Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 373711 kertaa)

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #195 : Elokuu 22, 2012, 23:54:40 ip »

Mä pääsin betatestaamaan tota Disk Finea, ja tyytyväinen olen ollut. Vähiin on jäänyt paperifilsujen käyttö, mutta välillä on tarpeettomasti mujua pohjalla.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #196 : Elokuu 23, 2012, 10:35:17 ap »

Tällainenkin uutuus on ilmestynyt markkinoille: http://www.kickstarter.com/projects/kaffeologie/s-filter-a-reusable-coffee-filter-for-aeropress

Ja tässä hieman ensituntemuksia: http://www.marco.org/2012/08/04/kaffeologie-s-filter

Hmm, tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta! Joskus paperifilsut falskaa tai menee ruttuun ja en välitä mujusta kahvin pohjalla, joten tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen suodatin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #197 : Elokuu 28, 2012, 18:42:07 ip »

Sieltähän se able kolahti luukusta tänään. Ensimmäiset kahvit juotu, omapaahtoisen Costa Rican ja Pauligin Kenya 50/50 blendi.

Kokeilin samalla karkeusasetuksella kuin Coavan 008 kanssa, 85c, 1:05 uutto, 30 sek alas. Suutuntuma miellyttävä, ehkä jotenkin paksumpi kuin paperifilsulla. Mujua pohjalla vähäsen (myllynä wilfa). Vähän huono olen kuvailemaan makuaistimuksia mutta tuotos kuitenkin ehkä hieman lähempänä paperifilsua, kuin Coavaa.

Tyytyväinen olen, mutta epäilyttää tuommosen ohuen lirpakkeen kestävyys päivittäisessä käytössä..
Kirjattu
Kupissa tänään:

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #198 : Syyskuu 01, 2012, 10:44:33 ap »

Tuossa kuva muutaman päivän sisäänajon jälkeen


Ylempi Able DISK FINE ja alempi Coava 008 (yli vuoden päivittäisen käytön jälkeen). Ilmeisesti lämpöjen vaihtelu aiheuttaa moisen vääntelyn. Tuo ei kuitenkaan ole käyttöön vaikuttanut millään tavalla kunhan kiristää sen mustan osan tarpeeksi tiukkaan.

Coavan kanssa käytän aina kikkaa että nostan mäntää ensin hieman ylös, jolloin alaspainaminen keveytyy huomattavasti. Tänään sitten uskalsin kokeilla samaa tuon finen kanssa, siitä kuuluu semmonen pieni napsahdus eli vääntyy ensin ylöspäin ja sitten kun alkaa painaa alas, painuu tietysti takaisin normaaliin asentoon. Alaspainaminen helpottui huomattavasti myös tuon Finen tapauksessa, en vain ensiksi uskaltanut tuon ohuuden takia käyttää samaa tekniikkaa.

Ehkäpä tuo Fine toimii tiettyjen kahvien kanssa paremmin kuin Coava, ainakin tiistaina paahdettu Äthiopian yirgacheffe saa minulta Finellä paremmat arvosanat kuin Coavalla.
Kirjattu
Kupissa tänään:

Fillarimies

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #199 : Syyskuu 01, 2012, 14:44:30 ip »

Täytyy sanoa, että ensin ajattelin että aeropressin mukana tulevat filtterit eivät riitä kuin alkuun. Joku käy vissin laittamassa niitä kokoajan lisää tuohon telineeseen, kun vuoden omistanu jo ko. laitteen ja filttereitä vieläkin jäljellä..  ;D
Kirjattu
Aeropress ja wilfa cgr-1 mylly

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #200 : Syyskuu 01, 2012, 15:12:31 ip »

Ylempi Able DISK FINE ja alempi Coava 008 (yli vuoden päivittäisen käytön jälkeen). Ilmeisesti lämpöjen vaihtelu aiheuttaa moisen vääntelyn. Tuo ei kuitenkaan ole käyttöön vaikuttanut millään tavalla kunhan kiristää sen mustan osan tarpeeksi tiukkaan.

kyllä mullakin on pientä ryppyyntymistä havaittavissa, mutta ei lähellekään noin dramaattista.
Onhan tuo ohkanen, mutta en kyllä pysty keksimään keinoa, kuinka tuon voi käyttämällä hajottaa käyttökelvottomaksi. Ainoa keksimäni skenario on se, että käyttää niin valtavaa painetta, että reiät kuluu nopeasti muodottomiksi, mutta tämäkään ei minusta ole kovin todennäköistä.
Suurin riski tuon kanssa on pesun säilytyksen ja käyttöönvalmistelun aikaiset mokat.
Kirjattu

bcg

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #201 : Syyskuu 01, 2012, 15:55:27 ip »

Ylempi Able DISK FINE ja alempi Coava 008 (yli vuoden päivittäisen käytön jälkeen). Ilmeisesti lämpöjen vaihtelu aiheuttaa moisen vääntelyn.

Minulla Able fine on pysynyt täysin sileänä. Olen käyttänyt sitä nyt noin kuukauden ja käytän samaa "männän nosto" -kikkaa.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #202 : Syyskuu 01, 2012, 18:09:56 ip »

Mikäs tämä nostokikka olikaan?

Omat kokemukseni noston osalta rajautuivat siihen kun kokeilin pari kertaa huuhdella peperifiltteriä painamalla männällä kuumaa vettä filtterin läpi. Mäntää nostaessa filtterillä oli tapana irrota kiinnityksestäään ja kahvin puristamisen aikana purut pääsivät osittain fillterin ohitse.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

oldpet

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 165
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #203 : Syyskuu 01, 2012, 22:35:06 ip »

Mikäs tämä nostokikka olikaan?

Omat kokemukseni noston osalta rajautuivat siihen kun kokeilin pari kertaa huuhdella peperifiltteriä painamalla männällä kuumaa vettä filtterin läpi. Mäntää nostaessa filtterillä oli tapana irrota kiinnityksestäään ja kahvin puristamisen aikana purut pääsivät osittain fillterin ohitse.
Nostokikkaa käytetään metallifiltterin kanssa, jos halutaan että alaspainaminen on kevyempää. Paperifilsulla tuo on turhaa koska vastus on yleensä pienempi.
Kirjattu
Kupissa tänään:

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #204 : Syyskuu 02, 2012, 01:12:08 ap »

Mikäs tämä nostokikka olikaan?

Omat kokemukseni noston osalta rajautuivat siihen kun kokeilin pari kertaa huuhdella peperifiltteriä painamalla männällä kuumaa vettä filtterin läpi. Mäntää nostaessa filtterillä oli tapana irrota kiinnityksestäään ja kahvin puristamisen aikana purut pääsivät osittain fillterin ohitse.
Itse oon luopunut kokonaan diskeistä, paperia vaan, sitä joku viiden sentin pinkka kyl kestää pienen ikuisuuden (en tosin tee reissuja luonnossa AP:n kanssa jossa se olis toinen juttu yms.).

Mutta en myöskään huuhtele sitä paperia niin kauaa kuin monet, tein tätä ihan maku testeilläkin (real hi-fi).
Maistaen ihan paperi pelkilteen gappiin, ja sit kraanakuumaa vettä siitä kuppiin 1.
Huuhdellen pari sekkaa kuumahkolla vedellä filsu, sit kuppiin 2.
Huuhdellen kymmenen sekkaa kuumahkolla vedellä filsu, ja kuppiin 3.

1.kuppi maistui lievästi paperilta, ei edes paljoa (vettä kaadoin ykkösmerkkiin asti).
2.kuppi oli taas ihan vettä, en maistanut mitään paperista, ihan boring lämmintä vettä vain.
3.kuppi tasan sama kuin kakkonen, näitä maistelin vuorotellen, ei eroa.

Joten, miks ihmeessä monissa ohjeistus videoissa (oliko TW:n, en muista) huljutetaan sitä filsua niin tavattoman kauan siinä veden alla.
Ei se makuun mielestäni vaikuta, ainoa mihin se on kelpo, on ettei filsu pääse liikkumaan gapissa omiaan ja kasteltuna sen mutrut on helppo kynnenselällä tasoittaa reunoilta mikäli niitä ilmenee.
Ja tottakai jos tekee nurinperin, niin silloin kastellaan, mutta muuten olen tämän kanssa tullut tulokseen, että kastelen aika aikaisessa vaiheessa jo ja en edes kovin kauaa. Koskaan ei ole märkänä hypännyt pois itsekseen.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #205 : Syyskuu 19, 2012, 08:42:41 ap »

Pitäisi löytää sopiva server, eli siis astia johon kahvi Aeropressillä tehdään ja josta kahvi sitten kaadetaan kahvikuppiin. Suosituksia tuotteesta ja ostopaikasta otetaan vastaan.

Aiemmin olen tehnyt kahvin suoraan järeään kahvikuppiin. Nyt kun tuo Aeropress näyttäisi vakiintuneen mainioksi arkilaitteeksi niin voisi hieman panostaa myös oheistuotteisiin kuten sopivaan juoma-asiaan. Siitä lopullisesta astiasta minulla ei ole vielä näkemystä mutta olettaisin että valituksen tulee jokin kirkas ja hyvin ohutseinäinen lasiastia ilman lämmönsäilöntätarvetta. Tällaista ei taas voine käyttää suoraan Aeropressin alla joten tarvitaan server.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #206 : Syyskuu 19, 2012, 11:53:55 ap »

Pitäisi löytää sopiva server, eli siis astia johon kahvi Aeropressillä tehdään ja josta kahvi sitten kaadetaan kahvikuppiin. Suosituksia tuotteesta ja ostopaikasta otetaan vastaan.

Aiemmin olen tehnyt kahvin suoraan järeään kahvikuppiin. Nyt kun tuo Aeropress näyttäisi vakiintuneen mainioksi arkilaitteeksi niin voisi hieman panostaa myös oheistuotteisiin kuten sopivaan juoma-asiaan. Siitä lopullisesta astiasta minulla ei ole vielä näkemystä mutta olettaisin että valituksen tulee jokin kirkas ja hyvin ohutseinäinen lasiastia ilman lämmönsäilöntätarvetta. Tällaista ei taas voine käyttää suoraan Aeropressin alla joten tarvitaan server.
mm.Good Life Coffee:sta Harion glass Server, toimii ihan hyvin alla.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Orkesteri

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #207 : Syyskuu 20, 2012, 20:11:49 ip »

Helsingin Stockalta löysin puolen litran lasisen tarjoilukannun kympillä. Myös muita kokoja oli tarjolla, ja tyyli on miellyttävän simppeli. Aeropress sopii hyvin kannun suulle. Kannu oli muistaakseni oluttuoppien ja -tarvikkeiden luona.
Kirjattu

tsool

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #208 : Syyskuu 29, 2012, 13:03:24 ip »

Onkos kellään tietoa saako Tampereelta ostettua aeropressejä? Valosta ainakin suodattimia saa, mutta itse aparaatti pitäs löytyä. Tarttis saada piakkoin, eikä tilaaminen ole nyt mahdollista...
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #209 : Syyskuu 29, 2012, 13:18:20 ip »

Pirkkalasta ainakin löytyy.
Muistaakseni olen nähnyt moisen myynnissä myös kahvila Valossa
Kirjattu