Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvin säilytys  (Luettu 124458 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #90 : Tammikuu 24, 2010, 16:39:38 ip »

Samanlaillahan se aromikato/haitta vaikuttaa muihinkin valmistustapoihin - espresso ei tässä mielessä ole mitenkään erikoinen. Lisääntyneestä hiilidioksidin poistumisesta siinä taasen voi olla enemmän haittaa.

Niinpä. Juuri sen lisääntyneen hiilidioksidin poistumisen vuoksi tyhjiöinti ei välttämättä ole hyvä idea espressokäytössä, mutta muihin valmistusmenetelmiin siitä ei ole haittaa. Ei tosin välttämättä hyötyäkään.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #91 : Maaliskuu 18, 2014, 08:41:57 ap »

Kaivoin tämän vanhan ketjun esiin pohtiakseni sitä, että jos saan kohtuullisen tuoreeltaan paahdettua kahvia (2-4 pävää) kotiini kilon pusillisen, niin mitenköhän se kannattaisi yrittää säilöä? Kun käyttö on niinkin pientä kuin 2-3 tuplashottia päivässä.

Ongelma on siinä, että jos laitan koko kilon pakkaseen alkuperäisessä pakkauksessa, niin pienten määrien poistaminen sieltä on toki melkoinen ongelma, kun pussin joutuu avaamaan ja kosteus pääsee sisään?

Onko tuossa vaiheessa vielä kuinka ok pussittaa se kahvi uudelleen vaikka lasipurkkeihin? Kun siinähän kuitenkin pavut saavat melkoisen happihyppelön? Vai olisiko noin tuoreissa pavuissa vielä pienempi ongelma kuin vanhemmissa?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #92 : Maaliskuu 18, 2014, 10:46:21 ap »

Happihypyistä huolimatta jaan isot pussit pieniin pakasterasioihin ennen pakastusta.
Käyttöön rasia tyhjätään 1-3 avauksella. Ihan hyvin toimii, tosin en ole hifistelijä. ::)
Kirjattu

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #93 : Maaliskuu 18, 2014, 12:27:16 ip »

Mä en ole keksinyt tuohon muuta, kun että pyydän kaverit kylään ja sit juodaan yks ilta kohtuuttomasti kahvia. Kahvi on kuitenkin paras juoda silloin, kun se on parhaimmillaan.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #94 : Maaliskuu 18, 2014, 13:03:40 ip »

Mä en ole keksinyt tuohon muuta, kun että pyydän kaverit kylään ja sit juodaan yks ilta kohtuuttomasti kahvia.

Tämäkin on tietysti hyvä. Pitäisi vaan alkaa arpoa mikä olisi huonoista vaihtoehdoista se paras.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #95 : Maaliskuu 18, 2014, 18:32:47 ip »

Pitäisi vaan alkaa arpoa mikä olisi huonoista vaihtoehdoista se paras.

Itse olen päätynyt siihen, että ostan lähinnä varttikilon pusseja, joiden sisältö avaamisen jälkeen mahtuu myllyn hopperiin.
Kun ulkomailta tulee isompi tilaus, niin hankin pavut yhä varttikilon pussissa venttiilit teipattuna pakastimeen odottamaan vuoroaan.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #96 : Maaliskuu 19, 2014, 09:21:56 ap »

Itse olen jakanut näitä kilon pusseja esim. HasBeanin pusseihin, teipannut kiinni ja heittänyt pakkaseen. Hyvin on toiminut.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #97 : Maaliskuu 19, 2014, 12:27:39 ip »

Juon kylläkin hiukka verran enempi kahvia, kuin tuon 2 - 3 tuplaa päivässä.

Silti sanoisin, että ehkä, ainakin itselleni, sopivin tapa on se, että otan pussista tiiviiseen purkkiin aina muutaman päivän tarpeen ja suljen pussin mahd. tiiviisti. Usein tulee vielä siinä sivussa blendailtua paria papua. Sama setti työmaalle.

Olen melko vakuuttunut siitä, että kahvi ei kuukaudessa vielä merkittävästi huonone.
Pakkasta käytän vasta sitten, jos papuja on paljon ja ne näyttävät joutuvan seisomaan hyvin pitkään, vaikkapa lomamatkan tms. takia.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #98 : Maaliskuu 19, 2014, 18:38:32 ip »

Mä oon kans sillä linjalle, et kuukausi paahdosta on vielä sopiva. Siitä kun alkaa mennä eteenpäin niin siirrän tavaraa pakkaseen. Yleensä kuitenkin osta kilon pussin mahdollisimman lähellä paahtopäivää. Juon kotona viikolla vain yks tai kaks tuplaa, mut tuo kilo tuntuu riittävän juuri kuukaudeksi. Nappaan kyllä ajoittain myös toiseen pussiin jonninverran kouluun ja maistelen aeropressillä.
Jostain muistan joskus lukeneeni, että pavut ois hyvä säilyttää siinä pakkauksessa missä ne ostaa. En kyllä nyt kuolemaksenikaan muista syytä.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #99 : Maaliskuu 19, 2014, 18:40:40 ip »


Jostain muistan joskus lukeneeni, että pavut ois hyvä säilyttää siinä pakkauksessa missä ne ostaa. En kyllä nyt kuolemaksenikaan muista syytä.

Tässä ketjussa siitä on puhuttu, eli pavut saavat "happihyppelyn" heti kun ne kaataa toiseen pussiin. Kaikki ympärille luovutettu suojakaasu katoaa ja tilalle tulee ilmaan jota pavut voivat sitten imeä itseensä. Tai jotain tuohon suuntaan. Jos on jotain teknisiä yktyiskohtavirheitä, niin saa korjata.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #100 : Maaliskuu 19, 2014, 20:53:40 ip »

Mä oon kans sillä linjalle, et kuukausi paahdosta on vielä sopiva. Siitä kun alkaa mennä eteenpäin niin siirrän tavaraa pakkaseen.

Siis kuukauden kuluttua paahdosta pakkaseen?
Käsittääkseni kahvi olisi parasta lykätä pakkaseen mahd. pian paahdon jälkeen, mikäli sen aikoo pakastaa...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #101 : Maaliskuu 19, 2014, 20:58:25 ip »

Siis kuukauden kuluttua paahdosta pakkaseen?
Käsittääkseni kahvi olisi parasta lykätä pakkaseen mahd. pian paahdon jälkeen, mikäli sen aikoo pakastaa...

Itse annan levätä paahdosta noin 10 päivää ennen pakastamista.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #102 : Maaliskuu 19, 2014, 22:05:18 ip »

Itse annan levätä paahdosta noin 10 päivää ennen pakastamista.

Home-Barista.comin artikkelissa taidettiin todeta kutakuinkin, että kahdeksan päivää paahdosta on ainakin turvallinen raja pakastamiselle.
Tosin ei siellä muistaakseni suoralta kädeltä tuomittu pidempääkään aikaa. Oliko se niin, että tehtyjen testien perusteella totesivat, että kahdeksan päivän sisällä pakastettu paahto säilyy vähintään kaksi kuukautta kunnossa....

Oli miten oli, tuolta sen voi lukea:
http://www.home-barista.com/store-coffee-in-freezer.html
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

martti.

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #103 : Maaliskuu 20, 2014, 05:42:29 ap »

Varttikilon pusseissa jääkaappiin ja myllyyn hetkeä ennen jauhamista shotti kerrallaan. Jääkaapissa max 6 viikkoa. Pidempää säilytystä varten alkuperäisessä pussissa vakuumipussiin, kevyt vakumointi ja pakkaseen. Useiden viikkojenkin jälkeen pakastetut pavut ovat käyttäytyneet kutakuinkin samaan tapaan kuin tuoreetkin.

t. martti.
Kirjattu
"Vaikuttaisi siltä, että täydellisyyttä ei saavuteta silloin kun ei enää ole mitään lisättävää, vaan silloin kun ei enää ole mitään poisjätettävää"
 - Antoine de Saint-Exupéry

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #104 : Maaliskuu 20, 2014, 10:19:02 ap »

Siis kuukauden kuluttua paahdosta pakkaseen?
Käsittääkseni kahvi olisi parasta lykätä pakkaseen mahd. pian paahdon jälkeen, mikäli sen aikoo pakastaa...

Eihän sitä tosiaan noinpäin kannata enää tehdä. Toki kahvia ei kannattaisi pakastaa ollenkaan, mutta aina kaikkea ei vain voi optimoida :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2