Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Izzo Alex Duetto  (Luettu 128916 kertaa)

Italia

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #105 : Tammikuu 30, 2011, 14:16:06 ip »

Samalla kun kävin työmaalla poraamassa "Temen kahvat" masiinan kanteen (hieno tuli), niin plarasin konetta ja löysin tuon mainitun kanadalaisen käyttöohjeen.

Kiitos paljon, tuo vaikuttaa paremmalta ohjeelta. Itsekin vakuutuin noista "Temen kahvoista", täytyy ottaa jossain vaiheesssa työn alle. Hommasitko kahvat sieltä temen lähettämästä linkistä?

Vesisäiliöratkaisusta - kytkitkö siis sen 5 litran säiliön koneen pohjassa olevan venttiilin kautta vai koneen oman säiliön johtojen kautta? Sieltä pohjastahan sen saisi nätisti ulkopuoliseen säiliöönkin, mutta voiko/kannattaako sitä käyttää siihen?
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #106 : Tammikuu 30, 2011, 15:27:35 ip »

Kahvat hommasin Helsingistä, Hämeentieltä. Ihan mieleisen mittaisia ei ollut, mutta olen lopputulokseen tyytyväinen. Sivukahvat ovat hiukan alle 200 mm ja takakahva noin 220 mm. Maksoivat pari kymppiä.
Nyt kone ei enää ole keskentekoisen näköinen...

Vesihomman ratkaisin tosiaan siten, että kytkin mukana tulleen vesiliitäntäletkun koneen alla olevaan liitokseen. Siitä on putki johdettu vieressä olevaan astiakaappiin alaritilän välistä ja siellä sitten on muovitankki.
Tankin alaosaan porasin reiän. Sisäpuolelle muoviprikka. Suomalaiseen liitäntään tarkoitettu adapteri kiristettiin tankin sisään itse vuollun muoviprikan päälle ja se on siinä. Hyvin pelaa ja on helppo täyttää ja pestä.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #107 : Helmikuu 02, 2011, 21:10:59 ip »

Siivottu asiaa aiheenvierestä tänne :     
Espresso kahvilassa...
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #108 : Helmikuu 22, 2011, 12:21:15 ip »

Sattuipas eteen netin syövereistä moinen ruostuva Duetto, onkos muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Googlen kääntäjällä saa ihan hyvin tolkkua hollantilaisista teksteistä.
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=1510&hilit=izzo+roest
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #109 : Helmikuu 22, 2011, 14:53:44 ip »

Sattuipas eteen netin syövereistä moinen ruostuva Duetto, onkos muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Googlen kääntäjällä saa ihan hyvin tolkkua hollantilaisista teksteistä.
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=1510&hilit=izzo+roest

Uudet kuoret tuli takuuna, ilmeisesti jokin erä on ollut huonoa terästä ja tehtaalla on ollut tietoa siitä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #110 : Helmikuu 22, 2011, 15:45:23 ip »

Uudet kuoret tuli takuuna, ilmeisesti jokin erä on ollut huonoa terästä ja tehtaalla on ollut tietoa siitä.

Toisaalta heikko teräksenlaatu ei selitä tuota boilerinkaan ruostumista ja putkienliitoksien hapettumista/ruostumista. Tiedä sitten onko käyttäjän vedessä sitten erikoiset arvot kun kone on ottanu noin paljon kipeätä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #111 : Helmikuu 23, 2011, 20:51:17 ip »

Ainakin itselläni oli vacuumbreakerin kautta suihkuillut vesi "vihertänyt" mukavasti boilerin yläosan putkia (nyt tuo tilanne siis korjattu).

Näyttäisi siltä että kaverin koneen sisälle pääsee / on päässyt jostain normaalia enemmän kosteutta? (ainakin kakkossivun kuvat rungon kosteudesta viittaavat tähän?)

Toisaalta heikko teräksenlaatu ei selitä tuota boilerinkaan ruostumista

Varsinkaan kun ei taida olla kyseessä ruostuva metalli tuossa boilerissa. ;)
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #112 : Helmikuu 23, 2011, 21:58:36 ip »

Pitäisikös nämä maadoittaa kunnolla yhteen ja laittaa sinkkianodit? ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #113 : Helmikuu 24, 2011, 08:52:59 ap »

Näyttäisi siltä että kaverin koneen sisälle pääsee / on päässyt jostain normaalia enemmän kosteutta? (ainakin kakkossivun kuvat rungon kosteudesta viittaavat tähän?)
Niinpä näyttäisi, missä lie suihkuhuoneessa sitten konettaan säilyttänyt...

Varsinkaan kun ei taida olla kyseessä ruostuva metalli tuossa boilerissa. ;)

Toisaalta enpä olisi yllättynyt jos Luigi olisi laittanut sinne tehtaalla vaikka pellistä tehdyn boilerin, kuparisen sijaan  ;) ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

mjaksi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #114 : Helmikuu 24, 2011, 18:17:59 ip »

Moikka,

Olen jo jonkin aikaa hekumoinut uuden koneen hankintaa. Alex Duetto vaikuttaa varsin pätevältä laitteelta. Onkohan koneen liittäminen vesijohtoon kovinkin iso projekti? Ilm. putkimiestä tässä tarvitaan? Entäs viemäriverkkoon liittäminen? Monet ovat ilm. virittäneet jonkun isomman keräysastian, johon jätevedet laskevat. Onko koneen liittäminen viemäriin erityisen hankalaa? Keittiöremontti olisi edessä ja tuolloin kaiketi erilaisten liitäntöjen tekeminen onnistuu vähimmällä vaivalla.

-Mika
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #115 : Helmikuu 25, 2011, 01:43:42 ap »

Moikka,

Olen jo jonkin aikaa hekumoinut uuden koneen hankintaa. Alex Duetto vaikuttaa varsin pätevältä laitteelta. Onkohan koneen liittäminen vesijohtoon kovinkin iso projekti? Ilm. putkimiestä tässä tarvitaan? Entäs viemäriverkkoon liittäminen? Monet ovat ilm. virittäneet jonkun isomman keräysastian, johon jätevedet laskevat. Onko koneen liittäminen viemäriin erityisen hankalaa? Keittiöremontti olisi edessä ja tuolloin kaiketi erilaisten liitäntöjen tekeminen onnistuu vähimmällä vaivalla.

-Mika

Omaani en ole (vielä) vesijohtoon liittänyt, mutta eipä tuo kovin iso projekti ole varsinkaan jos keittiöremontin yhteyteen ja putkimiehen kanssa sen tekee. Sisääntulevaa vettä varten samanlainen liitäntä kuin vaikkapa astianpesu- tai pyykkikoneelle ja viemärivedet ihan painovoimalla sinne poistovesiputkiin.

Ainoat knopit on, että mahdollisesti pitää pöytälevyihin tms. porailla reiät että saa ne letkut fiksusti koneelle ja poistovesiputki pitää tietysti olla koneelta viemäriin kaltevasti koko matkan. Lisäksi Dueton vesiliitäntä sisään on mallia italia, eli pitää olla sopivat välipalikat että ne saa fiksusti ruuvattua suomistandardeihin liitoksiin..

Ja sitten kädet kyynerpäitä myöten ristiine että ei tule mitään vesivahinkoa. Jos joskus rakennan omakotitalon niin mun keittiöön tulee sitten kyllä lattiakaivo :)

Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #116 : Helmikuu 25, 2011, 15:16:00 ip »

Jepu,

Voihan se olla eduksikin kytkeä masiina suoraan vesijohtoon. Minulla se ei olisi ollut isokaan ongelma.
Kuten tuolla aiemmin mainitsin, niin kytkin sen vesiliitännän astiakaapissa olevaan tankkiin. Hyvin pelittää ja voin nyt itse päättää millaista vettä kone juo. 5 litran pönttö riittää melko moneen kuppiin.

Meidän talossa ainakin käyttövedessä oleva pikkuroska aina aikanaan huonontaa hanasta tulevaa suihkua, kun melko tiivis sihti hanan päässä menee umpeen.
Voip olla, että roskat on niin pieniä, että ne ei haittaa? Joku suodatin olisi varmaan eduksi.

Tästä kun juttelin Mikon kanssa, niin hän koki tippakaukalon tyhjentämisen tärkeämmäksi. En ole sitäkään laittanut viemäriin, sillä kaukalohan on valtava, ainakin kun vertaan entiseen Silvian vastaavaan. Useimmiten otan kuitenkin huuhteluvedet rosterikippoon, joka ajelehtii koneen vieressä.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

mwf

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #117 : Helmikuu 25, 2011, 19:42:36 ip »

Kun itse hankin konetta tuo johtoon liitettävyys ei ollut kriteerinä ollenkaan. Ajattelin että se on mukava olla varalta, jos vaikka sitten joskus. Koska tankki on hankala täyttää, etenkin ilman itse rakentamia kahvoja, ei lopulta mennyt kuin pari viikkoa että asensin sen ottamaan vedet astianpesukoneen ohella suoraan hanasta.

Keittiö ei oikein salli poistoletkua, mutta toisaalta allas on kohtuullisen iso, eikä se ole häirinnyt minua.
Kirjattu

ederopaa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #118 : Helmikuu 28, 2011, 10:52:33 ap »

Moi,

Olen tässä kikkaillut Duetton kanssa viikon verran ja minulla olisi kysymys teille kokeneimmille. Olen liittänyt keittimen kunnan veteen; uuton (ja ihan pelkän veden laskemisen) aikana paine nousee 10-10,5 bar. Onko paine teidän mielestä ok vai pitäisikö sille jotain tehdä?

T. Ede
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2011, 13:31:27 ip kirjoittanut ederopaa »
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #119 : Maaliskuu 01, 2011, 08:57:45 ap »

Moikka,

Ei nyt näytä nämä paljon kokeneemmat huomanneen...

Minun koneeni ei tosiaan ole liitetty paineveteen. Jostakin olen saanut ymmärtää, että rotarypumppu "vain lisää painetta". Tämän ei pitäisi Alexissa olla tyyli, vaan pumppu antaa säädetyn paineen aina, liitännästä riippumatta.
Omaani en vielä ole saanut mittarikahvalla tutkituksi, mutta mittari näyttää 9,5 kp. Arvelisin, että tuo pieni (Gigleur-reikä?) grupossa aiheuttaa niin pienen virtauksen, että pumppu saavuttaa säädetyn työpaineen vaikka kahva kahveineen ei olekaan kiinni?

Minä kyllä säätäisin pumpun painetta alemmaksi. Se on tiettävästi hyvin helppoakin. Pumpun yläpäässä pitäisi olla ruuvi, josta säätö tehdään.
Kuori irti (4 ruuvia?) ja säädin on siellä takakulmassa. (vai oliko vielä sisäkuori lisäksi?)

Viisaammat korjatkoot, jos johdan harhaan.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso