Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Silvian huolto - "rautalankamalli"  (Luettu 10788 kertaa)

Vanhempi Vaari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Silvian huolto - "rautalankamalli"
« : Helmikuu 27, 2008, 16:03:14 ip »

Kiitos tämän mainion foorumin osasin valita itselleni sopivan laitteen Rancilio Silvian. Hain Silviani CoffePleasesta helmikuun alussa. Laite tiputteli jotain kautta pöydälle, vein sen takaisin ja sain samantien uuden mukaani. Aikaa kului paikanpäällä minuutti tai kaksi, loistavaa asiakaspalvelua!

Olen törmännyt näillä palstoilla puhtaanapidon ja huollon kysymyksissä toimenpiteisiin ja termeihin (kuten "takaisinhuuhtelu"), jotka ovat asiantuntijoille täysin selviä mutta näin aloittelijalle vain arvattavia. Kysynkin olisiko joku niin viitseliäs, että kokoaisi kaikki tarvittavat toimenpiteet yhteen listaan; "1. ...sen jälkeen avaa.. jne". Siis se olisi yksinkertainen helppotajuinen Silvian huollon rautalankamalli.

Vanhempi Vaari (hieman huolestuneena)
Kirjattu

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vast:Silvian huolto - "rautalankamalli"
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2008, 16:34:12 ip »

 :D   Vanha faari vastaileepi tässä.

Takaisin huuhtelu on kolmitie venttilin puhdistus siinä tarvitaan puhdistusainetta saat sitä varmaankin liikkeestä josta ostit koneenkin.

Tarvitset umpifiltterin jonka asetat suodattimen tilalle sille sitten ripottelet hieman sitä pesuainetta suodatin kiinni koneeseen koneen kahvin suodatusnappia mutaman kerran käynnistys likainen vesi tulee altaaseen. Kahvan irroitus sitten normaalisti vettä suodattimen läpi = huolellinen pesu sillä nuo pesuaineet ovat todellista myrkkyä.

Tässä todellisen faarin vastaus. Hyviä ja nautinnollisia kahvi hetkiä.

Penti    :lol:
Kirjattu

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vast:Silvian huolto - "rautalankamalli"
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2008, 17:03:24 ip »

Terve ja tervetuloa kiehtovaan espresson maailmaan!  :-)
Itse olen pitänyt Silviani puhtaana seuraavasti:
1) Käytön jälkeinen puhdistus
- Kun kahvi on uutettu, olen juoksuttanut suodatuspään läpi vettä, jotta ylimääräiset kahvinpurut irtoaisivat. Vedentulon pysäytys, suodatuspään pyyhintä pyyhkeellä, jolla saa hyvin puhdistettua suodatuspään ylimääräisistä puruista. Tämän jälkeen vielä vähän vettä läpi, jotta metalliverkon läpi painuneet kahvinpurut tulevat ulos.

- Umpifiltteri kiinni suodatinkahvaan (http://www.espressivo.fi/Puhdistustarvikkeet.html , alhaalla) ja kahva väljästi suodatuspäähän, astia alle. Käynnistä vedentulo ja heiluttele suodatinkahvaa suodatuspäässä (reunojen yli valuu vettä ja mukana yllättävän paljon kahvinpuruja). Tätä olen jatkanut niin kauan, kunnes puruja ei juurikaan enää tule (ylimääräiset kahvinpurut suodatuspäässä huonontavat kahvin makua ja saattavat aiheuttaa sen, että uuton aikana reunoilta vuotaa vettä).

- Umpifiltteri kiinni suodatinkahvaan ja suodatinkahva kunnolla kiinni suodatuspäähän. Käynnistä uuttotoiminto ja anna pumpata muutamia sekunteja (takaisinhuuhtelu). Vedentulo pois päältä, hetken odotus ja toista sama rumba pari kertaa. Näin jämähtäneet kahvinpurut lähtevät irti.

- Irroita suodatinkahva ja laske vielä hieman vettä läpi, jotta saat suodatuspään puhtaaksi takaisinhuuhtelussa irronneista kahvinpuruista.

Noin olen itse tehnyt, ehkä vähän työlästä, mutta noin saa käytön jälkeen Silvian näppärästi puhtaaksi. Kun tulee rutiiniksi, ei vie kuin muutaman minuutin.

2) Pidemmällä aikavälillä (noin viikon, kahden jokapäiväinen käyttö) voi huomata kahvin maun muuttuvan huonommaksi. Kahvin öljyjä ja vanhoja kahvinpuruja on tarttunut suodatuspäähän ja niiden puhdistamiseen on omat metodinsa. Itse olen tehnyt sen Cafizalla, jonka mukana tulee ohjeet puhdistukseen: http://www.espressivo.fi/Puhdistustarvikkeet.html

Lisäksi kun muutaman kuukauden välein (riippuu siitä, millaista vettä käyttää (kovaa, pehmeää) ja siitä, kuinka usein käyttää) tekee kalkinpoiston esimerkiksi Cleancafilla (kts. ylempi linkki) niin pysyy kahvi maukkaana ja Silvia puhtaana.  :-)

Meinasi ihan unohtua; vesisäiliö ja muutkin Silvian irto-osat kannattaa tiskata säännöllisesti, niin esim. vesisäiliö ei pääse "limoittumaan". Itse pesen nämä aina Cafiza-puhdistuksen yhteydessä noin kerran kahdessa viikossa (Silvia on jokapäiväisessä käytössä).
Kirjattu

Vanhempi Vaari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vast:Silvian huolto - "rautalankamalli"
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2008, 17:42:09 ip »

Suurkiitos erinomaisista ja selkeistä neuvoista!

Vanhempi Vaari
Kirjattu

Aficionado

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 83
Vast:Silvian huolto - "rautalankamalli"
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2008, 21:28:33 ip »

Itse yleensä vielä keitän filtterit kuumassa vedessä, noin viikon välein, jolloin niistä irtoaa kahvirasvoja. Silloin tällöin teen myös Cafiza -purkin ohjeen mukaisen puolen tunnin liotuksen filttereille.

Noin kerran kolmessa viikossa, avaan suihkusihdin ruuvin ja pesen kuumassa vedessä kaikki ruuvin mukana irtoavat osat. Sinne jää aika mukavasti kaikkea kahviin liittyvää, takaisinhuuhtelusta huolimatta.  :-)
Kirjattu
Silvia & Rocky

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Silvian huolto - "rautalankamalli"
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2008, 08:16:54 ap »

Ei se Cafiza itse asiassa mitään myrkkyä ole. Eiköhän aika samantapaista saisi kun sekoittaa hiukan konetiskiainetta ruokasoodaan. Mutta ei sitä kahvin joukossa kannata juoda, eli tosiaan sen jälkeen kun on huuhdellut koneen Cafizalla, kahva irti ja vähän vettä läpi, että isommat pesuaineet poistuvat, ja sitten vielä muutama takaisinhuuhtelu vedellä ja lopuksi vielä tehdään espresso vaikka vanhoista pavuista ja heitetään pois.
Kirjattu

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vast:Silvian huolto - "rautalankamalli"
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2008, 12:05:16 ip »

 :-o   Kiitos teille vastauksistanne. Kohta 10v. kahvia  espressokoneilla valmistaneena sain jälleen uusia neuvoja Miss Silvian puhdistuksessa. On ilmiselvää tuo puhtauden korostaminen uuton onnistumiseen toivotulla tavalla = makuelämyksen korostuminen. Tuo jälkihuuhtelun tärkeys on ilmiselvää jottei pesuaineen maku yllätä.

Kiitos kommenteista.

Pentti

Jk. Ostin Krups XP7250 automaattikeittimen.saapa havaita pääsenkö sen kanssa tyydyttävään latte makuun.. :!:  :roll:
Kirjattu