Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Parempaa kahvinautintoa metsästämässä.Osa 2: Joululahjakeittimen ilot  (Luettu 18642 kertaa)

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #15 : Marraskuu 26, 2007, 20:03:37 ip »

kannattaa heti hankkia zasse, jos meinaat veivattavan myllyn siis ylipäätään hankkia ja joskus jauhaa myös espressokeitintä varten. tietääkseni kaikki zasset jauhavat kaikkia karkeuksia, enkä ymmärrä miksi jonkun kyljessä lukee espresso. eri mallit eroavat kai lähinnä koon ja värin puolesta. zassen terät eivät normaalikäytössä varmaan kauheasti kulu, niillä on takuutakin 10 v. ilmoittele sitten, jos löydät hyvän kauppapaikan :!:
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #16 : Marraskuu 26, 2007, 22:13:44 ip »

Äkkiseltään näyttää menevän Saksasta tilaamiseksi ((se on niin tuttua touhua tuon akvaarioharrastuksen kanssa)), etsitään vaan tässä Oikeaa Paikkaa.. Miltä kuullostaa, onko 74,95euroa liian paljon myllystä? Iskin silmäni tuollaiseen mustaan 'San Jose' -malliin.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #17 : Marraskuu 26, 2007, 22:23:52 ip »

Saksasta näyttäisi löytyvän hieman halvemmallakin, mm. täältä (nyt 62,50 EUR). Tuolla kun klikkailee niin näkee hienon kuvan teristäkin.
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #18 : Marraskuu 28, 2007, 19:03:43 ip »

Tilannetietoja: Nyt mulla seisoo tuolla keittiössä juuri kotiinkannettu ferrarinpunanen Moccamasteri. Mä tästä lähden nyt tekemään tuttavuutta sen kanssa. ;)
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #19 : Marraskuu 30, 2007, 07:34:00 ap »

Jahans, ei se yhteiselo Moccamasterin kanssa ollutkaan niin helppoa.

Mä olen tähän mennessä saanut aikaiseksi tiskivettä, paistettua tiskivettä ja kokeellisen erän hyvinmuhinutta myrkkylietettä ((enemmän puruja ja tippalukko puolikiinni))

Tosin en mä tosta itte Moccamasteria syytä, vaan kahvia, mitä lapan sinne suodattimeen. Ensimmäisen tiskiveden jälkeen kolusin koko kaupan ja otin sieltä tuoreimman kahvipaketin, mitä löysin, mutta ei sekään vielä auttanut. Kamala muuten, miten vanhoja kahvipaketteja siellä oli, vanhimmat oli pakattu joskus viime maaliskuun alussa. Onko ne oikeasti vielä kunnossakin?

Nyt me sit kokeeksi käytiin eilen Lidlistä nappaamassa pari kahvipapupussia. Eihän mulla myllyä ole, mutta jos mä sillä Magic Bulletilla nyt ensihätään raisk.. öh, raastaisin niitä keittimeen.

Välillä meinaa iskeä epätoivo: eihän kahvin kuulu maistua tällaiselle? Mitä mä teen väärin tän kaa?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #20 : Marraskuu 30, 2007, 09:20:16 ap »

Itse mittaan papujen (ja näinollen myös purujen) määrän vaa-alla. Suurinpiirtein niin että litraan vettä (8 kuppia) käytän noin 55-60 grammaa kahvia.

Kokeilepa keittää tuommoinen 8 kupin pannu ja punnitse se kahvimäärä (tippalukko täysin auki).

Niin, ja tosiaan: kahvijuoma tehdään vedestä ja kahvista joten jos jompikumpi näistä ei ole "kohdillaan" niin ei lopputuloskaan välttämättä ole huima. Eli siihen kaupasta ostetun kahvin laatuun kannattaa panostaa ja lisäksi suodatinpaperiin, jos paperisia suodattimia aikoo käyttää (halvat saa kahvin maistumaan pahvilta).

Voithan noita Lidlin papuja koestaa - suht edullisia kun ovat kokeilua varten - niiden laadusta itselläni ei tosin ole mitään hajua. Mutta jos markeissa törmäät suht tuoreisiin pauligin ethiopia, kenya, taikka guatemala jauhepusseihin, niin kannattaa vaikka kokeilla näitä - ovat mielestäni sieltä markettikahvilaariin parhaasta päästä (vaikkakin ylihinnoiteltuja kuin mitkä).
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #21 : Marraskuu 30, 2007, 10:05:44 ap »

Sitä guatemalaa mä käytänkin, vaikka se kallista onkin. Mä kävin ne kaikki läpi ja guatemala oli aivan ehdoton suosikki.

Suodatinpussitkaan ei ole ihan halvimmasta päästä, noi on jotain tollasia.. *hakee ihan paketin*  Melittan Aromapor taijotain reijitettyjä suodatinpusseja.

Vesi täällä seudulla ei ole ihan loistavaa, mutta varsin kelvollista, vaikka sille kovasti tännemuuttaessa nyrpistelinkin nenääni.

MUTTA! Hokasin tuossa vasta, että nyt pari tuntia aamukahvin jälkeen mulla maistuu ihan muoville suussa. Olen tässä siis nyt ahkerasti lasketellut ensin puhdistusaineen ja nyt runsain mitoin vettä tosta koneesta läpi. Katsellaan illemmalla, jos päivän urakka vaikka auttaisi.
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #22 : Marraskuu 30, 2007, 16:55:19 ip »

Hei SonjaSelena,
Ihan vinkkinä, että Huhtiniemen leirintäalueella (!just siellä!) sijaitsi reilut 20 vuotta sitten aivan mahdottoman hyvää vettä sisältävä lähde. Lähelle rantaa oli vedetty lähteen alapuolelle hanallinen putki, josta sai pienellä paineella helposti minuuteissa useamman litran tonkan täytettyä.

Se sijaitsi suurinpiirtein keskellä leirintäaluetta puiden keskellä rannan lähellä olevan pienen hyppyrimäen kaupungin puolella. Huhtiniemessä asuessamme meillä oli tapana hakea jouluksi parempaa kahvivettä (tietysti aika kultaa muistot, eli pari kertaa tuli haettua).

Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #23 : Joulukuu 07, 2007, 20:27:54 ip »

Kiitos vesivinkistä, meidän pitääkin tutkiskella tilannetta, kunhan ehtii..

Sitä tulin kertomaan, että kokeilinpa tässä eräänä kauniina päivänä myllynpuutteessa sitä Magic Bullettiani. En saata ymmärtää, miten joku kehuu voivansa ihan hyvin jauhaa kahvit sillä. Minun yritykseni näytti joltain, mitä oli kaavittu puuliiterin pohjalta((ja mä olen maalaislikka, mä tiedän, miltä puuliiterin pohja näyttää)). Osa kahvista oli ihan pölynä, osa oli hädin tuskin rikki ja seassa oli aivan kaikkea mahdollista kokoa väliltä.

En yritä toiste.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2007, 14:41:04 ip »

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
En yritä toiste.


Olen häkeltynyt, että sait edes jonkinlaisia palasia aikaiseksi. Anoppi nimittäin tilasi Magic Bulletin, ja sillä ei kuulema edes omena (tai joku muu pehmeähkö hedelmä en nyt muista mikä) mennyt soseeksi. Miehen veljentytär oli todistamassa tapahtumaa. Ja härveli palautettiin.
Tämä vahvisti oman käsitykseni, että mikäli TV-Shop -tuotteet olisivat oikeasti hyviä, niitä myytäisiin 'oikeissa' kaupoissa...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #25 : Joulukuu 10, 2007, 19:29:42 ip »

Nosiis tuohan ei ole edes 'aito' TV-shop -tuote, vaan Biltemaversio :D Lähinnä tuli hommattua pikaiseksi pirtelöntekokoneeksi perheelle, ja siihen se on ajanut asiansa mainiosti.
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä
« Vastaus #26 : Joulukuu 24, 2007, 18:57:08 ip »

Voi ei, nyt huomaavaisen isäni antamasta joululahjapaketista paljastui espressokone. Epäiltiin, että olisikohan tämä jotain tyyliin Lidlin taattua laatua, Bifinett lukee kyljessä. Alanko kohteliaasti kyselemään, että mahtaakohan kuitti olla vielä tallella, vai onko tuosta keittiön leikkikaluksi edes vähän vähemmän nirsolle opettelijalle?
Kirjattu

SonjaSelena

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä.Osa 2: Joululahjakeittimen ilot
« Vastaus #27 : Joulukuu 26, 2007, 16:04:07 ip »

Pitkällisen paketinmulkoilun jälkeen uskallauduimme purkamaan kojeen laatikosta. Kohta aloittelemme tuossa ankaran osien pesemisen, mutta riemastuttavaa ylimääräistä ohjelmaa aiheutti kahvan paikoilleensovittelu.. Ideanahan vissiin ei pitäisi olla se, että kaksi ihmistä saa kiskoa kahvaa paikoilleen hampaat irvessä, että se edes kutenmiten kohdilleen menee..?
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Parempaa kahvinautintoa metsästämässä.Osa 2: Joululahjakeittimen ilot
« Vastaus #28 : Joulukuu 26, 2007, 18:15:35 ip »

Lainaus käyttäjältä: SonjaSelena
Ideanahan vissiin ei pitäisi olla se, että kaksi ihmistä saa kiskoa kahvaa paikoilleen hampaat irvessä, että se edes kutenmiten kohdilleen menee..?


Juu ei...

Itsekin aloitin lahjaksi saadulla markettikeittimellä, eihän se kaksinen ollut mutta kyllä senkin kanssa oppi perusproseduurin ja toisaalta sen, mitä hyvältä espresso-keittimeltä vaatii (esim. höyryputken pituus).

Halpiskeittimen eräs ongelma voi olla myös lyhyehkö ikä, ainakin oma halpiskeittimeni kesti loppujen lopuksi hyvin lyhyen ajan. Kokonaisikä sinänsä oli pitkä, kun aluksi käytin sitä vain kerran vuodessa. Mutta kolmen kuukauden päivittäinen käyttö oli liikaa  :lol:
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!