Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvin säilytys  (Luettu 120293 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #60 : Helmikuu 13, 2009, 21:52:58 ip »

Juuri tämä olisi pitänyt osoittaa, jos tarkoituksena oli vastata kysymykseen, kannattaako papuja pakastaa. Sinä saat sen kuulostamaan hölmöltä pilkunviilaamiselta, mutta mistä me sen voimme tietää että koehenkilöt olisivat pystyneet samanlaisessa koetilanteessa erottamaan vastapaahdetun ja kaksi kuukautta huoneenlämmössä säilytetyn kahvin toisistaan?

Minun ei ollut tarkoitus saada sitä kuulostamaan pilkunviilaamiselta, vaan kysyä että ymmärsinkö oikein. Koska toi mainittu kokeilu on ainoa mutua parempi yleisesti tunnettu tieto pakastamisesta niin olisi tosiaan hyvä jos tehtäisiin lisää kokeiluja ja mielellään vielä vähän robustimmin. Mutta itse en ainakaan jaksaisi värkätä edes suunnilleen noin huolellista "tutkimusta"... :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Immanuel

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #61 : Helmikuu 14, 2009, 11:54:19 ap »

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta ihan oikeasti... entä sitten? Tämä oli nyt tällainen koe ja jokainenhan voi todeta tuon kuvaamasi tilanteen itse. Ostaa tuoretta papua, laittaa osan pakkaseen ja osan huoneenlämpöön. Ostaa sitten uudet tuoreet pavut parin kuukauden jälkeen ja testaa huomaako eroa näiden kolmen välillä. Jos sitten eron huomaa taikka ei huomaa, niin se on kaikenpuolin henkilökohtainen "win/win" tilanne.

Eli et siis ymmärtänyt kuitenkaan. Tavoitteenahan oli saada edes jonkun sortin objektiivista tietoa ko. asiasta käyttämällä "tieteellistä menetelmää", niinkuin kirjoittaja itse ajattelee. Kokeilemalla itse tällaista tietoa ei saa. Jos taas tarkoitit, että mitä väliä tällaisilla tutkimuksilla on, sillä tärkeää on se, miltä itsestä tuntuu, niin siinä olen kanssasi enemmän tai vähemmän samaa mieltä. Mutta hei, en minä tätä tutkimusta tehnytkään! Oikeasti kyseessä ei kyllä ole mikään tieteellinen tutkimus, vaikka se siltä yrittää näyttää. Lapsena aina leikittiin ties mitä kotia ja kauppaa. Tämä kuuluu vähän sarjaan tutkijaleikki.

Lainaus
Koko koejärjestelyhän sai alkunsa siitä kun foorumeilla esitettiin mielipiteitä pakastamista vastaan - tyyliin "menee pavut hukkaan" jne. ja perustelut tälle olivat mitä olivat. Ken Fox ei ollut tällaista ilmiötä huomannut käyttäessään vuorotellen itse paahtamiaan tuoreita ja pakastettuja papuja. Halusi sitten mielenkiinnosta selvittää asiaa tarkemmin. Lisäksi uskon kyllä että hän erottaa 2kk vanhan huoneenlämmössä säilytetyn ja vastapaahdetun kahvin toisistaan - tai en ainakaan näe hänen home-barista viestiensä ja argumenttiensa pohjalta mitenkään perustelluksi vakavasti epäillä kyseisen henkilön luotettavuutta tässä suhteessa.

En minäkään epäile etteikö Ken Fox erottaisi ko. papuja. Mutta mitä tekemistä sillä on tämän tutkimuksen kanssa? Eihän Ken Fox ollut edes koehenkilö. Ja vaikka olisi ollutkin, niin eihän se muuta miksikään sitä, että koko tutkimus on väärin laadittu. Joutuisimme siinäkin tapauksessa luottamaan miehen sanaan. Miksi nähdä näin hirveästi vaivaa, kun yhtä luotettavan tuloksen olisi saanut kysymällä Ken Foxilta?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #62 : Helmikuu 14, 2009, 14:01:52 ip »

Oikeasti kyseessä ei kyllä ole mikään tieteellinen tutkimus, vaikka se siltä yrittää näyttää. Lapsena aina leikittiin ties mitä kotia ja kauppaa. Tämä kuuluu vähän sarjaan tutkijaleikki.

