Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Kahvin säilytys  (Luettu 120363 kertaa)

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Kahvin säilytys
« : Marraskuu 29, 2007, 23:23:45 ip »

Nyt kun alan itsekin siirtyä kahvipapujen jauhamiseen itse, niin minua on alkanut enemmän kiinnostaa kahvipapujen säilytys (etenkin kun asun täällä hiukan syrjäseudulla, jossa koko kaupungin kaupoissa myytävien eri merkkisten markettiespressokahvipapujenkin määrän voi laskea yhden käden sormilla, joten olen ajatellut tuoda kotiin papuja aina mahdollisilta Helsingin-/Italianreissuilta).

Olen täällä hiukan saanut osviittaa, että avaamattomia pakkauksia voisi säilyttää pakastimessa, onko näin? Ja minkälainen täten on papujen säilyvyys? Entäs avatun kahvipapupaketin säilyvyys, ja kannattaako säilyttää ihan huoneenlämpötilassa?
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2007, 23:30:34 ip »

Sellainen on kai ainakin melko selvä juttu, että juuri paahdetun (eli käytännössä kotona paahdetun) pavun voi laittaa pakkaseen ja se säilyy uuden veroisena pari kuukautta. Joku ahkera voisi ehkä kaivella linkinkin siihen kokeiluun jossa asia oli todettu.

Mutta pidemmän aikaa sitten paahdetun pavun säilytys on oma juttunsa, josta ei kai kauhean hyvää tietoa ole. Kaikenlaisia mutu-arvioita on, mutta ne ovat aika ristiriitaisia. Papu pitäisi pakastaa absoluuttiseen nollapisteeseen, jotta varmasti kaikki siinä olevat kemialliset prosessit pysähtyisivät. Voisi sanoa näin, että pavun huononeminen on kemiaa, ei biologiaa, kuten vaikka maidon pilaantuminen. Siksi lämpötilan tiputtamisen vaikutus ei ole yhtä suuri.

Ja jos papuja pakastaa, niin pitää olla tarkkana ettei niihin kondensoidu vettä. Eli antaa lämmetä jossain tiiviissä pussissa ennen kuin avaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2007, 10:30:35 ap »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Mutta pidemmän aikaa sitten paahdetun pavun säilytys on oma juttunsa, josta ei kai kauhean hyvää tietoa ole. Kaikenlaisia mutu-arvioita on, mutta ne ovat aika ristiriitaisia. Papu pitäisi pakastaa absoluuttiseen nollapisteeseen, jotta varmasti kaikki siinä olevat kemialliset prosessit pysähtyisivät.

Näinhän se taitaa olla kaiken pakastamisen kanssa: pyritään hidastamaan ruoassa tapahtuvia kemiallisia reaktioita tai bakteerien toimintaa, koska absoluuttinen nollapiste on melkoisen kaukana tavallisten pakastinten lämpötiloista. :D Mutta pidemmän aikaa sitten paahdetussa pavussa reaktiot ovat jo edenneet niin paljon, ettei pakastamisen aiheuttama reaktion hidastuminen enää auta? Eli onko esim. viikkoa ennen paahdettujen kahvipapujen pakastamisessa enää mitään hyötyä?

Pitääkö muuten käytössä olevia kahvipapuja säilyttää jossain hieman huoneenlämpötilaa viileämmässä, vai käykö ihan huoneenlämpökin hyvin?
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2007, 10:42:55 ap »

Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2007, 10:44:05 ap »

Kyllähän pakastaminen hidastaa kahvin huononemista, vaikka paras terä olisikin jo pois. Vanhana ostettu kahvi on pakkauspussissaan jo hönkinyt hiilidioksidit pihalle, mutta rasva ei ole härskiintynyt, koska pussissa ei ole happea. Se on siis suunnilleen stabiilissa tilassa niin kauan että pussi avataan. Jos kahvia ei sen jälkeen käytetä nopeasti, pakastamisella voi hidastaa härskiintymistä.

Pakastamisen varjopuolia on sulatus. Jos pavut otetaan pakkasesta paljaaltaan huoneenlämpöön, ne kastuvat tiivistyvästä kosteudesta. Tämä ei ole hyväksi. Pavut kannattaa siksi pakastaa tarpeeksi pienissä pakkauksissa, jotka voi ottaa avaamattomana lämpiämään.

Lisäksi pakastimessa kaikki hajut tarttuvat. Kahvin pitäisi siksi olla täysin ilmatiiviissä pakkauksessa. Muovipussi ei sitä ole, siitä hajut pääsevät läpi. Ellei sitten pidä mansikkakahvista.
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2007, 21:05:13 ip »

olen kyllä kuullut ihan huippubaristoilta sellaista, että kahvin rasvat tms kärsivät pakastuksesta.
nimimerkki "epätietoinen" :roll:
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2007, 23:01:00 ip »

Lainaus
olen kyllä kuullut ihan huippubaristoilta sellaista, että kahvin rasvat tms kärsivät pakastuksesta.
nimimerkki "epätietoinen"


Asiasta on todella sekalaista tietoa eli arveluja ynnä muita käsityksiä. Käsittääkseni juuri siksi Home-Barista.comissa tekivät tuon em. tutkimuksen.

Oma kokemus: Kyllä kuukauden pakastus aina kuukauden pöydälläolon voittaa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2007, 19:00:16 ip »

Lainaus käyttäjältä: Arto

Asiasta on todella sekalaista tietoa eli arveluja ynnä muita käsityksiä. Käsittääkseni juuri siksi Home-Barista.comissa tekivät tuon em. tutkimuksen.
Oma kokemus: Kyllä kuukauden pakastus aina kuukauden pöydälläolon voittaa.


Summasit erittäin hyvin minunkin käsitykseni asiasta. Näkemyksiä löytyy laajalti: esim. Robert'sin pussien kyljessä annetaan ymmärtää pakastuksen olevan oiva ratkaisu pitkäaikaiseen säilytykseen, kun taas joidenkin mielestä siitä on vain haittaa.

Itse kuitenkin pidän pakastusta parempana kuin ei mitään, kunhan tosiaan tuosta hyvästä sulatuksesta ja paketoinnista pidetään huolta. Itse en ole havainnut pakastuksesta olevan ainakaan mitään haittaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

mjri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2007, 20:43:33 ip »

Itse olen "pahimmillaan" säilyttänyt kahvia kuukauden pakastimessa, ja silti cremaa on tullut tuutin täydeltä ja maku ollut "muuttumaton", eli en ainakaan itse ole huomannut pakastamisesta olevan haittaa. Sen sijaan olen joskus myös säilyttänyt papuja kuukauden huoneenlämpötilassa, ja seurauksethan voi sitten arvata: maku oli muuttunut todella huonoksi ja pavut olivat alkaneet ronskimmalla kädellä muuttua öljyisiksi ja muutenkin etoviksi.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #9 : Joulukuu 03, 2007, 17:07:14 ip »

Komppaan aiempia kirjoittajia, olen ajoittain ollut pakotettu pakastamaan kahvia logistisista syistä (mies tuonut työmatkalta tuliaisia tms) ja pakastus tosiaan voittaa säilytyksen pöydällä.

Niin kuin jo todettiin, riippuu paljon myös pakkausmateriaalin laadusta - siis sen lisäksi että käärii ylimääräiseen muovipussiin mansikkakahvi-ilmiön ehkäisemiseksi.

Saisikohan aikaiseksi suklaakahvia, jos laittaisi pakastimeen sacher-kakun viereen?  :lol:
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #10 : Joulukuu 04, 2007, 10:16:18 ap »

Kerran minulle sattui sellainen tilanne, että vieraiden kahvitukselle oli yhtäkkiä tarve, muttei yhtään kunnon kahvia muualla kuin pakastimessa. Tein sitten niin, että jauhoin pakastettua kahvia ja toivoin parasta. Eikä se ollut lainkaan hullumpaa. Sen verran vinhasti pyörivät Krupsin terät, että lämpö sulattaa sopivasti kahvin jauhettaessa.
Onko kenelläkään kokemuksia makuhaitoista näin tehtäessä? Meikäläisen laitteet kun eivät tuota nyanssipuolta tuo esiin kovinkaan hyvin...
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #11 : Joulukuu 04, 2007, 10:33:44 ap »

Lainaus käyttäjältä: Arto
Kerran minulle sattui sellainen tilanne, että vieraiden kahvitukselle oli yhtäkkiä tarve, muttei yhtään kunnon kahvia muualla kuin pakastimessa. Tein sitten niin, että jauhoin pakastettua kahvia ja toivoin parasta. Eikä se ollut lainkaan hullumpaa. Sen verran vinhasti pyörivät Krupsin terät, että lämpö sulattaa sopivasti kahvin jauhettaessa.
Onko kenelläkään kokemuksia makuhaitoista näin tehtäessä? Meikäläisen laitteet kun eivät tuota nyanssipuolta tuo esiin kovinkaan hyvin...

Eihän siellä pavussa juurikaan "jäätä" ole. Suuri osa on tyhjää, siis CO2:sta ja ilmaa. Kiinteässä osassa on sitten rasvaa, joka ei sekään varsinaisesti "jäässä" ole. Kun jauhat pakastetun pavun, se on hyvin äkkiä sula. Syntyvä kahvijauhe on viileää, mutta ei pakastekylmää. Kyllä siitä kahvia voi tehdä. Varsinkin, jos puhutaan pienistä määristä. Jos ei kahvi aivan gourmeeta ole, niin kyllä sillä hyvin lähtee aamu käyntiin.

cartman
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #12 : Joulukuu 04, 2007, 11:04:41 ap »

Lainaus käyttäjältä: cartman

 Syntyvä kahvijauhe on viileää, mutta ei pakastekylmää. Kyllä siitä kahvia voi tehdä. Varsinkin, jos puhutaan pienistä määristä. Jos ei kahvi aivan gourmeeta ole, niin kyllä sillä hyvin lähtee aamu käyntiin.


Kotibaristakurssilla varoiteltiin kylmän kahvijauheen aiheuttamasta uuttolämmön tippumisesta. Myllyn läpi vedetty jauhe on kuitenkin korkeintaan viileää, joten enpä usko että sillä todellakaan on väliä. Kahvalla on kuitenkin melkoinen massaylivoima...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2007, 11:53:19 ap »

Papu ei tosiaan ole juuri sen kovempi suoraan pakkasesta kuin lämpimänäkään, mutta sen öljy on hyhmässä ja vähäinen vesi jääkiteinä. Kun nämä nesteytyvät vasta jauhamisen aikana tai jälkeen, sillä lienee vaikutusta lopputulokseen. Suurin ongelma on kuitenkin kylmiin papuihin kondensoituva vesi. Kahvi menee myllyyn märkänä. Kannattaa siis pyrkiä käsittelemään kahvia huoneenlämpöisenä, mutta hätätilassa pakastekylmääkin voi kyllä käyttää.
Kirjattu

kaler

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Kahvin säilytys
« Vastaus #14 : Joulukuu 04, 2007, 22:59:13 ip »

Kiitoksia kaikille vastauksista! Sitä voisikin sitten tuoda hiukan suuremman satsin papuja joululomalla Italiasta... ;)
Kirjattu
"Il caffè, per esser buono, deve essere nero come la notte, dolce come l'amore e caldo come l'inferno."
(Mihail Bakunin)