Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Giotto ongelma  (Luettu 9877 kertaa)

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Giotto ongelma
« : Maaliskuu 14, 2008, 16:37:06 ip »

Jaahas, nyt alkoi Giotto ryppyilemään.

Uuton aikana boilerin päällä oleva venttiili(?) suihkuttaa vettä ympäri masiinaa.
Missähän mahtaa olla vika? DIY homma vai vaatiiko kunnon huollon?


Kuvassa ympyröity palikka..
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Giotto ongelma
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2008, 17:44:41 ip »

Jos en ihan väärin noita gioton sisuskaluja netin perusteella tulkinnut, niin tuo pienempi mötikkä ympäröimäsi mötikän vieressä (vähän samanlainen) on "(vacuum) breaker valve" - eli se saa suhista ja pärskiä koneen lämmetessä. Mutta tuo isompi ympäröimäsi on ilmeisesti "safety valve" ja sen pärskiminen kuulostaa huolestuttavammalta - sen kun olisi tarkoitus pelastaa tilanne silloin kun boileriin tulee liian iso paine ja normaalistihan näin ei pitäisi päästä käymään.

Pärskimistä tuolta tapahtuu siis silloin kun uutat kahvia (kone kunnolla lämmin) ja silloin nimenomaan kun pumppu on päällä?

Kokeileppa ensin ottaa boilerista vettä pois vesihanan kautta ja anna boilerin täyttyä tämän jälkeen. Laita sitten pumppu päälle juoksuttamalla vettä gruposta. Alkaako tällöin heti pärskiä? Jos ei ala heti pärskiä, niin sammuta pumppu kotvaksi ja ota sitten taas vettä gruposta ja katso pärskiikö se taas heti.

Meinaan vaan tällä sitä että tuossa voisi olla kaksi vikaa - joko tuo osa on viallinen taikka vain jotenkin "jumissa", tai sitten boilerin täyttöä kontrolloiva solenoidi ei jostain syystä mene kunnolla kiinni (vuotaa) ja aina kun käytät pumppua uuttaessa niin tulee boileriin lisää vettä (vaikka ei pitäisi) ja tämä saa aikaan sinne liian suuren paineen.

Tosin luulisi tämän jälkimmäisen teoriani näkyvän koneesi (boilerin) painemittarissa. Miten se käyttäytyy uuton aikana ja mitä näyttää ylipäätään?

Mutta jos on tosiaan suomesta ostettu kone niin kannattaa ottaa myyjään/huoltoon yhteyttä ja kysyä sieltä ensiapua kanssa.
Kirjattu

CD

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 72
Vast:Giotto ongelma
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2008, 18:56:20 ip »

Pärskimistä alkoi tapahtua n 20sec kuluttua uuton alkamisesta. Uuton jälkeen pärskiminen jatkui jos ajoin vettä grupon läpi. Pumppu käy luonnollisesti koko ajan uuton aikana.

Boilerin paineet olivat hieman alhaalla n .8-.9bar, normaalisti 1.1-1.4 bar.

Kopautin varovasti tuota safety valven päällä olevaa puikkoa ja otin vettä ulos vesihanan kautta, niin kauan että pumppu lähti päälle. Tätä toistin muutaman kerran. Sen jälkeen masiinan paineet alkoivat nousemaan ja tuo pärskiminen loppui.

Tällä hetkellä paineet näyttäisi olevan kohdillaan ja kone heräsi taas toimimaan niin kuin pitää. En tosin ole ihan 100% varma oliko vika tuossa venttiilissä vai solenoidissa?! Pääasia että toimii.

Kiitos avusta!

Otin jo yhteyttä huoltoon, mutta henkilokunta on Gastro messuilla.. No, toivottavasti ei tartte viedä tuota huoltoon.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Giotto ongelma
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2008, 19:16:26 ip »

Lainaus käyttäjältä: CD

Boilerin paineet olivat hieman alhaalla n .8-.9bar, normaalisti 1.1-1.4 bar.

Kopautin varovasti tuota safety valven päällä olevaa puikkoa ja otin vettä ulos vesihanan kautta, niin kauan että pumppu lähti päälle. Tätä toistin muutaman kerran. Sen jälkeen masiinan paineet alkoivat nousemaan ja tuo pärskiminen loppui.


Tämä (alhainen paine) viittaisi siihen että tuo venttiili oli vähän jumissa - eli oli jäänyt "raolleen".
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Giotto ongelma
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2008, 11:26:39 ap »

Lainaus käyttäjältä: jiitee

Tämä (alhainen paine) viittaisi siihen että tuo venttiili oli vähän jumissa - eli oli jäänyt "raolleen".


Joka taas voi johtua sinne päässeestä töhnästä. Venttiilin tapin napauttaminen yleensä auttaa, pysyvämpi ratkaisu on avata venttiili ja putsata se.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)