Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvit marketeissa  (Luettu 259234 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #330 : Kesäkuu 15, 2017, 22:42:14 ip »

Se on aika hurja, mutta on kahveja joiden hapokkuus ei tahdo millään taittua konventionaalisilla keinoilla (ja jos jotain EK:takaan ei ole juuri silloin käsillä), silloin jotain pitää keksiä että espresso saadaan toimimaan (jos väkisin niin halutaan). Toisinaan (siis ei 100%:sesti) pitkät uutot auttavat. Ja kuten edellä totesin, sitten kun se toimii, niin se toimii. Vaatii kyllä mielestäni lähes virheetöntä tekniikkaa toimiakseen.

Jos palataan kahvin uuttamisen pyhään kolminaisuuteen: aika, jauhatus ja lämpötila, niin tässähän aliuuttumista pyritään kontrolloimaan kahdella variaabelilla.

Oma luokkansa on sitten ne brittien väh. 30-60min immersiouutot. Hurjalta nekin kuulostavat, mutta sikäläinen kansa vannoo niiden nimeen. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tolski

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #331 : Joulukuu 12, 2017, 08:13:53 ap »

Olen nyt jonkin verran maistellut erilaisia kahveja. Tilaillut Cremasta joitain sekotuksia ja myös Mokkamestareilta. Onhan niitä ihan kiva kokeillu ja tilaillakin, mutta olen huomannut, että kaikkein helpommalla pääsee, kun ostaa vaan marketista näitä Arvid Nordquistin kahveja. On kyllä kaikki ollut ihan erinomaisia. En tiedä sitte muiden mielipiteistä näiden kahvien suhteen, mutta itse olen ainakin tykännyt.

Ei välttämättä sovellu heille, jotka eivät tykkää erittäin tummapaahtoisesta kahvista, mutta itse ainakin tykkään lattea juoda niin, että siitä tulee runsaasti kahvin makua, eikä vain pelkkä maito maistuisi  :P
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #332 : Joulukuu 12, 2017, 09:04:44 ap »


Ei välttämättä sovellu heille, jotka eivät tykkää erittäin tummapaahtoisesta kahvista

Minä tykkään juoda tummapaahtoista kahvia siinä missä vaaleatakin. Jos tykkää maistella erilaisia kahveja, niin se paahto toki peittää itse kahvin makua ja mitä tummapaahtoisempi kahvi sen enemmän se maistuu vain paahdolle. Sinäänsä tietenkin täysin merkityksetöntä, jos pitää nimenomaan tummapaahtoisesta kahvista.

Lainaus
mutta itse ainakin tykkään lattea juoda niin, että siitä tulee runsaasti kahvin makua, eikä vain pelkkä maito maistuisi

Itse uutan maitokahvit hieman erilailla kuin espressot, juuri hakien vähän terävämmin makua. Jostain terävästä afrikkalaisesta single originista kyllä löytyy vääntöä maitokahviinkin, jos sellaisesta pitää.

Oleellisinta on kuitenkin hakea se maidon määrä sopivaksi juuri sen pavun ja uuton mukaan. Hennoissa vaaleapaahtoisissa käytetään vähemmän maitoa ja jos tosiaan tahtoon sellaisen starbucks saavillisen kahvia, niin tosiaan tumma robustapapu ja uutetaan ihan aavistuksen kirkeräksi vielä, niin sillä saa kyllä omanlaisensa maitokahvin, jossa se kahvi maustuu suuremmankin maitomäärän läpi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #333 : Joulukuu 12, 2017, 09:04:11 ap »

Olen nyt jonkin verran maistellut erilaisia kahveja. Tilaillut Cremasta joitain sekotuksia ja myös Mokkamestareilta. Onhan niitä ihan kiva kokeillu ja tilaillakin, mutta olen huomannut, että kaikkein helpommalla pääsee, kun ostaa vaan marketista näitä Arvid Nordquistin kahveja. On kyllä kaikki ollut ihan erinomaisia. En tiedä sitte muiden mielipiteistä näiden kahvien suhteen, mutta itse olen ainakin tykännyt.

Ei välttämättä sovellu heille, jotka eivät tykkää erittäin tummapaahtoisesta kahvista, mutta itse ainakin tykkään lattea juoda niin, että siitä tulee runsaasti kahvin makua, eikä vain pelkkä maito maistuisi  :P

Hyvä, muista aina silloin tällöin kokeilla jotakin uutta. Ihminen on laiska ja jämähtää helposti vanhoihin kaavoihin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #334 : Joulukuu 29, 2017, 15:07:58 ip »

HasBeanin kahvit leijailee edelleen jossain ja kahvit loppu joten jotain pitää keksiä... Gran Palomaria oli Prismassa ja pari viikkoa vanhaa paahtoa.
Noh, yllätys olikin suuri kun paahto on nykyään vaalea. Ihan tommoista vaaleaa skandinaavista keskipaahtoa. Erittäin tummasta ja kitkerästä paahdosta on ilmeisesti luovuttu.
19 g sisään ja 38 g ulos @94C tuottaa aika makoisan ja makean espresson.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Kahvikulinaristi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Suurista haaveileva markettikahvihifistelijä.
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #335 : Tammikuu 20, 2018, 11:05:48 ap »

Oon nyt muutaman kerran juonut tuota Lidlin hondurasilaista "tynnyrikahvia". Olis kyllä saanut jäädä hyllyyn.  ;D No, on ainakin hieno myyntipakkaus. Uganda ja Kenya odottavat vielä vuoroaan.
Kirjattu
Lelit Bianca & Lelit Fred + liuta muita härveleitä.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #336 : Tammikuu 21, 2018, 12:03:39 ip »

Ei niitä tynnyreitä kannata ostaa. Kahvi sisällä on hirveän vanhaa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

aleksia

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #337 : Tammikuu 23, 2018, 00:53:08 ap »

Onkos Lidlin papujen parasta ennen 18 vai 24kk paahtopäivästä eteenpäin?
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #338 : Tammikuu 23, 2018, 11:04:11 ap »

Ei väliä, tuntu että 6kk vanhaa joka tapauksessa. ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Kahvikulinaristi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Suurista haaveileva markettikahvihifistelijä.
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #339 : Tammikuu 23, 2018, 12:52:45 ip »

Laitoin jokin aika sitten Lidlille pyynnön, että laittaisivat paahtopäivän pakkauksiin. Tuskin tulee.  ;D Tavarantoimittaja määrittää parasta ennen-päiväyksen säilyvyyskokeiden perusteella. Ihan kiinnostavaa olisi tietää, minkälaisesta kokeesta on kyse.  :P
Kirjattu
Lelit Bianca & Lelit Fred + liuta muita härveleitä.

hsm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #340 : Tammikuu 23, 2018, 13:48:35 ip »

Tuskin ne mitään kokeita tekee. Voit lähteä siitä oletuksesta, että paahtopäivä on 2 vuotta ennen parasta ennen -päiväystä.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #341 : Tammikuu 23, 2018, 16:57:43 ip »

"Säilyvyyskoe" lienee sitä luokkaa, että avataan pussi kahden vuoden kuluttua paahdosta ja todetaan, ettei ole homeessa ja tuoksuu yhä palanelle pyöränkumille. 
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

aleksia

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #342 : Tammikuu 29, 2018, 14:31:30 ip »

Asiakaspalvelun vastaus Lidlin pavuista. Olisivatkohan nuo niitä keltaisessa pussissa olevia.
"Kysyitte Bellarom Crema kahvipapujen paahtoajankohtaa. Olemme selvittäneet asian tuotteen valmistajalta, jonka mukaan kahvipapujen säilyvyys on laskettu 18 kuukautta paahtamisesta eteenpäin."
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #343 : Tammikuu 29, 2018, 17:24:16 ip »

kahvipapujen säilyvyys on laskettu 18 kuukautta paahtamisesta eteenpäin."

Sanoisinpa jopa, että melko optimistista. ;)

Toisaalta eivätpä ne lähtökohtaisestikaan ole mistään kotoisin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kahvit marketeissa
« Vastaus #344 : Helmikuu 21, 2018, 18:00:18 ip »

Jumakekka.
-Kävin Ikeassa ostamassa cd-hyllyn, ja otin samalla halpaa espressopapua pikkupussin. Erittäin pahaa!
-Sitä ennen kävin Gigantissa hakemassa muistikortin, ja otin tarjouksesta pikkupussin MonsoonMalabar papua. Harvinaisen Pahaa!!!

-Onneksi postipoika myös kävi: Inkapaahtimon laatikko tuli  palatuamme ja pilattuamme kitalakemme vähäksi aikaa...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::