Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: papuja odotellessa...  (Luettu 29108 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #30 : Helmikuu 09, 2009, 14:30:57 ip »

Tutkittuani ankarasti lähinnä Hasbeanin paahto-ohjeita, olen tullut siihen tulokseen, että enimmäkseen on pyrkiminen toisen raksun alkuun.
Saas nähdä ja kuulla ovatko raksut kuultavissa?

Enpä ole itse mitään sen suurempia paahto-ohjeita Hasbeanin sivuilta löytänyt...? Onhan toki jokaisen pavun kohdalla paahtoaste-suositus, mutta lämpötiloista ja profiileista ei puhuta mitään.

Onnea paahtoihin, tulet varmasti huomaamaan sen että helppoa se ei ole. Saahan niihin papuihin toki väriä ja raksumaan, mutta kunnolisen maun esiin saaminen onkin sitten haasteellisempaa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #31 : Helmikuu 09, 2009, 14:36:23 ip »

Kiitos kiitos.

Kyllä minä arvaan sen, että ensikädessä on luottaminen juurikin onneen. Sitten jos vahingossa syntyy onnistumista, niin sitä aletaan hetimiten kutsumaan taidoksi. Epäonnistuminen taas johtuu poikkeuksetta huonosta tuurista.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #32 : Helmikuu 10, 2009, 09:39:17 ap »

No, tuuria kävi, koska taidosta tuskin oli kyse  :P

Juoksujalkaa kotiin, pavut (200g Brasilialaista Cerradoa) Genen uumeniin. Lämmöksi arvottiin 245 astetta. Lämpö näyttää nousevan melko hitaasti, joten siinä se profiili sitten on tai ei?
Kone on melko hiljainen ja korva on kiinni rummussa... mitään raksuja en kuule. Sitten ei auta kun ottaa Steven purkkeja referenssiksi värin puoleen...
17,5 minuutin kuluttua jäähdytys päälle ja lopputulos NÄYTTI hyvältä.
Samalla systeemillä paahdoin vielä Guatemalan, India Malabarin ja Supremp Popayan 100g kutakin.
En malttanut olla maistamatta tuota Brazil Cerradoa vielä illalla. Yllätys oli melkoinen, kun kahvi oli ihan ookoo. Olen juonut huomattavasti heikompia estiyksiä paljonkin.
Vielä, jos saisin jonkun tolkun raksuihin, niin oltais raiteilla... Kuuleekos muut raksuja rumpupaahtimen sisältä?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #33 : Helmikuu 10, 2009, 10:42:50 ap »

Kuuleekos muut raksuja rumpupaahtimen sisältä?

Kyllä pitäisi Genellä kuulla raksut, jos i-Roastillakin ne kuulee, joka sentään koneena pitää hirveetä mekkalaa. Joskin pavut käyttäytyvät eri lailla. Toiset poksuu kuin popcornit ja toiset hiljaa rasahdellen.

Paahtamista ajatellen pelkkä väri ei oikeastaan kerro paljoakaan. Tee shotteja Steven paahdoista ja omistasi. Näin saat paljon oleellisempaa tietoa makumaailmasta. Tärkeämpää olisi saada tasainen paahto aikaiseksi ja kuulla raksut ja vielä ajoittaa nekin hyvin  ;D.

n. 5 kiloa olen ehtinyt i-Roastilla paahtamaan ja ihan ok tuloksia olen joillain pavuilla saanut. Mm. Yirgacheffe on toiminut erittäin hyvin ja mitä vaaleammaksi pystyy jättämään, sen paremmaksi maku jää. Muutenkin on tullut näissä paahtoproggiksissa huomattua se että koko ajan vaaleampaa paahtoa haen. Tummemmissa etenkin yrttiset ja hedelmäiset pavut menettävät hohtoaan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #34 : Helmikuu 17, 2009, 17:33:58 ip »

Eikä siinä kaikki...
Tuskin tässä nyt vielä voidaan taidoista puhua, ehkä se on ollut enempi tuota tuuria. Olkoon kumpaa tahansa, niin tästä hommasta en hellitä.
Nuo ensimmäiset paahdot onnistuivat yli odotusten ja tuo pesemätön Brazil Arabica Cerrado on jo yksinään niin maistuvaa, että ihan ihmetyttää. Eilen paahdoin lisää kahteen eri tummuuteen ja raksut kuuluvat melko kohtuullisesti.
Luulen, että rummun sisältä ei raksu kovin helpolla kuulu, jos kahvin määrä on pieni? Nyt kun laitettiin 300g pyttyyn, niin ei ollut vaikeetakaan.
Ensimmäiset paahdot on olleet värin puolesta hieman tummempia, kun Hasbeanin värit. Se ehkä on helpottanut tilannetta helpompaan keittoon?
Nyt kun alkaa tuo raksuhomma olla kädessä, niin taidan alkaa vaalentamaan paahtoa ja tutkin vaikutusta makunystyihin.
On tosi nastaa, kun ei tarvitsekaan jännittää papujen tuloa entisten vähetessä, paahtaa vaan kauhallisen lisää ja taas on herkut hollilla.
Ongebrandtilta olisi tilattava lisää tavaraa ja nyt otetaankin jo sitten ainakin 15 Kg.. ;D.. se rahti kun on muuten kilohintaan nähden aika merkittävä.
Tutkimukset jatkuvat.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #35 : Helmikuu 22, 2009, 20:07:00 ip »

Nyt näyttää siltä, että vastailen vallan itselleni... No minkäs sille mahtaa, että omat ajatukset on niin mielenkiintoisia..
Nyt kun olen saanut yhden satsin papuja Ongebrantilta ja kovin mieltynyt tuohon pesemättömään Brazil Arabicaan (cerrado), jonka paahdoin selkeästi toisen raksun loppuun.
Tuohon miellyin aika kovin. Sitä kun jatkaa hiukan, vaikka Harrarilla, niin se on minun kahvia lähellä...

Kyselin Ivolta, josko olisi jotakin ajatuksia hiukan laajentaa kokemusta, mutta ilman riskiä aivan turhasta investoinnista.. Makuasiastahan tässä puhutaan, mutta hän heitti kehiin Kalossin ja Dominican Barahonan.
Olen ajatellut ottaa myös Old Brown Javaa... Mitähän näistä saisi?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #36 : Helmikuu 23, 2009, 10:18:04 ap »

Nyt näyttää siltä, että vastailen vallan itselleni... No minkäs sille mahtaa, että omat ajatukset on niin mielenkiintoisia..
Kivahan täällä on puhua yksikseen ja itselleen :D

Kyselin Ivolta, josko olisi jotakin ajatuksia hiukan laajentaa kokemusta, mutta ilman riskiä aivan turhasta investoinnista.. Makuasiastahan tässä puhutaan, mutta hän heitti kehiin Kalossin ja Dominican Barahonan.
Olen ajatellut ottaa myös Old Brown Javaa... Mitähän näistä saisi?

Kalossi menee aika lailla samaan makumaailmaan Monsoon Malabarin kanssa. Mun mielestä kuuluu siihen papuluokkaan josta tykkää tai sitten ei. Ei ainakaan voi luonnehtia "arkipavuksi", jota on helppo juoda. Espressona ei ole pahemmin maistunut (eikä blendeissäkään oikein), mutta pressopannussa taas toimii hyvin.
Alkaa tässä itselle pikku hiljaa hahmottumaan oma makumaailma ja mistäpäin maapalloa haluaa papunsa kahvipöytään. Toistaiseksi etiopialaiset ja ruandalaiset kahvit ovat maistuneet erittäin hyvin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: papuja odotellessa...
« Vastaus #37 : Marraskuu 20, 2009, 22:40:28 ip »

Ongebrandtilta olisi tilattava lisää tavaraa ja nyt otetaankin jo sitten ainakin 15 Kg.. ;D.. se rahti kun on muuten kilohintaan nähden aika merkittävä.

En ymmärrä tätä miten Hollannista tilatessa toimituskulut ovat aina 32 euroa, kun esim. Briteistä tilatessa hinta nousee ja laskee. Tai voi tietenkin olla että Ongebrand on tehnyt sopimuksen paikallisen postin kanssa että hinta on aina sama tilaa kuinka paljon tahansa (30kg on peruskuluttajalle 2vuotta +- muutama kuukaus). Muuten voisi tilata myös valmiiksipaahdettuja Gebrandilta (varmaan samaa firmaa) mutta kun postikulut on sielläkin niin kohtuuttomat kun paahdettu kahvi ei oikein tuppaa säilyä. Pitää varmaan pärjäillä Lidlin pavuilla kun ei ole paahdinta (vielä.)
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin