Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Paahtoasteen vaikutus jauhamiseen  (Luettu 5748 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Paahtoasteen vaikutus jauhamiseen
« : Syyskuu 03, 2010, 14:55:43 ip »

Nyt olen sattumoisiin törmännyt uuteen (minulle uuteen) asiaan koskien mainittua asiaa.

Jo aiemmin, kun TB toi minulle blendiään testattavaksi, niin huomasin työhuoneella, Kyoceran käsimyllyllä testishottia jauhaessani, että kampi onkin raskaampi vääntää, kun omalla blendilläni on tapana. Arvelin tämän johtuvan enempi väsymyksestä, tai korvien välistä.

Nyt olen koittanut hiukan haarukoida omia paahtojani ja pikkuhiljaa paahtoaste on hivenen vaalentunut. Äskettäin otin vaaleimman paahtoni tähän asti käyttöön. Blendi on ihan justiin sama, kuin ennenkin. Pavut myös samasta pussista, vain paahtoaste on hivenen vaaleampi.

No, mitäs sitten havaitsin: Kotona Rockyllä jauhaessa oli kahvin makeus ehkä hiukan lisääntynyt. Sinne suuntaan siis olisi liikuttava paahdossa. Ainakin kun Rockyllä/Silvialla väännetään.

Toin kahvipussin työmaalle ja kas kummaa, myllyn kampi onkin nyt raskaampi vääntää. Maku on parantunut myös Piccololla.
Myös keittimen vipu on hivenen raskaampi, kuin tummemmalla paahdolla. Ero ei ole kauhean iso, mutta selvästi havaittava.

Onko tässä nyt sitten taas uusi parametri entisiin kymmeniin, ellei satoihin oikeisiin tai kuviteltuihin?
Selväähän tässä minun mielestäni on se, että:

a) Sähkömyllyllä ei tätä asiaa huomaa muuten, kuin maussa ja pienessä myllyn normaalissa säädössä

b) Luulen, että partikkelijakautuma voi muuttua paljonkin pienen muutoksen aiheuttamana paahdossa

c) Putkivahvistimia ei täysin opi korjaamaan 40 vuodessa, eikä kahvin täydellistä valmistusta opi luultavasti koskaan?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Paahtoasteen vaikutus jauhamiseen
« Vastaus #1 : Syyskuu 03, 2010, 15:11:48 ip »

Tuohan on ihan periloogista ja huomannut sen heti kättelyssä. Tummemmissa paahdoissa papuhan paahtuu enemmän ja "hiiltyy". Kyllä sen ihan sähkömyllylläkin huomaa äänestä. Vaaleammat ritisee ja kimpoilee enemmän kuin tummat.

Kovin tummia paahtoja en ole harrastanut. Joskus toki lähtee lapasesta ja hurahtaa turhan tummaksi, mutta omat suosikit on jossain ekan ja tokan kräkin välissä. Ja jokaiselle pavulle yritän löytää parhaimman paahtoasteen, enkä niinkään väkisin yritä jotain tietyn tyylisuunnan paahtoa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Paahtoasteen vaikutus jauhamiseen
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2010, 15:29:26 ip »

Joo,

Itse ilmoittaudun hyvin fakkiintuvaksi tyypiksi, eikä hoksottimet ole niin herkästi ulkona.
Blendikin pysyy miltei samana koko ajan... Välillä aina teen jonkin koe-erän siltä varalta, että jotain kivaa sattuisi haaviin.
Minä olen jatkuvasti paahtanut roisen raksun alkuun, niinkun vähintään (genen toinen, isompi savu).
Tarvii näköjään hiukan laajentaa katsantokantaa tuossakin asiassa, vaikka vaikeeta on.

Teetkös sitten essoa melko vaaleasta paahdosta, vaiko jotakin muuta?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Paahtoasteen vaikutus jauhamiseen
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2010, 19:01:04 ip »

Itse olen havainnut että hyvin tuore (alle 24h paahdosta) tummapaahtoinen (pari raksua) aiheuttaa vähiten vastusta myllyssä. Käsimyllyssä pyöritykseen vaaditaan vähemmän voimaa, pyöritys on tasaisen pehmeää ja hiljaisempaa, sähkömyllyssä taas pavuista lähtevä ääni on hiljaisempi ja pomppimista on vähemmän.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Paahtoasteen vaikutus jauhamiseen
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2010, 19:25:57 ip »


Teetkös sitten essoa melko vaaleasta paahdosta, vaiko jotakin muuta?


No espressoa ajatellen paahdot ovat siinä toisen kräkin hujakoissa. Tosin oma nirppanokkasuuni ei aina hyväksy näitä omia paahtoja espressoihin, joten sen takia tulee tilailtua pro-paahtoja ajoittain.
Tykkään että kahvissa on hapokkuutta, joten sen takia olen tarkkana tummuuden kanssa. Tummuuden myötä tulee myös kitkeryyttä mukaan, jota en missään nimessä halua.

Paahdoin ekaa kertaa kofeiinitonta. Paahto hujahti turhan tummaksi (tässä pitikin hakea tummaa paahtoa, mutta 30 sekuntia toiseen kräkkiin oli vähän liikaa), mutta eipä tuo hullummalta maistunutkaan! Papuna Hasbeanin Sidamo Decaf. Katsotaan miten maku kehittyy pavun vanhetessa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2