Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?  (Luettu 11914 kertaa)

Aamukahvi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« : Maaliskuu 01, 2008, 09:19:18 ap »

Huomenta!

Tänä, kuten niin monina muina aamuina, haluaisin hörpätä espressot ja vaimo kahvit. Mutta meiltä puuttuu vehkeet.

Tarpeena siis ihan perusvehkeet, ei mitään spesiaalijuttuja tai vast. Olen paikallisesta K-marketista bongannut pari: Krupps XP7200(?) ja C3 Milano. Ovat hintaluokassa samalla tasolla, siinä 400? paikkeilla.

Kruppsista olen lukenut mielipiteitä, mutta tuosta C3:sta ei oikein löydy.

Osaisko joku heittää jotain vinkkiä, vai tarviiko minun "pertti-perusespresso-kahvinjuojan" sen enempää noihin perehtyä vaan ostaa halvin..?

Jos jo huomenna sais...

T: Joel
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2008, 11:10:54 ap »

En tiedä laadusta, mutta en minä ainakaan sitä C3 masiinaa ostanut. Kattelin Gigantissa sitä joulutarjouksessa 199. Hirveän iso, kömpelö ja koneen laatu ei oikein vakuuttanut.

Krupsin vehkeistä löytyy tältä foorumilta tietoa jonkun verran, hakua vaan kehiin.

Itse en sittenkään automaattia ostanut. Niin paljon parempaa kahvia näillä "manuaalivehkeillä" saa. Tai ainakin pitäisi saada ;-)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2008, 14:00:44 ip »

Täysautomaatilla et saa "normaalia" suomalaista kahvia.  Jos hankit täysautomaatin, niin kahvinjuoja joutuu tyytymään kompromissiin. Muista, että et voi vaihdella kahvipapuja "lennossa". Jos sinulla on espressopaahtoa koneessa, se "tavallinenkin" kahvi tehdään niistä pavuista. Aika kaukana perinteisestä, suomalaisesta liotetusta Presidentistä.

cartman
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2008, 22:22:35 ip »

Jos siinä pöydällä vaan yhtään on tilaa, niin osta suodatinkeitin ja espressokeitin erikseen. Niiden yhdistämisestä samoihin kuoriin ei ole hyötyä, mutta haittaa on.

Suodatinkeittimeksi joku kunnollinen sopivan kokoinen niin että sitä yleensä käytetään maksimikapasiteetin tuntumassa. Moccamasterin maineeseen on syynsä, mutta sillä on vähän hintaakin.

Espressokeittimissä on laaja haarukka. Oikein varsinaisia espressokeitrtimiä alkaa saada n. 500 eurolla, ja sellainen vaatii ehdottomasti myös hyvän myllyn. Koska ilmeisesti kuitenkaan et halua aivan tuolle portaalle vielä kivuta, niin joku tuommoinen Krupsin tai AEG:n markettitason thermoblock-keitin on ihan hyvä aloituslaite, jolla voi käyttää kaupan valmiiksi jauhettua kahviakin. Kannattaa myös harkita mutteripannua, se on edullinen tapa tehdä parempaa kahvia. Espressokeitinhän sellainen ei ole, vaikka niin joskus väitetään, koska siinä paine on paljon pienempi.
Kirjattu

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 02, 2008, 11:51:04 ap »

 :lol:    Olen saman ongelman kanssa paininut monia vuosia viimein kyllästyin kotona siihen marinaan että vaimo ei saa kahvia perinteisenä.
Ostin Krups XP 7250 automaattikeittimen sillä olen keittänyt n. viikon espressokahveista myös "tavallista" kahvia on kelvannut eikä enää ole marinoita kuulunut joten tässä tapauksessa on automaattikeitin ollut hyväksi aamuisen perherauhan saavuttamiseksi.
Eikä tuo omakaan espressomakuni havaitse suuriakaan eroja oman Miss Silvian tuotoksista kun ei ole niin kovin "kranttu".
En osaa sanoa vielä Krupsin kestävyydestä mitään, täällä on sanottu Krupsin huollon ja takuun erinomaisuudesta siksi päädyin Krupsin automaattikeittimeen.

Pentti  :wink:  :wink:
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2008, 15:19:44 ip »

Jos päädyt erillisiin laitteisiin, kuten Esa fiksusti ehdotti, niin silti tarvitset sen myllyn. Kaupan valmiiksijauhetuilla puruilla et pärjää silloinkaan. Eli Thermoblock espressokeitin 99 euroa, mylly 49 euroa, kahvinkeitin 40-140 euroa.

Mutta jos pelkkä hyvä ja vahva kahvi riittää, niin se mainittu mutteripannu on siihen hyvä väline.

cartman
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2008, 15:24:11 ip »

Lainaus käyttäjältä: pentti
Ostin Krups XP 7250 automaattikeittimen sillä olen keittänyt n. viikon espressokahveista myös "tavallista" kahvia on kelvannut eikä enää ole marinoita kuulunut joten tässä tapauksessa on automaattikeitin ollut hyväksi aamuisen perherauhan saavuttamiseksi.
Eikä tuo omakaan espressomakuni havaitse suuriakaan eroja oman Miss Silvian tuotoksista kun ei ole niin kovin "kranttu".
Millä pavuilla pääset tuollaisiin tuloksiin?

cartman
Kirjattu

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vast:Perus espresso-/yhdistelmäkeitin haussa. Apuja..?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 03, 2008, 10:59:04 ap »

 :D    Käytän yleensä Elite Bar kahvia Silviassani samaa käytän myös Krups.in xp7250 automaattikeittimessä kuten sanoin en ole nyt kovin kranttu kunhan saan "tavallista" kahvia vaimolleni aamuisin nyt on nitinät loppunut aamuisin kun osoitan, että tämähän on "tavallista" kahvimakuhan vivahtaa espresso paahtoiseen mutta se on "tavallista" kahvia sillä siisti eikä mukinoita enää. :D . Silvialla valmistelen päiväkahvit kuten normaalisti.

Pieni petos kai sallitaan aamukahvi rauhan turvaamiseksi. :lol:

Pentti
Kirjattu