Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Silvia vs. Solis SL70  (Luettu 15242 kertaa)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Silvia vs. Solis SL70
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2009, 15:26:43 ip »

Joskus olen kokeillut keittää ibrikillä espressojauhetta, mutta ei toiminut. Oli hieman liian karkeaa. Uskoisin, että mylly, joka kykenee jauhamaan hieman liian hienoa laadukkaalle espressokeittimelle on riittävän hyvä ibrikillä keitettävän kahvin jauhamiseen. Edellinen oli toki puhdas spekulaatio - kokemusta ei asiasta ole.

Kokeilin muutaman kerran kahvin tekemistä sinun kuvaamallasi tavalla. Minulla kun on pari Kreikasta ostettua "voisulakannua", jotka sinä sitten tunnistit ibrikeiksi.

Löysin "hyvän" myllynkin kahvin jauhamiseen... Nimittäin vanhan, hyllyn nurkaan heitetyn Braunin propellimyllyn eli "silppurin". Ostin niitä aikoinaan Espanjasta useampia, maksoivat nykyrahaa jotain 7-8 euroa kappaleelta. Hyviä maustemyllyjä ovat. Kahvikäytössä ollutta ei tietenkään voi käyttää maustemyllynä, joten tyhjänpanttina se on ollut. Mutta kun sillä jauhaa kahvipapuja sopivasti liian kauan, niin tuloksena on pölyä. Pölymäistä kahvia, jossa on muutama suurempi lohkare seassa. Ei se epätasaisuus ole ibrikissä häirinnyt. En tosin edes väitä tietäväni miltä sen kahvin tällä tavoin kuuluisi maistua...

Jee, vanhalle silppurille löytyi käyttöä.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Silvia vs. Solis SL70
« Vastaus #16 : Tammikuu 12, 2009, 10:07:53 ap »

Kokeilin muutaman kerran kahvin tekemistä sinun kuvaamallasi tavalla. Minulla kun on pari Kreikasta ostettua "voisulakannua", jotka sinä sitten tunnistit ibrikeiksi.

Joo, englanninkielisissä paketeissa lukee yleensä "Butter/Coffee pot". Tärkeintä on se, että kannu on enemmän kapea kuin leveä. Eli korkeutta enemmän kuin leveyttä ja ylöspäin kapeneminen auttaa kuohahtamaan hyvin.

Lainaus
Löysin "hyvän" myllynkin kahvin jauhamiseen... Nimittäin vanhan, hyllyn nurkaan heitetyn Braunin propellimyllyn eli "silppurin".Mutta kun sillä jauhaa kahvipapuja sopivasti liian kauan, niin tuloksena on pölyä. Pölymäistä kahvia, jossa on muutama suurempi lohkare seassa. Ei se epätasaisuus ole ibrikissä häirinnyt.

Hahaa, ja uusi ibrik-keittelijä lisää...  Ei se niin nuuka ole karkeudesta. Itsekin käytän joskus silppuria, mutta annan jauheen jäähtyä välillä. En siis jauha kerralla loppuun saakka. Joskus kun tein niin, kahvi paloi mauttomaksi. Eli maku muuttui selvästi.

Isäni käyttää jauhamiseen ainoastaan silppuria. Jauhaa puolen minuutin jaksoissa ja antaa kahvin jäähtyä välissä useamman minuutin. Yhteensä hän taitaa jauhaa Braunilla kolme minuuttia. Eli kuusi puolen minuutin jaksoa. Kahvi on kyllä tällöin hienompaa, kuin mihin minun käsimyllyni kykenevät. Tosin maku menee käsimyllyn puolelle samoilla pavuilla. Uskoisin sen johtuvan silppurilla tapahtuvasta kahvin kuumenemisesta. Siksi käytän itse silppuria suhteellisen harvoin.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini