Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Moderointia vai sensurointia?  (Luettu 37683 kertaa)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Moderointia vai sensurointia?
« : Helmikuu 04, 2007, 21:24:04 ip »

Olin näkevinäni tässä osiossa viestin, jossa epäiltiin saittimme mielekkyyttä ja arvosteltiin "kilpailevan" forumin perustamista "fragmentoimisena".  Viesti oli närkästynyt, mutta ei kieleltään alatyylinen tai törkeä.

Nyt kuitenkaan viestiä ei löydy.  Poistiko kirjoittaja sen itse vai kouraisiko moderaattorin sensuuri sen veks?

Oliko viesti kovin fiksu, on tietenkin mielipidekysymys.  Mutta ei kai ole tarkoituksena poistaa kriittisiä mielipiteitä?  Olen ymmärtänyt, että moderointi ja sensurointi ovat kaksi eri asiaa.  Voin olla väärässäkin.

cartman
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2007, 22:11:14 ip »

Ciao,

Poistin viestin, koska se oli omasta mielestäni turhan provosoiva, varsinkin otsikoltaan. Itse viestissä oli ehkä ideaakin ja olisin toki voinut muokata otsikon ja viestin hiukan neutraalimmaksi, mutta mielestäni viestin kirjoittaja olisi alunperin voinut lähestyä asiaa hiukan rakentavammalla asenteella.

Enkö ole valmis kuulemaan kritiikkiä? Toki, ja toivotankin avoimen ja rakentavan sellaisen tervetulleeksi. Useinhan siitä syntyy mielenkiintoista keskustelua. Tässä tapauksessa raja kuitenkin mielestäni ylitettin. Onko tämä liian tiukka linja? Omasta mielestäni ei, mutta kuulen mielellään myös sitä palautetta.

T. Teme
Kirjattu

Jay

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2007, 09:38:01 ap »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Tässä tapauksessa raja kuitenkin mielestäni ylitettin. Onko tämä liian tiukka linja? Omasta mielestäni ei, mutta kuulen mielellään myös sitä palautetta.

T. Teme


Viestiä näkemättä vaikea sanoa, mutta mielestäni viestien poistamisen kanssa saisi kyllä olla aikamoisen varovainen. Viestin sisältö saa olla aika lähellä yllyttämistä väkivaltaan etnistä tai uskonnollista ryhmää vastaan ennen kuin se on poistamisen tarpeessa. Okei, ad hominem on mielestäni rajan ylittämistä, ja silloinkin viestistä voi poistaa vain sen osan, jos mahdollista. Kuten sanottu en tiedä, mitä tässä viestissä oli, mutta rakentavuuden puute ei ehkä vielä riitä?

terv. nimim. sananvapaus kullan kallis
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2007, 10:59:45 ap »

Lainaus käyttäjältä: Jay
Viestiä näkemättä vaikea sanoa, mutta mielestäni viestien poistamisen kanssa saisi kyllä olla aikamoisen varovainen. Viestin sisältö saa olla aika lähellä yllyttämistä väkivaltaan etnistä tai uskonnollista ryhmää vastaan ennen kuin se on poistamisen tarpeessa. Okei, ad hominem on mielestäni rajan ylittämistä, ja silloinkin viestistä voi poistaa vain sen osan, jos mahdollista. Kuten sanottu en tiedä, mitä tässä viestissä oli, mutta rakentavuuden puute ei ehkä vielä riitä?

terv. nimim. sananvapaus kullan kallis

Tarkennettakoon vielä, että kyseinen viesti oli siis mielestäni puhtaasti häiriköinti / trollaus -viesti. En usko sen tarkoituksena olleen rakentavan keskustelun aikaansaaminen (jota sen poistaminen tosin on saanut aikaan), vaan "haistattelu". En valitettavasti kopioinut alkuperäistä viestiä tai kirjannut ylös kirjoittajan IP-osoitetta, mutta viestin otsikko "Turha foorumi" kertonee jo jotakin kirjoittajan asenteesta.

Moderoinnin tarkoituksena on säilyttää foorumilla miellyttävä ilmapiiri. Kyseinen viesti ei mielestäni tuota ilmapiiriä edesauttanut - päinvastoin. Tämä ei siis tarkoita etteikö omaa mielipidettään saisi tuoda julki vaikka se olisikin negatiivinen. Kuten aikaisemmin totesin, kritiikki ja palaute on aina tervetullutta. Häiriköinti kuitenkaan ei ole.

Lisäksi viesti oli myös foorumin käytöehtojen vastainen (alla pari lainausta ehdoista):

"Osallistuessasi keskusteluihin Ristretto.fi -foorumeilla, sitoudut olemaan julkaisematta tietoisesti väärää, halventavaa, virheellista, loukkaavaa, vihamielistä, ahdistelevaa, yksityisyyttä häiritsevää taikka muutoin lain tai hyvän tavan vastaista sisältöä"

"Pidä viestin sisältö asiallisena"

T. Teme
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2007, 12:46:16 ip »

Sananvapaus on kallis asia, mutta sillä ei ole mitään tekemistä keskustelufoorumien kanssa. Foorumilla säännöt määrää foorumin ylläpitäjä.

Kirjoitetussakin viestissä on aina kaksi asiaa: mitä sanotaan ja miten sanotaan. Varsinaisen aiheensa takia viesti poistetaan jos se on laiton, mauton, harhaanjohtava tai aiheeseen kuulumaton. Tyylinsä takia se poistetaan jos se on hyökkäävä, kielenkäytöltään sopimaton tai lukukelvottomasti kirjoitettu. Joissain tapauksissa saatamme siistiä sinänsä aiheellisen viestin poistamalla vain sopimattoman osan siitä, mutta moderoinnin tehtävä ei ole korjata viestejä hyväksyttävään muotoon, vaan osoittaa kirjoittajille mikä ei käy, jotta nämä itse korjaavat tyyliään.

Täällä viestien poistamisia tuskin tullaan kovin usein näkemään, kun kerran ollaan kaikki sivistyneitä ihmisiä. Nimettömänä kirjoitettu lähtee kyllä helpommin kuin rekisteröityneen käyttäjän kirjoittama.

Jos kyseistä vierasta oikeasti kiinnostaa, miksi tämä foorumi on olemassa, hän voi kyllä esittää kysymyksensä uudelleen paremmin muotoiltuna, mutta itse asiassa siihen on jo varsin hyvin vastattu toisessa viestissä olevassa linkissä: http://www.ristretto.fi/foorumi/posts/list/67.page
Kirjattu

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #5 : Helmikuu 05, 2007, 20:23:27 ip »

Lainaus käyttäjältä: Esa
Sananvapaus on kallis asia, mutta sillä ei ole mitään tekemistä keskustelufoorumien kanssa. Foorumilla säännöt määrää foorumin ylläpitäjä.


Vertaa:
"Sananvapaus on kallis asia, mutta sillä ei ole mitään tekemistä_____:n kanssa. ______lla/ssa säännöt määrää______:n ylläpitäjä."

Kallista ei ole se minkä mukaan elämättä jättämisen perusteluksi riittää, että täällä se nyt vaan ei satu pätemään. Jos sananvapaus olisi tässä yhteydessä kallis, niin kaksinen uhraus sen eteen ei olisi säästä typerätkin viestit.

Foorumin tunnelma jne. ovatkin jo kokonaan toinen asia.
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2007, 21:21:53 ip »

Niin siis sananvapautta on se, että tällaisen foorumin saa perustaa. Mutta kunnollinen foorumi ei ole paikka, jossa sana on vapaa. On paljon foorumeita, joilla käytännössä vallitsee sananvapaus, koska niitä ei viitsitä moderoida. Mutta eipä niitä viitsi lukeakaan. Niillä on mahdotonta keskustella, koska suurin osa viesteistä on pelkkää hälyä.

Kuvitelkaapa, että kirjoitatte viestin, jossa kysytte miten gruppo puhdistetaan. Jos ensimmäiset vastaukset kuuluvat: Pane sitä, Smurffit rulezz!!!!!!11 ja Hemmo on homo!, niin kovin moni ei enää viitsi keskuteluun osallistua, vaikka tietäisikin miten gruppo puhdistetaan. Sellaista on sananvapaus foorumilla.
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2007, 08:25:59 ap »

Lainaus käyttäjältä: Esa
Niin siis sananvapautta on se, että tällaisen foorumin saa perustaa. Mutta kunnollinen foorumi ei ole paikka, jossa sana on vapaa. On paljon foorumeita, joilla käytännössä vallitsee sananvapaus, koska niitä ei viitsitä moderoida. Mutta eipä niitä viitsi lukeakaan. Niillä on mahdotonta keskustella, koska suurin osa viesteistä on pelkkää hälyä.


Aivan totta. Itse olen ollut viitisen vuotta oman futisjengini foorumin (<30 jäsentä) admin ja sielläkin olen joutunut parin jannun fetissiä tiettyjen kuvien postaamiseen 'rajoittamaan'. Noh, junnut on nuoria ja niitä pitää ymmärtää mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, koska ainakin itse haluan lukea ennemmin aiheeseen liittyvää keskustelua, kuin jotain suomi24.fi-tasoista länkytystä. :roll:

Huvittavaa muuten kahvilasi.netistä (jota seurasin monta vuotta ja sainkin paljon infoa) puhuttaessa oli se, että mitään ei tapahtunut piiiiitkään aikaan ylläpidon suunnasta mutta juuri, kun ristretto.fi oli avautumassa (kiitos siitä!), niin laittoivat sentään kirjautumispakon... Pitemmän päälle uskon tämän foorumin olevan luettavampi ja teknisestikin tuoreempi. Aikansa kutakin.
Kirjattu

  • Vieras
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2007, 11:06:48 ap »

Hei,

Kirjoitan anonyymista koska tälle palstalle voi.

Mulle tuli jotenkin huono fiilis tästä "moderoinista". Sellainen olo tuli että, en tiedä haluanko osallistua tähän foorumiin. Olen joksikseen aktiivisesti osallistunut kahvilasi.net keskusteluihin. Mielestäni espressolle omistautunut foruumi oli paikallaan ja odotin sitä innolla.

En ehtinyt lukea ko. viestiä, mutta aikaisempien viestien perusteella tuntuu, että foorumin perustajat ei kestä kritiikkiä. Uskon että tämän foorumin pystyttämiseen on nähty paljon vaivaa ja huonoltahan se tuntuu, kun joku sanoo sitä turhaksi.

  "Poistin viestin, koska se oli omasta mielestäni turhan provosoiva, varsinkin otsikoltaan."

Otsikko "Turha foorumi" ei kuulosta niin pahalta. Ainakaan mulle.

 "Viesti oli närkästynyt, mutta ei kieleltään alatyylinen tai törkeä."

Eli itse viestikään ei sisältynyt mitään smurffeista, homoseksuaaleista, jne., vaan kyseenalaisti tämän foorumin. Vai?

Eikö tähän olisi voitu vastata asiallisesti? Olisin itse voinut vastata tähän tai tukea teitä.

Aina löytyy joku joka on eri mieltä asiasta kuin asiasta. Uskon että enemistö on/olisi ollut tämän foorumin takana.

Ehkei foorumi tähän kaadu, mut mun mielestä ei mikään kovinkaan tyylikäs alku.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2007, 12:40:28 ip »

Vaikka asia kiinnostaa itseäni jopa vähemmän kuin tulevat eduskuntavaalit, niin kaipa tästä pitää jotain sanoa.

Jos jo(i)llekin on tullut "huono fiilis" siitä että täällä ei saakkaan jutustella ihan mitä sattuu ja lystää, niin netistä varmasti löytyy muita foorumeita joissa voi tuntojaan tilittää ihan vapaasti, eli terve menoa vaan.

Ehkä siinä vaiheessa kun 10kg:n tamppausvoiman tai 15 sekunnin uuttoajan puolestapuhujien viestejä aletaan poistelemaan "epäkorrekteina", alkaisin itse pitää toimintaa "sensuurina" ja miettisin mielekkäämpää vaihtoehtoa kahviaiheiseen keskusteluuni.

Foorumia pidetään yllä vapaaehtoisesti ja harrastuspohjalta, eikä kukaan käsittääkseni saa siitä taloudellista hyötyä (korkeintaan kuluja...). Tästä syystä ylläpitäjillä on mielestäni oikeus toimia foorumin sisällön kanssa aivan niin kuin he haluavat. Rinnastan foorumin ikäänkuin "henkilökohtaisiksi - mutta erittäin interaktiivisiksi - kotisivuiksi".

Kunhan:

 (a) foorumia ylläpidetään ja mahdollisesti myös kehitetään aktiivisesti
 (b) foorumilla voi keskustella suhteellisen vapaasti kahviharrastukseen liittyvistä asioista

...niin olen ja tulen olemaan tyytyväinen foorumin käyttäjä. Jos minulla on tarvettaa muunlaiseen jutusteluun, niin juttuseuraa löydän kyllä muualtakin.

Huomautan vielä että kantani ja odotukseni olisivat aivan toisenlaiset jos kyseessä olisivat jonkin yrityksen tai vastaavan foorumit ja syytäisin syystä tai toisesta kyseessä olevaan yritykseen rahaa - ja näin ollen odottaisin saavani osakseni jonkin tason palvelua noiden foorumeiden kautta.

Ottakaa siis nämä foorumit sellaisena kuin ne ovat: muutaman yksilön vaapaaehtoisvoimin ylläpitämänä mahdollisuutena kommunikoida muiden kahviharrastajien kanssa. Tämä siis riittää ainakin minulle.

Ja huomatkaa että jos haluatte käydä jonkun henkilön kanssa keskustelua aiheesta joka olisi syystä tai toisesta liian "tulenarka" foorumeille, niin voitte aivan hyvin tehdä sen tuon "Yksityisviesti" -toiminnon kautta. Siellä sana on keskinäisissä keskusteluissa varmaan niin vapaa kuin voi olla.

Elikkäs kuppi kahvia käteen ja "chill out" 8)
...maailmassa on vakavampiakin "ongelmia".
Kirjattu

isojp

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2007, 13:36:54 ip »

Lainaus käyttäjältä: Vieras

Kirjoitan anonyymista koska tälle palstalle voi.

Mulle tuli jotenkin huono fiilis tästä "moderoinista". Sellainen olo tuli että, en tiedä haluanko osallistua tähän foorumiin.

Ehkei foorumi tähän kaadu, mut mun mielestä ei mikään kovinkaan tyylikäs alku.


Pitäähän tähän minunkin jotain laittaa, ettei tarvitse olla pikakahvina kovin pitkään  8). Kerkesin lukea kyseisen viestin ja minusta siinä ei ollut mitään sellaista, jota olisi pitänyt säästää. Minusta asialla olisi ollut silloin painoarvoa, jos kirjoittaja olisi kirjoittanut sen omalla nimimerkillä ja pikkasen perustellut omaa näkemystään. Tuo anonyymisyys ei minua vakuuta. Ja ei kannata loukkaantua näin pienistä asioista, pitemmän päälle "tyylikäs ja jämäkkä" moderointi kantaa pitemmän korren kuin antaa anonyymien ruikuttaa.
Kirjattu
La Valentina Junior Plus & Mazzer Super Jolly & Cunill Cafe Tranquilo & Armin Trösser 419 & Peter Dienes 646 & Behmor 1600

  • Vieras
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #11 : Helmikuu 06, 2007, 13:49:36 ip »

Ruikutetaan!  :twisted:

Ongelma ei olekaan siinä, että viestejä poistetaan vaan se syy miksi niitä poistetaan.

Tätäkin on kiva lukea:
http://www.kcna.co.jp/index-e.htm
Kirjattu

Pisketti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Moderointia vai sensurointia?
« Vastaus #12 : Helmikuu 06, 2007, 14:33:54 ip »

Vai kiva lukea  :wink:
Noh, ehkä tässä nyt ei vielä ihan natsi- korjaan kommunistimoderoinnin puolelle olla lipsuttu.
Palaute on edelleen toivottua, oli se negatiivista tai positiivista.
Kirjattu
Isomac Tea, Demoka M203, iRoast2, Bodum Kenya

  • Vieras
Alkuperäinen viesti...
« Vastaus #13 : Helmikuu 06, 2007, 17:01:05 ip »

Alkuperäisen viestin kirjoittajana muistan viestin tyylin ja sisällön jotakuinkin sanasta sanaan. Toistan sen tähän vilpittömästi niin tarkasti kuin muistan, ja viestin aikoinaan nähneet voivat varmastikin vahvistaa tekstin olevan sisällöltään ja hengeltään autenttinen.

Ohessa siis poistettu viesti ja jäljempänä omia näkemyksiäni asiasta.

***

Turha foorumi

En näe mitään syytä tämän kahvilasi.net:in kanssa täysin rinnakkaisen foorumin olemassaololle. Foorumi kilpailee turhaan samoista käyttäjistä ja fragmentoi ja kotimaista kahvikeskustelua ja -tietoutta netissä tavalla, joka koituu molempien foorumien tappioksi.

***

Viesti ei ollut tarkoitettu vihamieliseksi, ja pidän itse hyvin erikoisena sitä, että viesti oli koettu foorumin sääntöjen vastaiseksi huomioonottaen sen, että olin kirjoittanut viestin Palaute-osioon. Edes viestin otsikkoa "Turha foorumi" ei ole syytä pitää erityisen vihamielisenä.

Viesti ei ehkä ollut erityisen rakentava, pikemminkin vain harmistunut ja toteava. Joka tapauksessa pidän edelleenkin mielipiteeni siitä, että kaksi rinnakkaista kahvifoorumia eivät tue toisiaan ja edesauta foorumien säilymistä aktiivisina. Koen itse, että viestin poistaminen oli osoitus foorumin ylläpitäjien mielivaltaisesta sensuroinnista. Tosin ylläpitäjien ylilyönti on inhimillisesti ymmärrettävä, onhan foorumi uusi ja sen toteuttamisessakin on ollut oma vaivansa. Kritiikki foorumia kohtaan osui tässä mielessä psykologisesti arkaan hetkeen, mikä ei ollut tarkoitukseni.

Uskonkin ja vähintäänkin toivon, että jatkossa foorumin palauteosiolla myös kritiikki on sallittua

Mitä anonyymiyteen tulee, pidän keksittyä nimimerkkiä käytännössä yhtä anonyyminä kuin kirjoittamista foorumiin kirjautumatta. Google-aikakautena ei käyttäjiä voi velvoittaa aina kirjoittamaan keskustelupalstoille oikealla nimellään. Osa netin kiehtovuudesta perustuu juuri anonyymiyden turvin mahdolliseen puolivalmiiden ajatusten heittelyyn ja sitä kautta usein niin kutsutua live-maailmaa värikkäämpäämpään ajatustenvaihtoon.

Tällä kertaa tallensin viestin myös kotikoneelleni, jotta voin sen tarvittaessa uusia, mihin en kylläkään usko olevan tarvetta.

Toivotaan, että olen väärässä ja ristretto.fi edistää entisestään suomalaista kahvikeskustelua ja -tietoutta netissä.




 


Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Alkuperäinen viesti...
« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2007, 18:04:01 ip »

Lainaus käyttäjältä: Vieras
Ohessa siis poistettu viesti ja jäljempänä omia näkemyksiäni asiasta.

***

Turha foorumi

En näe mitään syytä tämän kahvilasi.net:in kanssa täysin rinnakkaisen foorumin olemassaololle. Foorumi kilpailee turhaan samoista käyttäjistä ja fragmentoi ja kotimaista kahvikeskustelua ja -tietoutta netissä tavalla, joka koituu molempien foorumien tappioksi.

***


Jos viesti oli tämä, niin eipä siinä sinänsä mitään syytä poistoon ole.

Turha viesti se ehkä on toisaalta, koska syyt uuteen sivustoon/foorumiin olivat hyvin selvät. Kahvilasi.netissä ei ollut kontrollia (spämmiin, ulkonäköön, jne...) kenelläkään ylläpitäjän kiinnostuksen selkeän loppumisen johdosta ja se turhautti ainakin minut henkilökohtaisesti. Vaikka siis ei mitään henkilökohtaista, kun en tunne kyseistä kaveria.  :wink:

Siksi olikin ihan kiwa, että aktiivisemmat ottivat ohjat käsiinsä vuorostansa. Tuskin tässä sen kummemmasta on kyse eikä taatusti mistään henkilökohtaisesta :?:
Kirjattu