Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Eri valmistusmenetelmät  (Luettu 47561 kertaa)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #30 : Tammikuu 27, 2009, 12:51:31 ip »

Muppettien swedish chef on myöskin tutustunut vacuum-potteihin :)

http://www.youtube.com/watch?v=GtVVCvkRCXc

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #31 : Elokuu 04, 2009, 10:26:17 ap »

Sweetmarias:in Tom vertailee blogissaan eri valmistusmenetelmiä Extract Mojon kanssa (Abid, Suodatin, Presso, Aeropress). Varsin mielenkiintoinen tulos tuolla on presson aliuutteisuus, vaikka lopputuote tuntuisikin sopivan "vahvalta". Tässä spekuloi syyksi pressokahviin päätyvien kiinteiden hiukkasten aiheuttamaa häiriötä "makustetussa" - todellisuudessa siis sitä "hyvää tavaraa" on liuennut kahvista liian vähän.
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #32 : Elokuu 08, 2011, 22:49:52 ip »

Ensikosketukseni Santokseen:
http://youtu.be/0ZP_5riatPg

yllättävän hyvää, vaikka käytin väljähtyneiden testijauhojen jämiä
sorry, kun kaivelen vanhoja ketjuja
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2011, 19:44:04 ip »

Vakuumikeitin on ollut mielessä jo pidemmän aikaa... lähinnä katsellut noita Harion malleja, onko noilla käytettävyydessä väliä minkä mallin ostaa? HasBeanilla on ainakin tarjolla kolmea eri kokoa, lähinnä ajattelin tuota keskimmäistä 360 ml mallia. Any thoughts?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #34 : Elokuu 15, 2011, 23:47:33 ip »

Itse tykkään eniten siitä kolme kupin mallista. Helpoin kontrolloida lämpötilaa ja alasvetoaikaa mutta toisaalta myös kohtalainen satsi kahvia verrattuna siihen kahden kupin vehkeeseen. Viiden kupin vesi on kokemukseni mukaan yleensä liian kylmää tai liian kuumaa.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #35 : Elokuu 22, 2011, 08:55:47 ap »

Dodiin, kolmen kupin malli löytyikin Kaffalta erinäisten vaiheiden jälkeen  ;D. Kahviakin tarttui mukaan, koeponnistelut tehty Sidamolla. Lämpöjen suhteen keittelyt vielä vähän hakusessa, mutta I'm getting there...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #36 : Elokuu 30, 2011, 15:20:32 ip »

Ensikosketukseni Santokseen:
http://youtu.be/0ZP_5riatPg

yllättävän hyvää, vaikka käytin väljähtyneiden testijauhojen jämiä
sorry, kun kaivelen vanhoja ketjuja


Itse olen huomannut, että on suht kriittistä, missä vaiheessa yläpallon laittaa paikoilleen ja milloin kahvin laittaa yläpalloon.
Itse teen seuraavasti:
-Vesi kannuun ja levylle, lämpö täysille. vesi mitataan mittakannulla 1,25 dl = 1kuppi.
-Lämpömittari kannuun
-Mittaan kahvin ja laitan sen myllyyn.
-Kun lämpömittari näyttää n.75 °C laitan myllyn käyntiin. Mylly säädetty huomattavasti suodatinkarkeutta hienommalle, muttei kuitenkaan espressojauhatukselle.
-85°C Levy pois päältä
-93°C yläkannu paikoilleen
-Kun vesi on noussut palloon kokonaan kaadan jauhetun kahvin sekaan, ajastimessa ajaksi 1 min. Sekoittelen ensimmäiset 15 sek.
-Minuutin kuluttua nostan levyltä. Lämpötila yläkannussa on keiton lopussa 95-96°C.

Varmasti liesi vaikuttaa siihen missä lämpötilassa mitäkin tehdään ja se oma rutiini myös.
Tuo Bodumin muovisuodatin menee helposti tukkoon noin hienolla jauhatuksella, mikäli alakannussa olevan veden kiehunta ei ole lopussa reilusti porisevaa. Tarkoitus on väkertää laitteeseen metallisuodatin.

Tuo videossa ollut tapa taitaa olla käyttöohjeen mukainen. Ongelma on se, että vesi nousee yläpalloon n. 80°C, eikä se ehdi milloinkaan saavuttamaan edes 90°C, vaikka keittäisi sen 5 min, mitä olen jossain nähnyt suositeltavan. Itse olen tuota kesän aikana speksaillut reilustikin ja todennut, että hienon jauhatuksen ja nopean uuton yhdistelmä on oman maun mukainen.
Kirjattu

linker

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #37 : Elokuu 30, 2011, 17:58:46 ip »


Minulla ei ole aavistustakaan, mitä santoksen käyttöohjeissa sanotaan, kun en ole sellaisia nähnyt.
Pohjana keitolle käytin ohjetta: http://romuako.blogspot.com/2011/05/kayttoohje-santos-keittimeen.html
koska minulla ei ollut ennen tuota blogilöytöä ja sen myötä keittimestäkään mitään aavistusta.
Muistaakseni laitoin vettä alakannun kuuden kupin merkkiin, ja lavazzaa 8 mittaa á noin 7 grammaa.
Samalla "reseptillä" olen tehnyt jälkeenkin päin ja hyvin on soinut.

Suhtaudun LP:n kanssa touhuamiseen asiaankuuluvalla hartaudella, mutta näiden muiden vekottimien;
mutteri, presso, vakuumi, perko, ibrikki, painekahvakrupsit -suhteen toimin perusasioita lukuunottamatta
aivan moukkamaisesti ja lataan pönttöihin kaikki jämäpurut   ;D


 
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #38 : Elokuu 30, 2011, 22:10:07 ip »

Minulle tuo on taasen ensisijainen kahvinkeittomenetelmä, siitä syystä pieteettiä.

Olen tykästynyt isoon kupilliseen kahvia. En espressoista tahi mutterikahveista niin paljoa perusta, lähinnä koska sitä on aina liian vähän :) Ja mielestäni parhaan reilunkokoisen kupillisen saa vakuumikeittimellä.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #39 : Elokuu 31, 2011, 10:21:34 ap »

Tuplaespresso on kyllä mennyt pieleen, jos kupillisen jälkeen tuntuu, että: "olipa liian vähän." :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #40 : Elokuu 31, 2011, 10:32:54 ap »

Tuplaespresso on kyllä mennyt pieleen, jos kupillisen jälkeen tuntuu, että: "olipa liian vähän." :)


No mutta tuohan on tuttu fiilis... on niin hyvää että on pakko saada lisää  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #41 : Elokuu 31, 2011, 12:11:46 ip »

Tuplaespresso on kyllä mennyt pieleen, jos kupillisen jälkeen tuntuu, että: "olipa liian vähän." :)


niin, Tuplaespresso on oikein sopivasti, olettaen että se on hyvää. Pahaa espressoa on aina liikaa.
Tuplaespressokin vain on ohitse aika nopeasti, kun itse pidän hitaasta pitkään kestävästä nautiskeluhetkestä. Millään en saa tuplaespresson juontia venytettyä niin pitkään että kahvihetken pituus tuntuu sopivalta. Kyse on siis enemminkin fiiliksestä kuin varsinaisesta kahvin määrästä.

Espressopohjaiset isommat maitokahvijuomat on taasen poissuljettuja koska lähinnä inhoan maitoa.
Espresso pysykööt erikoisuutena, jota nautitaan silloin kuin tietää saavansa hyvää ja toistaiseksi tämä riittää mulle. Katsotaan sitten joskus jos mulla on niin tilava keittiö kuin haluaisin. Sinne saattaisi mahduttaa harvemminkin käytettävän koneen, nykyiseen ei millään.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #42 : Elokuu 31, 2011, 13:06:11 ip »

niin, Tuplaespresso on oikein sopivasti, olettaen että se on hyvää. Pahaa espressoa on aina liikaa.
Tuplaespressokin vain on ohitse aika nopeasti, kun itse pidän hitaasta pitkään kestävästä nautiskeluhetkestä. Millään en saa tuplaespresson juontia venytettyä niin pitkään että kahvihetken pituus tuntuu sopivalta. Kyse on siis enemminkin fiiliksestä kuin varsinaisesta kahvin määrästä.

Tätä aihetta sivuttiin hieman jossain toisessa viestiketjussa perkolaattorikeittimien yhteydessä. "Mennään kahville" tai "tulkaa lauantaina meille kahville" ovat Suomessa sosiaalisia tilanteita, kyse on seurustelutavasta, -perinteestä ja -etiikasta. Kahvi ei ole oleellista, vaan yhdessäolo, juttelu ja tunnelma. Kokoonnutaan yhdessä kahvipannun ääreen, seurustellaan pitkään ja litkitään useita kuppeja kahvia. Ei se kahvi tietenkään saa hirveän pahaa olla. Meille tuli perkolaattorikeitin juuri tällaisia tilaisuuksia varten. Tyytyväisiä ollaan oltu.

   
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #43 : Elokuu 31, 2011, 16:12:33 ip »

Oma kaveriporukka on enemmän sitä "huikalla kahdella kuppi nurin", ja enemmän keskitytään kahvileipään. Joten kahvittelut porukassa menevät kahvipöydässä istumiseen ja maailmaa parantaen, sillä mitä siellä kupissa on, ei monia kiinnosta.

... Pahaa espressoa on aina liikaa.
Tuplaespressokin vain on ohitse aika nopeasti, kun itse pidän hitaasta pitkään kestävästä nautiskeluhetkestä. Millään en saa tuplaespresson juontia venytettyä niin pitkään että kahvihetken pituus tuntuu sopivalta...

Tässä olen jokseenkin samaa mieltä, jos haluan kahvihetkeni kestävän kauemmin, otan suodatinkahvia (tai vastaavaa, en essoa).
Mutta kun kotona laittelen, niin saan välillä tuplaan menemään kauankin aikaa, säätelen myllyä. Saatan puuhailla kaikkea epäolennaista siinä ohessa niin paljon, että itse juominen on vain se pieni lisä sitä laittelua ja putsailua (tähän uppoutuminen on parasta).
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Eri valmistusmenetelmät
« Vastaus #44 : Elokuu 31, 2011, 18:57:20 ip »

Kyllä minä pidemmässä vierailussa voin vetää niitä tuplia vaikka kolme, esim. vartin tai puolen tunin välein. Miten se pilaisi keskustelua tai kahvinautintoa? Paljon vähemmän kofeiinin haittojakin kuin ugrilaisessa kahvikupillisessa...morkkaamatta hyvää suomalaista kahvia.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::