Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: WDT  (Luettu 47241 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
WDT
« : Maaliskuu 22, 2008, 23:13:33 ip »

Aloitetaanpa WDT-ketju, kun sellaista ei taida täällä vielä olla.


Eli:

Itselläni on tiettyjen papujen (lähinnä SO:t) kanssa on ollut viimeaikoina melkolailla ongelmia paakkujen ja niistä aiheutuneiden epätasaisten uuttojen kanssa (nakukahvalla tuskastuttavan ilmeisiä sellaisia). Varsinkin jos on halunnut käyttää sitä "normaalia" 14-16g annosta eikä ylitäyttää, niin tasaisen distribuution aikaansaaminen on osoittautunut normaalikonstein erittäin haastavaksi (ja hyvänmakuisia papuja haaskaavaksi).

Siksipä päätin lopulta heittää "katu-uskottavuuden" hiiteen ja turvautua WDT:hen (linkki). Tuo em. linkissä esiintyvä "jugurttipurkkiadapteri" osoittautui hieman kömpelön isoksi joten päätin hieman muuttaa "raaka-ainetta" (jos jugurttipurkin leikkaa liian korkealta, niin se ei mene enää filtterin sisälle). Otin askarreltavaksi sellaisen "standardin" valkoisen muovisen kertakäyttömukin (joillaisista joskus koulussa aina sai purskutella sitä kummallista, mutta ilmeisesti hammasystävällistä liuosta).

Seuraavassa kuvassa näkyy ko. muki kokonaisena ja leikattuna mattoveitsellä "kolmannen askeleen" jälkeen. Neljännenkin askeleen voi halutessaan ottaa mukaan, mutta viides on jo turha. Sitten kahdella askeleella tuntuu menevän jo liian töpöksi.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:WDT
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2008, 23:13:52 ip »

Näin saatu "adapteri" istuu filtteriin varsin nätisti ja tukevasti. Lisäksi, kuten seuraavasta kuvasta näkyy, niin se ei mene filtterissä pohjaan asti vaan jättää pohjalle melkein tampatun kakun kokoisen tilan. Tämä paljas tila tuolla pohjalla on mielestäni hyvä, sillä näin "weissatessa" kahvi asettuu jo valmiiksi filtterin reunoja vasten eikä siihen jää tuota muovia väliin, mikä sitten tuon adapterin pois nostamisen jälkeen jättäisi sinne periaatteessa tyhjän tilan kahvin ja filtterin reunan väliin. Yläosaan jäävän välyksen saa kyllä nätisti korjattua sillä "weissaustikulla", taikka normaalisti sormella tasoittamalla (jos kahvia on filtterissä tähän riittävästi).
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:WDT
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2008, 23:14:09 ip »

Lisäksi kahva mahtuu ainakin oman myllyni alle adapterin kera varsin hyvin, joten sen voi pitää filtterissä jo jauhaessa ja näin sitä samalla vähentää jauhamisesta aiheutuvan "purusotkun" määrään olemattomiin. Sitten kun "weissaa", eli sotkee sillä ohuella metallitikulla puruja vimmatusti, niin portafiltterin kahvasta kiinnipitäessä peukalon saa asettumaan tuon suhteellisen matalan adapterin päälle varsin luontevasti lisätukea antamaan.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2008, 21:26:36 ip »

Hetkonen? Miksikön minulla näkyy tuossa yläpuolella nyt aivan toinen kuva kuin siinä pitäisi olla? Tänne siis näkyy kuva suodatinkeittelystä, vaikka tuossa pitäisi olla kuva kahvasta myllyn alla... (en ole tuota kyllä itse muuttanut) ???

Lisäys: siinä siis pitäisi olla allaolevan näköinen kuva:

Lisäys2: jahas, nyt kun tuota ylläolevaa kuvaa klikkasi niin muuttui oikeaksi.

Lisäys3: selaimesta välimuisti tyhjäksi, takaisin tähän ketjuun ---> taas on suodatinkuva. kuvaa klikkaamalla tulee näkyviin oikea kuva (testattu operalla ja firefoxilla). Foorumibugi?

Lisäys n: näyttäisi liittyvän jotenkin tuohon kuvan esikatselukuvaan. kahdessa ylemmässä tuo esikatselukuva on pieni, mutta tuossa "ongelmakuvassa" iso. Kun tuota aukiklikattua kuvaa klikkaa uudeen tulee näkyviin takaisin se ikäänkuin "väärä" esikatselukuva.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2008, 22:06:18 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2008, 14:20:27 ip »

Itselläni on tiettyjen papujen (lähinnä SO:t) kanssa on ollut viimeaikoina melkolailla ongelmia paakkujen ja niistä aiheutuneiden epätasaisten uuttojen kanssa (nakukahvalla tuskastuttavan ilmeisiä sellaisia). Varsinkin jos on halunnut käyttää sitä "normaalia" 14-16g annosta eikä ylitäyttää, niin tasaisen distribuution aikaansaaminen on osoittautunut normaalikonstein erittäin haastavaksi (ja hyvänmakuisia papuja haaskaavaksi).

Omat kokemukset ovat täysin samanlaiset. Siinä vaiheessa kun yrittää sormin rikkoa isompia paakkuja puolillaan olevasta korista ja ne vain kyntävät ojia kakun pintaan eivätkä meinaa hajota millään, niin tietää että sen shotin suhteen on peli aikalailla pelattu.

Itse olen omaksunut helpomman ja ehkä jossain määrin katu-uskottavuuden kannalta myös siistimmän mukaelman WDT:stä. Jauhan ensin yhden shotin (Mazzerin sinkkunappi) kahvaan ja weissaan sen perinpohjaisesti. Tämä onnistuu hyvin, koska kahva on riittävän iso yhden shotin sotkemiseen. Sitten jauhan päälle toisen ja weissaan sen kevyesti, lähinnä tasoittaen purut. Sitten kevyt tasoitus sormilla ja tamppaamaan.

Tämä sopii hyvin myös kiiretilanteisiin joissa en punnitse papuja, vaan luotan Mazzerin ajastukseen. Sinkkushottiajastus on tarkempaa, ja lisäksi tuplashottinappi ei kaikissa tilanteissa riitä maksimisäädölläkään tuplashottiin. Se onkin minulla säädetty maksimiin ja käytän sitä "suuren määrän jauhamiseen", eli vaikka kun ajan vanhoja papuja suodatinpuruiksi työpaikalle tms.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

vipe

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 57
Vs: WDT
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2008, 11:09:32 ap »

Näköjään aloittelija onnistuu jopa idiottivarmaksi mainostetun weissauksen kossaamaan.  :(

Keitinpuolella ehdin jo iloita ekasta onnistuneesta shotistani. No kyllähän se ihan hyvältä näytti päällepäin, mutta maku oli kitkerä. Kanavoituminen vaivaa. Galaktisia räjähdyksiä ei enää tule kovin usein, mutta jostain kanavoi kuitenkin.

Karkeasti ottaen: Jos en weissaa, reunoilta kanavoi. Jos weissaan, kanavoi jostain keskemmältä.

Jauhan sihtiin ilman kahvaa. Pyörittelen sihtiä ahkerasti. Sitten joko weissaus tai ei ja perään tasoitus NSWE jotain tikkua käyttäen --> sihti yläreunaan asti täynnä ja pinta ainakin päällepäin oikein nätin ja tasaisen näköinen. Paakut ovat pehmeitä ja tuntuvat hajoavan hyvin, mutta reunaa en selvästikään saa vielä kunnolla kiinni.

Kirjevaaka on tilattu muttei vielä saapunut, joten annostelu on toistaiseksi tilavuuspohjainen.

Weissauksen ongelma tuntuu olevan se, että aina kun neula vaihtaa vähän jyrkemmin suuntaa niin siihen kohtaan kahvijauheeseen jää semmoinen parimillinen madonreikä jossa on ihan selvästi vähemmän kahvia. Jostain tämmöisestä kohtaa vesi sitten arvatenkin puskee läpi. Lienenkö universumin ainoa kahvittelija jolle käy näin?

Sopivia jugurttipurkkeja tai kertakäyttömukeja ei talosta löytynyt, joten olen veissannut Akallion tyylillä suoraan sihtiin. Neuloina käytin ensin hammastikkuja ja siirryin sitten suoristettuun paperiliittimeen.

