Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Millainen on hyvä kuppi?  (Luettu 10077 kertaa)

Kaisa-Maria

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Millainen on hyvä kuppi?
« : Kesäkuu 17, 2008, 14:04:17 ip »

Olen valmistumassa muotoilijaksi ja teen lopputyötäni jonka aiheena on suunnitella kolmen keraamisen kahvikupin sarja. Sarja sisältää lattekupin, peruskupin sekä espressokupin. Minua kiinnostaisi tietää millaisia kuppeja suositte? Mitkä ovat hyviä ominaisuuksia kyseisissä kupeissa? Muoto, vetoisuus, lämpö, käyttömukavuus, pinottavuus jne...

Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2008, 18:40:07 ip »

Hei Kaisa-Maria,
Tervetuloa ja hienoa, että pääsee tällaisesta keskustelemaan.

En itse ole kovin kauaa asiaa harrastanut, mutta sopivat kupit ovat kyllä hankalasti saatavia. Tahtovat olla liian isoja ja ohuita.

Nuova Pointilla on jo mukavan paksuja, espressokuppi saisi olla korkeintaan 70 ml ja cappa/latte- kuppi 140 ml. Kahvikuppi taas samanverran lisää eli 210 ml.

Sen olisin kyllä myös valmis vaihtamaan vieläkin pienempään singlekuppiin 35 ml. Saattaisi jopa olla hieman erikoisempi ratkaisu.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

thomas_S

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2008, 23:01:17 ip »

En ole kovin syvälle paneutunut kahvikulttuuriin, joten en tiedä millaiset kupit pitäisi "oikeaoppisesti" olla. Mutta tässähän haettiin mielipidettä ja sellainen kyllä löytyisi. Minusta espressokupin sopiva koko on 50-60ml ja väri valkoinen. Muodoltaan ja mittasuhteiltaan se saisi mielellään olla enintään hyvin varovaisesti tavanomaisesta poikkeava. Pinottavuus on plussaa. Massasta poikkeavuutta ja tyyliä voisi hakea aluslautasen värityksellä ja ehkä myös muotoilulla. Värivalinnat sellaiset että sopivat hyvin yhteen kahvijuoman kanssa. Valkoinen väri aluslautasessa on kyllä myös hyvä. Pieni logo jossain hyvässä paikassa voisi olla kiva. Uuttoa helpottaa että kupit ovat riittävän korkeat, muuten roiskuu helposti ohi. Jos normaalimittasuhteista haluaa poiketa niin minusta siis mieluummin korkea/kapea kuin matala/leveä.

Nykyiset kuppini ovat Iittalan Koko (60ml) valkoisena ja tummanruskealla aluslautasella. Saisi ehkä olla aavistuksen pienemmät mutta noinkin on ok. Olisi mukava omistaa lisäksi toinen setti rohkeammin väritettyjä mielellään monivärisiä aluslautasia, vaikka tykkään kyllä noista tummanruskeistakin.
Kirjattu
Bezzera BZ07 / Mazzer Super Jolly

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2008, 23:59:35 ip »

Taidat saada paljon vastauksia...

Mutta katso www.kaffecentralen.fi 
Siellä oheistarvikkeet/kupit.  Näet hyviä esimerkkejä ammattituotteista.  Itse pidän Danesin sisäänpäin kaartuvista kupeista.  Sellaisia(kin) käytän, vaikkeivat Danesin logolla olekaan, en käytä logokuppeja vaikka niitä on joskus tarjottu kylkiäisenä.  Tuo muoto pitää lämpöä paremmin (=pieni haihtuva pinta) ja läikkyy vähemmän, kuin perinteinen avoin malli.  Tämä etu tulee esiin lähinnä latten kanssa.  Huomaa, kaikki ovat paksua materiaalia ja tietysti valkoisia.  Kaikki nuo ovat perinteisiä, funktionaalisia kuppeja, eniten käytettyjä - ja parhaita.  Latteja tarjoillaan maailmalla aika usein korkeista laseista.

Kotimaisista Arabian KoKo on hyvä, koska on riittävän massiivinen (=etukäteen lämmitettynä estää kahvin jäähtymisen). Se on sopivan kokoinenkin (about 40-50 ml).  Arabian 24H on siitä hyvä, että siihen mahtuu tupla oikein hyvin (vetoisuus about 80-90 ml).  Huonoa on, että muoto edistää jäähtymistä (= kuten pienikokoinen teekuppi). Lisäksi se on liian ohutta materiaalia, kevyttä kuppia ei hyödytä lämmittää etukäteen.  Sama koskee sitä Arabian venäläisen näköistä sarjaa, Taika.  Kuppi on kuin venäläinen satukirja ja hyvin kaunis, mutta ei siinä espresson kannalta mitään erityisen toimivaa ole, päinvastoin.

Värityksessä toimii samoin kuin lautasissakin. Ruoka on pääasia, lautasen tehtävä on tuoda hyvä, maukas ja kaunis ruoka-annos esille ja antaa sen itsensä puhua.  Mene johonkin klassiseen laaturavintolaan, lautaset ovat valkoisia, joskus mustia.  Sama siis kahvikuppien kanssa, ne ovat valkoisia.  Yhdet mustat löytyvät, niissäkin tottakai valkoinen sisäpinta – eihän kahvin väri tule muuten esille.

Pinottavuudesta on hyötyä, kun kuppeja pakkaa kaappiin, mutta yksiäkään kuppeja en ole ostanut pinottavuuden takia.  Se on argumenttina minulle nollan arvoinen, mistä tietenkään pinottavuus-fanaatikko A. Aalto ei pitäisi...

Bodumin värittömät, läpinäkyvät, termospullotekniikalla (=tuplaseinä) toteutetut lasimaljat ovat kivat.  Mitä parhaimmat snobbailuvehkeet.  Niiden kanssa voi käydä syvähenkistä keskustelua creman väristä ja paksuudesta.  Ovat ostoslistalla...

cartman
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2008, 08:47:11 ap »

Bodumin värittömät, läpinäkyvät, termospullotekniikalla (=tuplaseinä) toteutetut lasimaljat ovat kivat.  Mitä parhaimmat snobbailuvehkeet.  Niiden kanssa voi käydä syvähenkistä keskustelua creman väristä ja paksuudesta.  Ovat ostoslistalla...

Mitä kauemmin minulla on nuo lasit olleet, sitä vähemmän niistä pidän. Vaikka lasia ei lämmitäkään etukäteen, pitää se pitää silti kahvin liian kuumana liian pitkään, eli tuoretta kahvia joutuu seisottamaan, tai polttamaan kielensä. Kumpikaan ei ole oikein hyvä vaihtoehto. Paksuseinäinen ja etukäteen lämmitetty lasi on paras, se säilyttää sopivan lämmön pitkään.

Minun mielestä juoman aromien kannalta parasta mitä lasissa voi olla on ohut, ulospäinkaartuva suu. Tällöin juoma tulee kielelle, millä on yllättävän iso vaikutus siihen mille se maistuu. Käytänkin viski-, konjakki- yms. lasina tällaista Spiegelauta:
http://www.wineglasses.com/acatalog/4400130full.jpg

Ja se on minusta paras. Olisi jännä jos jotain samantyyppistä olisi olemassa myös espressolle. Valitettavasti vaan tuonsuuntainen muoto ei taas sovellu yhtään lämmönsäilymiseen, joten joku innovaatio tähän tarvittaisiin...

Joka tapauksessa kauhean paksu ja töppö lasi ei ole mieleen, koska siitä on huono juoda ja erityisesti koska kahvi valuu suoraan kurkkuun. Kaffecentralenin laseista en siis ottaisi Danesia, vaan Moakin tai Monterivan. Monteriva on vaan aika avonainen, joten siinä taitaa taas kahvi jäähtyä melko nopeasti. Tässä oli siis kyse vain espressolaseista.


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2008, 12:43:45 ip kirjoittanut akallio »
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2008, 09:03:18 ap »

Mun lemppari essokupit on:
1. Bodumin Pavina: http://www.bodum.com/pages/products/product_frame.asp?famId=10&subFamId=&id=4557-10 (juurikin noi mistä Cartman mainitsi, pixmaniassa noi oli 9e pari..)
Pitää espresson lämpinänä tai oikeastaan todella kuumana, mukava katsoa "quinness" efektiä valutellessa, ei tartte lämmittää kuppia ja kuppi ei polta sormia.

2. "Moak" kuppi KC:stä: http://www.kaffecentralen.com/pop.php?t=d&id=69
Kivan paksu, pitää espresson lämpinänä, jos kuppi on kunnolla lämmin ennen valuttamista.

3. Uusimpana hankintana Rosenthalin Pepe and Friends Bingo -kuppi: http://www.int.rosenthal.de/1236R2-4-69869/Pepe_and_Friends.htm
Kivannäköinen, mutta hieman liian ohuet seinät. Muoto on hauska ja toimiva.

Mä en jotenkin ole ollut tyytyväinen noihin iittalan espressokuppeihin. Liian ohuita ja leveitä mun makuuni. Perusmuotoilun puolesta miellyttää kuitenkin silmää, mutta ei siis sovellu mielestäni espressolle. Ego -sarja on kuitenkin suosikki maitokahveille.
Kirjattu

smuli

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2008, 12:23:04 ip »


linkistä löytyy pohdiskelua sopivista kupeista ja lopputulos mihin päädyttiin.

http://coffeecollective.blogspot.com/2008/01/cups.html

itselläni kupit ovat iittalan ego-sarjaa ja olen ollut tyytyväinen.
Kirjattu
Brasilia America 1gr, Izzo Alex (rotary), Compak K10 WBC, Ascaso i-mini, Coffee Collective ja Square Mile -kahvit sekä Tim Wendelboen opit

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2008, 18:41:46 ip »

Espressokupin pitää minusta olla puhtaan valkoinen, paksuseinäinen ja muodoltaan yksinkertaisen klassinen. Espresson crema hoitaa koristelun, kupin tehtävä on vain pitää se lämpimänä. Muiden kahvikuppien suhteen en ole kranttu, mutta kuvioimaton valkoinen posliini on niissäkin mielestäni aina hyvä. Myös kaksivärinen, jossa kupin sisäpuoli on värillinen, toimii tavallisen kahvin kupissa. En ole isommalti kukkakuvioiden ja kultareunusten ystävä.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2008, 22:37:27 ip »

Itse en pidä Bodumin kaksois-seinäisistä kupeista enää ollenkaan. Aiemmin onkin jo mainittu se, että ne säilyttävät lämmön turhankin hyvin. Lisäksi ne tuntuvat heppoisilta ja turhan kevyiltä (tämä menee mielukuvan puolelle, mutta se on mielestäni osa nautintoa/kokemusta).

Maitokahveille tarkoitetuissa kupeissa pidän pohjan pyöreästä muodosta, joka osaltaan helpottaa latte-artin kaatamista.

Kuppien paksut seinämät tuovat painoa ja lämmönvarauskykyä jotka ovat minulle mieleen. Materiaalina posliini/keramiikka on hyvä (ja minun mielestäni kuppien tulee olla valkoiset sisältä - väriä voi käyttää ulkopuolella). Myös kristalli toimii (esim Illy Nude -kupit ovat aina olleet omat lempparit).

T. Teme
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Millainen on hyvä kuppi?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 22, 2008, 17:18:37 ip »

cartmanin tavoin pinottavuus ei minullekaan ole lainkaan olennainen asia, mutta käytännöllisyyttä arvostan.

Illyn cappuccino-kupit ovat osoittautuneet kiikkeriksi, eli asetin ja kupin istuvuudellaan toisiinsa on merkitystä, erityisesti jos tarjottimella on useampi annos  ;)

Konekohtaiset erot tekevät hommasta tosi vaikean, mutta espressokupin halkaisijalla ja toisaalta maitokahvikupin korkeudellakin on suuri käytännön vaikutus:
- jos espressokupin halkaisija on pieni, niin tuplaespresson valuttaminen yhteen kuppiin jää haaveeksi (toinen "noro" ei mahdu valumaan samaan kuppiin), toisaalta jos kuppi ei yhtään kapene alaspäin niin suuri halkaisija tarkoittaa myös nopeasti jäähtyvää juomaa  :-[
- jos maitokahvikuppi on korkea, niin se ei mahdu kahvan alle, jolloin cappuccinoon tai latteen tuleva espresso on laskettava ensin espressokuppiin ja crema on "huuhdottava talteen" maidon kera (turhaa tiskiä, ja cremasta aina osa menee kuitenkin hukkaan)

Olen itse sen verran mukavuudenhaluinen, että käytän enimmäkseen helppoja kuppeja eli esim. maitokahvin teen Ikean 24-teekuppiin, joka mahtuu juuri Silvian kahvan alle...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!