vihreässä teessä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2015, 17:57:24 ip kirjoittanut Joona_s »
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #472 : Joulukuu 01, 2015, 17:44:56 ip »

ja myllyllä ei ole väliä kunhan vain jauhatus vastaa karkeudeltaan mustapippurin ja suolan sekoitusta.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

haapa

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #473 : Joulukuu 01, 2015, 19:15:57 ip »

siinähän niitä vastauksia tulikin. Tänään oon kokeillu muutamaa eri karkeutta ja täytyy sanoa että kyllä on ollut suuria eroja. pitää varmaan käydä huomenna hakemassa vaaka :D
Kirjattu

timo64

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #474 : Joulukuu 01, 2015, 21:53:21 ip »

Mun makuun tuo suhde 1:16 tekee kahvista liian laihaa ja mautonta ainakin keskivaaleilla pavuilla. Olen saanut parhaat tulokset 1:14-1:14,5 suhteella. Mutta kuten todettu tällä palstalla, moni muukin asia kuin puru/vesi -seossuhde, vaikuttaa lopputulokseen.
Kirjattu

timo64

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #475 : Joulukuu 03, 2015, 13:51:45 ip »

Mulla Wilfan sähkömylly.
Kuvassa vasemmalla myllyllä jauhettua TKP:n papua, myllyn karkeus oli Filter ja Aeropress -merkkien välissä Aeropress -sanan A-kirjaimen kohdalla.
Oikealla suodatinpaketista otettua juhlamokkaa.
Koska ns yleisohje kuuluu että Aeropressiin saisi jauhatus olla suodatinjauhatusta hieman hienompaa, niin aika paljon pitää vielä tuosta saada hienommaksi että ollaan edes samassa karkeudessa, vai mitä sanoo kokeneemmat tarkkasilmäiset? 
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #476 : Joulukuu 03, 2015, 14:05:30 ip »

Mulla yks vanha kuva omasta käyttämästäni karkeudesta.
Makuasioita.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

timo64

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #477 : Joulukuu 03, 2015, 14:15:21 ip »

Mulla yks vanha kuva omasta käyttämästäni karkeudesta.
Makuasioita.
Aeropressiinkö nuo kaadoit?
Näyttää aika karkeilta, kuva tosin lähempää otettu kuin minun kuva.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #478 : Joulukuu 03, 2015, 15:04:10 ip »


Koska ns yleisohje kuuluu että Aeropressiin saisi jauhatus olla suodatinjauhatusta hieman hienompaa, niin aika paljon pitää vielä tuosta saada hienommaksi että ollaan edes samassa karkeudessa, vai mitä sanoo kokeneemmat tarkkasilmäiset?

Komppaan Tomaa.

Yleisohjetta ei tarvitse noudattaa. Etenkään jos inverted metodi on myös käytössä. Hyvää kahvia tulee aeropressillä aina pannujauhatuksesta mokkapannujauhatukseen asti, eli koko sillä Wilfan asteikolla. Tai no vähän voi riippuen siitä Wilfan yksilöllisestä "kohdasta" ne ihan ääripäät, Riippuen toki omasta mausta ja pavusta. Optimaaliset veden määrät ja uuttoajat toki vaihtelevat totaalisesti eri jauhatuksilla.

Noiden jauhatusten vertailu silmäpelillä on vähän hankalaa kun sen jauhatuksen karkeusjakauma on mahdollisesti hyvinkin erilainen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #479 : Joulukuu 03, 2015, 15:25:40 ip »

^Ja myllyjen merkinnät lähinnä kertovat mihin järjestykseen nuo jauhatusasteet asteikolla osuvat.
Yleensähän on vain jokin numeroasteikko, jota sitten opetellaan käyttämään kun halutaan vaihtaa asetuksia eri tarkoituksiin.
Kirjattu