Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva  (Luettu 16266 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva
« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2007, 06:45:00 ap »

Lainaus käyttäjältä: matti
Vielä yks juttu. Toi elektran shotintuottokyky: onhan toi 4 shottia josta yleensä ton yhdeydessä puhutaan, niin 4 TUPLA shottia putkeen, ei sinkkuja? Meinaan, että mun vierasvaroiksi toi 8 cappuchinoa/lattea riittää mainiosti. Jos vaan vaahdotusteho riittää.

Neljä tuplaa onnistunee juuri ja juuri. Kannattaa kuitenkin huomata että Elektran tuplat ovat volyymiltään lähinnä ristrettoja (noin 30 ml), eli aika pieniä cappuja tulee jos tuon jakaa vielä kahteen kuppiin. Shotti volyymiä voi kasvattaa painamalla vivun uudestaan alas (=täyttämällä grupon uudestaan vedellä) kesken uuton, mutta tuo puolestaan taas kohottaa grupon lämpötilaa ja voipi tulla hankaluuksia neljän isomman shotin lämpötilojen kanssa.

Lainaus käyttäjältä: matti
Varmaan ekaksi tehdyistä ehtii jo crema laskea (>2 min joutuvat chillaileen pöydällä ennen treffejä maitovaahdon kanssa), mutta kyllä toi aika asialliselta kuulostaa. Noi parhaat shotit tekee mieli anyway naatiskella yksin/kaksin, kun on anyway aikaa hinkata.

Itse valmistan aina koko juoman valmiiksi ja tarjoilen sen heti. En siis valmista shotteja koko vierasporukalle kuppeihin jäähtymään ja sitten vaahdota maitoa. Jos haluan tarjoilla esim neljälle hengelle espressot tai cappuccinot samanaikaisesti, niin tarvitsen kaksigruppoisen koneen  :wink:

Lainaus käyttäjältä: matti
Olen tässä myös nyt hieman päästämässä mopoa karkuteille ja katsellut hieman sillä silmällä tota Isomacin Tea 2:sta. Tolla ja zaffirolla on about 100e hintaeroa. Miten shottiero? Tossa olis ainakin tuota vierasvarapontentiaalia sopivasti ja nähtävästi noi essotkin on aika kovaa kamaa?

Tea kykenee loistavaan espressoon ja jos hintaero on vain 100 euroa, niin päätyisin ilman muuta siihen jos tarkoituksena on myös valmistaa cappuja ja/tai latteja. Ja sitten on vielä se Elektran HX-malli jota voi harkita...

T. Teme
Kirjattu

jruuttu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vast:Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva
« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2007, 16:20:59 ip »

HX:llä ei 4-6 juoman samanaikainen tarjoaminen ei kovin helposti onnistu. Melkoinen taskuraketti saa olla, jos haluaa juomat samalla hetkellä pöytään. Itse olen rauhallisesti tehnyt esson tai kaksi cappaa kerralla ja antanut muiden odottaa.
HX:n hinta myös kipuaa Levasta melkoisesti. Jos HX kutkuttaisi, niin katso ja lue tarkkaan Home-Baristan ja Coffee Geekin arvostelut. Pitää melko hyvin kutinsa.
Kirjattu
 - Elektra Microcasa Semiautomatica SXC - M-203 -  

jhaahti

  • Kauppias
  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vast:Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva
« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2007, 20:13:55 ip »

Omasta mielestäni pumppukoneet on tylsiä...

Ehdotus:  Rancilio Classe 6 leva  1 gruppoisena?
Hinta ehkä liian kova mutta muuten jos kotiin ostaisin koneen niin harkitsisin.
 
Kirjattu

matti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vast:Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva
« Vastaus #18 : Helmikuu 22, 2007, 10:01:10 ap »

Lainaus käyttäjältä: jhaahti
Omasta mielestäni pumppukoneet on tylsiä...

Ehdotus:  Rancilio Classe 6 leva  1 gruppoisena?
Hinta ehkä liian kova mutta muuten jos kotiin ostaisin koneen niin harkitsisin.
 


Missä olet aivan oikeassa :).

Onko hajua mistä noita saisi ja paljonko maksaisi? Aina heikkoina hetkinä olen kuolannut tuota Epocaa 1 gruppoisena (tankki mallia, toi putkimiesversio on järkyttävän kallis) mutta se on hieman liikaa meitin budjetille.
Kirjattu
-Matti-

jhaahti

  • Kauppias
  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vast:Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva
« Vastaus #19 : Helmikuu 22, 2007, 10:39:54 ap »

Lainaus käyttäjältä: matti

Onko hajua mistä noita saisi ja paljonko maksaisi? Aina heikkoina hetkinä olen kuolannut tuota Epocaa 1 gruppoisena (tankki mallia, toi putkimiesversio on järkyttävän kallis) mutta se on hieman liikaa meitin budjetille.


CoffeePlease myy noita Rancilio koneita suomessa. Hintaa en osaa sanoa mutta varmastikkin kalliimpi kuin esim epoca. Olen kerran kokeillut tankki epocaa ja kyllä sillä erinomaiset essot tuli ja vaahdotusteho on kohtuullinen. Turussa Delianna-kahvilassa on yksikahvainen epoca "putkimies", sinne vaan koemaistamaan. Aluksi oli tankki, mutta sen täyttö kahvilassa juuri kun pitäisi palvella asiakkaita oli kiusallista niin vaihtoi putkikoneeseen.
Kirjattu

tomba

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Isomac Zaffiro vs Elektra Micro Casa a leva
« Vastaus #20 : Helmikuu 27, 2007, 21:16:16 ip »

Lainaus käyttäjältä: matti

Onko tiedossa ketään tai foorumilla ketään jolla olisi toi Zaffiro? Näiden kokemukset olisi kallisarvoisia. Toi Elektra on todettu pomminvarmaksi (toisin kuin sen isosisko (se HX malli), jossa on kuulemma ollut ongelmia), mutta toi Zaffiro ei toistaiseksi ainakaan ton CG:n foorumin perusteella anna kovin ruusuista kuvaa ko laitteen luotettavuudesta.


mulla on zaffiro. Ite tuli tossa reilu vuos sitten speksattua tota konetta pari kolme kuukautta. Olin melkeen ostamassa sen andreja premiumin, mutta päädyin sitten viime metreillä zaffiroon. oikeastaan seuraavista syistä:
-teen vain espressoa
-huolto ja avautumiskanava suomessa
-hyvät espresso arvostelut coffeegeekissä

Ostin oman koneeni kaffe centralenista, juuri tuon coffeegeekissä mainitun laatuongelma jutun takia, mutta oikeastaan ihan turhaan huolehdin. Omassa koneessani ei ole ollut mitään ongelmia!! Ehkä tuo coffeegeekin testi on vienyt asioita eteenpäin ja laatuongelmat on ratkaistu. Ja pääasia eli espressot on joka aamu tosi timmejä. Vaahdotusta en ole oikein jaksanut opetella, tosin se oli helpompaa edellisellä la pavoni peruskoneella.
Voithan aina soittaa tai käydä kaffe centralenissa kysymässä tuosta huollosta ja takuista sun muista.
Mutta siis todella tyytyväinen olen ollut!! ja juuri oikea kone minulle. Toinen vaihtoehto olis ollut tollanen tuplaboileri kone, mutta ne on sitten vähä kalliimpia.

Harmi ettei esim kaffe centralenissa saa ottaa varveja noista koneista. varsinkin kun on tuhlaamassa jotain päälle 1000 euroa...
Kirjattu