Vipe
Kirjattu
Brewtus II + Versalab M3

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2008, 13:33:06 ip »

Weissauksen ongelma tuntuu olevan se, että aina kun neula vaihtaa vähän jyrkemmin suuntaa niin siihen kohtaan kahvijauheeseen jää semmoinen parimillinen madonreikä jossa on ihan selvästi vähemmän kahvia. Jostain tämmöisestä kohtaa vesi sitten arvatenkin puskee läpi. Lienenkö universumin ainoa kahvittelija jolle käy näin?

Itse pyörittelen (tuon adapterin avulla) puruja semmoisella vanhalla teräksisellä sukkapuikolla (noin 2mm paksuinen). Vatkaan sillä ensin reippaasti yhteen suuntaan edestakaisin (paakut hajoaa), sitten lopuksi hieman iisimmin suoritan semmoista ympyräliikettä joka tasoittaa purut tasaisesti filtteriin. Lopuksi kun nostan tuon "adapterin" pois niin tarkon vielä kevyesti reunoja. Itselläni ei siihen mitään madonreikiä jää.

Alun kuvaksesi perusteella käytät suht isoa annosta (ts. ylitäytät) - mikä tuo osaltaan lisää haastetta peliin. Eli nämä koneet (ja "perustuplafiltterit") on suunniteltu niille 14g pintaan oleville annoksille ja jos käyttää isompia annoskokoja niin kanavoituminen/muut ongelmat tulevat helpommin esiin. Itse käytön nykyisin tuota WDT:tä koko ajan - se nimittäin mahdollistaa suhteellisen pienten annosten käytön. WDT:n jälkeen jauheen pinta on noin pari milliä filtterin reunan alapuolella - siihen ei siis sormella pyyhkimällä saa minkäänlaista kosketusta. Tamppaan kevyesti (ei todellakaan mitään tampperin päällä makaamista) jonka jälkeen kakun pinta on selvästi jousiuran alapuolella (olisiko ainaki milli välystä - muokkaus asian tarkastuksen jälkeen: on siinä väh. 2mm jousiuran keskikohtaan matkaa). Jauhatus on sitten säädetty niin hienolle että tällaisella annostelulla pääsen oikeaan uutoaikaan/määrään. Uuton aikana kanavointia esiintyy erittäin harvoin ja silloin näyttää että tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään (johtuu ilmeisesti siitä että pienillä annoksilla sillä kakulla on tilaa hieman "elää" uuton aikana ja se korjaa itse itseään). Näin toimiessa uutto ei missään vaiheessa selkeästi yhtäkkiä "vaalene" vaan se muuttu tasaisesti kohti jotain kaakaon/vaalean maitosuklaan väriä (muuttuu tosin "laihemmaksi" eli ei ole lopussa enää niin öljyisen näköistä). Uuton jälkeen kakku ei ole mikään kiinteän kova köntti vaan on filtterissä suht kostean näköisenä (ei kuitenkaan vetisenä) ja sillätavalla kevyesti kuopalla (reunat siis ylempänä).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2008, 14:25:43 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu

vipe

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 57
Vs: WDT
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2008, 22:56:06 ip »

Eli WDT:n jälkeen tamppaus ilman enempää tasoittelua - ?

Voitko vähän vielä selventää mitä tarkoittaa "tarkon kevyesti reunoja"?

Entä miten annostelet, vaa-alla, ajastimella?

Itse tosiaan olen laittanut kahvia ensi riittävästi, sitten weissannut ja lopuksi töninyt ylimääräiset pois. Löysin jostakin semmoisen ikivanhan taikinakulhon nuolijan, jonka reunan kaarevuussäde on jotain vähän vajaa 10 cm. Sillä olen saanut hiukan pienennettyä annosta: Kahvin pinta jää keskellä n. 5 mm kuopalle. Tamppauksen jälkeen kahvin reuna jää minullakin yleensä n. pari mm jousiuran alapuolelle. Samoin yleensä kakku jää hiukan kosteaksi eikä selkeää vesiverkon kuvaa tule.

Tähän asti olen kyllä tampannut aika voimakkaasti. Pitää kokeilla kevyempää otetta. Tönimisvaiheen pois jättäminen on siinä mielessä hiukan hankalaa koska sitä vaakaa ei vielä ole. Lisäksi olen kuvitellut että tönimällä ylijäämäpurukasaa edestakaisin sihdin päällä saisin reunat paremmin kiinni.

Onko pavuissa suuria eroja? Tähän asti olen käyttänyt yhtä ja samaa laatua koko ajan. Laitteen mukana tuli kilo Macafe essosekoitusta. Cremasta päätellen on vielä kohtalaisen tuorettakin.

Vielä yksi kysymys: Kuinka tarkkaan vaakasuorassa kahvikakun pinnan pitäisi tampattuna olla? Tällä hetkellä saan sen ehkä reilun millin tarkkuudella suoraan, mutta se edellyttää että teen ensin erittäin kevyen alkutamppauksen, tarkistan suoruuden ja tarvittaessa painan yhtä reunaa alemmas. Sitten olen jatkanut Staubilla, eli edelleen hyvin kevyillä tamppauksilla kihnuttanut puruja reunoilta alemmas. Viimeiseksi olen sitten survaissut hiukan voimakkaammin.

Kiitokset neuvoista,

Vipe
Kirjattu
Brewtus II + Versalab M3

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2008, 00:29:28 ap »

Eli WDT:n jälkeen tamppaus ilman enempää tasoittelua - ?

Jep. Pinta ei siis jää ennen tamppausta niin tasaiseksi kuin sormella tasatessa - mutta on siis kauttaaltaan yhtälailla "kuhmurainen" ympäri filtteriä (pitänee ottaa tuosta kohdasta kuva jahka kerkeän). Että homma siis toimii näin (ilman sitä mahdotonta ähinää tasauksen kanssa), on seurausta nyt siis suoraan tuosta "normaalista" annoskoosta - eli hommaa ei viedä äärirajoille kuten ylitäyttäessä ja näin toleranssit ovat isompia. Mutta tässäkin tapauksessa pitää siis olla erittäin huolellinen sen kanssa että se kahvi on siellä filtterissä kuitenkin keskimääräisesti mahdollisimman tasaisesti, eli jossain mielessä yhtä tiheässä ympäri filtteriä ennen tamppausta.

Voitko vähän vielä selventää mitä tarkoittaa "tarkon kevyesti reunoja"?

Tuo "adapteri" siis jää filtterin reunan ja kahvipurujen väliin filtterin yläosasta. Kun sen nostaa pois niin yleensä sen jättämä "rangas" kyllä täyttyy aika hyvin itsestään - mutta yleensä kuitenkin joudun hieman korjaamaan sieltä täältä jos näkyy pahempaa koloa. Tässä välissä vielä tarkastan että kahvin pinta on suurinpiirtein tasaisainen kun siitä saa paremman havainnon ilman tuota "adapteria".

Entä miten annostelet, vaa-alla, ajastimella?

Myllyssä on ajastin joka ainakin itselläni antaa melkolailla toistettavaa tulosta. Vaa'an avulla olen lähinnä hakenut sitä miltä tuo noin 14 grammaa tuplafiltterissä näyttää weissauksen jälkeen - eli filtteri jää hieman vajaaksi. Lisäksi indikaattorina toimii se miten kahvin pinta tuon tamppauksen jälkeen asettuu.

Onko pavuissa suuria eroja? Tähän asti olen käyttänyt yhtä ja samaa laatua koko ajan. Laitteen mukana tuli kilo Macafe essosekoitusta. Cremasta päätellen on vielä kohtalaisen tuorettakin.

Pavuissa on eroja - mutta nämä erot korostuvat lähinnä silloin jos käyttää ns. "single origin" papuja joissa asiaa sotkee vielä mahdollisesti erilaiset paahtoasteet. Papusekoitusten välillä taas erot ovat pienempiä - paitsi tietysti tuoreen ja vanhan sekoituksen välillä voi (käyttäytymisessä) olla isoakin eroa.

Vaikkakin tuore kahvi tuottaa hyvän ja runsaan creman niin tämä ei valitettavasti tarkoita sitä että hyväcremainen kahvipapu olisi mitenkään tuoretta. Riittävästi kun on robustaa niin sitä irtoaa aika vanhastakin tavarasta massiivinen crema joka peittoa creman volyymillä mitattuna tuoreen arabican.

Tähän asti olen kyllä tampannut aika voimakkaasti. Pitää kokeilla kevyempää otetta. Tönimisvaiheen pois jättäminen on siinä mielessä hiukan hankalaa koska sitä vaakaa ei vielä ole. Lisäksi olen kuvitellut että tönimällä ylijäämäpurukasaa edestakaisin sihdin päällä saisin reunat paremmin kiinni.


Vielä yksi kysymys: Kuinka tarkkaan vaakasuorassa kahvikakun pinnan pitäisi tampattuna olla? Tällä hetkellä saan sen ehkä reilun millin tarkkuudella suoraan, mutta se edellyttää että teen ensin erittäin kevyen alkutamppauksen, tarkistan suoruuden ja tarvittaessa painan yhtä reunaa alemmas. Sitten olen jatkanut Staubilla, eli edelleen hyvin kevyillä tamppauksilla kihnuttanut puruja reunoilta alemmas. Viimeiseksi olen sitten survaissut hiukan voimakkaammin.

Ronskin tamppaamisen kanssa on juuri se ongelma että kakku menee helposti vinoon. Kakku olisi hyvä saada kerrasta "vaaterisuoraan" ja tuommoisessa "korjailevassa tamppauksessa" jossa painellaan sitten toispuoleisesti on ilmeisesti omat riskinsä (reunan tiiviys kai tässä on lähinnä vaarassa). Nakukahvan kanssa asian tarkastelu on tosin helppoa - jos on tampannut kovin pahasti vinoon niin kahvi tulee filtteristä läpi alussa toispuoleisesti (tämä tosin voi johtua huonosta distribuutiostakin, eli ennen tamppausta tiheys ei ollutkaan kaikkialla sama) - tihkuminen ei siis ala kauttaaltaan tasaisesti vaan ottaa ikäänkuin varaslähdön jostain reunan suunnasta. Uuton aikana sitten yleensä käy niin että se kahvinoro ei pysy filtterin keskellä vaan "nojaa" johonkin päin filtterin reunaa.

Tuosta miten kovaa sitä kakkua pitää tampata on ollut kovaakin debattia - osa puolesta ja osa vastaan. Viittaan nyt viimeisimpään mielessäni olevaan kommenttiin asiasta: Eli Scott Rao on sitä mieltä (kirjassaan) että yksi kohtuullinen tamppaus riittää ja puruja ei tarvitse sieltä filtterin reunojen sisältä paljoa putsailla pois - halutessaan voi kääntää kahvan nopeasti ylösalaisin, filtterin yläreuna sitten pyyhitään kyllä huolellisesti puhtaaksi. Hän perustelee tuota tamppauspuolta mm. sillä että kun kahvikakku saa vettä pinnalleen niin tamppauksen aiheuttama "pintajännitys" kakun pinnassa katoaa silmänräpäyksessä ja että kovinkin tamppaus on vain kymmenesosa siitä paineesta joka kakkuun sitten uutossa kohdistuu (eli onko tamppaus 7 vai 9 kiloa on tässä mittakaavassa merkityksetöntä). Hänen mielestään se ilmiö että kovalla tamppauksella kahvi alkaa tulla filtteristä läpi hitaammin kuin kevyellä tamppauksella - kun käytetään siis samaa annosmäärää - johtuu vain siitä että tuossa kovassa tamppauksessa suihkusihdin ja kahvikakun pinnan väliin jää isompi tila, jonka pitää täyttyä vedellä ennenkuin uuttuminen kahvikakun läpi todenteolla alkaa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2008, 10:02:52 ap »

Tuosta miten kovaa sitä kakkua pitää tampata on ollut kovaakin debattia - osa puolesta ja osa vastaan. Viittaan nyt viimeisimpään mielessäni olevaan kommenttiin asiasta: Eli Scott Rao on sitä mieltä (kirjassaan) että yksi kohtuullinen tamppaus riittää ja puruja ei tarvitse sieltä filtterin reunojen sisältä paljoa putsailla pois - halutessaan voi kääntää kahvan nopeasti ylösalaisin, filtterin yläreuna sitten pyyhitään kyllä huolellisesti puhtaaksi. Hän perustelee tuota tamppauspuolta mm. sillä että kun kahvikakku saa vettä pinnalleen niin tamppauksen aiheuttama "pintajännitys" kakun pinnassa katoaa silmänräpäyksessä ja että kovinkin tamppaus on vain kymmenesosa siitä paineesta joka kakkuun sitten uutossa kohdistuu (eli onko tamppaus 7 vai 9 kiloa on tässä mittakaavassa merkityksetöntä). Hänen mielestään se ilmiö että kovalla tamppauksella kahvi alkaa tulla filtteristä läpi hitaammin kuin kevyellä tamppauksella - kun käytetään siis samaa annosmäärää - johtuu vain siitä että tuossa kovassa tamppauksessa suihkusihdin ja kahvikakun pinnan väliin jää isompi tila, jonka pitää täyttyä vedellä ennenkuin uuttuminen kahvikakun läpi todenteolla alkaa.

Jep, tässä toinen viite (tai lähinnä linkki blogimerkintään, jossa on pari epämääräistä viitettä asiasta):
http://ministrygrounds.net.au/article/to-tamp-or-not

Tuossa siis puhutaan kokeilusta, jossa todettiin että tamppausvoimalla ei ole mitään vaikutusta. Itse olen taipuvainen melkolailla uskomaan tämän. Mikäli tamppauksella on jotain vaikutusta, niin se liittynee siihen että kakusta katoaa ilma ja toisaalta sen päälle tulee enemmän ilmaa. En usko että kakun tiiviys sinänsä muuttuu mihinkään tamppauksen mukaan, koska tosiaankin tamppausvoima on pieni verrattuna uuttopaineen voimaan.

Toki tamppauksella on kaksi kiistatonta vaikutusta, joiden vuoksi sitä ei pidä poiskaan jättää: ilman tamppausta oikeankokoinen kahvikakku ei usein mahdu filtteriin eli suihkusihti repii sen hajalle kahvaa kiinnittäessä (mikä on hyvin huono juttu), ja toisaalta tampattu kakku kestää kolistelua ja heiluttelua, kun taas kahvan kiinnittäminen niin että koskematon kahvikeko pysyy ehjänä ja suorassa on melko vaikeaa. Mutta molemmat näistä hoituu kunhan tamppaa jollakin tavalla, ja toisaalta kova punnertaminen johtaa yleensä vinoon lopputulokseen - eli näiltä pohjilta melkoisen lievä tamppaus olisi se optimi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #10 : Toukokuu 12, 2008, 22:26:05 ip »

Laitetaanpa siis jonkinlaista (aamulla hätäisesti kuvattua) kuvaa annostelusta/tamppauksesta.

Ensimmäisessä kuvassa on kahvi filtterissä weissauksen jälkeen. Tuohon tuli ehkä inasen normaalia enemmän kahvia - mutta silti kahvin pintaan ei saanut sormella ylipyyhkiessä kosketusta. Tässä tuli ehkä hieman normaaliin rutiinin verrattuna hosuttua kun oli tuo kamera ylimääräisenä muuttujana mukana prosessissa.

Toisessa kuvassa on kahvi kevyesti tampattuna. Rajulla tamppauksella tuota pintaa saisi vielä varmasti paljonkin alemmaksi, mutta itse suosin siis semmoista "tukevahkoa painallusta".

Kolmannessa kuvassa on kakku uuton jälkeen. Uuton aikana ei kanavointia ollut tässä havaittavissa. Kakussa on tuolla etureunassa jonkin verran "turbulenssia" ja pientä "luolastoa" - mutta mielestäni suurin osa näistä syntyy tällaisella pienellä (eli normaalilla) annostuksella uuton päättyessä kun paine purkautuu kolmitieventtiilin kautta ylöspäin (ja varmasti imaisee jonkinverran tuota kakun pintaa siihen suuntaan kun siellä on nyt kerta tilaa liikkua). Kakun reunalla olevasta ympyränkaaresta kuitenkin havaitsee että kakku on uuton aikana noussut ainakin sieltä hiukkasen suihkusihtiin kiinni (tai sitten tuokin on seurausta "loppuimaisusta"). Itselläni on muuten käytössä kaareva tampperi, mutta olen alkanut pikkuhiljaa pohtimaan tasaisen ostamista, sillä näillä pienemmillä annoksilla tuo keskusta painuu ehkä hieman liian alas muuhun kakkuun verrattuna (nakukahvalla näkee selvästi että kahvi tulee aina hiukkasen helpommin keskeltä läpi - reunat tulevat aavistuksen perässä).

Neljännessä ja viimeisessä kuvassa näkyy sitten suihkusihti uuton jälkeen. Se jää yllättävän siistiksi. Tämä ehkä kertoo siitä että kakku pysyy uuton aikana ja lopussa aika hyvin kasassa. Tähän ehkä vaikuttaa pientä annosta kompensoiva hienompi jauhatus. Jotenkin on sellainen mututuntuma että jos jauhatus on liian karkella ja annos tällätavalla pieni (joilloin uutto on liian nopea ja yleensä kanavoikin) niin uuton jälkeen tuo sihti on aika mönjässä (kakku ei ilmeisesti pysy kasassa).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: WDT
« Vastaus #11 : Toukokuu 12, 2008, 22:39:51 ip »

Nuo kuvat voisivat olla myös minun uutoistani... :)

Ainoa ero on se, että annostelen ilmeisesti pikkasen enemmän (15 g) ja niinpä sotkemisen jälkeen sormi yltää tekemään kevyen distribuution. Mutta en tiedä onko siitä suuremmin hyötyä, voisi ehkä kokeilla olla tekemättäkin.

Kuvan kakku ei ole mitenkään kaunis uuton jälkeen, eikä ole minunkaan. Yliannostuksella siitä saisi kauniin ja se irtoaisi hienosti sihdistä, mutta toisaalta kahvi maistuisi kitkerämmälle. Jokainen tekee siis tässä omat valintansa...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #12 : Toukokuu 12, 2008, 23:05:13 ip »

Nuo kuvat voisivat olla myös minun uutoistani... :)

:)

Ainoa ero on se, että annostelen ilmeisesti pikkasen enemmän (15 g) ja niinpä sotkemisen jälkeen sormi yltää tekemään kevyen distribuution. Mutta en tiedä onko siitä suuremmin hyötyä, voisi ehkä kokeilla olla tekemättäkin.

Itse pohdiskelin tätä kun siirryin näihin pienempiin annoksiin ja weissaamiseen. Tai oikeastaan pohdiskelin sitä että onko sillä merkitystä kun kakku ei ole ennen tamppausta nätin tasainen. Tulin siihen tuloksen että tuolla pinnan tasoittamisella ennen tamppausta ei voi olla suurtakaan merkitystä (voin tietysti olla täysin väärässä) vaan että tärkeämpää on se mitä tapahtuu pinnan alla, ts. että siellä se kahvi on mahdollisimman homogeenisesti jakautunutta. Varsinkin sellaisilla "hieman ylitäytetyillä annoksilla"  - eli noin 16g tienoilla - on itselläni suuria vaikeuksia sormella tasatessa saada ylimääräinen kahvi painautumaan tasaisesti filtteriin. Eli tuntuu että sitä menee aina liiaksi johonkin reunansuuntaan ja sitten jäljelläjääneestä "ylimäärästä" ei ole oikein enää mihinkään puskettavaksi ja distribuutiosta tulee periaatteessa vähän toispuoleinen. Puutikun kanssa pinnan saa pyyhkäistyä nätisti tasaiseksi mutta tällöin ylimääräinen kahvi pyyhkiytyy pois filtteristä ja hukkaan. Pitäisi ehkä opetella se kuuluisa "Stockflethin manööveri" tms.

Niin, sen verran voisin vielä korostaa että tuon "adapterini" alareuna asettuu aika tarkasti tuon tampatun kakun pinnan kohdalle, eli weissatessa filtterin alareuna pääsee kahvin kanssa esteettömään kanssakäymiseen.

Kuvan kakku ei ole mitenkään kaunis uuton jälkeen, eikä ole minunkaan. Yliannostuksella siitä saisi kauniin ja se irtoaisi hienosti sihdistä, mutta toisaalta kahvi maistuisi kitkerämmälle. Jokainen tekee siis tässä omat valintansa...

Kun itselläni tekee mieli profiililtaan vähän "tuhdimpaa" espressoa niin laitan jauhatusta hieman kerkeammalle, isonnan annosta ja otan käyttöön triplafiltterin jonka kanssa tilanne näyttää sitten samalta kuin tuon tuplan kanssa. Tällöin mausta tulee mielestäni parempi kuin jos olisin yrittänyt puskea saman tavaran tuplafiltteriin.
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #13 : Toukokuu 13, 2008, 20:45:57 ip »

Hienoa, jiitee, että laitoit kuvia. Itselläni 12 g on aavistuksen vähemmin täyttynyt, mutta noin 10 kilon tamppauksella ero jousiuraan näyttää tutulta. Jos laitan enemmän, kakku osuu sihdin ruuviin. Uuton jälkeen joskus on vettä kakun päällä, joskus ei ja joskus kakku jää suihkusihtiin kiinni. Vielä ei ole itselleni syy selvinnyt, mutta tamppauksen suoruudessa olisi vielä parannettavaa.

Kun en ole saanut kuppia aikaiseksi, joudun vapaan weissauksen jälkeen kyllä hieman kahvan kylkeen taputtamalla tasoittamaan kakkua. Kun yritin tehdä ilman tapustusta, kakku ei millään tahtonut pysyä ehjänä, vaan pinta murtui ja uutto 'ylijuoksi'.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #14 : Toukokuu 13, 2008, 21:33:33 ip »

Hienoa, jiitee, että laitoit kuvia. Itselläni 12 g on aavistuksen vähemmin täyttynyt, mutta noin 10 kilon tamppauksella ero jousiuraan näyttää tutulta.

Näissä tuplafilttereissä voi olla hieman eroja (korkeudessa ja pohjan muodossa). Itselläni tuli koneen mukana normaali "bulkki-filsu" jossa ei kummempia merkintöjä näy - eli sitä "tusinakamaa". Rancilion filtterissä taitaa kuitenkin olla enemmän jonkinlaisia "tunnistetietoja" tms. (ainakin niissä joita olen itse tarkastellut näin on ollut)

Kun en ole saanut kuppia aikaiseksi, joudun vapaan weissauksen jälkeen kyllä hieman kahvan kylkeen taputtamalla tasoittamaan kakkua. Kun yritin tehdä ilman tapustusta, kakku ei millään tahtonut pysyä ehjänä, vaan pinta murtui ja uutto 'ylijuoksi'.

Käsittääkseni weissauksessa (ainakin HB:n ja TMC:n ketjujen perusteella *) on oleellista juuri se "reipas" vatkaus eikä pelkästään purujen siirtely pitkin filtteriä jauhamisen aikana. Itseltäni tämä ei onnistu ilman tuota adapteria (jos ei toivo keittiöönsä sotkua). Minulla tuo kahvi on weissauksen jälkeen semmoista "höttöä" ja ei tarvitse paljoa pinnasta sillä tikulla tyrkkiä jotta sen saa tuon kuvan näköiseksi. Oletko muuten kokeillut jauhaa ensin vaikka normaaliin kahvikuppiin ja weissata reippaasti siinä - jonka jälkeen kahvin kumoaminen filtteriin ja varovainen "miniweissaus"? Itselläni tosin tuo E61:sen preinfuusio saattaa helpottaa kakun kasassapysymistä silviaasi verrattuna.

* Lisäys: Esim. täällä JonS toteaa: "...the original WDT was really "stirring vigorously with a pin" to "fluff up" the grounds. There are 2 at least 2 outcomes to this: 1) Clumps are broken up and 2) All ground coffee particles, but especially those coming from the broken-up clumps, are distributed evenly throughout the basket. This is why WDT works as a general "crutch" technique, it's not just about the clumps." - josta tuo kohta 2) kuulostaa ainakin minusta ihan järkevältä perustelulta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2008, 21:40:23 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu