Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvimatkoja  (Luettu 4280 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Kahvimatkoja
« : Maaliskuu 08, 2008, 15:49:34 ip »

En tiedä kuinka moni on jo näihin törmännyt, mutta laitanpa kuitenkin pientä linkkivinkkiä:

Eli Sweetmaria'sin Tom on kerännyt hienoja valokuvia (usein informatiivisten kommenttien kera) kahvimatkoiltaan, eli reissuiltaan kahvintuottajien luo.

Juttua löytyy mm. sellaisista paikoista kuin Guatemala, Costa Rica, Intia, Yemen, Etiopia  (lisää matkakohteita voi kaivella vaikka täältä).

Kannattaa katsastaa nuo mikäli kiinnostaa tutustua millaisissa olosuhteissa ja ympäristöissä tämä juomamme tärkein ainesosa tuotetaan (saa aika hyvän käsityksen näiden laatukahvien valmistukseen liittyvästä työn määrästä - ihan jo lähtien siitä, että noissa kuvissa näkyvät kahvimarjat on kerätty käsityönä eikä koneellisesti).
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Kahvimatkoja
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2008, 15:35:55 ip »

Hei, enpä ollut noita huomannut lainkaan. Kiitos linkeistä.

Vilkuilin jo tuota Jemen-juttua, josta tuli mieleen "keshir" kuorisilpusta tehty "kahvijuoma". Onko kukaan kotipaahtajista kokeillut ottaa kuorisilppua talteen ja keitellyt siitä juomaa?

Itse olen kirjallisuuden kautta ollut keshiristä tietoinen, mutta en ole tullut kokeilleeksi. Pitäisi kai testata kun ensi kerran paahtaa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vast:Kahvimatkoja
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2008, 21:45:18 ip »

Samasta osoitteesta kuin edellä löytyy (uusien matkakuvien lisäksi) myös blogista valaiseva videonpätkä (klik), jossa kävellään Sumatralla "kahvipellossa" ja tutustutaan (informatiivisten tekstien kera) raakakahvin prosessointiin.

Vilkuilin jo tuota Jemen-juttua, josta tuli mieleen "keshir" kuorisilpusta tehty "kahvijuoma". Onko kukaan kotipaahtajista kokeillut ottaa kuorisilppua talteen ja keitellyt siitä juomaa?

Itse olen kirjallisuuden kautta ollut keshiristä tietoinen, mutta en ole tullut kokeilleeksi. Pitäisi kai testata kun ensi kerran paahtaa.

Hyvä kun tuli vilkaistua tänne vanhaan ketjuun. Tässä taisi olla kyseessä siis Cascara (ainakin Squaremile kertoo tälle Cascaran lisäksi myös nimen Qishr = keshir?). Tuo ei siis ollut kuorisilppua (ei saa talteen paahdetuista pavuista) vaan kuivattua kahvimarjan kuorta.
Kirjattu

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Kahvimatkoja
« Vastaus #3 : Tammikuu 13, 2009, 00:36:57 ap »

Jonkinmoinen "kohde" tämäkin  :o

Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Kahvimatkoja
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2009, 15:32:46 ip »

Tuli tässä pari viikkoa takaperin JIM-kanavalta joku kokkiohjelma, jossa tämä ameriikkaa kiertävä kokki oli käymässä havajiilla kahvitilalla. Kyseessä oli joku luomu KONA-tila. Keräsivät käsin pavut, paahtoivat ja nautiskelivat. Tuota konakahviahan taitaa myös saada Hasbeanilta, mutta oli aika kova hinta. Onko kukaan maistanut?

Siinäpä olisi hieno matkatoimisto, jos järjestäisi esim. suklaa-, kahvi-, olut-, viini-,viski-, juustomatkoja maailman eri kolkkiin.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kahvimatkoja
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2009, 19:17:22 ip »

Kyseessä oli joku luomu KONA-tila. Keräsivät käsin pavut, paahtoivat ja nautiskelivat. Tuota konakahviahan taitaa myös saada Hasbeanilta, mutta oli aika kova hinta. Onko kukaan maistanut?

Konaan voi tutustua tarkemmin esim. täällä. Kyseessä on tosiaan pääsääntöisesti erittäin laadukas kahvi - tosin osa hinnasta muodostuu myös suuremmista tuotantokustannuksista, koska tuotantomaa on USA eikä esim. Etiopia (niin, ja tuotantomäärät ovat myös pieniä).

Kerran olen tuota tilannut ja silloin rohkeasti vihreinä papuina. Itse siis paahdoin ja kiinnitin ensimmäisenä kyllä huomion raakapavun siistiyteen - isoa, tasakokoista, nättipintaista eikä seassa "sattumia". Paahtui oikein tasaisesti ja maistuikin hyvälle (itsepaahdettuna siis). Silloin jätin paahtoasteen melko vaaleaksi ja join suodattimella - en tiedä "tuhlaisinko" espressoon tänäkään päivänä. Pitäisikin testata uudemman kerran (valmiiksi paahdettuna tällä kertaa).
Kirjattu