Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Yksinkertainen on kaunista  (Luettu 12304 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Yksinkertainen on kaunista
« : Elokuu 12, 2008, 09:04:38 ap »

Olen pitänyt meteliä tuosta ibrik-keitosta, mutta nyt menee vielä yksinkertaisemmaksi. Yksinkertainen kun olen itsekin  :P.

Suodatinkahville on kyllä aivan oiva keittomenetelmä tuo cuppingiin liittyvä tekniikka. Porot kupin pohjalle, kuuma vesi päälle ja pyöräytys lusikalla. Odotetaan, että purut laskeutuvat pohjaan ja herkku on valmis.

Millään muulla menetelmällä en ole niin hyvin kahvin ominaismakuja saanut esille. Jostain syystä maku on monipuolisempi näin kuin pressopannulla, vaikka menetelmä on melkeinpä sama, siinä vain mäntä ja suodatin pitävät purut kannussa kaadettaessa.

Kokeilkaa, jos ette ole kokeilleet, sopii erityisen hyvin itä-afrikkalaisille hedelmäisille pavuille: Etiopiasta, Keniasta ja läheltä naapuri Yemenistä.

Tuli töissäkin kahvinkeitto-ongelma ratkaistua, kun en pidä lainkaan suodatinkahvista ja ei ole kunnolla tilaa keittolevylle ibrikiä varten. ;D
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2008, 15:46:13 ip »

Suodatinkahville on kyllä aivan oiva keittomenetelmä tuo cuppingiin liittyvä tekniikka. Porot kupin pohjalle, kuuma vesi päälle ja pyöräytys lusikalla. Odotetaan, että purut laskeutuvat pohjaan ja herkku on valmis.

Sama prosessi on pressopannulla kahvia valmistettaessa. Siinä tosin puruja seisotetaan hieman pidempään kannussa.
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2008, 22:09:13 ip »

Jostain syystä maku on monipuolisempi näin kuin pressopannulla, vaikka menetelmä on melkeinpä sama, siinä vain mäntä ja suodatin pitävät purut kannussa kaadettaessa.

Pressossa on se ero että lopussa kun kahvi kaadetaan kuppiin, niin kaikki hituset (=pienenpienet kahvinmuruset) sekoittuvat ympäri nestettä. Tämä saa osaltaan aikaan sen että pressokahvi tuntuu paksummalta (öljyjen lisäksi), mutta toisaalta se sitten heikentää herkempien aromien aistimista. Tuossa omassa menetelmässäsi et ilmeisesti enää loppuvaiheessa sekoita kahvia (juuri ennen nauttimista)? Tällöin kahvin yläosa (kupissa) on varmasti huomattavasti puhtaampi näistä pienistä hiukkasista kuin pressokahvissa, kun se on nyt uuttunut ikäänkuin "kerrokselliseksi".
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2008, 22:30:48 ip »

Eikös tuo kuvattu tapa ole tarkkaan ottaen pannukahvin tekoa? Cuppingissa on vähän omia kommervenkkejään, vaikka suurin piirtein samasta asiasta onkin kyse.

http://coffeegeek.com/guides/beginnercupping/stepbystep
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2008, 23:01:12 ip »

Eikös tuo kuvattu tapa ole tarkkaan ottaen pannukahvin tekoa?

Tämä kävi itsellänikin mielessä. Pannukahvissakin tosin taitaa kahvi osittain sekoittua viimeistään kaatovaiheessa?

Cuppingissa on vähän omia kommervenkkejään, vaikka suurin piirtein samasta asiasta onkin kyse.

http://coffeegeek.com/guides/beginnercupping/stepbystep

Tuoltahan löytyikin hyvin tiivistettynä cuppingin "syvin olemus": http://coffeegeek.com/guides/beginnercupping/why (2 ekaa kappaletta) - niinkuin sen itse olin suurinpiirtein ymmärtänyt. Eli periaatteessa luodaan vain mahdollisimman tasapuoliset vertailuolosuhteet erilaisille kahveille (+ sitten loput kommervenkit joilla pyritään parantamaan aromien aistimista: jauheen nuuhkiminen, kahvin nuuhkiminen ennen sekoitusta, ryystäminen, jne...).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2008, 23:47:02 ip »

Tämä kävi itsellänikin mielessä. Pannukahvissakin tosin taitaa kahvi osittain sekoittua viimeistään kaatovaiheessa?

