Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Papujen säilytys  (Luettu 27811 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #15 : Syyskuu 10, 2009, 15:16:05 ip »

Tästä pakastamisesta vielä pieni kysymys..

Eli tässä olisi tuloillaan ensimmäinen tilaus Hasbeanista; muutamia 250g pussukoita.
Ajattelin tuoreuden maksimoimiseksi laittaa osan pakastimeen, niin voiko sen
laittaa sellaisenaan sinne?Siinä tulee ilmeisesti venttiilillinen pakkaus, ja
venttiilin kun sulkee niin se on riittävä? Vaiko erikseen muovirasiaan, ettei pääse
kesän mansikat ja mustikat tuomaan lisämakuja?

Kiitoksia taas!

Ne pavut ovat ilmatiiviissä venttiilipusseissa... voihan ne sellaisenaan vielä pakata muovirasian sisään (älä siis avaa pussia), mutta onko siinä enää sitten järkeä? Itse pidän pakastimessa pavut omassa osastossaan etteivät ota sivumakua muista pakastimen antimeista.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #16 : Syyskuu 10, 2009, 15:41:43 ip »

Eli tässä olisi tuloillaan ensimmäinen tilaus Hasbeanista; muutamia 250g pussukoita.
Ajattelin tuoreuden maksimoimiseksi laittaa osan pakastimeen, niin voiko sen
laittaa sellaisenaan sinne?Siinä tulee ilmeisesti venttiilillinen pakkaus, ja
venttiilin kun sulkee niin se on riittävä?

Minä olen heittänyt ne suoraan. Venttiili pitää periaatteessa ulkopuoliset aromit pihalla, tosin se ei estä kahvinaromin leviämistä pakastimeen. Itse en ole kuitenkaan huomannut mitään ongelmia, jäisten papujen ei pitäisi juurikaan kaasua kehittää. Toki helppo ratkaisu on sipaista teippi venttiilin päälle. Jäätyneenä venttiilin toimintavarmuus ei ole välttämättä niin hyvä.

Papupussia ei koskaan pidä avata ennen käyttöönottoa. Toki sen voi laittaa rasiaan, mutta minusta se on turhaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

potkukelkka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #17 : Syyskuu 10, 2009, 22:24:30 ip »

Jees. Heitetään sellaisenaan,tänks.

Tuottaa..tein tilauksen tosiaan toissapäivänä myöhään illalla. Omien settien lisäksi tulossa 4kg paahtamatonta papua tuttavalle. No, tänään soitteli FedExin tyyppi..en kuitenkaan päässyt vastaamaan puhelimeen siinä tilanteessa. Aattelin että sieltä on tulossa vielä kiivaamman odottelun kohde, macbookki, mutta sinne soiteltuani seurantanumerot ei täsmänneet. Myöhemmin valo välähti, että voiko se olla se papupaketti jo perillä?

Jos on, niin ei voi valittaa  :o
Kirjattu
Bezzera Magica + Mazzer Mini e

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #18 : Syyskuu 14, 2009, 20:25:56 ip »

Hei akallio!

Mainitsit tuolla aiemmin tuon Private Preserve kaasun, löysin jopa sen nettisivun ja joitakin myyntipaikkojakin (ulkomailta). Onko Sinulla tietoa saako tätä Suomesta, tai mahdollisesti tietoa mitä inerttiä kaasua k.o. puteli sisältää?
Nimim "Matkalla Aga:lle"   ;D
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #19 : Syyskuu 14, 2009, 20:52:23 ip »

Mainitsit tuolla aiemmin tuon Private Preserve kaasun, löysin jopa sen nettisivun ja joitakin myyntipaikkojakin (ulkomailta). Onko Sinulla tietoa saako tätä Suomesta, tai mahdollisesti tietoa mitä inerttiä kaasua k.o. puteli sisältää?

Olen nähnyt sitä Suomessa muistaakseni myynnissä Decanterissa. Itse käytän kaasua alkoholiputelien säilytykseen ja tilailen sen aina netistä. Seos sisältää argonia, hiilidioksidia ja typpeä (N2). Tuo voisi toimia kahvienkin säilytyksessä tosi hyvin, tosin tarvetta ei vaan niin paljon ole kun kahvi kehittää hiilidioksidin ihan omasta takaa.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #20 : Syyskuu 14, 2009, 22:38:36 ip »

Olen nähnyt sitä Suomessa muistaakseni myynnissä Decanterissa. Itse käytän kaasua alkoholiputelien säilytykseen ja tilailen sen aina netistä. Seos sisältää argonia, hiilidioksidia ja typpeä (N2). Tuo voisi toimia kahvienkin säilytyksessä tosi hyvin, tosin tarvetta ei vaan niin paljon ole kun kahvi kehittää hiilidioksidin ihan omasta takaa.

Minäkin nimenomaan viinille ajattelin, mistäs olet netistä tilannut?
Kirjattu

potkukelkka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #21 : Syyskuu 21, 2009, 18:55:53 ip »

Tuottaa..tein tilauksen tosiaan toissapäivänä myöhään illalla. Omien settien lisäksi tulossa 4kg paahtamatonta papua tuttavalle. No, tänään soitteli FedExin tyyppi..en kuitenkaan päässyt vastaamaan puhelimeen siinä tilanteessa. Aattelin että sieltä on tulossa vielä kiivaamman odottelun kohde, macbookki, mutta sinne soiteltuani seurantanumerot ei täsmänneet. Myöhemmin valo välähti, että voiko se olla se papupaketti jo perillä?

Jos on, niin ei voi valittaa  :o
Tosiaan jäi mainitsematta, että pavut tosiaan tuli vajaassa kahdessa päivässä. Ällistyttävä suoritus mielestäni..
Tuossa kun sitten pistin ensimmäisen shotin tulille "kunnon" pavuilla, niin rutiininomaisesti hienoimmalla jauhatuksella
30sek uuttona espressokuppi täyttyi vain puoliksi..mikä oli itselleni perin myönteinen ilmiö, sillä aiemmat voisi kai sanoa epäonnistumiset
johtuivat lähinnä pavuista, ei niinkään keskivertomyllystä. Tähän itse päädyin, mitä olette mieltä?

Niin, voiko tuota shottia kutsua virallisesti ristretoksi?Ei ole vieläkään vaakaa, enkä uuttosuhteita katso..mutta näin näppituntumalla?
Maku oli miellyttävän tuhti ja täyteläinen, iha eri luokkaa kuin aiemmat koitokset. Nyt vain sitten myllyn säätöä hiukan karkeammalle.
Kirjattu
Bezzera Magica + Mazzer Mini e

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #22 : Syyskuu 21, 2009, 21:43:16 ip »

Minäkin nimenomaan viinille ajattelin, mistäs olet netistä tilannut?

http://www.winepreserve.com/

Tähän mennessä on tullut suoraan kotiovelle, mutta jotenkin tuntuu että nykyään on tarkempaa. Kun seuraavan kerran tilaan niin tarkistan varmaan saisiko EU:n sisältä ja paljonko hinta Suomessa on.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #23 : Tammikuu 20, 2010, 15:32:07 ip »

Nyt kesäaikaan on tullut pieneksi ongelmaksi papujen tuoreus, kun aina välillä on ihan välttämätön pakko hiukan lomailla No, kun kerran kahvinpapujen vihollisia ovat a) happi ja b) rasvojen härskiintyminen, NIIN ajattelin tyhmyyttäni, että mitäs jos laitan kesken käyttöä olevan papusatsin tuollaiseen litran pulloon. Tungen sinne sitten hiilidioksiidia aikani, suljen putelin tiukkaan ja laitan sen jääkaappiin kylmään kohtaan, tai jopa pakkaseen (rikkoutuukohan joku solukko) ?
Tällä tavalla luulisi ainakin eliminoituvan hapen pahentava vaikutus. Hiilidioksidin ei ainakaan luulisi vähenevän?

Kokeilitko asiaa käytännössä? Kehittelin saman teorian.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #24 : Tammikuu 20, 2010, 16:45:30 ip »

Juu,
Itseasiassa kokeilin. Muokkasin ideaa sen verran, että laskin hiilidioksidia "kotivissykoneesta" pulloon. Täytin tiiviin purkin puolilleen pavuilla ja sitten tankkasin lopuksi purtiloon hiilaria em. pullosta.
Homma vaikutti kuitenkin jotenkin epäuskottavalta, kun tuntuu siltä, että kaadan tyhjään purkkiin lisää tyhjää  :).
Olen sittemmin luopunut koko touhusta. Yhtenä syynä tähän on ahkera kotipaahtoharrastus. Suurempi ongelma onkin riittävä määrä paahdettua kahvia, kuin sen säilyminen.
Silti uskoisin, että hiilidioksidipullo voisi olla hyväkin ratkaisu? Sillä nyt saa kuitenkin poistettua hapen heti kättelyssä? Sitten puteli pimeään ja viileeseen. Luulisi olevan tyhjää parempi?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #25 : Tammikuu 20, 2010, 17:36:14 ip »

Muokkasin ideaa sen verran, että laskin hiilidioksidia "kotivissykoneesta" pulloon. Täytin tiiviin purkin puolilleen pavuilla ja sitten tankkasin lopuksi purtiloon hiilaria em. pullosta.

Itse havaitsin että kun SodaStremin pullossa ei enää riitä potkua juoman hapotukseen niin pullosta voi valutella vielä hyvän aikaa kaasua ulos painamalla venttiiliä sormella. Kai sillä voisi ilmapallojakin täyttää.

Homma vaikutti kuitenkin jotenkin epäuskottavalta, kun tuntuu siltä, että kaadan tyhjään purkkiin lisää tyhjää  :).

Pitäisi ottaa iso astia ja täyttää se ilmalla. Tähän asti on helppoa. Sitten pohjalle ilmatäytteinen ilmapallo. Pallon alle voi laittaa sen tarkan vaa'an. Sitten vaan laskemaan hiilidioksidia astiaan. Jos hyvin käy, vaaka ilmoittaa muutoksen tai pallo kohoaa "ilmaan" kun raskaampi kaasu painuu astian pohjalle.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Papujen säilytys
« Vastaus #26 : Helmikuu 09, 2010, 23:17:46 ip »

Olen nähnyt sitä Suomessa muistaakseni myynnissä Decanterissa. Itse käytän kaasua alkoholiputelien säilytykseen ja tilailen sen aina netistä. Seos sisältää argonia, hiilidioksidia ja typpeä (N2). Tuo voisi toimia kahvienkin säilytyksessä tosi hyvin, tosin tarvetta ei vaan niin paljon ole kun kahvi kehittää hiilidioksidin ihan omasta takaa.

No ei ollut Decanterissa, ei ole kuulemma koskaan kuulunutkaan valikoimiin. Mutta kuulemma harkitaan hankkimista. Jos joku tietää Suomessa myyjän, niin olisi kiva kuulla.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)