Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahviharrastusta aloittelemassa  (Luettu 3702 kertaa)

mocca

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Kahviharrastusta aloittelemassa
« : Huhtikuu 26, 2008, 12:07:08 ip »

Olen ajatellut ostaa Solis sl70:n ensimmäiseksi kahvikoneeksi, mutta en viitsisti heti alkuun sijoittaa suuria summia laadukkaaseen myllyyn (Rocky tms). Mietinkin, että onko mitään vaihtoehtoja, tekeekö n. 50e perusmyllyllä mitään vai täytyykö olla laadukas mylly? Valmiiksi jauhettu kahvihan ei ilmeisesti tule kyseeseenkään espressoa tehdessä?

Olen harkinnut myös Rancilio Silviaa, mutta luin että se on todella ronkeli jauhatuksen suhteen ja muutenkin tarkka säädöistään, onko Solis yhtään sen "helpompi" tapaus?

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2008, 12:16:52 ip kirjoittanut mocca »
Kirjattu
Silvia (pid) & Rocky

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Kahviharrastusta aloittelemassa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2008, 14:29:37 ip »

Olen ajatellut ostaa Solis sl70:n ensimmäiseksi kahvikoneeksi, mutta en viitsisti heti alkuun sijoittaa suuria summia laadukkaaseen myllyyn (Rocky tms). Mietinkin, että onko mitään vaihtoehtoja, tekeekö n. 50e perusmyllyllä mitään vai täytyykö olla laadukas mylly? Valmiiksi jauhettu kahvihan ei ilmeisesti tule kyseeseenkään espressoa tehdessä?

Olen harkinnut myös Rancilio Silviaa, mutta luin että se on todella ronkeli jauhatuksen suhteen ja muutenkin tarkka säädöistään, onko Solis yhtään sen "helpompi" tapaus?
Silvian "kranttuudesta" minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta Solista en saanut pelittämään kunnolla markettipuruilla. Omasta espresson keittelypuuhastelustani on jäänyt tuntuma, että kannattaa panostaa ensiksi tuoreisiin papuihin, sitten hyvälaatuiseen myllyyn ja vasta kolmanneksi itse keittimeen.
SL-70 parina minulla on Solis Scala, joka ei kylläkään mikään huippumylly ole, mutta hintaansa nähden ihan kelvollinen.

Jos päädyt hankkimaan SL-70, muista hommata myös paineistamatomat filtterit.
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kahviharrastusta aloittelemassa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2008, 19:04:40 ip »

Kaikki hyvät keittimet, joiden pumpussa riittää tehoa, eikä filtterissä ole ns. cremanvahvistajaa, ovat todella ronkeleita jauhatukselle. Varmasti myös Solis, kun hankit siihen kunnon filtterin. Markettien nuhapumput eivät ole ronkeleita jauhatuksesta yksinkertaisesti siksi, että niiden pumput eivät saa vettä virtaamaan nopeasti, vaikkei vastusta olisikaan. Paremmat keittimet pumppaavat vettä paljon enemmän kuin tarvitaan ja suurin osa palautuu ylivirtausventtiilin kautta säiliöön. Tämän ansiosta paine pysyy tasaisena, mutta jauhatuskarkeus on tärkeä. Karkeasta purusta vesi syöksyy läpi parissa sekunnissa eikä paljon makua saa. Siispä jos ei raha riitä sekä kunnon myllyyn että kunnon keittimeen, hanki kunnon mylly ensin.
Kirjattu