Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Single vai double?  (Luettu 16760 kertaa)

vipe

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 57
Single vai double?
« : Tammikuu 06, 2008, 14:16:59 ip »

Moikka!

Ameriikankielisillä kahvisivuilla kun surffailee, niin useimmiten kommentit on aika vahvasti sen tyylisiä että normaali sinkkuannos espressoa ei ole mitään, vaan vakavasti itsensä ottavat baristat tekevät ainoastaan tuplia. Mitä nyt välillä ristrettoja. Ja jos sinkkuun joku joskus erehtyy, niin vähintäänkin pitää käyttää tuplafiltteriä.

Jäin vähän ihmettelemään että mikähän vitsi tuossa oikein on. Onko siinä jotain fundamentaalia uuttamiseen liittyvää taikaa takana vai onko se vain sitä että jenkkilässä nyt kaiken vain pitää olla isompaa (ja toistelemalla omaa totuuttaan kahvisaiteilla enemmistönä olevat jenkit ovat saaneet osan muistakin uskomaan)?

Osui nimittäin myös semmoinenkin silmään, että home-barista.comin vipukonejutustelussa joku selitti vipukoneiden männän pienehköä vesikapasitteettia sillä, että laitteet on tehty Euroopan markkinoille ja täällä ihmiset pääsääntöisesti tekevät sinkkushotteja.

...???

Vipe
Kirjattu
Brewtus II + Versalab M3

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Single vai double?
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2008, 16:15:04 ip »

Ciao,

Ei sinkkushoteissa sinällään mitään vikaa ole. Riippuen käytetystä koneesta ja filtteristä sellaisen valmistaminen saattaa (ainakin oman kokemuksen mukaan) tosin olla hiukan tuplaa hankalampaa.

Kotikäyttöön suunnitelluissa vipukoneissa tuo männän vesikapasiteetti on kyllä melkoisen pieni, esim Pavonissa muistaakseni hiukan alle 50ml. Kun ottaa huomioon että tästä volyymistä osa imeytyy kahviin eikä päädy kuppiin, ei näillä koneilla saa täysimittaista tuplaa ilman vivun tuplapumppausta uuton aikana (ja tämän vaikutuksesta shotin laatuun voi olla montaa mieltä).

Tuo yleistys että Euroopassa tehdään pääsääntöisesti sinkkushotteja pitänee paikkansa ainakin Italiassa joka on myös melko suosittu lomakohde jenkeille. Onko parin viikon Italian loma sitten riittävä kokemuspohja yleistää tämä koskemaan koko Eurooppaa? Ei varmaankaan, mutta toki noilta foorumileita löytyy myös ammattilaisia joilla on hyvinkin laaja kansainvälinen ja/tai ammatillinen kokemus. Eli pitää vaan yrittää suodattaa tuo informaatio ja erotella jyvät akanoista.

Itse olen reissannut melko paljon, myös eri puolilla Euroopaa, ja Italian ulkopuolella olen nähnyt tuplaa käytettävän vähintään yhtä yleisesti kuin sinkkua. Tämäkin siis vain minun havaintoni.

Lisäksi kannattaa varmaankin pitää mielessä että liiketoiminnan kannalta sinkun suosiminen lienee kahvilanpitäjälle kannattavampaa kuin tuplan. Tämä asiahan ei ole riippuvainen kahvilan maantieteellisestä sijainnista.

T. Teme
Kirjattu

jouni

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Single vai double?
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2008, 18:30:35 ip »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Ciao,

Ei sinkkushoteissa sinällään mitään vikaa ole. Riippuen käytetystä koneesta ja filtteristä sellaisen valmistaminen saattaa (ainakin oman kokemuksen mukaan) tosin olla hiukan tuplaa hankalampaa.
...

Lisäksi kannattaa varmaankin pitää mielessä että liiketoiminnan kannalta sinkun suosiminen lienee kahvilanpitäjälle kannattavampaa kuin tuplan. Tämä asiahan ei ole riippuvainen kahvilan maantieteellisestä sijainnista.



M. Petraccon artikkelissa Percolation luvussa 7.5.1
(kirjassa Espresso coffee, the science of quality, A. Illy & R. Viani (eds))
on tähän liittyviä havaintoja, tiivistettynä:

    Italiassa espressolla on sosiaalinen merkitys, tuskin kukaan menee
    kahvilaan juomaan espressoa yksin (siis Italiassa), ja siksi erityisesti
    ruuhka-aikana on kätevää, kun saa tehtyä kaksi annosta kerrallaan.
    Tämä on kirjoittajan mukaan johtanut siihen, että koneet on optimoitu
    tuplille tai oikeastaan kahdelle sinkulle.


Kun siis ammattikoneet ovat tällaisia, pitää toki uskottavan kotikoneen
olla samantapainen. Se, laskeeko kahvin sitten yhteen vai kahteen kuppiin
lienee makuasia. Minulle maistuu kaksi pientä espressoa paremmin kuin
yksi tupla, mieluiten tietysti hyvässä seurassa. (kuten italialaiset?)

Olen Temen kanssa samaa mieltä kunnollisten yksittäisten sinkkujen
valmistamisen vaikeudesta, filtterin muoto on aika vaikea kavennuksineen,
enkä itse välitä käyttää tuota filtteriä ollenkaan.    
Italialainen standardi lieneekin kaksi sinkkua?
Kirjattu
Izzo Alex Duetto III + Mazzer Mini E
Chemex + Wilfa Svart Uniform

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Single vai double?
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2008, 22:59:02 ip »

itsekin olen ihmetellyt miksi sinkkuja dissataan (noin nuorisokielellä ilmaistuna :)).
itse teen vipukoneella sekä tuplia että sinkkuja vähän moodin mukaan, ja molemmat onnistuu ihan yhtälailla.
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Single vai double?
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2008, 22:33:33 ip »

Lainaus käyttäjältä: kahvilaivan kapteeni
itsekin olen ihmetellyt miksi sinkkuja dissataan (noin nuorisokielellä ilmaistuna :)).
itse teen vipukoneella sekä tuplia että sinkkuja vähän moodin mukaan, ja molemmat onnistuu ihan yhtälailla.


Ihmetyksesi selittyy varmaan tuolla vipukoneella. E61-gruppoisella se on käytännössä mahdotonta, koska halkaisijaltaan iso gruppo on tarkoitettu nimenomaan tuplille. Tai siis korkeat laatuvaatimukset täyttävän sinkun teko on aika mahdotonta.

Coffeetime-forumilla oli asiasta aikoinaan juttua ja kyllä kai varsin hyviä shotteja voi saada aikaan kovan viilauksen tuloksena myös E61-grupolla, tuossa tapauksessa muistaakseni Izzo Alexilla. "Todisteena" oli joku kuvakin vakuuttavista nakusinkku-uutoista. Mutta helppoa se ei ole. Itse joskus paneuduin asiaan ja hankin paremman sinkkufiltterinkin, mutta ei ne uutot olleet yhtään samalla tasolla tuplien kanssa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Single vai double?
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2008, 09:07:52 ap »

Niin, kun kone on suunniteltu tuplalle, tuplafiltterissä kahvi on suihkusihdin kokoisena, sopivan paksuisena kakkuna. Jotta sinkulla olisi yhtä hyvät edellytykset, pitäisi koko kahvan ja grupon halkaisijan pienentyä 0.7-kertaiseksi. Koska tämä ei ole mahdollista, sinkkusihdistä tehdään kapeneva. Silloin vesi ei virtaakaan pystysuoraan kahvin läpi, vaan pakotetaan reunoilta vinoon keskelle päin. Lisäksi sinkkusihdin muoto haittaa tamppaamista. Siksi sinkuista ei tule niin hyviä.

Optimaalinen ratkaisu tähän ongelmaan löytyy sivun yläreunasta :wink:
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Single vai double?
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2008, 14:44:44 ip »

Lainaus käyttäjältä: Esa
Niin, kun kone on suunniteltu tuplalle, tuplafiltterissä kahvi on suihkusihdin kokoisena, sopivan paksuisena kakkuna. Jotta sinkulla olisi yhtä hyvät edellytykset, pitäisi koko kahvan ja grupon halkaisijan pienentyä 0.7-kertaiseksi. Koska tämä ei ole mahdollista, sinkkusihdistä tehdään kapeneva. Silloin vesi ei virtaakaan pystysuoraan kahvin läpi, vaan pakotetaan reunoilta vinoon keskelle päin. Lisäksi sinkkusihdin muoto haittaa tamppaamista. Siksi sinkuista ei tule niin hyviä.

Optimaalinen ratkaisu tähän ongelmaan löytyy sivun yläreunasta :wink:


Lisäksi sinkkusihdissä on vähemmän reikiä, kuten Pentu ystävällisesti oli tutkinut http://www.ristretto.fi/foorumi/posts/list/680.page  :)
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Single vai double?
« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2008, 18:38:16 ip »

Mistä muuten johtuu, että ainakin omien havaintojeni mukaan, sinkkusihdissä kahvikakku jää "märäksi"? Tuplalla kakku on huomattavasti kuivempi. En tiedä, onko tuolla ilmiöllä mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen, mutta jos teen vain yhden esson, käytän sinkkufiltteriä.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Single vai double?
« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2009, 02:06:19 ap »

Hmm... onko tässä kyse samasta asiasta kun puhutaan esim. tuplacapuccinosta? Ja mitä tuplacapuccino oikein tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että siihen tulee kaksinkertainen määrä espressoa vai että myös maitoa tulee suhteessa yhtä paljon kuin kahvia?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Single vai double?
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2009, 09:49:33 ap »

Hmm... onko tässä kyse samasta asiasta kun puhutaan esim. tuplacapuccinosta? Ja mitä tuplacapuccino oikein tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että siihen tulee kaksinkertainen määrä espressoa vai että myös maitoa tulee suhteessa yhtä paljon kuin kahvia?

Minä olen ymmärtänyt, että tuplacappu (cappuccino doppio)= tupla-espresso, mutta sinkkumäärä maitoa
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Single vai double?
« Vastaus #10 : Helmikuu 02, 2009, 11:26:41 ap »

Minä olen ymmärtänyt, että tuplacappu (cappuccino doppio)= tupla-espresso, mutta sinkkumäärä maitoa

En tiedä miten asian kuuluisi olla, mutta itse olen käsittänyt että "oikeasti" cappucinon ja tuplacappan tulisi maistua ~samalta, ainoastaan koon pitäisi muuttua. Tosin yleensä kahviloissa tehdään kuten kuvailit. Ehkäpä hyvä kompromissi olisi kuten tanskalainen coffeecollective tekee, eli tuplalle ja sinkulle erilaiset kupit. 150ml sinkulle, 220ml tuplalle.

Muutenkin mielenkiintoista pohdintaa millaisia hyvät kupit heidän mielestään ovat. http://coffeecollective.blogspot.com/2008/01/cups.html

-Mikko-
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Single vai double?
« Vastaus #11 : Helmikuu 02, 2009, 17:13:10 ip »

En tiedä miten asian kuuluisi olla, mutta itse olen käsittänyt että "oikeasti" cappucinon ja tuplacappan tulisi maistua ~samalta, ainoastaan koon pitäisi muuttua. Tosin yleensä kahviloissa tehdään kuten kuvailit. Ehkäpä hyvä kompromissi olisi kuten tanskalainen coffeecollective tekee, eli tuplalle ja sinkulle erilaiset kupit. 150ml sinkulle, 220ml tuplalle.

Täällä Lahdessa, kauppakeskus Triossa kun olen käynyt kahvilla niin tahtoisivat tehdä juuri niin että tupla-capuccinoon tulisi kaksi espressoa. Itse haluaisin että tavallinen ja tupla capuccino maistuisivat samalta, eli espressoa sekä maitoa tulisi kaksinkertainen määrä. Tekevät kyllä tuplan niin kuin haluan, tai ainakin suunnilleen, mutta aina pitää asiasta sanoa kun eivät välttämättä muista...
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!