Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Miksei näistä pavuista saa?  (Luettu 12653 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Miksei näistä pavuista saa?
« : Syyskuu 01, 2008, 14:04:23 ip »

Apua mestarit.

Erinäisten kommervenkkien jälkeen sain Hasbeanista väärin toimitettujen tilalle oikeat pavut. Pari pussia Ethiopian Wild Bonga...

En saa siitä millään ilveellä espressoa. Pavut on paahdettu aika vaaleiksi, eikä pinnassa ole yhtään rasvaa.
Epäonnistuminen menee suunnilleen niin, että ensin tulee hiukan kahvia ja sitten loput heti perään melko pikaiseen vauhtiin. Tuotos on jokseenkin juomakelvoton.

Yrigacheffeen kanssa tilanne on hiukan samantyylinen, ei kuitenkaan ihan niin heikko esitys.

Temppu näyttää ihan kanavoitumiselta, mutta ei ehkä ole? (suutuksissani en ole luupannut kakkua kunnolla). Onko se nyt siis niin, että tuo kahvi vaan on niin vaikea, vai teenkö jotakin ihan poskelleen? Olen kokeillut hienompaa jauhatustakin, mutta ei tunnu auttavan.

Laitoin taas tilauksen "Häsälle" ja noista pavuista oppineena tilasin Harraria ja Eteläamerikkalaista COE:tä. Harrarista olen tykännyt ja mitään ongelmia ei ole esiintynyt.

Mikä onkaan tällä kertaa pielessä? Onko pavut liian vähän paahdettuja tähän hommaan ja jauhankin ne porokahviksi?
Muuten keitin (Silvia ja uusi PID) ja mylly ovat olleet todellinen ilon aihe.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Miksei näistä pavuista saa?
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2008, 21:44:02 ip »

Vaaleapaahtoiset voivat olla joskus aika oikukkaita - koneen lisäksi vaativat joskus myllyltäkin enemmän kuin tummemmat (vaaleaksi paahdettu ei ole niin "rapsakkaa" ja tällöin uuttonopeutta oleellisesti säätelevien "hitusten" tuotanto menee kokonaisuudessaan myllyn terien harteille). Itse sain tuon Yirgin toimimaan aikoinaan ihan hyvin (olettaisin että sinullakin on se "organic" versio), mutta se oli kyllä hieman "normaalia" haastavampaa. Hienoksi jauhoin ja pienellä annoksella.

Kannattaa muuten kokeilla sitä isompaa tuplafiltteriäsi. Eli kokeile mitä käy kun jauhatkin hitusen karkeammaksi, mutta pakkaat filtteriin kahvia vähän reilummin. Isompi annos mutta karkeampi jauhatus voisi ehkä hieman helpottaa koneen/myllyn työtaakkaa.

Mutta jos ei toimi, niin "porokahviksi" vaan - saattavat olla varsin maukkaita siinä. (Tai sitten voit koettaa mitä käy kun teet noista hararin kanssa esim. 70/30 sekoituksen - missä siis hararia isompi osuus jos se toimii ok.)
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Miksei näistä pavuista saa?
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2008, 09:36:05 ap »

Kiitti vinkeistä,

Olipa hauska, kun muistit tuon filtteritahkoamisenkin... Taidan tehdä juuri tuon sekoituskokeilun ja juurikin sillä isommalla filtterillä. Saa sitten ehkä uusia laajennuksia Harrarin makuun?

Lisäksi minulla on ollut tapana tuoda "tottelemattomia" jauhoja työhuoneelle, jossa minulla on tuotannossa tuo epäonnisen Delonghin tuhoamisen jälkeen hankittu Pavoni ECN.

Siinä kun on tuo kaiken tasapäistävä painekahva, niin sillä saa aina jonkinlaisen kahvin aikaan ja ihan mistä pulverista tahansa... Cremaksi ehkä laskettavaa vaahtoakin on runsaasti.
Se ei tosiaankaan pärjää kunnon keittimelle, mutta on ihan hyvä aparaatti duunissa.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso