Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa  (Luettu 11642 kertaa)

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« : Lokakuu 04, 2008, 14:34:34 ip »

Hankin juuri uuden La Pavonin, EdL. Aiemmin olen käyttänyt Krupsin halpiskoneita, mutta kyllästyin laatuongelmiin. Nyt en kuitenkaan osaa käyttää tätä uutta konetta, maidonvaahdottimessa (tai minun taidoissani) tuntuu olevan ongelma. Eli, teen aivan ohjeen mukaan, mutta vaahdotin vaahdottaa vain hetken (n. 5 sek) ja sitten hyytyy. Ohjeesta ymmärrän, että vaahdottimen pitäisi vaahdottaa niin kauan kuin haluan.

Jotta saan vaahdottimen toimimaan uudestaan, joudun sulkemaan vaahdotinkatkaisijan, valuttamaan vettä boilerin läpi ja laittamaan katkaisijan uudestaan päälle. Sitten vaahdottaa taas tuon viitisen sekuntia. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia? Minä kun luulin ostaneeni laadukkaan koneen...

Toinen kysymys, kone ilmeisesti pitää ilmata jokaisen käyttökerran alussa? Teen kahvia 2 krt päivässä ja vaihdan aina uuden veden.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2008, 15:47:24 ip »

Eli kone on siis La Pavoni Eurobar De Luxe?

Voisitko kuvailla tarkemmin kuinka toimit tuossa vaahdotusvaiheessa?

Olettaisin että teet jotain seuraavantyyppistä: käännät vaahdotuskytkimen päälle, sitten odotat minuutin pari että boileriin muodostuu tarpeeksi höyryä, pidät vaahdotuskytkimen edelleenkin päällä ja avaat vaahdotushanaa, vaahdotat, suljet hanan ja kytkimen, juoksutat vettä.

Eli noin toimiessasi siis puhtia riittää se 5 sekuntia? (kun siis todellakin odotat tuossa alussa).
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2008, 18:19:17 ip »

Juu, juuri tuo kone. Ja teen kuten mainitset, ohjeen mukaan odotetaan n. 30 s kunnes valo palaa taas kahvikytkimessä. Eli, kun kahvikytkimessä  palaa valo, laitan höyrykytkimen päälle jolloin siinä palaa valo. Kun kahvikytkimeen syttyy jälleen valo, ohjeen mukaan keitin on valmis vaahdottamaan ja avaan vaahdotushanan pikkuhiljaa 'täysille'. Valo syttyy yllättävän nopeasti takaisin kahvikytkimeen, tällöin vaahdottaa tuon 5-7 s.

Kun maito ei tässä ajassa ole ehtinyt läheskään lämmetä, niin höyrykytkimen kiinni painaminen ja uudestaan päälle painaminen ei tunnu riittävän; valo ei syty höyrykytkimeen. Siksi olen juoksuttanut boilerista vettä astiaan, jonka jälkeen taas syttyy valo höyrykytkimeen laittaessani sen päälle, ja sitten saan taas vaahdotettua hetken.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2008, 19:12:20 ip »

Koneelle löytyi manuaali netistä: linkki.

Tuolla todetaan että koneen pitäisi pystyä höyryttämään 5 minuuttia.

Ja vaahdotus tosiaan kuvataan noin kun sanoit. Eli ensin kahvikytkimessä palaa valo. Käännetään höyrytyskytkin jolloin siihen syttyy valo ja kahvikytkimestä sammuu. Kun valo syttyy taas kahvikytkimeen, pitäisi koneen olla valmis vaahdottamaan ja tähän pitäisi mennä siis noin 30 sekuntia.

Vielä yksi kysymys: Olethan tehnyt tuon vedenjuoksutuksen kuten tuolla manuaalissa kuvataan? Eli höyryhana auki ja painat kahvikytkintä (vaahdotuskytkin pois päältä) jolloin vettä pitäisi tulla grupon sijasta höyryputken kautta ulos, ts. olet siis höyryhanan kautta vettä juoksuttamalla täyttänyt boilerin tarpeeksi täyteen.

Jos olet tehnyt tuon edellä mainitun toimenpiteen noin ja höyrytystulos on todella noin heikko, niin yhteys myyjään, sillä kone ei kyllä toimi kuten sen pitäisi.
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2008, 19:16:25 ip »

Olen ilmannut laitteen ohjeen mukaan, tietty huomenna voisin kokeilla valuttaa vettä pidempään ja myös pienentää maitomäärää, vaikka tuskin se maidon määrästä on kiinni. Suomenkielinen ohjelappunen oli tosi tiivistetty, siinä ei mainittu tuota 5 minuuttia. Enkunkielistä ohjettakin vilkaisin pikaisesti, mutta tuo kohta meni ohi. Kiitos! Ei kai se auta kuin yrittää vielä huomenna ja sitten ottaa myyjään yhteys. Harmittaa vain, kun olen Krupseja raahannut takaisin huoltoon lähetettäväksi kunnes kyllästyin ja ajattelin panostaa kunnon laitteeseen ja eikun taas huoltoon...
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2008, 21:15:07 ip »

Olen ilmannut laitteen ohjeen mukaan, tietty huomenna voisin kokeilla valuttaa vettä pidempään ja myös pienentää maitomäärää, vaikka tuskin se maidon määrästä on kiinni.

Pitäisi kyllä riittää heti kun sieltä tulee edes tilkka vettä ulos ja ei sen höyryntulon pitäisi loppua millään maitomäärällä 5 sekunnissa. Ettei koneessa olisi vikaa höyrytyspuolen termostaatissa?

Ei kai se auta kuin yrittää vielä huomenna ja sitten ottaa myyjään yhteys. Harmittaa vain, kun olen Krupseja raahannut takaisin huoltoon lähetettäväksi kunnes kyllästyin ja ajattelin panostaa kunnon laitteeseen ja eikun taas huoltoon...

Onko koneen ostosta miten kauan aikaa? Kyllä tuo kuulostaa ihan ostovaiheessa olleelta valmistusvirheeltä. Mutta mitä katselin kaaviokuvia tuosta koneesta Pavonin sivuilla, niin näyttäisi olevan jo kohtuullisen rehellisistä osista koottu (löytyy varaosanumerot jne) - eli on kyllä varmasti parempitasoinen kuin krupsisi.
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2008, 16:02:43 ip »

Kiitos sinulle jiitee vaivannäöstäsi! Laite on tuliterä, ensimmäisiä kertoja sillä valmistin lattea, ajattelin että olen itse jotakin sählännyt. Pitäisi olla laadukas laite, niin ainakin kaupassa kehuivat (olivat ihmeissään kun ko. mallissa oli vikaa) ja hintaakin kertyi. Tosin nyt löydettyäni tämän palstan huomaan, että Silvia sen olla pitäisi...  Olen ollut yhteydessä myyjään ja laittavat laitteen huoltoon.
Kirjattu

Monitoinikone

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2008, 21:03:48 ip »


Itselläni on nyt ollut La Pavonin EDL about 3 vuotta ja täytyy sanoa, että vaahdottaminen ei tosiaan ole ihan helppoa.

Tällä tavalla sen suurinpiirtein saa kuitenkin onnistumaan:

- annostele maito vaahdotusastiaan
- laita vaahdotuskytkin päälle (pumpun kytkimen valo sammuu)
- odota kunnes pumpun kytkimen valo taas syttyy
- laita astia (muu kuin vaahdotusastia) vaahdotusputken alle
- avaa vaahdotusventtiili täysin auki
- päästä höyryä (ja vettä) ulos kunnes pumpun kytkimen valo sammuu
- sulje vaahdotusventtiili
- odota hetki, ehkä muutama sekunti (eli pumpun kytkimen valo pysyy sammuneena)
- varmista että vaahdotusputki on hieman kallellaan (saa maidon kiertämään astiassa paremmin)
- sijoita vaahdotusastia siten, että putken reikä on juuri pinnalla tai vähän sen alla
- avaa venttiili reilusti auki (ja se pumpun kytkimen valo ei saa olla vielä ehtinyt takaisin päälle)
- kun maidon pinta alkaa nousta, laske vaahdotusastiaa sitä mukaa - yritä pitää putken reikä jossain maidon pinnan tasalla

Suunnilleen tällä tavalla saa sellaista melko paksua mikrovaahtoa.
Kirjattu

latteliisa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Uusi Pavoni ja ongelmia vaahdottamisessa
« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2008, 21:19:28 ip »

Kiitos vinkeistä! Joitakin kertoja olen nyt koittanut vaahdottaa, aina ei ihan onnistu. Tosiaan vaahdotusventtiilin pitää olla täysin auki, muuten ei vaahdotu. Täytyy vielä kokeilla tuota höyryn ja veden päästämistä ennen vaahdottamista. Eiköhän se tästä, kun tarpeeksi treenaa!
Kirjattu