Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aerobie Aeropress kokemuksia?  (Luettu 360264 kertaa)

Doc

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #45 : Huhtikuu 24, 2010, 12:43:38 ip »

Hei,

onko teillä käsitystä miten paljon papua kannattaisi käyttää aeropressin kanssa? Sen mukana tullut mitta on noin 2kertaa normikokoisen 7g mittaan verrattuna. Vaikuttaako invertointi purujen määrään? ???
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #46 : Huhtikuu 24, 2010, 14:09:43 ip »

Hei,

onko teillä käsitystä miten paljon papua kannattaisi käyttää aeropressin kanssa? Sen mukana tullut mitta on noin 2kertaa normikokoisen 7g mittaan verrattuna. Vaikuttaako invertointi purujen määrään? ???

Itse olen todennut the coffee collectiven tavan tehdä kahvia aeropressillä hyväksi. http://coffeecollective.blogspot.com/2010/01/updated-aeropress-brewing-method.html

Eli:
16grammaa suodatin ja pressokarkeuden välimaastossa olevaa kahvia (itsellä käytössä lähes pressokarkeus).
170grammaa vettä
92-95 veden lämpönä
uuttoaika 2min.

-Mikko-
Kirjattu

Pastori

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #47 : Huhtikuu 24, 2010, 16:18:20 ip »

Aeropress on todellakin loistokas laite. Itseasiassa mulla on noita 2. Toinen  kotona ja toinen duunissa. Olen tosin kuljetellut tuota toista ja Porlexin myllyä mukana eessuntaassun. Kahdella laitteella on mukava organisoida rouvalle papujen sokkotestausta :)

Eilen olikin hieno hetki :) Alkaa olla kahvi lopussa (ei juuri ole lentopostit kulkeneet) ja hankin huvikseni Lidl papuja ko. aiheen keskustelun innoittamana ja tein kahta kahvia. Toisessa oli viimeiset ripaukset El Salvadorin kahvia ja toisena Lidlin espresso nimistä tuotetta.

Pahaa aavistamattoman rouva totesin ekan satsin olevan ok - ja hörppy sitten toisesta toi ensimmäistä kertaa IKINÄ huudon: YÄK!


Aeropressillä voi todellakin tutkia mikä kahvin määrä on omalle suulle sopiva. Kaikenlaisia tutkimuskohteita on ollut ja tällä hetkellä olen vakiinnuttanut seuraavat kaksi menetelmää - ne menevät suurinpiirtein näin. (Lähteet sieltä sun täältä - mm. aiemmin mainitulta Tim Wendelboen sivustolta:

Metodi 1.

1. Punnitse keittiövaa’lla kahvipapuja kahvimyllyyn 24g. Kahvimyllyn jauhatuksen karkeus tulee olla hieman karheampaa kuin espresson, mutta hienompaa kuin filtterikahvin.
2. Laita vedenkeitin päälle.
3. Jauha kahvi valmiiksi.
4. Laita paperifiltteri Aeropressin pidikkeeseen ja huuhtele sitä hanan alla vedellä.
5. Laita filtteri kiinni laitteeseen ja laita se lämmitetyn kupin päälle.
6. Mittaa 2dl kiehunutta vettä keittimestä Aeropressin kahvan sisään (mitta-asteikolla kohta 4).
7. Kaada rauhallisesti vesi kahvin päälle ja sekoita pohjaa myöden 4 kertaa sekoituslastalla pyöräyttäen.
8. Laita mäntä paikalleen ja paina kahvi kuppiin.
9. Tyhjennä keitin - huuhtele männän pää.
10. Nauti kahvisi. Katsele ikkunasta ulos, mieti jotain.


Metodi 2.

1. Punnitse keittiövaa’lla kahvipapuja kahvimyllyyn 16-18g. Kahvimyllyn jauhatuksen karkeus tulee olla hieman karheampaa kuin espresson, mutta hienompaa kuin filtterikahvin.
2. Laita vedenkeitin päälle.
3. Jauha kahvi valmiiksi.
4. Laita paperifiltteri Aeropressin pidikkeeseen ja huuhtele sitä hanan alla vedellä.
5. Laita mäntä laitteeseen merkin 4 kohdalle ja aseta laite työtason päälle YLÖSALAISIN.
6. Kaada jauhamasi kahvi sylinterin sisään.
7. Mittaa 2dl kiehunutta vettä keittimestä Aeropressin kahvan sisään (mitta-asteikolla kohta 4).
8. Kaada rauhallisesti vesi kahvin päälle ja sekoita pohjaa myöden 4 kertaa sekoituslastalla pyöräyttäen.
9. Laita filtterinpidike laitteeseen kiinni.
10. Rauhoita mielesi 45 sekunnin ajaksi ja odota.
11. Käännä laite oikeinpäin, paina mäntä alas ja paina kahvi kuppiin tai kannuun.
12. Tyhjennä keitin - huuhtele männän pää.
13. Nauti kahvisi. Huomioi läheisiäsi muutamalla tarkoin valitulla sanalla.

Taidan kuitenkin kokeilla tuota edellisen viestin metodi seuraavaksi. Unohdin tosin hetki sitten käydä noutamassa hätävaraksi jotain muutakin papua kuin Lidlin  YÄKkiä.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #48 : Kesäkuu 12, 2010, 14:25:13 ip »

Aeropress filtteri on suunnilleen 58mm espressosihdin kokoinen. Pohdiskelin tässä mitä tapahtuisi jos filtterin asettaisi tuplasihdin pohjalle ennen espresson valmistamista espressokoneella. Ehkä kuppiin voisi päätyä vähemmän puruja?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #49 : Kesäkuu 12, 2010, 15:01:16 ip »

Ja myös vähemmän rasvoja. Olen joskus suodattanut espresson tavallisella suodattimella ja se ei ollut sinällään paha.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #50 : Elokuu 23, 2010, 19:14:54 ip »

Gwilym Davies (WBC2009) esittelee Aeropress -tekniikkaansa:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=lukj9TsTMOI" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=lukj9TsTMOI</a>

Videossa taitaa muuten näkyä Aeropressin BPA -vapaa versio. Eli jokunen aika sitten Aerobie vaihtoi materiaalia "terveellisempään" (eli jos uutta Aeropressia joku halajaa, niin kannattaa katsastaa ettei osta suotta "vanhaa mallia").
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #51 : Elokuu 24, 2010, 09:56:12 ap »

Videossa taitaa muuten näkyä Aeropressin BPA -vapaa versio. Eli jokunen aika sitten Aerobie vaihtoi materiaalia "terveellisempään" (eli jos uutta Aeropressia joku halajaa, niin kannattaa katsastaa ettei osta suotta "vanhaa mallia").

Aeropressin sivuilla on tästä juttua. 1.8.2009 jälkeen tehdyissä malleissa materiaaleja on muutettu, mutta testauksissa vanhoistakaan malleista BPA:ta ei ole löytynyt (vaikka vanhan mallin polykarbonaatissa sitä pitäisi olla). Ks. myös tämä.

Niin, ja videon parhaat kohdat ovat tietysti lopussa ;D
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #52 : Elokuu 24, 2010, 10:44:57 ap »

Hieman odottelin Gwilymiltä erikoisempaa lähestymistapaa Aeropressiin, mutta tuohan olikin aika lailla "perussettiä". Parhaat palat tosiaan vasta videon lopussa  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #53 : Elokuu 24, 2010, 11:30:18 ap »

Lainaus
testauksissa vanhoistakaan malleista BPA:ta ei ole löytynyt (vaikka vanhan mallin polykarbonaatissa sitä pitäisi olla).

eikös siinä testattu kahviin päätyviä pitoisuuksia, mitä ei siis löytynyt?
laitteessa itsessään BPA:ta siis olisi, mutta sitä ei liukene uutoksiin.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #54 : Elokuu 24, 2010, 11:54:51 ap »

Hieman odottelin Gwilymiltä erikoisempaa lähestymistapaa Aeropressiin, mutta tuohan olikin aika lailla "perussettiä". Parhaat palat tosiaan vasta videon lopussa  ;D

Gwilymin hienous piileekin juuri tuossa perussetissä jonka hän tekee todella omistautuneesti ja tunteella. Olen nähnyt ko. herran mm. kieltäytyvän tekemästä ristrettoa.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #55 : Lokakuu 24, 2010, 14:34:11 ip »

Nostanpa tätä jälleen esille, sillä viime aikoina olen liian monta kertaa saanut sen kitkerän kupin eteeni.

Paljon on tullut videoita mm. hasbeanilta
Tuossakin lisätään loppuun kuppiin vettä, itse en ole sitä tehnyt. Toki voisin kokeilla sitäkin.

Miten on, maltatteko odotella että veden lämpö laskee 80asteeseen? Kun tuntuisi että oikealla karkeudella ja jollain 'bout 90-96asteisella voisi saada myös maukkaan kupin.
Olen tässä nyt testaillut hieman filtteriä hienompaa ja sitä itseään, mutta pitänyt aikana 30-45sekkaa.
Mitä enempi yrittää löytää netistä vastauksia videoista, sitä enemmän tulee epävarmemmaksi valmistuksen kannalta.

Tätä voisin itse hakea niin kauan, että löytäisin sen oikean suhteen, mutta skotti mikä skotti (menee hyvää papua hukkaan).
Vinkkejä ja lisempää omia valmistusmenetelmiä olisi mukava saada.

btw. tuo Gwilymin video on poistettu, siis vastaus #50. Yksi mielenkiintoinen video on kanssa Steve Leighton at the WAC 2010.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #56 : Lokakuu 26, 2010, 12:31:15 ip »

No alkoihan se pelittämään, parilla eri kahvilla kokeiltuna.
Omaan makuun parhaimmaksi osoittautui tuo Mikon 16g, 170g, n.95°C, 2min. Itse käytän vielä ihan pressokarkeutta, käsimyllyllä pyöräyttellen ja lauleskellen.
Mittasin kupin olevan 66°C painamisen jälkeen.
Aiemmin käytin tuota samaa, mutta nyt kun rockystani ei lähdekkään niin karkeaa kuin olin tottunut, niin siinäpä se ongelma sitten olikin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #57 : Lokakuu 28, 2010, 09:29:24 ap »

Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #58 : Lokakuu 28, 2010, 09:47:56 ap »

Top 4 Aeropress methods from the 2010 World Aeropress Championships
Blogia päivitelty. Japanilaisilla veden lämpötilat hieman korkeammalla.
Japanin WACS
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2010, 06:50:20 ap kirjoittanut Toma »
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Rennsport

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Aerobie Aeropress kokemuksia?
« Vastaus #59 : Marraskuu 09, 2010, 19:55:00 ip »

Aeropress on todellakin loistokas laite. Itseasiassa mulla on noita 2. Toinen  kotona ja toinen duunissa. Olen tosin kuljetellut tuota toista ja Porlexin myllyä mukana eessuntaassun. Kahdella laitteella on mukava organisoida rouvalle papujen sokkotestausta :)
 

Aeropress -tilaus lähti justiinsa. Vielä mylly pitäisi hommata. Olisiko tuo Porlexin mylly hyvä? Googlettamalla ei löytynyt suomenkielistä tietoa ko. myllystä. Mistä sellaisen voisi ostaa?
Kirjattu
Aeropress, Bialetti Moka Express, Silvia Rocky