Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...  (Luettu 158349 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #210 : Joulukuu 23, 2014, 07:41:47 ap »

No niin kraatteri ongelma on pois kun laitoin vesiputken eri asentoon niin että se vesi osuu suodatinkotelon reunalle. Pyöritin myös suodatinkoteloa että vesi ei osu aina samaan kohtaan.

Tee makutesti? Onko menetelmillä kuinka paljon todellista eroa? Ideaali olisi tietysti sokkotesti, mutta se on toki hankalaa vain yhdellä keittimellä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #211 : Joulukuu 26, 2014, 17:44:37 ip »

En keksinyt hyvää topiccia jonka alle laittaa, ni tänne sit.

Olen jostain lukenut, nyt en millään muista mistä, etsinyt olen. Seuraavaa:

Kun suodatinkahvin kaataa kuppiin, se alkaa ajassa x kerrostua. Mut kuinka nopeasti ja olisko kerrostumisesta enemmän infoa?
Niin ja jos jollain tämä kirjassa, niin mikä oli tämä kirja?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Laurijan

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #212 : Tammikuu 11, 2015, 06:54:12 ap »

Hei!

Huomasin kun keitin kahvia valmiilla Juhlamokkalla niin ei ollut kraatteri kovin iso kun oli karkeampi kun mun itse jauhettu kahvi.
Pitää varmaan jauhaa karkeammin että täsmää paremmin Pauligin suodatinkahvijauhatusastetta.


Kirjattu

Nypa

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #213 : Tammikuu 11, 2015, 10:50:33 ap »

Vastaa jauhatusastetta, joka ei välttämättä ole optimaalinen maun kannalta. Tosiaan luota nyt vaan siihen omaan makuaistiisi sen sijaan, että minimoit kraateroitumisen. Toki kokeilla saa kaikenlaista, mutta älä unohda makuaistia. Kahvin tuoreuskin saattaa tehdä eroa kraateroitumiseen. Tiiliskiven paahto&jauhatus on tapahtunut parhaimmillaan vuosi sitten vrt vastajauhettu papu.
Kirjattu

rade

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #214 : Huhtikuu 26, 2015, 21:11:55 ip »

Itse olen keitellyt Wilfan Presisjon keittimellä vajaan vuoden. Yleensä keitän 0,5l kahvia kerralla.
Ajan tyhjään suodatinpaperiin vettä tällä Wilfalla, pääsee eroon paperin mausta. Sitten jauhan Wilfan WSCG-2 myllyllä "filter" karkeudella kahvia. 0,5l vettä ja 33g kahvia. Wilfassa on loistava tuo veden nopeuden säädin tuossa suodatinsuppilossa, mutta suljen tuon nykyään kokonaan. Kun keitin on työntänyt kaiken puoli litraa vettä suppiloon, sekoitan kahvia kevyesti lusikalla ja laitan valumaan tuolla 0,5l "virtaus asetuksella" karahviin. Ainakin purut jäävät tasaiseksi pediksi suppilon pohjalle. Ja maku on hyvä.
Kirjattu

Viltzu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #215 : Huhtikuu 23, 2017, 21:40:37 ip »

Onko mitään järkeä ostaa kaupasta noita Melitan ns. parempia suodatinpapereita? Onko vaan mainospuheita että tulee paremmit aromeja yms?

Olen käyttänyt Melitan Intense papereita pitkään mutta tuli mieleen että onko vaan rahan hukkaa?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #216 : Huhtikuu 23, 2017, 21:45:00 ip »

Melitta mildit on asiaa 🤘
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #217 : Huhtikuu 23, 2017, 22:54:29 ip »

Papereissa on eroja. Pyhinä oli pakko ostaa jotain Eldoradoja ja maistuu paperi läpi vaikka kuinka huuhtelee. Melittoja olen käyttänyt vuosia ja käytän jatkossakin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #218 : Huhtikuu 23, 2017, 23:09:35 ip »

Mildit olleet käytössäni tuhansia vuosia...
Tai jonkin vuoden nyt ainakin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

kapellimestari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #219 : Heinäkuu 05, 2019, 17:35:08 ip »

En tiedä oliko jo juttua mut veden suodattamisesta olisin kysyny et harrastatko porukka? Asun Helsingissä ja juomavesi on tosi kloorisen makusta verrattuna esim Joensuun veteen. Mietin että vaikuttaiskohan miten paljon puor overin lopputulokseen. Ja millaisella suodattimella se olis fiksuinta? Mielipiteitä, kokemuksia?
Kirjattu

kapellimestari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #220 : Elokuu 12, 2019, 01:08:41 ap »

Oon tässä pohtinu v60 uutellessa ja videoita katsellessa et missä vaiheessa uutto on valmis, kun toisissa videoissa otetaan suodatin pois kun valuu melkein norona vielä ja toisissa annetaan olla melkein viimeiseen pisaraan ja kaikkea siltä väliltä. Ei varmaan yhtä oikeaa vastausta mutta vaikuttaa aika paljon jos reseptissä sanotaan uuttoaika suurinpiirtein ja toisissa se tarkoittaa että on valunut oikeasti loppuun ja toisissa se uutto periaatteessa katkaistaan. Toinen mietityttänyt asia on kaatonopeus, toisissa resepteissä kaadetaan suht rivakasti ja toisissa hyvin hitaasti. Itse on vaikea hallita jos kaataa erittäin nopeasti, vaihtelee liikaa uutista toiseen. Plus voiko liian nopea kaato ns tukkia suodattimen kun tuntuu että nopeasti kaatamalla uutto hidastuu todella paljon?
Kirjattu

PetriJulin

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #221 : Syyskuu 14, 2020, 13:29:16 ip »

En tiedä oliko jo juttua mut veden suodattamisesta olisin kysyny et harrastatko porukka? Asun Helsingissä ja juomavesi on tosi kloorisen makusta verrattuna esim Joensuun veteen. Mietin että vaikuttaiskohan miten paljon puor overin lopputulokseen. Ja millaisella suodattimella se olis fiksuinta? Mielipiteitä, kokemuksia?

Kokemukseni mukaan ehdotan myös vesisuodattimen ostamista, on monia kohtuuhintaisia vaihtoehtoja ja tulos on täysin sen arvoista. En myöskään pidä kloorivedestä Helsingissä ja juon mieluummin kivennäisvettä. :)
Kirjattu