Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Mutterikeitin vuotaa  (Luettu 28561 kertaa)

Sirius

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Mutterikeitin vuotaa
« : Tammikuu 12, 2008, 16:25:44 ip »

Rekisteröidyin vasta ja tämä on eka viestini tänne...

Olen "löytänyt" espresson ihan vasta äskettäin. Ostin Carlsonilta halvan mutterikeittimen (15 eur). Kymmenkunta kertaa olen jo sillä espressot tehnyt. Keitin ei kuitenkaan toimi kuten oletin sen toimivan, se nimittäin vuotaa kierteiden kohdalta, kun vesi kiehuu. Keittimen alaosan kierteet eivät ole ihan loppuun asti kunnossa eli jonkinlaista valuvikaa kierteissä on.

Kuinka saisin keittimen kuntoon? Vai onko vanha totuus vain se, että halvalla ei hyvää keitintä saa..? Mikä olisi parempi espressokeitin, jos hintaa ei ihan kamalasti lisätä?
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 12, 2008, 19:29:19 ip »

Jos mutteripannu vuotaa, niin:

1) Tiivisteet eivät ole kunnossa tai pannun yläosa on koottu väärään järjestykseen. Tämä on yleistä. Mutta eiköhän uuden pannun tiivisteet kuitenkin ole OK.

2) Kahvi on tampattu liian tiukaksi, vesi ei pääse suosiolla läpi, paine nousee ja vesi pursuaa jengoista. Mutteripannua ei pitäisi tampata lainkaan. Kevyt kahvin tasoitus ja taputtelu riittää. No, itse kyllä pikkuisen  tamppaan - ja joskus sitten vesi valuu pitkin...

3) Pannun kierteet ovat tosiaankin vialliset. Tähän on helppo ratkaisu: menet Clasulle ja vaihdat pannun uuteen.

Mutteripannu ei oikeastaan ole espressokeitin, se on mokkakeitin (moka pot). Hyvää kahvia sillä saa ja aivan upean kahvintuoksun!  Halvin tapa päästä espresson alkuun, on ns. markettikeitin (esim Krups), hinta tarjouksena: 99.  Valmiiksi jauhettu kahvi ei käytännössä oikein toimi, tarvitset myllynkin. Jauhamisen makuun pääsee Krupsin VGX-2xx (tms.) myllyllä, hinta Kodin Ykkösessä jotain 50-60 euroa.

Mutta alä sitä mutteripannuasi hukkaa. Moni tämänkin palstan guruista ja monen tonnin espressovehkeiden virittelijöistä käyttää silloin tällöin omaa mutteripannuaan. Hyvää, vahvaa kahvia sillä saa!

cartman
Kirjattu

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2008, 09:34:40 ap »

Lainaus käyttäjältä: Sirius
Mikä olisi parempi espressokeitin, jos hintaa ei ihan kamalasti lisätä?


Prismassa on ollut Bialettin rosteri mokkapannuja myynnissä noin kolmella kympillä.
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2008, 15:15:11 ip »

Lainaus käyttäjältä: Mighty
Prismassa on ollut Bialettin rosteri mokkapannuja myynnissä noin kolmella kympillä.

Bialetin pannut ovat hyviä. Itsekin ostin muutama vuosi sitten Italiasta jostain katukojusta halvan mutteripannun. Eipä kauaakaan, kun minullakin vesi alkoi vuotaa juuri samasta kohtaa. Kirpputorillehan se pannu sitten jouti, kun mitään selitystä ei kaverin kanssa keksitty. Sittemmin olen ostanut Italiasta 3 kupin Bialetti-pannun (samanlainen, jota Prismassa nyt myydään), ja saanut myöhemmin lahjaksi 1 kupin Bialetti-pannun - samaa mallia - ja ei ole ollut mitään ongelmia!

Mietin vaan, olikohan itselläni syy tuohon "halpispannuni vuotamiseen "liian hyvä" puhdistus: pesin kaikki osat astianpesuaineella, ja otin myös kannu-osasta kumitiivisteen ja sen kiinnipitämän sihdin irti. Jospa kumitiiviste ei pitänytkään tuosta pesusta? Bialettejani olenkin sitten pessyt vain kuumalla vedellä, ja hyvin ne ovat toimineet. Kumitiivisteetkin vaihdoin nyt vuodenvaihteessa.
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2008, 15:31:02 ip »

Lainaus käyttäjältä: kaler

Mietin vaan, olikohan itselläni syy tuohon "halpispannuni vuotamiseen "liian hyvä" puhdistus: pesin kaikki osat astianpesuaineella, ja otin myös kannu-osasta kumitiivisteen ja sen kiinnipitämän sihdin irti. Jospa kumitiiviste ei pitänytkään tuosta pesusta?


Kovat pesuaineet (emäksiset sellaiset) kuivattaa kumit ja muovit. Eli voi hyvinkin johtua siitä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2008, 20:22:05 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Kovat pesuaineet (emäksiset sellaiset) kuivattaa kumit ja muovit. Eli voi hyvinkin johtua siitä.


Minulla on sellainen 9 euron alumiininen mutteripannu ja yksi kalliimpi teräksinen. Alumiininen falskasi aluksi, mutta on nyt lakannut vuotamasta. Voisiko olla, että käyttö muovaa pannua hieman, tai sitten kahviöljyt auttavat tiivisteitä pitävämmiksi? Tai voisiko tiiviste olla ostettaessa kova, jolloin käyttö hieman pehmentää sitä? Pesuun käytän vain kuumaa vettä.

Itse olen kyllä ollut huomaavani, että alumiini keittimellä saa paremmat kahvit kuin teräksisellä mutterilla. Johtuisiko metallien erilaisesta lämmönjohtokyvystä?

Onko Sirius kahvin jauhatus ollut sopiva? Oma teräsmutterini vuotaa, jos jauhe on yhtään liian hienoa, vaikka tiiviste on vaihdettu tuoreeseen.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2008, 20:46:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas
Tai voisiko tiiviste olla ostettaessa kova, jolloin käyttö hieman pehmentää sitä?

Onko Sirius kahvin jauhatus ollut sopiva? Oma teräsmutterini vuotaa, jos jauhe on yhtään liian hienoa, vaikka tiiviste on vaihdettu tuoreeseen.

Tiivisteet varmaan kyllä hiukan elävät. Tiivisteitä vaihdettaessa nimittäin tuntuu, että pannu ei kierry ihan niin paljoa kiinni kuin vanhalla tiivisteella, mutta pannua käytettäessä tilanne palautuu aika nopeasti.

Todellakin, jos jauhatus on liian hieno, tai pannuun on annosteltu liikaa kahvia, ei meinaa vesi höyryn voimalla noustakaan! :D Minun pannuillani se johtaa lähinnä siihen, että höyryventtiili laskee jonkin verran painetta pois alimmasta osasta, ja kahvi uuttuu hitaammin, ja kaikki vesi ei mahdollisesti jaksa tulla ylös asti (tosin aina tuntuu, että joku pikku tilkka sinne jää, varmaankin siksi, kun en anna pannun olla levyllä niin kauaa, kunnes "korina" loppuisi), mutta pannu ei silti vuoda tiivisteen välistä. Ihan hyvältä Mokapot-kahvilta se maistuu, kauheampaa se oli markettipuruilla keitellä. Helppohan se on tosin itse sanoa :-)
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2008, 21:00:31 ip »

Lainaus käyttäjältä: kaler
Todellakin, jos jauhatus on liian hieno, tai pannuun on annosteltu liikaa kahvia, ei meinaa vesi höyryn voimalla noustakaan! -
 - Ihan hyvältä Mokapot-kahvilta se maistuu, kauheampaa se oli markettipuruilla keitellä. Helppohan se on tosin itse sanoa :-)


Jostain syystä teräksinen mutteri on minulla herkempi tuolle vaihtelulle. Käytän mutterijauhatukseen niinkin prutaalia välinettä kuin kahvisilppuria. :oops: Mutta mielestäni tuore jauhatus, epätasainenkin, on parempi kuin valmis markettijauhe.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Sirius

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2008, 11:07:47 ap »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas
Onko Sirius kahvin jauhatus ollut sopiva? Oma teräsmutterini vuotaa, jos jauhe on yhtään liian hienoa, vaikka tiiviste on vaihdettu tuoreeseen.
Olen käyttänyt Pauligin Espresso original -kahvia. Jauhatus on siis suoraan kaupan hyllyltä. En uskaltanut aloittaa millään ulkolaisella vahvalla... Lisäksi tuossa Pauligin pakkauksessa on merkintä "Suitable for domestic espresso machines" ja kuva mutteripannusta. Jauheen (?) määräkin lienee ollut sopiva eli n. puolitoista kahvimitallista ja vettä venttiiliin asti.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2008, 16:03:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: Sirius
En uskaltanut aloittaa millään ulkolaisella vahvalla... Lisäksi tuossa Pauligin pakkauksessa on merkintä "Suitable for domestic espresso machines" ja kuva mutteripannusta. Jauheen (?) määräkin lienee ollut sopiva eli n. puolitoista kahvimitallista ja vettä venttiiliin asti.


En uskoisi jauheen olevan liian hienoa. Kahvimittoja ei mutterissa tarvitse. Suodatin ladataan aina täyteen, mutta ei siis tampata.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Sirius

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vast:Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2008, 10:39:34 ap »

Kiitokset kaikille vastauksista! Keitin vuotaa edelleen, joten olen harkinnut Bialettin rosterikeittimen hankintaa. On todella hyvää tuo mokka, jota tuo mutterikeitin tekee!
Kirjattu

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vast:Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2008, 14:03:04 ip »

Lainaus käyttäjältä: Sirius
On todella hyvää tuo mokka, jota tuo mutterikeitin tekee!


Olet aivan oikeassa. Välillä kyllä, kun joutuu tavallista suodatinkahvia juomaan, niin huomaa, kuinka on mokassa ihan eri tavalla makua! Espressohan onkin sitten taas ihan oma juttunsa. :)
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2008, 17:06:06 ip »

Lainaus käyttäjältä: Sirius
Kiitokset kaikille vastauksista! Keitin vuotaa edelleen, joten olen harkinnut Bialettin rosterikeittimen hankintaa. On todella hyvää tuo mokka, jota tuo mutterikeitin tekee!
Eikös olisi luontevaa vaihtaa viallinen mutteripannusi ehjään siellä Clasulla?

Saattaapi kuulua samanlaisiin "totuuksiin" maasäteilyn, vesisuonien ja magneettirannekkeiden kanssa, mutta alumiininen mutteripannu tekee parempaa kahvia, kuin rosterinen!

cartman
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2008, 09:24:52 ap »

Lainaus käyttäjältä: cartman
Saattaapi kuulua samanlaisiin "totuuksiin" maasäteilyn, vesisuonien ja magneettirannekkeiden kanssa, mutta alumiininen mutteripannu tekee parempaa kahvia, kuin rosterinen!


Itsekin tästä ylempänä mainitsin. Uusi työkaverini on aikaisemmalta koulutukseltaan kokki ja sanoi alumiinisten astioiden olevan turhaan halveksittuja. Alumiiniset ruoanvalmistusastiat johdattavat kuulemma paljon paremmin lämpöä kuin teräksiset.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

JP

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vast:Mutterikeitin vuotaa
« Vastaus #14 : Tammikuu 23, 2008, 10:19:36 ap »

Lainaus käyttäjältä: Sirius
Kiitokset kaikille vastauksista! Keitin vuotaa edelleen, joten olen harkinnut Bialettin rosterikeittimen hankintaa. On todella hyvää tuo mokka, jota tuo mutterikeitin tekee!


Meneppä sinne Carlssonille ja osta GAT teräspannu. Minulla ollut semmoinen ihme varmaankin viisi vuotta, eikä vuoda. Mukaan tuli varatiiviste (ei ole vielä tarvinnut).

Kirjattu