Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen  (Luettu 14123 kertaa)

Sammy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 47
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2008, 09:31:11 ap »

Lainaus käyttäjältä: CD
Lainaus käyttäjältä: moop
Niin ja onnittelut uudesta kojeesta! Puolustelen Silviaa (ihan vain tulevaa varten) sen verran, että eihän se nyt mikään vaikeakäyttöinen kampe ole.


Kiitos :) (btw hyvin tiivistetty  :D)



Auttaisikohan jos tuohon Giottoon vaihtaisi yksi reikäisen suuttimen, nyt siinä on kaksi reikäinen ja tuntuu ettei ilmaa saa lisättyä maitoon hallitusti ja kuumenemis nopeus on huima?!
 


Itse olen taas hommannut Giottoon nelireikäisen suuttimen.
Näen asian niin että jos tehoa halutaan laskea pitää se jakaa useammalle taholle eikä supistaa entisestään jolloin vehjke puhkuu vielä lujempaa siitä yhdestä reiästä.

Kirjattu
ECM Giotto Premium & Rancilio Rocky doserless :)

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2008, 18:27:13 ip »

Jos oletetaan, että paine ja lämpötila ennen suutinta pysyvät samana, höyryn virtaaman määrää reikien poikkipinta-alojen summa.

Kun on samankokoiset reiät, kahdesta menee kaksinkertainen höyryn määrä. Jolloin maito kuumenee myös nopeammin.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #17 : Helmikuu 21, 2008, 20:59:21 ip »

^No ei se nyt ihan noin mene... Siis jos suuttimeen lisätään yksi saman kokoinen reikä lisää niin kyllä paine siellä ennen suutinta väkisinkin laskee. Ja tällöin höyrytysominaisuudet muuttuu.
Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #18 : Helmikuu 21, 2008, 21:20:09 ip »

Lainaus käyttäjältä: Mini1965
Siis jos suuttimeen lisätään yksi saman kokoinen reikä lisää niin kyllä paine siellä ennen suutinta väkisinkin laskee.


?

Jos siellä boilerissa on ennen höyryhanan avaamista sama paine, niin kahdella reiällä tuo paine ja näinollen höyryn mukana tullut lämpöenergia purkautuu kyllä mielestäni nopeammin maidon joukkoon kuin yhdellä reiällä ---> maito kuumenee nopeammin. Toisaalta kahdella reiällä höyrynpaineen "työntävä voima" jakautuu isommalle alalle kuin yhdellä ja näin yhdellä reiällä saadaan maito paremmin pyörimään kuin kahdella.

Eli yksi reikä: maito lämpenee hitaasti, mutta pyörii hyvin.
kaksi reikää: maito lämpenee nopeammin, mutta pyörii heikommin.

Eli jokseenkin olen pennun kanssa samoilla linjoilla siis. (?)
Kirjattu

Mini1965

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #19 : Helmikuu 21, 2008, 22:16:35 ip »

^ :-)  Niin siis samaa mieltä olen kanssasi. Mutta tähän lauseeseen silmäni tarttuivat:

Lainaus käyttäjältä: Pentu
Kun on samankokoiset reiät, kahdesta menee kaksinkertainen höyryn määrä. Jolloin maito kuumenee myös nopeammin.


Siis näinhän se menee teoriassa, mutta todellisuudessa sitä työpainettahan siellä höyryboilerissa pitää kasvattaa, jotta molemmista reistä menee "sama määrä höyryä".
Kirjattu
ECM Synchronika, Anfim Super Caimano

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #20 : Helmikuu 21, 2008, 22:49:13 ip »

Varmaankin kaikki ollaan oikeilla linjoilla, mutta sidomme itsemme vain erilaisiin reunaehtoihin. Itsekin kirjoittaessani hyvin tiesin, ettei tilanne pysy vakiona ennen suutinta, mutta halusin tuoda peruslähtökohdan esille.

Onkohan asiasta jossain 'kättä pidempää'?
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vast:Silvian päivitys silviaan tai E61 koneeseen
« Vastaus #21 : Maaliskuu 04, 2008, 13:20:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: CD
Jep, lämpövastus kärähti tuosta exSilviastani. Lämpövastus on juotettu kiinteäksi boileriin, joten vastuksen vaihtoon tarvitaan koko boileri. Tai sitten vähän enemmän taitoa ja kunnon pelit ja vehkeet uuden vastuksen kiinnitämiseksi vanhaan boileriin.
Sitä en tiedä miten tai miksi noin on käynyt. Eikai kovin yleistä noin tuoreelle silvialle (ikää alle 2v).
Termostaattien hajoaminen on kanssa kuolinsyy. Aika yleinen semmoinen, ainakin pienen googlauksen perusteella. Termarit ei tosin kovin montaa euroa maksa.

Tämä raatohan päätyi sit lopulta mulle. Alunperin meinasin vaihtaa pelkän vastuksen, mutta tuli mutkia matkaan koska lederhosen (espressoxxl) jolta sitä yritin hankkia ei halunnutkaan mun rahoja. Tilauksen vastaanotettuaan ei antanut kuulua itsestään muutaman herättelynkään jälkeen. Jäi sit samalla painemittarin omaava kahvakin saamatta. Lopulta marssin lauttasaareen ja otin uuden boilerin hyllystä, hintakin oli kohdallaan ilman mitään suomi-lisiä. Nyt kone pelaa mainiosti, pitäis vaan hankkia mylly. Ebayssä meni jokin aika sitten Super Jolly 125 eurolla, mut eipä se mun kyökin puolelle mahdu. Pitää katsella jotain kompaktimpaa.

Rele on jo hyllyssä, termoparin saan kaverilta. PID pitää kait sit hankkia jostain. Kun vielä jollain säätäis noi paineet. Periaatteessa mulla olis fillarin jalkapumpussa suht tarkka painemittari, mutta sen laitto kahvaan onkin eri asia. :mrgreen:
Kirjattu