Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 371667 kertaa)

Glen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • Minun maailma
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #120 : Joulukuu 10, 2011, 11:13:14 ap »

Ensikertalainen ilmoittautuu. Varmaan esittelyketjukin täällä on olemassa, mutta pikaiset kuulumiset tähän. Kahvia on tullut aikanaan juotua enemmänkin, parhaimmillaan pari MoccaMaster-pannullista päivään. Puruina mitä marketista saa, eli ei kauheasti ole tullut kiinnitettyä huomiota. Mitä nyt väliin tummapaahtoista Presidenttiä.

Pidemmän aikaa olin miettinyt, että onko kaikki kahvi muka "pahanmakuista" vai voisinko minä tehdä asialle mitään. Reilu kuukausi takaperin sitten tein. Ostin kokeeksi AeroPressin. Muutama kymppi ei ole paha investointi, jos kahvi oikeasti alkaa maistumaan. Siis muullekin kuin pahalle.

Tuota ostosta en ole katunut. Ekana iltana tekaisin kokeeksi MoccaMasterilla pari kupillista ja suodatinjauhatuksella jonkin ohjeen mukaan AeroPressillä kaveriksi. Yllätys oli aika iso, samat raaka-aineet ja niin erilainen maku. Kitkeryys oli poissa kahvi maistui muutenkin kevyemmältä ja raikkaammalta. Eikä suuhun jäänyt kitkerää jälkimakua.

Tuon jälkeen olen saanut myllyn lahjaksi (täälläkin keskuteltu Krups GVX-2) sekä ostanut papuja (marketista). Todella paljon yllätyin myös siitä, että Presidentin tumma on papujauhatuksena niinkin erimakuista. Lisäksi kaapissa odottaa teräksinen mokkapannu harjoittelijaa. Vaimo huokaakin, että nämä mun innostukset menee aina niin pitkälle. Minkäs teet.

Mutta vielä AeroPressistä. Tällä hetkellä vakiintunut valmistus minulla on seuraava:

  • Käännetty valmistus
  • Kasteltu suodatin
  • 14 tai 16 grammaa aavistuksen suodatinkarkeutta hienompaa kahvia
  • ajastin käyntiin ja vettä ykköseen asti (n. 1,5 desiä)
  • sekoitus lopetetaan 15s kohdalla
  • Kahvi puristus 60 s kohdalla

Nuo grammamäärät vaikuttavat todella paljon kahvin makuun. Veden lämpöä en ole vielä mitannut. Kattilassa kiehunut astiaan kaadettu vesi ehtii jäähtyä jonkun 30 sekuntia, ennen kuin kaadan sen AeroPressiin.

Sanottakoon vielä, että Krupsin suihkuturbiinimaisesta äänestä johtuen olen aamukahvini vielä keittänyt tehnyt normaalilla suodatinkahvilla. Tuota menee vielä yhden paketin verran, sitten ne loppuu meiltä. Todennäköisesti kokonaan. Pitäisi vain keksiä hyvä tapa tehdä aamukahvitkin noista pavuista. Ja varmaan pitää töihin ruveta kuskaamaan tuota AeroPressiä, on nimittäin kahvin juonti sen verran tapa töissä. Ja kahden pannun MoccaMaster + 10 eri keittäjää kahville tekevät kahvin mausta vähän lottoarvonnan tapaisen. Ikinä ei saa päävoittoa.

No tästä nyt tuli aavistuksen pitkä ensiviesti, ehkä menen opettelemaan tuota mokkapannua.

Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #121 : Joulukuu 10, 2011, 11:36:55 ap »

Sanottakoon vielä, että Krupsin suihkuturbiinimaisesta äänestä johtuen olen aamukahvini vielä keittänyt tehnyt normaalilla suodatinkahvilla.

Kokeile jauhaa kahvi syvän sään aikaan jo edellisenä päivänä ja säilytä purut aamuun asti ilmatiiviissä astiassa. Jääkahvi voi myös helpottaa aamua.

Vaimo huokaakin, että nämä mun innostukset menee aina niin pitkälle. Minkäs teet.

Onneksi huokausten määrä ei ole kovin rajallinen, niitä voi tarvita jatkossa vielä paljon lisää :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Glen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
    • Minun maailma
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #122 : Joulukuu 10, 2011, 12:11:39 ip »

Kokeile jauhaa kahvi syvän sään aikaan jo edellisenä päivänä ja säilytä purut aamuun asti ilmatiiviissä astiassa. Jääkahvi voi myös helpottaa aamua.

Onneksi huokausten määrä ei ole kovin rajallinen, niitä voi tarvita jatkossa vielä paljon lisää :)

Jaa jääkahvia. Pitääpä miettiä.

Toi purujen säilytys on mietityttänyt. Ei siinä, että mitään maussa vielä erottaisin. Mutta jos sitä jotakin tekis "oikein". Tollaseen säilytykseen kelpaan varmaan noi kuppirwaaran kupit oikein mainiosti. Olisko muuten ideaa säilytysastiasta, joka sopisi tuonne AeroPressin sisälle? Jos tuota nyt innostuu töihin kuskaamaan, niin pitäähän ne itsejauhetut olla mukana.

Huokausten suhteen ei varmaan ole odoteltavissa muutoskia. Kerran on papin edessä luvattu ja kuitenkin on tiedetty mitä luvataan niin siihen voin aina vedota. Ja niin se vaimokin vetoaa. Joten ehkä tää on huokausten suhteen kohtalaisen tasapainossa :).
Kirjattu

Fillarimies

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #123 : Joulukuu 10, 2011, 19:05:00 ip »

Huokauksia satelee täälläkin suunnassa vaikka ei vielä papin edessä ole mitään luvattukkaan. Mutta mie oon sanonu, että tämmönen oon ja sitä pitää yrittää kestää ;D
Kirjattu
Aeropress ja wilfa cgr-1 mylly

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #124 : Joulukuu 10, 2011, 19:12:06 ip »

Meillä Aeropress meni naisen käyttöön. Ja on pidetty!  Itse en ole sillä kokannut kertaakaan.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #125 : Tammikuu 14, 2012, 15:53:14 ip »

Nyt on Aeropressin kanssa harjoiteltu jo pari viikkoa, mutta vielä ei ole vakiintunut mitään tekniikkaa.

Kahvina tällä hetkellä HasBeanin Shakiso. Miten onnistuisin tuomaan niitä sen parhaimpia ominaisuuksia esille? (mansikkaa&marjaa)
Lilluttelemalla pressopannutyyliin vaiko kenties lyhyemmällä kontaktiajalla hienomman jauhatuksen kanssa?

Nykyiset parametrit ovat olleet 15 g kahvia, 200 g vettä (91-asteista), sekä kontaktiaika yhteensä 1:30.
Jauhatus on ollut lähellä hieman karkeampaa suodatinjauhatusta. Ja Aeropress on tosiaan ollut "väärinpäin".
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

Arska

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #126 : Tammikuu 16, 2012, 13:46:38 ip »

Itse uuttelen myös nurinpäin käännettynä. Veden lämmitän vain 80:een tai vähän yli. Puristan kahvin kuppiin melko pian, ehkä puoli minuuttia sekoittamisen jälkeen. Siis heti kun olen putsannut sekoituslastan. Jauhatuskarkeus on semmoista tavallista suodatinkarkeutta. Sellaista, että kahvin saa puristettua sopivalla voimankäytöllä.

Kirjattu

Fillarimies

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #127 : Tammikuu 17, 2012, 12:47:17 ip »

Olen aeropressin kanssa säätänyt ja kokeillut nyt paljon eri proseduureja.
Huomasin lämpötilan kanssa, että kahvista tulee parasta, kun vedenlämpötila on 80-85 astetta ja 85 on ehdoton maksimi lämpötila.
Jauhatuksen olen säätänyt pressopannu karkeudelle eli kaupasta ostettavalle espressokarkeudelle.
Puruja laitan sen aeropressin oman mitan mukaan ja se on ollut aika hyvä.
Uuttoaika on vakiintunut 30s ja painan kahvin rauhallisesti kuppiin.
Ai niin ja tosiaan, käytän aeropressiä "väärinpäin"
Kirjattu
Aeropress ja wilfa cgr-1 mylly

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #128 : Tammikuu 23, 2012, 14:09:45 ip »

Mikähän taika siinä on, että Aeropressiltä löytyy toleranssia tai sillä on jopa optimaalista valmistaa kahvia niin paljon muita menetelmiä alhaisemmiksi lämpötiloissa?

Nimimerkillä aivan mahtava elsalvadorilainen kupissa. Tai siis oli.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #129 : Tammikuu 23, 2012, 15:45:53 ip »

Kuinkakohan suuri ero tavallisella suodattimella ja Aeropressilla on? Aeropress on askel espresson suuntaan, mutta ei ehkä kauhean suuri sellainen.

Jos ajattelisi Aeropressin espressona, joka on suodatettu paperin läpi eli öljyttömämpi, niin tulee mieleen karvauden vaikutus. Itselläni ainakin ylikuumat Aeropressit on olleet epämiellyttävän karvaita, samalla tavalla kuin americanot. Tosin paperi ei välttämättä tähän liity paljonkaan, vaan syy voi olla pelkästään juoman pituus.

Eli olisiko niin, että Aeropressilla pitää uuttaa matalalla lämmöllä, koska muuten tulee karvaus esiin. Ja sillä voi tehdä matalalla lämmöllä, koska uutossa on painetta ja niinpä kuppiin saadaan "riittävästi tavaraa" viileämmälläkin vedellä?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #130 : Tammikuu 23, 2012, 15:57:20 ip »

Paineen olen kuullut selitykseksi tälle. Mutta entäs sitten espresso? Paineet on vielä kovemmat, eikö uuttolämpöjen sitten pitäisi tulla vielä alemmas?
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #131 : Tammikuu 23, 2012, 16:14:03 ip »

Itse uumoilisin syyksi ihan vain sitä, että jauhe on kauttaaltaan väljästi tekemisissä veden kanssa ja sitä jopa sekoitellaan. Lisäksi jauhatus on yleensä vielä aika hienoa (verrattuna vaikka pressoon). Näin uuttuminen on tehokasta ja voi mennä helposti yli. Toisaalta tuo "full immersion" takaa melko tasaisen uuttumisen ja näin ollen aliuutteinenkin kahvi voi maistua miellyttävälle (ja jos veden suhde kahviin on pieni, niin tämä "huijaa" siihen bodya).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #132 : Tammikuu 23, 2012, 17:22:50 ip »

Paineen olen kuullut selitykseksi tälle. Mutta entäs sitten espresso? Paineet on vielä kovemmat, eikö uuttolämpöjen sitten pitäisi tulla vielä alemmas?

Hyvä kysymys. Vaaleapaahtoinen espresso 80 asteessa varmaan huuhtoisi kiilteet ja ehkä hampaatkin mennessään. Espresso on aikalailla ainoa kahvi, jossa hapokkuus voi mennä yli. Itse en ole ainakaan muilla menetelmillä koskaan tehnyt kahvia, joka olisi ollut hiuksia nostattavan ylihapokasta.

Olisiko näin, että hapokkaiden ja karvaiden ainesosien uuttuminen on toisistaan riippumatonta ja sekä paineen, että lämmön, säätelemää. Se pavulle sopiva kohta löytyy, jos löytyy, näiden kahden muuttujan muodostamasta avaruudesta.

Eli minun karvalakkivastaukseni uuttolämmöistä olisi seuraava.

Espresso: Hapokkuus ajaa espresson uuttolämmön korkeaksi, ja toisaalta öljyisyys sallii korkean uuttolämmön, ilman että karvaus tulee ongelmaksi.

Aeropress: Karvaus ajaa Aeropressin uuttolämmön matalaksi, ja espressoa huomattavasti alempi paine estää hapokkuutta nousemasta tuolloin ongelmaksi (?)

Pitääpä kotona koittaa muistaa lueskella vähän kirjallisuutta...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #133 : Tammikuu 23, 2012, 20:30:56 ip »

Muistaakseni Aeropressin tekijä toteaa Aeropressin vähäisemmän happamuuden (siis ihan pH tasolla - joka ei välttämättä ole suoraan verrannollinen aistittuun) johtuvan vain lyhyemmästä uuttoajasta.

Aeropress uuttoja oli mittailtu täällä: http://www.home-barista.com/tips/solubles-yield-as-function-of-grind-and-dwell-time-t5729.html
(tutkittu "clover-tyyppistä" uuttoa) ja lukemien perusteella Aeropress on varsin tehokas uuttaja.

Tuo korkea lämpö -> karvaus spekulaatiota ei pidä mielestäni viedä liian monimutkaiseksi. Lämpö tehostaa uuttumista ja yliuuttuminen tuottaa yleensä karvautta. Toki lämpö voi aiheuttaa muunkinlaista karvauden muodostumista - yhdisteiden hajoaminen ja epämiellyttävien uuttumista - mutta näistä jälkimmäinen voi hyvin olla jo mukana tuossa yliuuttumisessa ja ensimmäinen taitaa vaatia ns. "huoltoasemakäsittelyä"?

Espressouuttokin on nopea, mutta eroaa Aeropressistä siinä, että vesi virtaa koko ajan yhteen suuntaan ja purut eivät pääse sen kanssa kontaktiin yhtä vapaasti. Erityisesti ne uuttuvat eriaikaisesti (kerroksittain).

Olen itse uuttanut Aeropressillä ihan normaaleillakin lämmöillä - karkeahko jauhatus ja käänteinen valmistus ja en ainakaan tuolloin ole huomannut mitään erityistä karvautta. Hienompi jauhatus tosin tykkää miedommasta.

Toinen ero mikä tuli mieleen esim. suodatinuuttoon on se, että Aeropressillä saa lopussa puristettua "purut kuivaksi" - eli otettua talteen ne tilkat jotka jäävät esim. suodattelussa jauheeseen. Sieltä voi tulla myös yllättävän paljon tavaraa mukaan "viimemetreillä".

Niin, ja sitten voi miettiä miten paljon happamuus tasapainoittaa karvaita aistimuksia (voiko se tasapainottaa?). Jos juoma on vähemmän hapanta, niin tuleeko karvaus helpommin esiin, jne.?
Kirjattu

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #134 : Tammikuu 23, 2012, 21:06:54 ip »

karvaat aineet irtoavat paremmin kuumassa ajan kanssa.
korkea lämpö/karkea jauhatus/lyhyt aika toimii ihan hienosti.
tähän yksi aeropressi kilpatuloslinkki olisi hyvä, mutten nyt löydä
Kirjattu