Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: WDT  (Luettu 50729 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #30 : Tammikuu 21, 2009, 10:20:53 ap »

Mitä välinettä te muut käytätte? Itse olen käyttänyt hammastikkua, mutta ehkä joku järeämpi vispilä saisi kunnollisen sekoituksen aikaan.

Itse käytän sellaista vanhaa metallista neulontapuikkoa. Olisiko (muisti)arviolta noin 16-17 cm pitkä ja ehkä 1.5mm paksu. Mutta itse jauhan ensin ylläolevassa kuvassa näkyvään pieneen lasiin jossa weissaan ensin vähän reilummin (lasi kallelleen ja "pöllytystä") - sitten vasta kumoan varovasti filtteriin ja levittelen.

Nyt pidemmän aikaa puruja veivanneena olen huomannut, että kovakaan pyörittely ei eliminoi Mini-E:n taipumusta tuottaa epätasainen purujen jakauma. Eli uutto puoltaa kahvan puolelle (joka on poispäin myllystä). Se valuu nopeammin ja vaaleampana siltä puolen. Jos korin kääntää ympäri niin puolto kääntyy toiselle puolen.

Olitko poistanut myllystäsi sen pienen ritilän "purutunnelin" suuaukolta (jota antistaattiseksi ritiläksi välillä kutsutaan - vaikkei olekaan alunperin siihen tarkoitukseen)? Mikäli tuon ritilän poistaa niin olettaisin purujen jakautumisen lisääntyvät kasvaneesta (ja vauhdikkaammasta) ilmalennosta johtuen - eli "jyvät erottuvat akanoista" ilmiö. Tällöin ei kai muu auta kuin pyöritellä filtteriä jauhamisen aikana kunnolla ympäri taikka jauhaa ensin erilliseen astiaan jossa suorittaa kunnollisen sekoituksen (simuloi annostelijaa jossain mielessä).

Itselläni on se pikkuritilä paikoillaan - ainoastaan iso sormisuoja poistettu - ja em. kuvattujen toimenpiteiden jälkeen en ole havainnut mitään voimakasta jonkin suunnaan suosiota uutossa. Jos uutto menee huonosti niin se menee vähän kaikkialta huonosti.
Kirjattu

Romus

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Vs: WDT
« Vastaus #31 : Tammikuu 21, 2009, 14:10:34 ip »

Mitä välinettä te muut käytätte? Itse olen käyttänyt hammastikkua, mutta ehkä joku järeämpi vispilä saisi kunnollisen sekoituksen aikaan.
Ns. patjaneulaa, ompelutarvikeliikkeestä löytyy. Se on noin 10cm pitkä ohut neula, johon olen pannut viinipullon korkin "kahvaksi". Korkista saa mukavan otteen ja sen avulle saa kevyellä liikkeellä neulaan hyvän vauhdin.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: WDT
« Vastaus #32 : Tammikuu 21, 2009, 14:22:40 ip »

Olitko poistanut myllystäsi sen pienen ritilän "purutunnelin" suuaukolta (jota antistaattiseksi ritiläksi välillä kutsutaan - vaikkei olekaan alunperin siihen tarkoitukseen)?

Olen poistanut, ja miettinyt sen takaisin laittamista. Nykyrutiineilla kun paakut eivät olisi niin ongelma. Mietin vaan että asiaan saattaisi auttaa haarukan tms. käyttö sekoitteluun. Mutta ritilän bonuksena tulisi ehkä vähän siistimpi työtaso kun jauhatus on vähemmän staattista.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #33 : Tammikuu 21, 2009, 21:00:50 ip »

Mitä välinettä te muut käytätte? Itse olen käyttänyt hammastikkua, mutta ehkä joku järeämpi vispilä saisi kunnollisen sekoituksen aikaan.

Fonduehaarukkaa.

Punnitsen edelleen kahvin ja jauhoin aiemmin posliiniseen kuppiin. Kuitenkin se oli ehkä liian pieni, sillä kahvi kuitenkin paakkuntui. Ja nyt olen jauhanut muovimukiin ja wdt:ttänyt siinä. Kahvi ei tunnu enää paakkuntuvan niin paljon, kun sitä saa sekoitettua reilummin.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: WDT
« Vastaus #34 : Tammikuu 22, 2009, 12:48:06 ip »

Erotin keskustelun Anfim Super Caimanosta omaksi säikeeksi.

Veivailin eilen vähän eri tyyleillä ja vertasin tuloksia. Kun jauhoin kahvan sijasta erilliseen kuppiin ja sotkin siinä voimakkaasti hammastikulla, niin lopputulos oli vähän parempi mutta puolsi yhä. Toki ei enää ihan kädensijan suuntaan, koska olihan se käynyt kupin kautta. Pieni parannus saattoi myös johtua siitä, että veivasin normaalia enemmän. Näyttäisi siis että hammastikulla purut eivät kunnolla sekoitu, vaikka käyttää erillistä kuppia.

Sen jälkeen kokeilin ruokahaarukkaa, sekä erillisessä kupissa että kahvassa. Molemmilla puolto hävisi. Tosin lyhytpiikkinen haarukka synnytti paakkuja, kun purut vääjäämättä painuivat seiniä vasten.

Tunnettua tosiasia on, että WDT vaatii voimaa ja reiluja liikkeitä, ei pelkkää pientä huljuttelua. Näköjään on syytä käyttää myös kunnollista astaloa. Pitkäpiikkinen haarukka olisi varmaan paras, tavallinen levymäinen haarukka kun tuppaa painelemaan kahvia paakuiksi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: WDT
« Vastaus #35 : Tammikuu 22, 2009, 12:57:46 ip »

Hmm, täytyypä paneutua uudestaan tähän WDT:hen. Itse olen käyttänyt neulaa ja pientä lasia jossa olen purujen paakut rikkonut. Joskus kokeilin jotain haarukan tyyppistä, mutta sillä tosiaan purut paakkuuntuivat lasin reunoihin ja synnytti täten uusia levymäisiä paakkuja.

Kahvassa täytyy vielä purut tasoitella sillä ainakin omalla tekniikalla niitä paakkuja vaan muodostuu uudestaan vaikka kuinka varovasti purut kaataa kahvaan.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: WDT
« Vastaus #36 : Tammikuu 22, 2009, 13:35:08 ip »

Hmm, täytyypä paneutua uudestaan tähän WDT:hen. Itse olen käyttänyt neulaa ja pientä lasia jossa olen purujen paakut rikkonut. Joskus kokeilin jotain haarukan tyyppistä, mutta sillä tosiaan purut paakkuuntuivat lasin reunoihin ja synnytti täten uusia levymäisiä paakkuja.

Rockylla ei varmaan tapahdu purujen koon mukaista jakautumista samalla tavalla kuin tuunatulla suoraan puhaltavalla Mini-E:lla.

Kahvassa täytyy vielä purut tasoitella sillä ainakin omalla tekniikalla niitä paakkuja vaan muodostuu uudestaan vaikka kuinka varovasti purut kaataa kahvaan.

Jep, kevyt pyörittely kyllä tarvitaan aina.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: WDT
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2009, 14:19:36 ip »

Mä olen käyttänyt raakaa spaghettia tikkuna. Sopivan pitkä, ohut, kertakäyttöinen ja italialainen. Samaa tikkua voi käyttää usemman kerran ja paketista kyllä riittää. Tikku voi mennä poikki jos käyttää liikaa voimaa, mutta ei se maailma siihen kaadu, ota uusi.
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: WDT
« Vastaus #38 : Tammikuu 22, 2009, 19:01:55 ip »

Osittain wdt:tä, osittain tamppausta, no kirjoitan tähän ketjuun:

Jauhan Minimokan myllyllä suoraan filtteriin. Paakkuuntumista ei ole ilmennyt paljoakaan. Aluksi tasoittelin filtteriä koputtelemalla ja hammastikulla pinnan melko tasaiseksi ja tamppasin. Tampperi on kupera ja huomasin melko äkkiä ongelmia: Jos tasoittelen tasaiseksi, tampperi ottaa kiinni vain keskeltä. Pyörittelemällä tampperia saan reunatkin tiivistettyä mutta nakukahvan kanssa näkee miten keskeltä ei tule ollenkaan kahvia. Nyt olen yrittänyt jauhamisen jälkeen lusikan kuperalla puolella saada kahvin pinnan koveraksi, mahdollisimman lähelle tampperin muotoa. Nakukahva on aika uusi tuttavuus, mutta näyttäisi toimivan. Onko kukaan muu huomannut tällaista? Karkeampi jauhe varmaan liikkuisi sivuille paremmin, mutta karkeus on nyt hyvin lähellä oikeata, 20sek ja 35-45 ml. Käytättekö kuperaa vai suorapohjaista tampperia? Koneena mini vivaldi.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: WDT
« Vastaus #39 : Tammikuu 22, 2009, 19:35:27 ip »

Mä olen käyttänyt raakaa spaghettia tikkuna. Sopivan pitkä, ohut, kertakäyttöinen ja italialainen. Samaa tikkua voi käyttää usemman kerran ja paketista kyllä riittää. Tikku voi mennä poikki jos käyttää liikaa voimaa, mutta ei se maailma siihen kaadu, ota uusi.

Tästä tuli hyvä mieli!
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #40 : Tammikuu 22, 2009, 21:40:14 ip »

Tunnettua tosiasia on, että WDT vaatii voimaa ja reiluja liikkeitä, ei pelkkää pientä huljuttelua.

Jep. Tämä todetaan jo alkuperäisessä ohjeessa: "3. Stir grounds vigorously with needle".

Tampperi on kupera ja huomasin melko äkkiä ongelmia: Jos tasoittelen tasaiseksi, tampperi ottaa kiinni vain keskeltä.

Minkälainen kori ja filtteri sinulla onkaan käytössä? Kai tampperi on sopivan kokoinen filtteriin että uppoaa tarpeeksi syvälle? Vai onko käytössä sinkkufiltteri jotka ovat muutenkin hieman ongelmallisempia?

Kahvassa täytyy vielä purut tasoitella sillä ainakin omalla tekniikalla niitä paakkuja vaan muodostuu uudestaan vaikka kuinka varovasti purut kaataa kahvaan.

Itse en ole noista kauhean huolissani. Ovat kuitenkin jo pehmämpiä ja vähemmän tiiviitä kuin alkuperäiset. Oman myllyni kanssa on ongelmia lähinnä sellaisten minipaakkujen kanssa joita välillä syntyy tuon em. ritilän vaikutuksesta ja niille on ominaista kovuus. Joillakin kahveilla näitä tulee enemmän ja joillakin sitten ei yhtään. Käytän silti aina WDT:tä niin pysyy "rutiini" samana. HB:n puolelta annoin itseni ymmärtää että uudessa mini-E:n versiossa olisi myös tuohon ritilään tehty jotain muutosta - ei vain ole tullut tarkempaa tietoa mistään vastaan, mutta mikäli näin on, niin olettaisin olevan vaihdettavissa vanhempaankin malliin. Mini-E:hän oli Mazzerin ensimmäinen E versio ja ehkäpä tuotekehittelyä on tehty tuonkin osalta (uusi Robur-E:hän on tämän suhteen ongelmaton - toisaalta siinä tulee jauhetta paljon enemmän ja nopeammin ulos terien välistä, mikä voi sekin vaikuttaa asiaan).
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: WDT
« Vastaus #41 : Tammikuu 22, 2009, 22:09:01 ip »


Minkälainen kori ja filtteri sinulla onkaan käytössä? Kai tampperi on sopivan kokoinen filtteriin että uppoaa tarpeeksi syvälle? Vai onko käytössä sinkkufiltteri jotka ovat muutenkin hieman ongelmallisempia?


