Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Hyviä kirjoja?  (Luettu 10792 kertaa)

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Hyviä kirjoja?
« : Syyskuu 14, 2008, 12:49:55 ip »

Heippa.


Kuten näette, olen uusi tällä foorumilla. Yhtä lailla uusi olen kahvin tekemisessä. "Suomi-americanoa" en ole koskaan oppinut vakituisesti juomaan, mutta "erikoiskahveja" olen juonut jo muutaman vuoden varsinkin Helsingin kuppiloissa kohtuullisella innolla. Äskettäin päätimme siirtää hyvän kahvin kotiimmekin. Odottelemme coffee24:stä Demoka M-207:aa ja Vibiemme Domobar Inoxia, jonka katsoimme sopivan parhaiten tarpeisiimme, vaikka hyvinä vaihtoehtoina oli ainakin Rancilio Silvia ja Isomac Venus.

Haluaisin näin alkuun kysyä vinkkiä joihinkin kirjoihin, joita olisi hyvä näin alkuvaiheessa lukea, jottei täältä tarvitsisi kaikkein tyhmimpiä kysymyksiä kysellä. Kirjan ei tarvitse olla suomenkielinen, myös lontoo tai jopa ruotsikin riittää. Saksa alkaa olla jo niin ja näin :). Myös nettisivulinkkejä otan mielelläni vastaan.

Ja ehkä olisi mukava kuulla mielipiteitänne myös hyvistä kahvinostopaikoista, lähinnä Helsingissä. En ainakaan näin alkuun ajatellut paahtaa itse, mutta mylly meillä siis on. Näin äkkiseltään tulee mieleen Kaffecentralen ja varmaan kauppahallien myymälät sekä ehkä Stockmann ja Pähkinänsärkijä Töölöntorilla? Teetä siellä ainakin on. Netistä ei kannattane sentään papuja tilailla, vai? Ja jos näistä on jo hyviä ketjuja olemassa, jättäkää huomiotta. Kirjoista en äkkiseltään löytänyt.


Kiitoksia!
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Hyviä kirjoja?
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2008, 13:11:04 ip »

Kirjoihin liittyen lukaiseppa tämä ketju. Siellä mainittua Scott Raon kirjaa voi lämpimästi suositella.

Niin, papujen nettitilaus tuntuu äkkisiltään hassulta, mutta ainakin itselleni se on ainoa paikka josta saan niitä tuoreena (paahdetaan ennen lähetystä). Vielä hassummalta tuntuu että tilaan ne englannista, mutta sieltä ne pompsahtavat kotiovelleni postikuluineen samaan hintaan (jopa halvemmalla) kuin suomessa on pelkkä vastaavantasoisen (tai heikomman) kahvin lähtöhinta...
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Hyviä kirjoja?
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2008, 14:37:49 ip »

Niin, papujen nettitilaus tuntuu äkkisiltään hassulta, mutta ainakin itselleni se on ainoa paikka josta saan niitä tuoreena (paahdetaan ennen lähetystä). Vielä hassummalta tuntuu että tilaan ne englannista, mutta sieltä ne pompsahtavat kotiovelleni postikuluineen samaan hintaan (jopa halvemmalla) kuin suomessa on pelkkä vastaavantasoisen (tai heikomman) kahvin lähtöhinta...

Jep, suomalainen tuorekahvi (tai "tuore"kahvi) on melkoisen kilpailukyvytöntä. Tässä tosin aika iso ero on siinä onko kotona postilaatikko vai -luukku. Ennen piti lähetykset hakea lähipostista (vaikka olisi ne luukustakin läpi tulleet), nyt ne odottavat postilaatikossa kotiin tullessa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kotibaari

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 141
Vs: Hyviä kirjoja?
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2008, 23:26:06 ip »

Kirjoihin liittyen lukaiseppa tämä ketju. Siellä mainittua Scott Raon kirjaa voi lämpimästi suositella.

Ahaa, enpä tuota löytänytkään, kiitos. Siellä sanotaan, ettei Raon kirjassa kuitenkaan puhuta laitteista juurikaan. Pitäisikö niitä silmällä pitäen lukea jokin muu teos, vai riittävätkö vehkeiden käyttöohjeet?

Niin, papujen nettitilaus tuntuu äkkisiltään hassulta, mutta ainakin itselleni se on ainoa paikka josta saan niitä tuoreena (paahdetaan ennen lähetystä). Vielä hassummalta tuntuu että tilaan ne englannista, mutta sieltä ne pompsahtavat kotiovelleni postikuluineen samaan hintaan (jopa halvemmalla) kuin suomessa on pelkkä vastaavantasoisen (tai heikomman) kahvin lähtöhinta...

Hmm. Päteekö tämä kaikkialle Suomeen, paikkakunnasta riippumatta? Itse asun Helsingissä, ja tuntuu omituiselta, ettei täältäkään saisi kohtuullisen hiljan paahdettuja papuja. Ehkä näin sitten on.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Hyviä kirjoja?
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2008, 12:40:33 ip »

"Hmm. Päteekö tämä kaikkialle Suomeen, paikkakunnasta riippumatta? Itse asun Helsingissä, ja tuntuu omituiselta, ettei täältäkään saisi kohtuullisen hiljan paahdettuja papuja. Ehkä näin sitten on."
---------------------------------------------
En nyt pysty kovin laajalla kokemuksella kommentoimaan, kun kahvit on itselläkin jonkinverran hakusessa. Keittotekniikkaa on opeteltu ja PID:itystä hommaa helpottamaan. Onneksi täältä saa avut joka ongelmaan.

Asun itse Helsingin keskustassa ja kyllä meille kaffet tulee nyttemmin enimmäkseen Lontoosta. Joskus on käynyt pikku fiba, kun olen itse tilannut joitakin eksoottisia laatuja (Muchoki Peaberry) ja kaffet tuppaa menemään vaikeaksi.
Sitten taas joskus oppii uuden herkun (El Portillo), jota pitää heti tilata lisää.

Aina välillä sitten käy niin, että kaffe ei ole saapunut ja käyn Hagiksesta hakemassa moneen kertaan möyhitystä lasipurkista Harraria, jos ei ole loppu juuri silloin....
Kyllä niilläkin pärjää, mutta tosiaan parempaa ja tuoreempaa kahvia saa Lontoosta ja kaiken kukkuraksi useimmiten edullisemmin.
Robert Pauligin kahveja en ole muutaman flopin jälkeen ostanut. Ehkä kannattaisi sekin tutkia uudestaan?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Hyviä kirjoja?
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2008, 17:25:48 ip »

Siellä sanotaan, ettei Raon kirjassa kuitenkaan puhuta laitteista juurikaan. Pitäisikö niitä silmällä pitäen lukea jokin muu teos, vai riittävätkö vehkeiden käyttöohjeet?

Uskoisin että käyttöohjeet riittävät. Ja netistä kyllä löytyy varsin tarkkojakin konekohtaisia oppaita/ohjeistuksia. Laitteista puhuminen tuollaisessa kirjassa on vähän ongelmallista - laitteita kun on vaikka minkälaisia omine kommervenkkeineen. Puhdistustoimista olisi ehkä hyvä jonkinlaista yleisopasta antaa, mutta näiden seikkojen pitäisi kyllä löytyä koneiden käyttöohjeista.
Kirjattu