Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: WDT  (Luettu 47281 kertaa)

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #15 : Toukokuu 14, 2008, 19:29:39 ip »

 ;D
No ei se 'vapaa' weissaus sentään ole vaan purujen siirtelyä jauhamisen aikana, vaan erikseen tehtyä, joskin varovaista sekoittamista. Kuitenkin kaukana reippaasta vatkauksesta.  Sekoittajana on ollut millin paksuinen grillihaarukka. Tuo erillinen kahvikuppi pitää kokeilla, kiitos vain vinkistä.

Enpä ollut huomannut filtteristä katsoakaan, oli siellä niiden tuotemerkinnät:
Single Rancilio 40 100 001
Tupla Rancilio 40 100 010

Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #16 : Toukokuu 15, 2008, 21:07:02 ip »

Kokeilin tuota weissausta kahvikupilla. Sujui itse asiassa sutjakammin kuin olin odottanut. Tosin tuo 12 g oli hämmästyttävän iso määrä kupin pohjalla, luulin seonneeni luvuissa ja jauhaneeni 22 g.

Kahvin kaataminen kahvaankin sujui melko hyvin. Tosin kahvi taas 'klumppiutui', mutta ne oli helppo tasoittaa kahvassa. Toisaalta sitä siirtotekniikkaakin voisi aika lailla hioa, pakkoko sitä on kumota paljon kerrallaan.

Jos kaiken tekee hyvin, voi saada kahvan irrallaan olon kestoa lyhennettyä ja se ei pääse niin paljon jäähtymään.

Olihan hyvä vinkki, kiitos toistamiseen, jiitee.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #17 : Toukokuu 15, 2008, 22:27:42 ip »

Kiitokset kiitoksistasi. :)

On tosiaan hyvä pointti että näin toimimalla saa sitä kahvan jäähdyttelyaikaa minimoitua - varsinkin jos sattuu omaamaan hieman verkkaisemman annostelijattoman myllyn, niin tätä annostelutapaa kannattaa kokeilla.
Itse tosin totesin aikoinaan että verrattuna tuohon adapterin käyttöön tällä kuppimenetelmällä en omalta osaltani saavuttanut merkittävää ajansäästöä.

Minäkin huomasin että kahvi ottaa "pintaansa" hieman sitä kahvikupin muotoa ja kaataessa filtteriin siihen tulee paakkua - mutta nämä paakut ovat sitten tosiaan luonteeltaan varsin erilaisia kuin ne myllystä mahdollisesti tulleet kovat pienet paakut. Mutta olisikohan tässä mahdollisuus kehitellä jostain leivontaan tarkoitetusta tomusokerinlevittäjästä käsikäyttöinen annostelija.  :D

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #18 : Toukokuu 16, 2008, 09:07:22 ap »

Tupla Rancilio 40 100 010

Vertasin nyt muistaessani omaa tuplafiltteriäni (joka on siis semmoinen "geneerinen" E61-koneen filsu) tuohon Rancilion tuplaan (koodi oli siinä täsmälleen sama).

Kun nämä filtterit laittoi pöydälle vierekkäin nurinpäin, niin jousiuran kohta osui niissä samalle tasolle, mutta tuo Rancilion filtteri jäi silmämääräisesti arvioiden sen pari milliä matalammaksi.

Eli tuo ero (jossain mielessä "optimaalisten") annostemme välillä (minulla se noin 14g, sinulla tuo 12 g) on mitä ilmeisemmin suora seuraus tästä.
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #19 : Toukokuu 16, 2008, 18:30:02 ip »

Tätä vähän uumoilinkin, sillä eihän se muuten täsmäisi.

Tänään kokeilin weissausta erillisessä kupissa ja siirsin sekoittajan avulla varovaisemmin purut kahvaan. Homma hoitui siistimmin ja suhteellisen nopeasti.

Jossain vaiheessa kun olisi sitten aikaa testata eri lämpötiloilla ja tamppausvoimilla asiaa vielä.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: WDT
« Vastaus #20 : Toukokuu 28, 2008, 08:46:57 ap »

Paakkuja kyllä,

Minulla on koko keittely uuden Siviani kanssa hieman hakusessa, muttei paljon enää. Lähinnä pientä vaihtelua aiheuttaa se, että joskus tampatessani liian tiukkaan, saan huonohkon tuloksen.