Niinhän se tekee, harvemmin sitä pannusta juodaan. :) Cupping on tosiaan siinä mielessä poikkeuksellinen menetelmä että uutto- ja juoma-astia ovat yksi ja sama. Pannukahville ei taida olla mitään kovin tarkkaa määritelmää, olen kuullut aika montakin kuvausta siitä miten sitä pitäisi keittää. Itse pitäisin pannukahville ominaisena juuri sitä että purujen annetaan laskeutua pohjalle ja kaadetaan kahvit päältä pois. Eli että ei käytetä mitään apuvälineitä purujen erotteluun kahvista.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2008, 08:38:42 ap »

Pannukahvi muistuttaa enemmän sitä ibrikiä, se kuohautetaan purujen lisäämisen jälkeen. Näin hiilidioksidi poistuu ja purut laskeutuvat paremmin pohjalle. Saako tuolla lailla kupissa valmistaen tosiaan purut pidettyä poissa suusta? Suodatinkarkeat purut kun eivät ole mitään miellyttäviä.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #7 : Elokuu 13, 2008, 08:51:39 ap »

Vertasin cuppingiin siksi, että siinäkin juoma valmistetaan kupissa, josta se nautitaan.

Eikös pannukahvi usein kuohauteta kertaalleen purujen lisäämisen jälkeen?

Tämä käyttämäni menetelmä on opittu virolaisilta. Siellä aika usein kahvi valmistetaan kuppiin ja annetaan purujen laskeutua pohjalle. Maku on jonkin verran kerroksittainen, mutta äärimmäisen tiivis ja hyvä. Suodatinkahvijauhatus auttaa siihen, että purut jäävät pohjalle, pannujauhatus ei ehkä laskeutuisi ihan yhtä hyvin.

Menetelmä sopii itselleni hyvin, sillä en juo koskaan suuria määriä kahvia. Aina vain peruskupillisen tai ibrikillä keitellessä mokkakupillisen. En koskaan mitään "muumimukeja".

Oletteko muuten järjestäneet cupping istujaisia, sellaisessa rennossa hengessä?

Itseäni ajatus kiehtoisi kovasti.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #8 : Elokuu 13, 2008, 09:15:26 ap »

Eikös pannukahvi usein kuohauteta kertaalleen purujen lisäämisen jälkeen?

Jotkut neuvovat ettei missään tapauksessa pidä kiehauttaa (koska kahvi palaa), toisille taas se kuuluu asiaan.

Oletteko muuten järjestäneet cupping istujaisia, sellaisessa rennossa hengessä?
Itseäni ajatus kiehtoisi kovasti.

En ole, mutta ajatus tosiaan kuulostaa kiinnostavalta. Kaikenlaisia muita maisteluja olen harrastanut, mutta kahvinmaistelussa vähän lisäjännyyttä kun itse prosessikin on kiinnostava.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Yksinkertainen on kaunista
« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2008, 11:03:08 ap »

Jotkut neuvovat ettei missään tapauksessa pidä kiehauttaa (koska kahvi palaa), toisille taas se kuuluu asiaan.

Totta kyllä, itsekin olen saman ohjeen kuullut ja molempia käytäntöjä kokeillut. Eihän sitä keittää pidäkään, vaan kuohauttajakoulukuntalaiset tosiaan vaan käyttävät nopeasti tulella, että hieman nostaa pintaa.

Sama on muuten ibrikillä keitossa. Joissakin ohjeissa ihan kiehutetaan kahvia, kuten coffeegeekin ibrikohjeessa, mutta kyllä kaikki natiivit, joiden olen nähnyt keittävän vain kuohauttavat. Eli heti kun pinta alkaa kuohahtaa, kaadetaan kahvi kuppiin. Osa sitten kuohauttaa toisenkin kerran, jolloin kahvin annostelu tapahtuu kahdessa erässä.

Kyllä kiehuttaminen polttaa maun ja tekee sen kovaksi. Samahan se on teessäkin, ei liian keitettyä vettä.

En ole, mutta ajatus tosiaan kuulostaa kiinnostavalta. Kaikenlaisia muita maisteluja olen harrastanut, mutta kahvinmaistelussa vähän lisäjännyyttä kun itse prosessikin on kiinnostava.

Itse olen kavereiden kanssa harrastanut ihan kunnollisia oluen maistelu istujaisia, joissa on pidetty kirjaa. Aluksi tuli vaan meisteltua turhan montaa laatua  ::), eikä osannut sulkea suuta ajoissa  :-X. Sittemmin oppi, että sellainen 4 - 5 on ihan hyvä määrä yhteen iltaan analysoitavaksi.

Kerran puhuimme kahvinmaistelu illasta. Joku neljä erilaista laatua voisi olla sopiva aluksi kirjanpidon kanssa maisteltavaksi. Etiopialainen hedelmäinen voisi olla yksi, joku hyvä eteläamerikkalainen esim. boliviasta, Sitten klassikko väliamerikasta ja joku itä-aasialainen laatu sekaan.

Tuommoisella tulisi selkeät erot sellaisille, jotka eivät kahvia harrasta tämän palstan porukan tavoin. Sitten voisi siirtyä tottumuksen myötä hienoimpiin eroihin, maistella erilaisia itä-afrikkalaisia laatuja yhdellä istunnolla jne...ja tietenkin opettella tuota proseduuria

PS: Sain muuten tunnustusta kreikkalaiselta kaveriltani rio-y ibrik sekoituksestani ja uunipaahdosta. Olin hyvin otettu.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2008, 11:05:11 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini