Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 360525 kertaa)

Jyrchi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #315 : Maaliskuu 24, 2014, 09:47:21 ap »

Mennään siis näillä, jos kyseessä on enemmän ominaisuus kuin vika ;D Eipä tuossa muuten mitään vaikka olisikin vino, mutta tuo on nyt tuntunut parin viime viikon aikana menevän hieman huonompaan suuntaan tuon käännön kohdalla, kun mäntä meinaa väkisin pullahtaa pihalle jos keskittyminen herpaantuu. Ja tietysti kaverin vanhaan ja jämäkkään vertaillessa iski annoskateus.

Mutta hyvä tietää, että tuo kuuluu asiaan ja kyseessä vaan vuosimallikohtaisia eroja. Ei auta muu kuin lopettaa rutina ja käyttää jatkossa pienempien kahvimäärien kohdalla käyttää tuota Toman ehdottamaa ratkaisumallia. Kiitokset!
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #316 : Maaliskuu 24, 2014, 09:56:50 ap »

Muutoinkin on inverted-metodin aikana "oikein" päin kääntäessä hyvä pitää tukevasti kiinni sekä tuubista että männästä. Joskus olen itse kääntäessä kolauttanut mäntää johonkin ja irtoaahan se. 
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #317 : Maaliskuu 25, 2014, 09:36:31 ap »

Oon huomannu noissa kumeissa olevan eroja, toiset löysempiä kuin toiset, mutta tuo kuulostaa jo maanantai kappaleelta.
-snip-
Osa on muuten tilaustavaraa, mut en nyt tähän väliin muista mistä niitä sai... Ei ollut kova hintakaan.

HasBeanilta ainakin. Viisi puntaa + postikulut.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

npm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #318 : Toukokuu 27, 2014, 16:43:07 ip »

Tulipahan sitten itsekin hankittua aeropress tähän hätään lohdukkeeksi, kun kelvollista espressoa ei oikein ole saatavilla täällä nousevan auringon maassa, ellei vastaan kävele paikallisessa nettihuutokaupassa halpaa ja hyväkuntoista vipua.

Kahvina paikallisen paahtimon Kenialainen washed SO, tarkempi nimi pääsi hautautumaan jonnekin muistin syövereihin. Ensimmäisellä uutolla komeasti yliuutottu tuotos, mutta kaipa tämä tästä.
Kirjattu
La Pavoni Professional Lusso + Nuova Simonelli MDX/Hario Skerton. Kuollut: KitchenAidin teinimopo

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #319 : Kesäkuu 14, 2014, 09:46:24 ap »

Täällä moni tuntuu seisottavan vettä purujen seassa ennen prässiä pitkiäkin aikoja. Nyt olen itsekin tehnyt noin muutamia kokeiluja, että pressi on väärinpäin pöydällä j antanut kuuman vedens seistä purujen seassa 40 sekunttia. Sitten kääntänyt pressin ja painanut kahvit kuppiin.

Ainut mitä olen tuosta huomannut on se, että kahvi kitkeröityy. Itse pääsen kyllä ihan huomattavasti parempaan tulokseen kun laitan pressin suoraan kupin päälle, purut sisään, vesi perään, nopea sekoitus ja hissi alas. Noin tehtynä kahvista puuttuu kitkeryys ja mautkin tulee mielestäni paremmin esiin kun pitkän uuttoajan tuoma kitkeryys on poissa.

Moni kertoo kyllä käyttävänsä vähän suodatinjauhatusta hienompaa purua. Itse taas laitan myllystä jauhot samana karkeutena kun laitan espressoonkin. Aloin funtsimaan, että tuo pitkä uuttoaika sopii vission karkeammalle jauhatukselle. Tuollainen espressopöly taas riittää lyhyt uutto makujen irroitukseen. Hienolla jauhatuksella ihan selkeesti kahvi tulee huomattavasti kitkerämmäksi jos tuota uuttoaikaa yhtään venyttää.

Tällaisia pohdintoja tällä kertaa..
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #320 : Kesäkuu 14, 2014, 18:31:19 ip »


Aloin funtsimaan, että tuo pitkä uuttoaika sopii vission karkeammalle jauhatukselle.

Nimenomaan näin. Eli tuo ympäriämpäri metodi nimeomaan mahdollistaa juuri karkamman purun käyttämisen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

npm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #321 : Kesäkuu 16, 2014, 07:19:14 ap »

Mmmm. Olen päässyt nyt varsin hyviin tuloksin karkeahkolla espressojauholla ja seisotusaikana tasan sen verran kun kehittyneen rutiinin suorittaminen sattuu viemään, joka lienee luokkaa 25s. Samalla olen päätynyt vetämään vettä läpi reiluhkoja lungo-volyymeitä, päätyen johonkin desilitraan lopputuotetta, jonka sitten juon americanona. Oikein hyvää.

Täytyy nyt kuitenkin yrittää ensi kerralla kokeilla tuota pressopannu-tyylistä meininkiä, kiitos vinkistä.  ;D
Kirjattu
La Pavoni Professional Lusso + Nuova Simonelli MDX/Hario Skerton. Kuollut: KitchenAidin teinimopo

npm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #322 : Kesäkuu 18, 2014, 06:14:50 ap »

Näin raporttina pressouuttoleikistä aeropressillä: nam.
Kirjattu
La Pavoni Professional Lusso + Nuova Simonelli MDX/Hario Skerton. Kuollut: KitchenAidin teinimopo

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #323 : Kesäkuu 18, 2014, 08:44:17 ap »

Näin raporttina pressouuttoleikistä aeropressillä: nam.

Tappelin aikoinaan toven pressopannun kanssa ja en kyllä ikinä saanut niin hyvää kahvia sillä kuin aeropressillä ja metallisuotimella.

Vähän mietityttää mistä tämä johtuu? Kayttäjävirhekkin on toki mahdollinen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

npm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #324 : Kesäkuu 18, 2014, 09:18:13 ap »

Tappelin aikoinaan toven pressopannun kanssa ja en kyllä ikinä saanut niin hyvää kahvia sillä kuin aeropressillä ja metallisuotimella.

Vähän mietityttää mistä tämä johtuu? Kayttäjävirhekkin on toki mahdollinen.

Presso on ainakin oman kokemuksen mukaan helppo yliuuttaa pahastikin ilman että siitä tulee katastrofaalisen pahaa. En ota kantaa, onko paras mahdollinen ap-uutto parasta mahdollista pressoa parempaa, mutta ap:stä kyllä mielestäni huomaa paljon helpommin kun säädöt on ketuillaan.

Muita mielipiteitä?
Kirjattu
La Pavoni Professional Lusso + Nuova Simonelli MDX/Hario Skerton. Kuollut: KitchenAidin teinimopo

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #325 : Kesäkuu 18, 2014, 15:29:48 ip »

Mä käytän vaan metallisuodatinta aeropressissä ja teen siis temppuni aina ap:na. Tärkeimmät pointit mitä itsellä on tullut vastaan on a) veden lämpötila suhteessa pavun paahtoon. Eli liian kuuma vesi tummemmalle pavulle helposti saa maun aika ikäväksi. Eli veden lämpötilaa alas, kun siirrytään keskitummiin ja tummiin papuihin. b) noi suodattimet ja muutkin välineet on syytä pestä fairilla melkeimpä joka käytön jälkeen. Rasva kerääntyy helposti ja sit maistuu basalle vaikka mitä tekis  ;) . Mun uuttoajat pyörii 40 - 70 sekunnin välillä, riippuen pavusta. Yleisimmin 50 - 60 s ja hidas painallus ja avot!

Samat ohjeet pätee presso pannuun. Jauhatus hieman karkeampi, veden lämpötila papuihin sopivaksi, kahvin määrä "oikea", pressossa en paina mäntää alas asti ollenkaan vain siihen asti ettei tule puruja kuppiin, uutto 4 min.
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #326 : Kesäkuu 18, 2014, 21:28:29 ip »

Nyt olen testaillut karkeammallakin jauhatuksella. Sen karkean jauhatuksen kanssa tuo pitkä uutto näyttää sopivan. Tai itse asiassa se tuntuu olevan ainut tapa saada karkealla jauhatuksella juotavaa kahvia.

Espressojauhatuksella ja nopealla uutolla kahvista vaan tulee ihan muutamaa kertaluokkaa paremman makuista kun karkealla jauhatuksella.

Tuon espressojauhon kanssa taas jos vähääkään pidentää uuttoaikaa, niin kahvi katkeroituu.

Taidampa jatkaa espressojauhatuksella. Ainakin näiden kokeilujen pohjalta hakkaa nuo karkeammat jauho kokeilut ihan 6-0.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #327 : Kesäkuu 21, 2014, 00:45:56 ap »

Tän vuoden voittoresepti on mielenkiintoinen, olen muutaman kerran kokeillut, tykännyt mut kuitenkin pitänyt omaa vanhaa iskostunutta reseptiä voimassa.
http://worldaeropresschampionship.com/2014/06/11/shuichi-sasakis-wac-winning-recipe/
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #328 : Kesäkuu 21, 2014, 18:07:05 ip »

Itse en viitsi ensinnäkään noin kylmää kahvia edes juoda. Tuollainen 1,5 minuutin liotus kuulostaa myös siltä, että ei voi millään välttyä kahvin kitkeröitymiseltä.

Pakko kai se on uskoa, että hyvää on jos kerran voitti. Itse pysyn kyllä häviäjäresepteissä koska en tykkää juoda kylmää kahvia.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #329 : Kesäkuu 21, 2014, 19:33:04 ip »

Itse en viitsi ensinnäkään noin kylmää kahvia edes juoda. Tuollainen 1,5 minuutin liotus kuulostaa myös siltä, että ei voi millään välttyä kahvin kitkeröitymiseltä.

Pakko kai se on uskoa, että hyvää on jos kerran voitti. Itse pysyn kyllä häviäjäresepteissä koska en tykkää juoda kylmää kahvia.

Miten kuumana tarkkaan ottaen haluat juoda kahvisi? Yli sekunnin kosketus 68 asteisen nesteen kanssa aiheuttaa kuitenkin jo palovammoja suun limakalvoille.

Kirjattu
"We sales specialty coffee"