Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...  (Luettu 158367 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #150 : Marraskuu 28, 2013, 11:50:07 ap »


Hyvä että tukkeumapuoli helpottui.

Makupuolen säätämisen osalta saanet kertoa paljon yksityiskohtaisemmin valmistusprosessistasi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #151 : Marraskuu 28, 2013, 12:02:35 ip »

Veikkailisin että maku oli tällä kertaa tosi valju siksi kun jauhatus oli varsin karkeaa. Ja siis tukkoon meni edelleen mutta vähän myöhemmässä vaiheessa kuin aiemmin. Pääsin sentään yli puolenvälin. Jos ei homma lähde pelittämään, heitän pyyhkeen kehään ja siirryn pressoon kunnes joku kaunis päivä inspiroidun kokeilemaan uudestaan.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #152 : Marraskuu 28, 2013, 12:17:53 ip »

Itse olen koestanut suodatinpusseja lähinnä Abid Clever Dripperin kanssa. Suodatinpussimerkkinä käytän Melitta Mildiä, joka siis päästää nesteen tavanomaista pussia nopeammin läpi. Näillä valmistan siis suurempia kuin yhden kupin annoksia. Yksittäisannosten valmistamisessa taas Aeropress on vahvimmillaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #153 : Marraskuu 28, 2013, 12:23:19 ip »

Hario Skerton on ilmeisesti modaamaton.

Skertonin tunnettu ongelmahan on se, että akseli on tuettu vain yhdestä pisteestä. Karkeilla jauhatuksilla pyörivä terä pääsee heilumaan, eikä pysy keskitettynä oikein mitenkään. Seurauksena erittäin epätasaista jauhatusta, kun toiselta puolelta terää tulee putua ja toiselta puolelta puolikkaita papuja. Seurauksena mautonta kahvia ja tukkeutunut suodatin. Vaihtoehtona jokin toinen mylly tai sitten skertonin modaus: http://www.orphanespresso.com/OE-Lower-Bearing-UPGRADE-KIT-for-Hario-Skerton-Kyocera-CM50-Hand-Grinders_p_4066.html
Ilmeisesti modaus kuitenkin heikentää hienon jauhatuksen laatua.
Kirjattu

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #154 : Marraskuu 28, 2013, 12:28:33 ip »

No voihan pirskale... Ei ole rahaa uuteen myllyyn, ehkä pitäis sitten tuota modausta kokeilla. Kovin hienoon suodatukseen mulla ei ole tarvetta.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #155 : Marraskuu 28, 2013, 12:54:22 ip »

No voihan pirskale... Ei ole rahaa uuteen myllyyn, ehkä pitäis sitten tuota modausta kokeilla. Kovin hienoon suodatukseen mulla ei ole tarvetta.

Itse olen tuon modauksen asentanut ja on ilman muuta hintansa väärti. Ei heilu terä yhtään. Enimmäkseen jauhan sillä paatilla Aeropressiin, mutta en usko tuon mitenkään huonontavan espressojauhatustakaan. Ei kai terän ainakaan "tarvitse" heilua pitkin laitoja?
Lisäksi olen joskus aiemmin lisännyt akselin yläpäähän justiinsa sopivankokoisen prikan, joka estää akselin yläpään osumisen muovirakenteeseen. Nyt ei akseli heilu alhaalta, eikä muovi kulu ylhäältä. Kaikki klappi on vex.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2013, 12:59:02 ip kirjoittanut Tinuri »
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #156 : Marraskuu 28, 2013, 13:02:10 ip »

Mahtaako noita modaussettejä saada suomesta? Ulkomailta tilaamiseen tarvitsee yleensä sen mokoman luottokortin... Mä en pikaisella etsimisellä löytänyt.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #157 : Marraskuu 28, 2013, 13:19:46 ip »

Käytätkö jotain todella tummaa paahtoa? Ne tuntuvat yleensä tukkivan suodattimen, jos vielä mylly suoltaa paljon tomua sekaan.
Itselläni on modaamaton Skerton ja kyllä sillä voi jauhaa jokaiseen uuttotapaan ilman ongelmia. Tai ainakin kutakuinkin  ;)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #158 : Marraskuu 28, 2013, 13:24:03 ip »

En mä ihan hirveän tummia ole käyttänyt. Nää kokeilut on nyt tehty kaffan go´morron-pavuilla, välillä jauhan mutteriin espressopapuja mutta sen kanssa ei ole (ainakaan toistaiseksi) ollut ongelmia.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #159 : Marraskuu 28, 2013, 15:09:21 ip »

Mahtaako noita modaussettejä saada suomesta? Ulkomailta tilaamiseen tarvitsee yleensä sen mokoman luottokortin... Mä en pikaisella etsimisellä löytänyt.

Mikä tahansa kortti, jossa lukee visa tai Mastercard käy liki kaikissa nettikaupoissa ja paypalissa. Ei tarvitse olla luotto.
Electron, Debit, Maestro..  kaikki käy. Ainoa kortti mikä sulla voi oikeastaan olla, joka ei passaa maksuvälineenä mitenkään on perisuomalainen pankkikortti, jollaisia ei kait enää saakaan mistään.
Nordealla, ainakin ennen, täytyi verkkokaupasta aktivoida verkkomaksaminen päälle, ennen kun sitä pystyi käyttämään. Muista pankeista en tiedä.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #160 : Joulukuu 03, 2013, 15:06:49 ip »

Kertokaapas mitä mä teen väärin?

Tilanne on se, että saan useimmista kahveista oikein maukasta (suhteessa kahvin laatuun vallankin) suodatinkahvia, oli väline mikä hyvänsä. Pääosin mennään Melittan keraamisella dripperillä ja swissgold-suodattimella. Vettä kaadan pienestä gooseneck-kannusta. Toinen tiuhaan käytössä oleva on aeropress ja Able disk fine.

Kuitenkin monen kahvin kohdalla lopputulema on jotenkin pahvisen makuinen. Etenkin näin tahtoo olla monen Kaffan kahvin kanssa, mutta myös muillakin, mutta pelkästään paremmilla pienpaahtimoiden kahveilla. Esimerkiksi Kaffan GoMorron on epätyydyttävää kerta toisensa jälkeen. Olen yrittänyt varioida muuttujia, mutta en oikein tiedä mistä tuota ongelmaa lähtisi perkaamaan pois. Markettien bulkkipavuilla tuota pahvisuutta ei esiinny ollenkaan, mutta kahvi on monessa suhteessa muuten kehnompaa. Minusta tämä ei ole ollut mitenkään järjestelmällisesti kytköksissä paahtoasteeseenkaan.

Tarkennetaan siis vielä, että kyse ei ole mistään satunnaisesta ilmiöstä, vaan esiintyy aina tiettyjen kahvien kanssa. Onko vika minussa vai kahvissa?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #161 : Joulukuu 03, 2013, 16:39:18 ip »

Mitä jos koittaisit uuttaa hieman vähemmän? Joissakin kahveissa makuun ilmaantuu puun kaltaisia makuja kun aletaan olla uuttumisen ylärajoilla.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #162 : Joulukuu 03, 2013, 21:24:48 ip »

Mitä jos koittaisit uuttaa hieman vähemmän? Joissakin kahveissa makuun ilmaantuu puun kaltaisia makuja kun aletaan olla uuttumisen ylärajoilla.

Vähemmän? Siis vähemmän kahvia, vähemmän vettä? Vähemmän vain toista, kumpaa? Mitä varsinaisesti tarkoittaa "uuttumisen ylärajoilla"?
Aeropressiin menee sen 17 g kahvia ja 250 g vettä, kuinka paljon vähemmän ja mitä? Tuon dripperin virtausta en pysty säätämään muuten kuin jauhatuksella.

Siis kokeiluja on tehty erilaisin vesi-kahvi suhtein, 60-70 g kahvia / 1 kg vettä on ollut vaihteluväli, ja aina sama tulos. 60 g / kg on liian laihaa, yli 70 g / kg menee jo tarpeettoman vahvan puolelle. Lämpötilaa on tullut kokeiltua 80-95°C väliltä.

Yksi mikä tuli nyt mieleen on vesi. Voiko veden laadulla olla tällaiseen merkitystä? Hanavetemme on näet sen verran kloorista ja muuten pahaa, että suodatan suurimman osan juomavedestäni. Mutta mä olen veden maun suhteen erittäin ronkeli, muu perhe ei huomaa hanavedessä mitään virhettä.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #163 : Joulukuu 03, 2013, 22:38:38 ip »

Hyvin tuli muuttujia. Mutta luulen Joonan tarkoittavan uuttamisaikaa(?).
Sitä lähtisin itse muuttamaan, vähentämään veden kosketusta puruihin.
Tuo ap:n 250 ja 17 on mielestäni ihan hyvä suhde, sit lämpötilalla ja kosketusajalla pelaamalla muutosta hakemaan. Esim. Inverted ja 1min steep ja 30s press, vois koittaa 45s steep ja 30s press jne.

Drippereillä valumisaikaa muuttaa helpoiten karkeutta muuttaen. Tän jo tiesitkin, kunhan halusin vain päteä ;)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Suodatinkeittelyn tekniikkaa...
« Vastaus #164 : Joulukuu 03, 2013, 22:49:42 ip »

Uuta siis vähemmän niin, että jauhamastasi kahvista siirtyy vähemmän "kamaa" sinne nesteeseen jota juot valmiina kahvina. Voit jauhaa karkeammaksi, lyhentää kontaktiaikaa, käyttää vähemmän vettä, laskea lämpötilaa tai sekoittaa varovaisemmin.

Uuttamisen ylärajoilla tarkoitin (ehkä vähän epäselvästi) tilannetta, jossa ollaan siirretty suurin osa mahdollisesti irtoavaa "kamaa" jauhetusta kahvista siihen juotavaan osaan. Jos vaikka 20 grammasta kahvia siityisi toivotun 4 gramman sijaan 4,5 grammaa, saattaa makuun ilmaantua puu-maisia sävyjä yliuuttumisen myötä. Luulen että ne ovat yhteydessä kuivatisleisiin, jotka irtoavat verrattain myöhään suhteessa muihin uuttumisessa irtoaviin 'yhdisteisiin' (en tiedä onko oikea sana, en puhu kemiaa).
Kirjattu
"We sales specialty coffee"