Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Eri valmistusmenetelmät  (Luettu 47450 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #45 : Elokuu 31, 2011, 19:59:49 ip »

"Mennään kahville" tai "tulkaa lauantaina meille kahville" ovat Suomessa sosiaalisia tilanteita, kyse on seurustelutavasta, -perinteestä ja -etiikasta. Kahvi ei ole oleellista, vaan yhdessäolo, juttelu ja tunnelma. Kokoonnutaan yhdessä kahvipannun ääreen, seurustellaan pitkään ja litkitään useita kuppeja kahvia. Ei se kahvi tietenkään saa hirveän pahaa olla.

Mutta nyt ei ole kyse välttämättä tästä. Vaan sitä että saa rauhassa oikeasti maistella. Ihan sama kuin jos pitää oluesta ja löytää oikein makoisan tapauksen. Sitä ei vain juoda, vaan fiilistellään hartaudella. Ihan sama hyvän suodatinkahvin (tai presson, jne) kanssa - maistellaan rauhassa makeutta, hapokkuutta ja aromeja. Oma esimerkkisi vastaisi olutrintamalla (hieman kärjistäen) pussikaljoittelua puistossa (jota sosiaalisena ilmiönä osallistujien kesken voi olla oikein mukavaakin).

Espresso - on se kuinka hyvää tahansa - on aina "kippis ja kulaus". Nopea nautinto.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #46 : Elokuu 31, 2011, 21:35:13 ip »

Mutta nyt ei ole kyse välttämättä tästä. Vaan sitä että saa rauhassa oikeasti maistella. Ihan sama kuin jos pitää oluesta ja löytää oikein makoisan tapauksen. Sitä ei vain juoda, vaan fiilistellään hartaudella. Ihan sama hyvän suodatinkahvin (tai presson, jne) kanssa - maistellaan rauhassa makeutta, hapokkuutta ja aromeja. Oma esimerkkisi vastaisi olutrintamalla (hieman kärjistäen) pussikaljoittelua puistossa (jota sosiaalisena ilmiönä osallistujien kesken voi olla oikein mukavaakin).

Espresso - on se kuinka hyvää tahansa - on aina "kippis ja kulaus". Nopea nautinto.

juuri näin, paitsi etten koskaan pilppua ja silppua aistumuksia vaan nautin aina kokonaisuuksista, niin kahvin, oluen kuin viininkin kanssa. (Ja aivan kaiken muunkin nautittavan)
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #47 : Syyskuu 01, 2011, 20:15:32 ip »



Tuolla toisella saa "kuppia" vähän isommallekin seurueelle.



Piti kaivaa yhteiskuvaan, juuri huoltamani 60ml pikkubialetin viereen,  varastossamme majaileva marttayhdistyksen
perkolaattori, jonka vuokra- käyttöopastus- ja palveluvastaavana toimin vaimoni apuna.

 
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #48 : Lokakuu 07, 2011, 17:44:29 ip »

Sain väkerrettyä vakuumikeittimeeni Bodumin vakio muovisuodattimen tilalle metallisuodattimen rosteripellistä ja pressopannun suodatinverkosta.
Kahvin maku muuttui erittäin paljon, huomattavasti enemmän luin olisin ikinä uskonut. Ja onneksi parempaan suuntaan. Kahvin aromit tulee metallisuodattimella paljon paremmin esille.


Espresso pysykööt erikoisuutena, jota nautitaan silloin kuin tietää saavansa hyvää ja toistaiseksi tämä riittää mulle. Katsotaan sitten joskus jos mulla on niin tilava keittiö kuin haluaisin. Sinne saattaisi mahduttaa harvemminkin käytettävän koneen, nykyiseen ei millään.

EHEEHEE, näin sitä mieli muuttuu...
Tuli hankittua La Pavoni Professional...  :-\
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #49 : Lokakuu 07, 2011, 18:38:31 ip »


tervetuloa "kerhoon", Pavonissa riittääkin opeteltavaa vähäksi aikaa.
Minulla meni varmaankin 100 kupillista viemäriin, ennen kun löysin
toimivan papu-jauhatus-annostelu-tamppaus- kombinaation.
Sen jälkeen en muilla keittimillä joita olen päässyt kokeilemaan,
ole niin hyvää  espressoa saanutkaan aikaan.
Myös pavonin "vaahdotusautomaatti" on osoittautunut hyväksi.

Santos-vakuumeja on hyllyllä jo kolme kappaletta: ostanut aina
pois "kuleksimasta" kun sellaisen olen edullisesti jossain nähnyt kaupan.


 
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #50 : Lokakuu 07, 2011, 18:58:57 ip »

Siksipä juuri pavonin hankinkin, kun haluan ennenkaikkea oppia.
Kuten aiemmin jo mainitsin, iso kupillinen oivallista kahvia rauhallisesti nautittuna on mulle kokonaisuutena miellyttävämpi kokemus kuin erinomainen espresso.
Pavonin kanssa opettelu ja prosessin tuntemus on tärkeää, mikä sopii harrastamiseen hyvin. Jos olisi pakonomainen tarve saada hyvää espressoa, etenkin aamuisin, niin en olisi pavonia harkinnutkaan.
Lisäksi tuo messinkinen kotkanupillinen pavoni piristää ulkonäöllään keittiötä, vaikka se jo ennestään liian vähäistä tilaa vähentääkin.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #51 : Lokakuu 07, 2011, 19:14:49 ip »


Lisäksi tuo messinkinen kotkanupillinen pavoni piristää ulkonäöllään keittiötä

Kotkanupillinen?
En tiedä muita kotkapavoneita kuin tuon La Pavoni Gran Romantica de Luxe GRL -mallin. Ah, koneesi on tuunattu? Elektrallahan tipuja piisaa...tuo olisi melkein söpömpi kuin Pavoni? ;-)

Tuolla vielä vierekkäin:

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #52 : Lokakuu 08, 2011, 11:01:50 ap »

Kotkanupillinen?
En tiedä muita kotkapavoneita kuin tuon La Pavoni Gran Romantica de Luxe GRL -mallin. Ah, koneesi on tuunattu? Elektrallahan tipuja piisaa...tuo olisi melkein söpömpi kuin Pavoni? ;-)

Tuolla vielä vierekkäin:



Joo, sen kotkan saa ostaa erikseen mihin tahansa pavoniin.
Kyllä minusta pavonin professional on mukavamman näköinen kuin elektra, mutta europiccolan mittasuhteet ei ole niin hyvät.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #53 : Lokakuu 08, 2011, 17:18:28 ip »

Jebu,

Tervetuloa porukkaan tosiaan.
Itse olen opetellut tuota tiedettä jo hyvän tovin, sekä pikkukeittimellä, että profella nykyään enempi.

Pakko on ilmoittaa, että välillä saan niin hyvän kupin, että millään ei parempaa tule. Lämpötasapainon etsiminen on kaiketi se vaikein osa ja yleensä onnistuu vain ekalla vedolla, kun lämmitysvaluttelut osuvat kohdalleen. Toinen veto onkin sitten jo riskipeliä.

Luultavasti en olisi koskaan hankkinut kotiin Alexia, ellen olisi nähnyt noita upeita välähdyksiä aina silloin tällöin, jotka joskus osuivat kohdilleen Pavonilla.

On mielenkiintoinen laji tosiaan.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #54 : Marraskuu 01, 2011, 19:04:23 ip »




Onko kokemuksia tuollaisesta menetelmästä.
"Cold brew coffee dripper" on laitteen nimi.
Yama on valmistaja, mutta Hariokin tekee.
Suomessa en ole nähnyt, enkä vielä löytänyt
menetelmälle kuvaavaa suomenkielistä
vastinetta.

Suunnittelen tuollaisen valmistamista itse:
puuntyöstövälineet ja puut on omasta takaa,
mutta lasitavara täytyisi jostain...
varsinkin tuo vieteille väännetty lasiputki
ei taida olla aivan joka paikasta löydettävissä.


 
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #55 : Marraskuu 01, 2011, 20:29:29 ip »

Cold brew on tuttua, mutta ei tuommoisella laitteella.

Mikähän funktio tuolla kierukalla olevinaan on? Veikkaan että visuaalinen.

Minun tekniikkani tehdä coldbrew-kahvia on ollut sekoittaa kahvia ja kylmää vettä sekaisin, antaa olla yön yli ja suodatus.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #56 : Marraskuu 01, 2011, 20:37:25 ip »

Mikähän funktio tuolla kierukalla olevinaan on? Veikkaan että visuaalinen.

Hidastanee välissä olevan säiliön tyhjenemisnopeutta kun neste joutuu etenemään sivusuunnassa? Näin viileä vesi ennättäisi olemaan tarpeeksi kauan tekemisissä kahvin kanssa.
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #57 : Marraskuu 01, 2011, 21:22:29 ip »


Minun tekniikkani tehdä coldbrew-kahvia on ollut sekoittaa kahvia ja kylmää vettä sekaisin, antaa olla yön yli ja suodatus.

Miten teet?

Täytyi heti kokeilla:
Itse laitoin 200 grammaa kylmää vettä purkkiin.  11,5 grammaa suodatinjauhettua kahvia, juuri avatusta paketista siihen.
Korkki kiinni, ravistus ja yöksi jääkaappiin tekeytymään. Aamulla sitten tuo suodattimesta läpi, ja maistamaan....
 sillä välin kun kahvi tippuu krupsissa. Niin kuin kuva ottaessanikin  :)




 
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #58 : Marraskuu 01, 2011, 21:36:31 ip »

Tämän ohjeen mukaan olen tehnyt:
http://www.ineedcoffee.com/06/cold-brewed/
Sula on todennäköisesti liian vähän kahvia:
Lainaus
Just make sure you have about 4:1 water to coffee.
Olen huomannut suhteen olevan vallan passeli, kahvi on vahvaa mutta erittäin hyvää. Jääkaappikylmänä jäiden kera erinomaista kesäjuomaa. Ja hyvä pohja jääkahvijuomille, paljon parempi kuin jäähdytetty normikahvi.

Suodatuksessa olen käyttänyt taiteltua harsokangasta, suodatinpaperin luulen tukkeutuvan turhan helposti.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #59 : Marraskuu 01, 2011, 23:06:09 ip »

Tämän ohjeen mukaan olen tehnyt:
http://www.ineedcoffee.com/06/cold-brewed/
Sula on todennäköisesti liian vähän kahvia:Olen huomannut suhteen olevan vallan passeli, kahvi on vahvaa mutta erittäin hyvää. Jääkaappikylmänä jäiden kera erinomaista kesäjuomaa. Ja hyvä pohja jääkahvijuomille, paljon parempi kuin jäähdytetty normikahvi.

Suodatuksessa olen käyttänyt taiteltua harsokangasta, suodatinpaperin luulen tukkeutuvan turhan helposti.


Ei tietenkään enkku ole ygöskieleni mutta linkkaamassasi ohjeessa kehoittavat laimentamaan tuota 4:1-lientä vedellä.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"