Mitä sitten on tieteellinen tutkimus? Akateemisen arvonimen omaavien tiedemiesten kalliilla laitteilla ja hienoissa ympäristöissä suorittamaa tutkimusta joiden tulokset on julkaistu hienoissa kansainvälisissä lehdissä - vai? Tuossahan on ihan pätevästi kerrottu mitä halutaan tutkia, koejärjestelyt, tulokset, näiden pohjilta tehdyt päätelmät ja lopuksi laitettu tämä kaikki näytille muiden kritisoitavaksi. Onko tuloksilla sitten mitään merkitystä, sen voi jokainen pohtia itsekseen, mutta oli tai ei, niin ei se tästä mielestäni mitenkään epätieteellistä tee.

Eihän Ken Fox ollut edes koehenkilö.

Oli.

koko tutkimus on väärin laadittu.

Luulempa että harva tieteellinen tutkimus on "oikein" laadittu. Hyvin dokumentoidusta tutkimuksesta voi löytää ne aukkopaikat ja järjestää sitten oman tutkimuksen jossa ottaa nämä seikat huomioon. Sitten voi tutkailla miten omat tulokset suhtautuvat tuohon aikaisempaan tulokseen. Tätähän se tiede on - mikään tutkimus yksinään ei ole itsessään "tiedettä".
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2009, 14:06:30 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #63 : Helmikuu 14, 2009, 14:55:40 ip »

Oikeasti kyseessä ei kyllä ole mikään tieteellinen tutkimus, vaikka se siltä yrittää näyttää. Lapsena aina leikittiin ties mitä kotia ja kauppaa. Tämä kuuluu vähän sarjaan tutkijaleikki.

Jotenkin tuntuu kuin olisi ollut tässä tilanteessa ennenkin...

En tiedä työskenteletko itse tutkimuksen parissa ja millä alalla, mutta eivät ne oikeat tutkimukset välttämättä tuon luotettavampia ole. Toki tärkeä ero on, että nykytiede kamppailee hiton vaikeiden ongelmien parissa, kun taas tämä pakastamiskysymys on helppo.

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tiede ole itseisarvo joka aina tuottaa objektiivista totuutta. Tiede on iso kansainvälinen prosessi, joka tuottaa pitkällä aikavälillä todempaa tietoa kuin muut menetelmät. Esimerkki: tämä Nature Genetics -lehdessä julkaistu juttu ei ole johtopäätöksiltään yhtään sen parempi kuin kuin "pakastintutkimus". Mutta on kuitenkin huipputiedettä.
http://www.nature.com/ng/journal/v27/n1/abs/ng0101_48.html

Minä siis ainakin aion jatkaa tuon jutun linkittämistä asiaa kysyville, niin kauan kuin joku tekee paremman kokeilun...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Immanuel

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #64 : Helmikuu 14, 2009, 20:50:40 ip »

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tiede ole itseisarvo joka aina tuottaa objektiivista totuutta. Tiede on iso kansainvälinen prosessi, joka tuottaa pitkällä aikavälillä todempaa tietoa kuin muut menetelmät. Esimerkki: tämä Nature Genetics -lehdessä julkaistu juttu ei ole johtopäätöksiltään yhtään sen parempi kuin kuin "pakastintutkimus". Mutta on kuitenkin huipputiedettä.
http://www.nature.com/ng/journal/v27/n1/abs/ng0101_48.html

Minä siis ainakin aion jatkaa tuon jutun linkittämistä asiaa kysyville, niin kauan kuin joku tekee paremman kokeilun...

Ilmeisesti ajattelet, että nämä tutkimukset ovat jotenkin analogisia. Minä en kyllä yhtäläisyyttä metodissa huomannut, mutta genetiikka ei olekaan erityisalaani, enkä kaikkea edes ymmärtänyt.

Lainaus käyttäjältä: akallio
En tiedä työskenteletko itse tutkimuksen parissa ja millä alalla, mutta eivät ne oikeat tutkimukset välttämättä tuon luotettavampia ole. Toki tärkeä ero on, että nykytiede kamppailee hiton vaikeiden ongelmien parissa, kun taas tämä pakastamiskysymys on helppo.

Ainahan tietysti huonoja tutkimuksia on joka puolella. Tässä Ken Foxin jutussa minua ehkä eniten ärsytti itsevarmuus ja irrelevanttien yksityiskohtien raportoiminen ikään kuin se antaisi muuten huonosti suunnitellulle kokelle lisää painoarvoa. Sitä paitsi tämä tutkimus oli niin onnettomasti laadittu, että vastaavaa olisi vaikea saada julkaistuksi. En minä ainakaan sellaista puoltaisin, jos olisin referee. Eikä tälläkään asialla oikeastaan ole mitään väliä. Pointtini oli, että tämän tutkimuksen tuloksiin ei voi luottaa lainkaan ja että sen naamioiminen oikeaksi tutkimukseksi johtaa harhaan. Ei minustakaan sillä, että jotakin toimintaa kutsutaan tieteeksi ole mitään erityistä itseisarvoa paitsi ehkä vähän.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #65 : Helmikuu 14, 2009, 21:41:03 ip »

jutussa minua ehkä eniten ärsytti itsevarmuus

Eli nöyryys on hyve?

Pointtini oli, että tämän tutkimuksen tuloksiin ei voi luottaa lainkaan ja että sen naamioiminen oikeaksi tutkimukseksi johtaa harhaan.

Mikäli joku onneton näin sattuu tekemään ja kokeilemaan itse tuon innoittamana tätä pakastamista, niin mitähän tavatonta vahinkoa hän siitä itselleen taikka kanssaihmisilleen aiheuttaa?

(Ulkona oli muuten tänään ihan mukava päivä ja huomenna näyttäisi olevan samanlaista tiedossa...)
Kirjattu

Immanuel

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Vast:Kahvin säilytys
« Vastaus #66 : Helmikuu 14, 2009, 22:27:23 ip »

Mitä sitten on tieteellinen tutkimus? Akateemisen arvonimen omaavien tiedemiesten kalliilla laitteilla ja hienoissa ympäristöissä suorittamaa tutkimusta joiden tulokset on julkaistu hienoissa kansainvälisissä lehdissä - vai? Tuossahan on ihan pätevästi kerrottu mitä halutaan tutkia, koejärjestelyt, tulokset, näiden pohjilta tehdyt päätelmät ja lopuksi laitettu tämä kaikki näytille muiden kritisoitavaksi. Onko tuloksilla sitten mitään merkitystä, sen voi jokainen pohtia itsekseen, mutta oli tai ei, niin ei se tästä mielestäni mitenkään epätieteellistä tee.

Nyt moitit väärää henkilöä. Ken Fox oli se, joka kehui tutkimustaan tieteelliseksi. Minä kommentoin, että ei se nyt niin kovin tieteellinen ollut. Itse asiassa tuo sana "tieteellinen" on sellainen, jota en mielelläni käyttäisi ollenkaan. Oletin, että Ken Fox tarkoitti "tieteellisellä" samaa kuin "korkeatasoinen" tai "luotettava" tai "kriittinen", eikä hänen kokeensa ollut minusta mitään näistä, vaikka se oli naamioitu sellaiseksi. En osaa sanoa miten tieteellinen tutkimus pitäisi määritellä (eikä tiedä kukaan; tämä on se ns. demarkaatio-ongelma), mutta nuo sinun luettelemasi ominaisuudet sopivat moneen sellaiseenkin toimintaan, jotka sitä eivät varmasti ole.

Ja joo, olihan se Ken itse mukana koehenkilönä toisin kuin väitin. 

Mikäli joku onneton näin sattuu tekemään ja kokeilemaan itse tuon innoittamana tätä pakastamista, niin mitähän tavatonta vahinkoa hän siitä itselleen taikka kanssaihmisilleen aiheuttaa?

Ei yhtään mitään, enkä minä niin ole väittänytkään. Tosin jos sen tekisi vaikkapa minun vaimoni luettuaan Ken Foxin jutun, niin se kyllä kieltämättä ärsyttäisi ja ainakin sellaista vahinkoa se minulle, hänen kanssaihmiselleen, aiheuttaisi.
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #67 : Toukokuu 04, 2009, 13:01:21 ip »

Herätettänpäs taas vanha ketju henkiin.
Olin matkoilla ja silläaikaa kotona kahvit vanheni. Uusi (avaamaton) paketti Java Jampittia, paahdettu maaliskuun puolessavälissä. Ihmettelin kuinka en saa pavusta mitään erityistä, vaikka edellisellä tilauksella siihen ihastuin. Puolen paketin jälkeen en keksi muuta vastausta kuin, että ikääntyminen on vaikuttanut (kahvin, ei tekijän). 1.5 kuukautta ei edes ole mikään pitkä aika, varsinkin jos vertaa siihen mitä jossain marketeissa myydään. Mutta ehkä toiset pavut/sekoitukset ovat herkempiä ikääntymiselle kuin toiset.

Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

Cafetoria Paahtimo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #68 : Toukokuu 04, 2009, 13:25:39 ip »

Pistänpä minäkin lusikkani soppaan, kylmää faktaa tuskin millään tutkimuksilla pystytään todistamaan mikä säilymiselle olisi parasta mutta se minkä minä pystyn kertomaan on se että jotkin kahvin myyjät(raakapapu myyjät, viljelijät ja niiden esimiehet ym) kertovat että paahdettu papu pitää makunsa ja tuoreutensa parhaiten kun papu pakastetaan. Ja kun jauhat, jauhat jäisiä papuja jonka jälkeen valutat kahvisi.

KOROSTAN että tämäkään ei ole välttämättä se oikea tapa ja mietinkin että onko "oikeaa, oikeaoppista" tapaa olemassakaan, on vaan tapoja jotka joku kertoo oikeaksi vain että seuraava ihminen voi kertoa sen täysin vääräksi tavaksi.

Mutta minun ehdotukseni siis kuultu kahvin viljelijöiltä joihin EHKÄ kannattaa luottaa enemmin kuin ehkä johonkin tutkimuksiin.

Pitää muistaa että ne ketkä kahvia viljelevät, ovat viljelleet todennäköisesti sitä niin monia vuosia, isoisoisoisä aloittanut plantaasit ja samoilla mennään tänäpäivänäkin joten henkilökohtaisesti luotan hyvin pitkälti heidän asiantuntemukseen, ainakin enemmin kuin omaani.

MUTTA, totean vielä lopuksi etten kuitenkaan ole toiminut ikinä heidän kertomansa mukaan, olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että pääsääntöisesti saan papuni suoraan paahtokoneesta kotiin pieninä annoksina MIKÄLI työpäivän jälkeen kahvi ylipäätään maistuu.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #69 : Toukokuu 04, 2009, 14:09:55 ip »

Pientä omakohtaista "tutkimusta" tässä on tullut harrastettua ja on tosiaan aika lailla pavusta kiinni miten se säilyy. Kahvin maku säilyy pakkasessa jotenkin "tuoreempana", mutta hienoimmat aromit voivat kärsiä. Ts. kaikki kahvit alkavat maistua samalta ja makumaailma jotenkin tasoittuu. Huoneenlämmössä ainakin jotkut pavut työntävät enemmän öljyjä pintaan kuin pakkasessa.

Hiljattain on tullut juotua Indian Balmaadi -kahvia jossa hieno mansikkainen aromi. N. viikon vanhana heitin loput sitten pakkaseen venttiilipussissa ja kas kummaa, tuo hieno mansikkainen aromi on poistunut. Sääli.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #70 : Toukokuu 04, 2009, 14:12:21 ip »

Herätettänpäs taas vanha ketju henkiin.
Olin matkoilla ja silläaikaa kotona kahvit vanheni. Uusi (avaamaton) paketti Java Jampittia, paahdettu maaliskuun puolessavälissä. Ihmettelin kuinka en saa pavusta mitään erityistä, vaikka edellisellä tilauksella siihen ihastuin. Puolen paketin jälkeen en keksi muuta vastausta kuin, että ikääntyminen on vaikuttanut (kahvin, ei tekijän). 1.5 kuukautta ei edes ole mikään pitkä aika, varsinkin jos vertaa siihen mitä jossain marketeissa myydään. Mutta ehkä toiset pavut/sekoitukset ovat herkempiä ikääntymiselle kuin toiset.

Tuo Java Jampit on varmasti aika tummaksi paahdettu ja öljyt ovat puskeneet pintaan? Saman tyyppisen kokemuksen koin myös Old Brown Javan kanssa. Pavut muuttuivat viikossa erittäin öljyisiksi ja sen jälkeen järkevää uuttoa ei oikein tuntunut millään saavan aikaiseksi.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #71 : Toukokuu 04, 2009, 21:10:16 ip »

Ei tuo mitenkään erityisen tummaa ole, muutamissa (~10%) pavuissa on havaittavissa öljyläiskiä. papusäiliön kannalta mukava, kun ei tule niin öljyiseksi :). Kun tämä pussi on juotu, kokeilu jatkuu Australian Skyberryn tiimoilta. Paahdettu samaan aikaan, eli silläkin on ikää jo puolitoista kuukautta. Kellään kokemuksioa Skyberryn tämän vuoden sadosta, onko maku lähellä viimevuotista?

Hmm.. pitäisi varmaan vaihtaa muuten tuo avatar, kun on tullut hankittua uudet kupit :).
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #72 : Toukokuu 05, 2009, 23:12:23 ip »

Mutta minun ehdotukseni siis kuultu kahvin viljelijöiltä joihin EHKÄ kannattaa luottaa enemmin kuin ehkä johonkin tutkimuksiin.

Pitää muistaa että ne ketkä kahvia viljelevät, ovat viljelleet todennäköisesti sitä niin monia vuosia, isoisoisoisä aloittanut plantaasit ja samoilla mennään tänäpäivänäkin joten henkilökohtaisesti luotan hyvin pitkälti heidän asiantuntemukseen, ainakin enemmin kuin omaani.

Luotan sinuun asiantuntijana ja ihan järkeenkäypiä neuvoja annoit. Tosin logiikkasi on mielenkiintoinen:

Kahvin viljelijä on maanviljelijä, joka toimittaa vihreitä papuja eteenpäin. Hyvin usein ei edes näin, vaan hän toimittaa kahvimarjat lihoineen päivineen eteenpäin. Ja siihen loppuu hänen roolinsa. Paahdettu kahvi on jalostettu tuote, ei raaka-aine. Viljelijä (karrikoidusti) ei ole välttämättä edes koko elinikänsä aikana nähnyt paahdettua papua tai hän voi olla pelkkä teen juoja. Nyt hän sitten onkin jalostetun tuotteen (paahdetun kahvin) auktoriteetti. Suurempi auktoriteetti, kuin esimerkiksi lopputuotteen jalostaja (sinä)! Sorry, mutta aika hassulta kuulostaa.

Puruvedellä jo isoisoisoisänsä apajia nuottaava kalastaja Kutvonen tietää miten valmista kalakukkoa tulee säilyttää kotona? Paremmin, kuin Partasen kalakukkoleipomon asiantuntijat? Tuskin.

Isoisoisoisänsä raivaamaa peltoa EU:n tukirahoilla viljelevä Vipunen tietää miten Fazerin leipomaa kakkua pitää kotona säilyttää? Ohjeet ovat paremmat kuin Fazer Leipomot Oy:n ohjeet? Maissinviljelijä jossain huitsunnevadassa on Corn Flakesien asiantuntija? Tuskin. Kaurahiutaleiden säilytyksessä uskotaan Raision ohjeita, maitoakin säilytetään Valion ohjeiden mukaan. Riippumatta siitä, miten pitkään niitä ammuja on sukutilalla pidetty.

Menestyminen kahviplantaashin viljelyssä osoittaa hyvää osaamista kahvipensaan viljelyssä ja kahvimarjojen sadonkorjuussa. Ei muuta. On tottakai selvää, että viljelijä voi olla myös asiantunteva kahvinharrastaja, mutta se on eri juttu.

Jos viritellään analogiaa viininviljelyyn, niin "merkkiviinit" valmistetaan rypäleestä pulloon samalla tilalla. Viininviljelijä on enemmänkin viinin valmistaja, joka valmistaa tuotteen loppuun asti. Hän on väkisin sekä viinin että viinin säilytyksen asiantuntija, halusi sitä tai ei. Bulkkipunkkuja valmistetaan rypäleistä, joiden kasvattajat ovat maanviljelijöitä, viinit valmistetaan "tehtaissa". Ei näiltäkään viljelijöiltä viinintuntemusta tarvita.

Jos olet todellakin sitä mieltä, että esim. Guatemalassa kahvipensaita kasvattava maanviljelijä tuntee sinun täällä jalostamasi tuotteen ominaisuudet ja säilytystavat paremmin kuin sinä itse, tuotteen valmistaja - on syytä huolestua.
 
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #73 : Tammikuu 19, 2010, 13:55:04 ip »

Hiljattain aktiiviseksi muuttuneella ristretto.fi irc -kanavalla esiintyi pohdintaa papujen säilytyksen osalta. Eräs esillä ollut idea oli viinipullon tai vastaavan käyttö papujen säilyttämiseen. Pullolla havaittiin olevan tyylikkäitä ulkoasuominaisuuksia ja tyhiöpumppauksen mahdollistavia korkkiratkaisuja.

Onkohan joku mahdollisesti jo kokeillut pullosäilytystä?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: Kahvin säilytys
« Vastaus #74 : Tammikuu 19, 2010, 14:43:16 ip »

Hiljattain aktiiviseksi muuttuneella ristretto.fi irc -kanavalla esiintyi pohdintaa papujen säilytyksen osalta. Eräs esillä ollut idea oli viinipullon tai vastaavan käyttö papujen säilyttämiseen. Pullolla havaittiin olevan tyylikkäitä ulkoasuominaisuuksia ja tyhiöpumppauksen mahdollistavia korkkiratkaisuja.

Onkohan joku mahdollisesti jo kokeillut pullosäilytystä?

Hei, tämähän kuulostaa hyvältä idealta. Noita viinipulloja kun tuppaa aina jokunen ihan kuin itsestään ilmestymään...

Tulin tosin hankkineeksi tuollaisen vacuvin -säilytysastian, kun Kaffecentralenissa sitä suositeltiin. Kotona jo valmiiksi ollut pumppu sopii siihenkin, joten kustannus ei ollut kovin kummoinen. Ja siis huoneenlämmössä, pimeässä olisi tarkoitus tuota "tyhjiö"-astiaa pitää. Katsotaan, miltä kahvi maistuu.
Kirjattu