Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Sähköinen papu - staattinen sähkö?  (Luettu 6954 kertaa)

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« : Heinäkuu 21, 2013, 22:10:08 ip »

Staattisesta sähköstä papujen jauhamisessa löytyi foorumilla jotain mainintoja siellä sun täällä, mutta onko aiheesta "tarkempaa analyysiä"? Onko syyllinen papu vai mylly vai molemmat yhdessä?

Itse törmäsin tähän ilmiöön nyt ensimmäistä kertaa J&N Monson Malabar papujen kanssa ja suodatinjauhtatuksella. Kuppi ei ollut ihan myllyn suuaukossa kiinni ja kas, kahvihitusia oli pitkin myllyä, pöytää ja seiniä... staattinen tunti väärältä termiltä, sen verran dynaamista tuo pöllyäminen oli :o
Jauhoin myös espressokarkeudella ja silloin pöllyäminen oli paljon pienempää, tuskin lainkaan.

Itse päättelin, että tämä on enemmän pavun ominaisuus kuin myllyn - parikymmentä eri papulajia on tällä myllyllä jauhettu eri karkeuksilla ja nyt ensimmäistä kertaa tämä ilmeni.

Voiko tuolle jotain tehdä - maadottaa pavut tai hivellä niitä vaikka kissan hännällä ennen jauhatusta??? (muistelen fysiikantunneilta, että kissannahalla oli jotain tekemistä sähkön kanssa...8))
 
Vielä en ole kokeillut kumpaakaan... onko esim. kokeneemmalla kaartilla aiheeseen näkemystä?

Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2013, 21:13:05 ip »

Voiko tuolle jotain tehdä - maadottaa pavut tai hivellä niitä vaikka kissan hännällä ennen jauhatusta???

Itse olen havainnut staattisuuden lisääntyneen häiritseväksi joidenkin tummien paahtojen kohdalla. Kaffa Roasteryn India - Monsoon Malabar oli yksi tällainen. Jauhoin tuota Wilfa CGR-1 -myllyllä suodatinkarkeudelle ja purut tarrautuivat myllyn muoviosiin ja lentelivät ympäristöön. Samalla myllyllä samalla karkeudella muita vaaleampia tuoreita papuja jauhaessa en ole havainnut samaa. Kahden tällaisen pavun sekoitusta jauhaessa staattisuuden määrä näyttää tippuvan huomattavasti.

Tällainen maininta löytyi foorumilta myös:
5. muutama pisara vettä papuihin ennen jauhamista taltuttaa staattisen sähkön kutakuinkin kokonaan

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 23, 2013, 11:17:44 ap »

Itse olen havainnut staattisuuden lisääntyneen häiritseväksi joidenkin tummien paahtojen kohdalla. Kaffa Roasteryn India - Monsoon Malabar oli yksi tällainen.

Vähän tuota tuumin, että olisiko pavun kuivuudella syytä asiaan. Tummaksi paahtaminen varmaan vähentää myös kosteutta, tosin sitten on nuo tummat mutta ”öljyiset” pavut.
Yleensä itse käytän tuorepaahtoa eli max pari viikkoa paahdosta, jolloin voisi olettaa, että pavuissa on myös kosteutta tallessa enemmän. Kaffan Monsoon Malabarin kohdalla en muista kokeneeni vastaavaa sähköisyyttä, tosin olen tehnyt siitä pääasiassa espressoa. Pitää ensi kerralla tarkistaa miten toimii suodatinjauhatuksella (-> onko Monson Malabar tyyppinen valmistustapa/papu erityisen herkkä pölyämään?). Tuo minun J&N Malabar oli paahdettu toukokuun lopulla eli vähän ”vanhemmasta päästä”.

Tällainen maininta löytyi foorumilta myös:

Lainaus käyttäjältä: martti. - Helmikuu 09, 2013, 15:25:00
5. muutama pisara vettä papuihin ennen jauhamista taltuttaa staattisen sähkön kutakuinkin kokonaan

Kiitos, hyvä vinkki ja vähän siihen pavun kuivuuteen viittaisi tämäkin konsti… Helppo juttu, jos tällä konstilla välttää myllyn ja ympäristön siivoamisen :)

 
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2013, 00:38:24 ap »

Helppo juttu, jos tällä konstilla välttää myllyn ja ympäristön siivoamisen :)

Voihan tuo vaikuttaa toisinkinpäin: kosteus likaa myllyn teriä kahvimosolla tehokkaammin?

Valkoinen kertakäyttökippo oli ainakin itsellä aivan kuolleena syntynyt kahvipurunkeräin: se stattisesti hylki purua ja siksi kahvia oli keittiössä aika hyvin...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tonttu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 24, 2013, 10:48:53 ap »

Hieman varauksella suhtautuisin tuohon veden käyttöön myös itse. Mulla Ascaso i-mini ja sen viikonloppuna putsasin vesihanan vieressä runsaasti vettä käyttäen. Siis pintoja pyyhin, mutta en sisustaa kastellut. Pelkästään tämä kosteus aiheutti sen, että mylly suolti kahvin yhtenä pötkönä ulos. Piti putsata todella perusteellisesti terät, ennen normaali keittotuloksia. Väittäisin, että vedellä on myös suuri merkitys muutenkin lopputuloksen tiheyteen ja se on vaikea saada yhdenmukaiseksi. Muutama pisara on vaikea "standardisoida".
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 24, 2013, 14:39:31 ip »

Tuli testattua tuo "muutama pisara vettä"-konsti ja hyvin toimi minulla, ei pöllyämistä lainkaan ja purut siististi purkin pohjalla. Mössääntymisestäkään ei ollut merkkejä, sen verran maltillisesti vettä tuli laitettua, 3½ tippa per 20 grammaa papuja. ”Muutaman” tarkka standardinmukainen määrityshän on 3-5 kpl, koska kaksi on pari ja kuusi on puolitusinaa  ;D

Itse tiputin pipetillä vettä papujen joukkoon joita sitten ravistelin hiukan ennen myllyyn kaatamista, jotta pisarat levittäytyisivät tasaisemmin papujen pintaan. Jos pavut jättäisi hetkeksi ”lepäämään”, niin vesi kenties saattaisi hiukan imeytyä papuun? Jatkossa, jos tätä tulee käytettyä, niin en varmaan pipettiä käytä, vaan kraanan alla hieman kostutetusta sormenpäästä saa yhtä kontrolloidusti pisarat irtoamaan.

Tuntuman perusteella jauhatus kesti hieman pidempään kuin samalla pavulla ilman vettä, mutta en tullut aikaa ottaneeksi. Silmämääräisesti tutkailin myllyn sisuksia enkä havainnut mitään kummempaa töhnääntymistä. Muutaman tunnin kuluttua tein uuden jauhatuksen ilman vettä ja taas oli sähköä ja purua ilmassa, joten ei myllyn sisään kovinkaan paljoa kosteutta ollut jäänyt.

Kun kosteuden lisääminen vähentää hankaussähköä, niin pitäisiköhän säilyttää pavut humidöörissä tai tiputtaa aina pari tippaa vettä suoraan papupussiin… jääkaappisäilytyskin voisi ajaa saman asian. Tosin mietityttää tuo veden käyttö sekä myllyn että pavun osalta, likaantuuko mylly helpommin, vaikuttaako papujen kosteuden (keinotekoinen) lisääminen niiden makuun tai muihin ominaisuuksiin?
Toinen miinuspuoli tässä on se, että ainakin yhden kerran pölisee, ennen kuin huomaa korjata.

Entä jos säilyttää papuja metalliastiassa, jonka maadoittaa tai laittaa myllyn ja papupussin alle antistaattisen työskentelyalustan

ps.
ja foorumiltakin löytyi aiheesta vuoden 2008 keskustelua Mazzerin modaus topicin alla http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=470.msg2215#msg2215 :)
Kirjattu

tonttu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 24, 2013, 15:30:26 ip »

Mulla talouspavut pakkasessa josta niitä pistetään pieneen purkkiin jääkaappiin. Tuorepaahdot jääkaapissa. Tästä kaadetaan myllyyn se mitä kerralla tarvitaan, kun keitin napsautetaan lämpeämään. Ehkä tässä vaiheessa niihin sitoutuu tarvittava määrä kosteutta ilman tiputtelua.
Kirjattu

Pikapaine

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Sähköinen papu - staattinen sähkö?
« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2013, 00:02:35 ap »

Mulla talouspavut pakkasessa josta niitä pistetään pieneen purkkiin jääkaappiin. Tuorepaahdot jääkaapissa. Tästä kaadetaan myllyyn se mitä kerralla tarvitaan, kun keitin napsautetaan lämpeämään. Ehkä tässä vaiheessa niihin sitoutuu tarvittava määrä kosteutta ilman tiputtelua.
Katos. Oot ymmärtänyt oikeaoppisen marjojen säilytyksen. Juuri näin. :) Rasvan ei saa antaa härskiintyä ja aromit säilyy kylmässä parhaiten.

Ja espressoa ei saa juoda heti kun sen valuttaa kuppiin.. sen pitää antaa hetki asettua, jotta maku muuttuu paremmaksi.
Kirjattu
Krups XP7220, De'Longhi EC155