Nakukahvan perään olen kysellyt, mutta näyttää olevan vaikea saada mistään (Donkey ei toimita Suomeen, USA:ssa kalliita jne).

Olin aivan järkyttynyt, kun huomasin Rockyn jauhavan miltei pelkkiä paakkuja, sellaisia herneestä pienempiä nokareita koko sihti täyteen...
Neulalla kokeilin sitten ronkkia niitä hajalle -ihan siinä suodattimessa siis. Neulalla ronkkiminen on ihan toivotonta hommaa. Kaikkea talosta löytyvää yritettiin, eikä mikään ollut oikeen hyvä.

Sitten kalamiehen silmään osui sellainen kolmipiikkinen "kalapiikki", joka on ihan välttämätön esimerkiksi siikaa, tai affenta fileeratessa. Siinähän on kolme terävää (vähän vaihtelee malleittain), hyvinkin neulamaista piikkiä pituudeltaan n. 30mm.
Tuolla kalulla saan paakut hajoamaan aika helposti ja vielä siististikin... Sitten siirtelen purut tasaisesti sidin pintaa pitin, kevyt tamppaus ja laatu onkin jo tasaisempaa.

Jos joku osaa kertoa sen nakun hankintapaikan, niin tilaan oitis.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2008, 20:21:28 ip »

Sitten kalamiehen silmään osui sellainen kolmipiikkinen "kalapiikki", joka on ihan välttämätön esimerkiksi siikaa, tai affenta fileeratessa. Siinähän on kolme terävää (vähän vaihtelee malleittain), hyvinkin neulamaista piikkiä pituudeltaan n. 30mm.
Ei hassumpi löytö.

Puhuin itse tuossa aikaisemmin erheellisesti grillihaarukasta, kun olisi pitänyt puhua fonduekepistä.

Tällä hetkellä käytän (entistä) munakuppia, johon myllystä jauhan kahvin. Pitämällä kepin toisesta päästä kiinni, saa todella hyvän tuntuman weissaukseen. Kun kuppi on yläosaltaan hieman kupera, ei ole myöskään pelkoa sotkemisesta.

Erillinen kuppi toimii myös paljon kahvaa helpompana punnitusastiana. Eli toinenkin ehdoton plussa kahvan lämpimänä pysymisen lisäksi.

Haarukan avulla kahvi on helppo siirtää nopeasti kahvaan ja olen huomannut sen tulevan selvästi täydemmäksi nyt. Ja olen pyrkinyt tamppaamaan korkeintaan 10 kilon voimalla. Nyt on ristretto suunnilleen määrällisesti kohdallaan, kakkuun tulee vasta uuton jälkeen ruuvin kuva, tosin useasti kakku jää myös ylös kiinni ja hieman roiskii kupin reunoille.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #22 : Toukokuu 30, 2008, 13:34:46 ip »

jiiteen ehdotuksen mukaisesti keskustelu Silvian nakukahvoista on siirretty toiseen aiheeseen:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=573.0
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #23 : Elokuu 15, 2008, 10:14:51 ap »

...toisesta ketjusta:

... pieni annostus (14 g). Tosin viimeksimainittu aiheuttaa helposti taas baristateknisiä ongelmia, ja kun shotin pitäisi mennä aika putkeen ja kanavoitumiseen ei ole oikein varaa, niin annostusta voi olla fiksu myös kasvattaa .

Tässä olen todennut WDT:n aivan ehdottomaksi apuneuvoksi. Itseasiassa en muulla tavalla enää espressoa valmistakaan. Toimin nykyisin niin, että jauhan annoksen ensin pieneen lasiin, jossa sitten metallipuikolla kunnolla "pöllytän" jauhetta. Tämän jalkeen kaadan kahvin varovasti portafiltteriin, jossa sitten pyörittelen kahvia tuolla tikulla filtterin pohjaa myöten vain sen verran että pinta suurinpiirtein tasoittuu (spiraalimainen liike) jonka jälkeen sitten tasoittelen tikulla pinnasta pahimmat kuopat ja kukkulat pois. Tällöin kahvin pinta jää pienillä annoksilla helpostikin sen pari milliä reunan alapuolelle.

Mutta: mikäli kahvi on jauhettu näin toimiessani tarpeeksi hienoksi (ts. että saan normaalin tuplan uuttoajan), niin minun on erittäin vaikea saada sitä kanavoitumaan mikäli en nyt ihan poskelleen tamppaa. Verrattuna isompaan annoskokoon varsinkin ne "roiskeet" joita nakukahvan kanssa helposti saa häviävät lähes täysin.

Innostuin tuosta lasiin jauhamisesta uudestaan siitä syystä kun luin kommentteja "liiallisen weissaamisen" haitoista. Eli jos puruja weissaa siinä filtterissä liiaksi, niin normaalia suurempi osa "hitusista" (eng. fines, eli ne pienimmät kahvipartikkelit) päätyy filtterin pohjaosiin ja tämä vaikuttaa sitten uuttoprosessin kulkuun. Tuossa lasissa weissatessa on se etu että jauhetta voi pyöritellä paljon vapaammin (=lasia voi kallistella ja jauhetta "heitellä" reippaammin) eikä siten filtteriin kumoamisen ja siinä kevyen weissaamisen jälkeen pääse kyseisenlaista jakautumista niin helposti tapahtumaan. Ainakin itse olen huomannut että nykyisin shotti vaalenee paljon hitaampaa tahtia. Filtterissä vauhdilla weissatessa kävi niin että shotti alkoi ensin tihkumalla ja tummana, pysyi suht tummana puoliväliin asti, mutta sitten ikäänkuin "romahti" hyvin nopeasti vaaleaksi. Nykyisin alusta loppuun mennään paljon lineaarisemmin.

Myllyllä on muuten iso vaikutus tuon shotin tekemiseen. Onkos kukaan katsonut videoita tämän vuotisista baristamestaruuskisoista? Kannattaa vilkaista miten voittaja valmistaa shotit: annostelijasta kliks-kliks-kliks... kahvia ympäri filtteriä, pieni tömäytys välissä, lisää kahvia, kliks-kliks-kliks jonka jälkeen filtterissä pienimuotoinen kukkula jauhetta. Ei mitään tasoitteluita vaan tamppaamalla kasaan kukkuloineen ja koneesta valuu täydellinen shotti. Jos oman (varmastikin melkolailla huokemman) myllyni kanssa toimisin noin niin lopputulos olisi aika kaukana tuosta...  :'(

Mutta: onneksi on tuo WDT, joka itseasiassa on nopeuttanut nykymuodossaan shotin tekemistä. Kahvin voi jauhaa kuppiin ja pyöritellä siinä välissä kun jäähdyttä gruppoa kahva kiinni.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: WDT
« Vastaus #24 : Elokuu 15, 2008, 11:33:30 ap »

Totta joka sana.

Itselle on nyt kehittynyt sellainen tapa, että jauhan Rockyllä pieneen muovikuppiin, jossa sitten vatkaan purut tuolla pienellä kalanperkaushaarukalla. Tasoittelu haarukalla sihtiin, pieni kopautus, jolloin pinta onkin jo tasan. Sitten tamppaan kohtuuvoimalla, käsi suoraan nupin päällä.
Ihan leuhkimatta voin sanoa, että 95% onnistuu ja jos ei, on väärä jauhokarkeus ja uutto on yleensä liian nopea.

Tuo muovikuppi painaa tasan 10g ja punnitsen siihen useimmiten pavut ensin siten, että kun vaaka (Soenhle, 1g tarkkuus) näyttää 22g (12g netto), lisään vielä 4-5 papua. Luulisin, että punnitus on melko tarkkaa näin.
Tilasin kyllä netistä tuollaisen 0,1g puntarinkin, mutta se on pieni ja hankala. Näyttää sikstoisekseen eri painoja, kun saksalainen... Ja keitinhän oli Sivia, johon ei 14g mahdu, siihen omaan sihtiinsä siis.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #25 : Elokuu 15, 2008, 12:24:02 ip »

Minäkin tein noin, mutta myllyn vaihdon jälkeen ruvesin jauhamaan suoraan kahvaan (ja weissaamaan siinä). Kun ostaa Mazzerin, niin haluaisihan sitä käyttääkin mahdollisimman vaivattomasti...

Tosiasia kuitenkin on, että ilman poppaskonsteja ei Mini-E tuota riittävän tasaista jälkeä filtteriin - ainakin minulla. Kokeilin itseasiassa ottaa kahvasta jousen pois ja jauhaa reunoille filtteriä pyöritellen, koska joku Mini-E:n omistaja oli siitä löytänyt ratkaisun. Parin shotin jälkeen en oikein osaa sanoa onko tuosta iloa, ainakin se on sottaisampaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #26 : Elokuu 15, 2008, 23:37:16 ip »

Kun ostaa Mazzerin, niin haluaisihan sitä käyttääkin mahdollisimman vaivattomasti...

Näinhän se on. Itselläni on tosin ollut ajatuksissa ottaa portafiltterihaarukka pois kun sillä ei oikeastaan tee nykyisin mitään - taidampa toteuttaa tässä iltapuhteina tuon.

WDTähän ei periaatteessa tarvitsisi jos tekisi jatkuvasti shotteja jossain 18-20gramman tienoilla, taikka käyttäisi triplafiltteriä. Triplalle jauhaessa ainakin itselläni jauhtaus on jo sen verran karkeaa että periaatteessa pärjäisi hyvinkin ilman WDT:tä - varsinkin jos tuhlaisi vielä hieman kahvia annostelemalla hieman "yli" mikä auttaisi distribuutiossa ja sitten pyyhkisi ylimääräiset knockboxiin. Mutta tällöin kahvia kuluisi helposti melkein kaksinkertainen määrä tuohon 14g tuplaan verrattuna joka ainakin itselleni on ihan riittävä määrä juomaa (ja aina voi tehdä toisen).

Tosiasia kuitenkin on, että ilman poppaskonsteja ei Mini-E tuota riittävän tasaista jälkeä filtteriin - ainakin minulla.

Dan Kehn totesi HB:n puolella seuraavaa: (kun kysyttiin miksei baristakisailijat käytä WDT:tä)

"Because they're using better grinders. I have a Mazzer Mini, Super Jolly, and Robur. The difference in the evenness of the extraction post-WDT is dramatic for the Mini, notable for the Jolly, and nearly indistinguishable for the Robur."

No, Mini-E on lähempänä Jollyä kuin perus Miniä, mutta tuo annostelijattomuus varmastikin heikentää tilannetta melko lailla. Kuulemma uudet annostelijattomat Roburit tuottavat täysin ongelmatonta jälkeä. Nyt kun on sinulla keitin päivitettynä, niin ehkäpä seuraavaksi mylly...  (kolmivaihevirralla toimiva Robur olisi jo ihan katu-uskottava) ;)

Jim Schulman on tosin lohkaissut varsin osuvasti:

"For home users, doserless grinders seem to exercise a nigh addictive fascination. I've given up shouting vainly as people sleepwalk towards them. The WDT is Doserless Anonymous for buyers who have hit their clumpy bottoms."  :-[
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #27 : Elokuu 15, 2008, 23:55:51 ip »

toimii:
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #28 : Elokuu 16, 2008, 15:02:30 ip »

Teinpä itse saman operaation. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #29 : Tammikuu 21, 2009, 09:48:31 ap »

Nyt pidemmän aikaa puruja veivanneena olen huomannut, että kovakaan pyörittely ei eliminoi Mini-E:n taipumusta tuottaa epätasainen purujen jakauma. Eli uutto puoltaa kahvan puolelle (joka on poispäin myllystä). Se valuu nopeammin ja vaaleampana siltä puolen. Jos korin kääntää ympäri niin puolto kääntyy toiselle puolen.

Mitä välinettä te muut käytätte? Itse olen käyttänyt hammastikkua, mutta ehkä joku järeämpi vispilä saisi kunnollisen sekoituksen aikaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)