Käytössä on tuplafiltteri. Jauhan siihen 14-16 grammaa, tamppauksen jälkeen kakku on yleensä hieman jousiuran alapuolella. Tampperi on halkaisijaltaan tosi sopiva, mutta olen tosiaan alkanut harkita tasapohjaista. Ostin tuon kun olin lueskellut että se estäisi kanavointia. Ei kai tuollainen "blind spottikaan" ole hyvä kakun keskellä.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #42 : Tammikuu 22, 2009, 23:37:05 ip »

Käytössä on tuplafiltteri. Jauhan siihen 14-16 grammaa, tamppauksen jälkeen kakku on yleensä hieman jousiuran alapuolella. Tampperi on halkaisijaltaan tosi sopiva

Anteeksi että toistan, mutta nyt en ollenkaan ymmärrä mistä tässä kuvaamassasi ongelmassa on kyse:

Tampperi on kupera ja huomasin melko äkkiä ongelmia: Jos tasoittelen tasaiseksi, tampperi ottaa kiinni vain keskeltä. Pyörittelemällä tampperia saan reunatkin tiivistettyä mutta nakukahvan kanssa näkee miten keskeltä ei tule ollenkaan kahvia. Nyt olen yrittänyt jauhamisen jälkeen lusikan kuperalla puolella saada kahvin pinnan koveraksi, mahdollisimman lähelle tampperin muotoa.

Mihin se tampperi siis ottaa kiinni, jääkö se johonkin keikkumaan? Jos se on kerta sopivan kokoinen, niin eikö se paina silloin koko filtterin alalta ja millä tavalla tuo lusikoiminen siis parantaa tilannetta? Nyt en siis ole sanomassa että teet mitään väärää tms. - en vain jostain syystä saa oikein kuvaa siitä mitä tuossa tamppausvaiheessa oikein tapahtuu.
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: WDT
« Vastaus #43 : Tammikuu 23, 2009, 08:42:21 ap »


Mihin se tampperi siis ottaa kiinni, jääkö se johonkin keikkumaan? Jos se on kerta sopivan kokoinen, niin eikö se paina silloin koko filtterin alalta ja millä tavalla tuo lusikoiminen siis parantaa tilannetta? Nyt en siis ole sanomassa että teet mitään väärää tms. - en vain jostain syystä saa oikein kuvaa siitä mitä tuossa tamppausvaiheessa oikein tapahtuu.

Ok, yritän selventää asiaa  :)
Kuperalla tampperilla luonnollisestikin keskiosa ottaa ensiksi kiinni kahviin. Lisää painettaessa filtterissä keskellä oleva kahvi on painautunut jo tiukkaan, kun laidemmalla tampperi vasta alkaa painaa kahvia. Tampperi jää siis juuri "keikkumaan" keskellä olevan tiiviiksi pakkautuneen kahvin päälle.
Tampperi ei ole mitenkään hirvittävän kupera, mutta jos tasoittelen kahvin tasaisesti filtteriin, ja painan kohtisuorassa tampperilla, niin selkeästi uuton aikana näkee että filtterin keskeltä ei tule tippaakaan kahvia, vaan kaikki tulee "löysemmiltä" reunoilta. En tiedä onko kanavointi oikea sana, kun tässä tapauksessa vesi ei juokse kahvin ja filtterin väliin jääneestä raosta vaan tasaisemmin reuna-alueilta.
Voi hyvinkin olla että teen jotain oikeasti väärin  :P

Edit
Lisää mietittyäni uskon yhä vahvemmin tekeväni jotain väärin. Täytyy kokeilla jauhaa vähän karkeammaksi. Tamppaatteko ihan kohtisuoraan, vai onko tapaan pyöritellä tai painella laitoja tiukemmaksi?

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2009, 08:59:50 ap kirjoittanut Bule »
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #44 : Tammikuu 23, 2009, 20:54:18 ip »

Ok, yritän selventää asiaa  :)
Kuperalla tampperilla luonnollisestikin keskiosa ottaa ensiksi kiinni kahviin. Lisää painettaessa filtterissä keskellä oleva kahvi on painautunut jo tiukkaan, kun laidemmalla tampperi vasta alkaa painaa kahvia. Tampperi jää siis juuri "keikkumaan" keskellä olevan tiiviiksi pakkautuneen kahvin päälle.

Teinpä pienen kuvasarjat miltä tilanne itselläni näyttää (niin voit verrata).

* Ensimmäisessä kuvassa näkyy tampperi. Kyseessä on siis melko voimakkaasti kuperapohjainen tapaus (Reg Barber).

* Toisessa kuvassa on tuplasihdissä (normaali "14 gramman" E61-sihti) 13,6 grammaa kahvia. Kahvi on ensin weissattu reippaasti juomalasissa, jonka jälkeen kaadettu sihtiin ja weissaustikun avulla siistitty koko filtterin alalle. Noin keskimääräisesti kahvin pinta on ehkä hieman siistimpi kuin tuossa kuvassa.

* Kolmannessa kuvassa on tampperi laitettu sihtiin. Siis ihan vain laitettu siihen päälle kevyesti ilman mitään painamista.

* Neljännessä kuvassa on tampperi nostettu pois ja siitä näkyy miten kahvin pinta on painunut kauttaaltaan alaspäin ihan pelkästään tampperin oman painon vaikutuksesta.

* Viidennessä kuvassa on tampperi laitettu takaisin ja tampattu tukevasti (ja hieman vinoon  ::) ).

* Kuudennessa kuvassa näkyy sitten pinta edellisen tamppauksen jäljiltä.

Missä em. kuvissa tilanne sinulla poikkeaa kuvatuista?

(tuon kuudennen kuvan tilanteen jälkeen yleensä hieman siistin noita filtterin reunoilla olevia puruja pois varovasti tampperilla, mutta tällöin en enää varsinaisesti tamppaa ja kopistele en siis koskaan. Normaalitilanteessa tuo ensimmäinen tampperin asetus - kuva kolme - korvautuu kevyellä tamppauksella)

Tampperi ei ole mitenkään hirvittävän kupera, mutta jos tasoittelen kahvin tasaisesti filtteriin, ja painan kohtisuorassa tampperilla, niin selkeästi uuton aikana näkee että filtterin keskeltä ei tule tippaakaan kahvia, vaan kaikki tulee "löysemmiltä" reunoilta. En tiedä onko kanavointi oikea sana, kun tässä tapauksessa vesi ei juokse kahvin ja filtterin väliin jääneestä raosta vaan tasaisemmin reuna-alueilta.

Epätasainen uutto olisi tosiaan ehkä parempi sana jos kanavointi varataan sille semmoiselle reippaammalle ryöpsähdykselle. Jossain vaiheessa tapahtuu nyt jotain joka tekee noista reunoista keskustaa helpommin läpäistäviä.

Lisää mietittyäni uskon yhä vahvemmin tekeväni jotain väärin. Täytyy kokeilla jauhaa vähän karkeammaksi. Tamppaatteko ihan kohtisuoraan, vai onko tapaan pyöritellä tai painella laitoja tiukemmaksi?

Itse tamppaan kohtisuoraan ja tuon edellä mainitun "siistimisen" teen kanssa kohtisuoraan käyttäen hyväksi sitä pientä liikkumavaraa jota tampperilla sihdissä on.
Kirjattu