Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvimylly 30-50 e?  (Luettu 7942 kertaa)

Moka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Kahvimylly 30-50 e?
« : Huhtikuu 06, 2008, 12:28:47 ip »

Terve! Kun nyt tässä olen pikkuhiljaa ryhtymässä kahviharrastajaksi, aluksi tosin vain mokapannulla, toivoisin teiltä asiaan perehtyneimmiltä suositusta hyvästä kahvimyllystä. Käsikäyttöisellä kun ei jaksa joka aamu jauhaa. Koska olen ymmärtänyt ja huomannut, että siirtymällä valmiista puruista papuihin kahvin laadussa tapahtuu huomattava hyppäys, olen valmis satsaamaan myllyyn 30-50 euroa, jonka arvelen olevan järkevä summa mokapannun käyttäjälle. Toisaalta ei haittaa vaikka mylly palvelisi vähän pidemmällekin, jos intoa yhtäkkiä löytyy espressokoneen hankintaan.

Neuvokaa noviisia niin merkeissä, käyttömukavuudessa kuin ostopaikoissakin!
Kirjattu

Moka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Kahvimylly 30-50 e?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2008, 13:48:08 ip »

Löysinkin alempaa toisen ketjun, josta päättelin, ettei 30-50 eurolla mitään myllyä saa... Näköjään toisessa ketjussa suositeltu Rocky maksaa noin 300 euroa. Mutta mokapannulle sellainen? Hmm...  :-\
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kahvimylly 30-50 e?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2008, 13:55:26 ip »

Ei mutteripannulle niin hyvää myllyä tarvita kuin raskaan sarjan espressokeittimelle, joka on hyvin vaativa jauhatuksen suhteen. Silppurit kannattaa jättää kaupan hyllyyn, valmistipa kahvinsa miten vaan, mutta muutamalla kympillä saa kyllä jo ihan siedettävän levymyllyn.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kahvimylly 30-50 e?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2008, 13:56:44 ip »

Kyllä 50 euron budjetillakin kannattaa myllyn hankintaa harkita - etenkin jos sitä on tarkoitus käyttää vain mutteripannun kanssa (edullisemmat myllyt eivät pysty jauhamaan riittävän hienoksi kunnon espressokoneita varten). Krupsin GVX242 mylly löytyy tasan viidellä kympillä. Tuo mm stockalla myytävä C3 -mylly on vieläkin edullisempi, mutta siinä tuntuu olevan yksilöiden välillä eroja - jotkut jauhavat riittävän hienoksi, toiset eivät (itse olen kokeillut vain yhtä yksilöä ja se ei jauhanut riittävän hienoksi edes mutteripannulle).

T. Teme
Kirjattu

Moka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Kahvimylly 30-50 e?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2008, 14:00:11 ip »

Mikä on silppuri ja mikä levymylly?
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kahvimylly 30-50 e?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2008, 14:18:05 ip »

Silppuri on sellainen, missä veitsimäiset terät viuhtovat kauheaa vauhtia. Siis samanlainen kuin vihannessilppuri. Sellaisella syntyy sekoitus, jossa on ihan kaikkea ihan pölystä isoihin lohkareisiin. Levymyllyssä on hitaasti pyörivät myllynterät, joiden välissä pavut leikataan tasalaatuiseksi jauheeksi.
Kirjattu