Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Pikakahvi  (Luettu 22622 kertaa)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Pikakahvi
« : Lokakuu 23, 2007, 22:34:53 ip »

Mitä mieltä olette pikakahvista? Onko se pahnan pohjimmaista kahvia vai onko se kahvia ollenkaan? Minä ajattelen että pikakahvi on yksi kahvin muoto/valmistustapa, eikä se sinänsä ole parempi tai huonompi kuin muutkaan. Jokin aika sitten oli Kuningaskuluttaja ohjelmassa testattu pikakahveja ja ne saivat huonot arviot, mutta hiukan kummallista oli että mukana oli vain cappuccino/latte pikakahveja mutta ei yhtään tavallista pikakahvia. Olen samaa mieltä ettei cappuccino/latte pikakahvit ole hääppöisiä mutta tavallisissa pikakahveissa on aivan hyviä kahveja. Moni taitaa pikakahvia moittia kun se ei maistu aivan samanlaiselta kuin tavallinen pannu/suodatinkahvi, mutta miksi sen pitäisi? pikakahvihan on oma kahvilajinsa.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2007, 23:41:27 ip »

Murukahvi on tapa valmistaa kahvia, mutta perverssi sellainen. Murukahvi valmistetaan keittämällä kahvia ja kuivattamalla se (tavalla tai toisella). Erittäin iso osa aromeista häipyy tässä vaiheessa. Mikä on toisaalta hyvä, koska monet kahvin makuun vaikuttavat tekijät menevät nopeasti pilalle (kuten kaikki vanhaa kahvia juoneet tietävät) - eli kahvinmakuinen kahvi ei säilyisi juuri ollenkaan. Lisäksi murukahveihin käytetään hyvin kurjalaatuista raakakahvia, mutta todennäköisesti hyvästä pavusta tehtynä maussa ei olisi merkittävää eroa.

Murukahvimenetelmän on sanellut puhtaasti kuluttajien laiskuus ja kahvivalmistajien ahneus. Murukahvi on siis minulle helppoa kahvia, mutta ei minusta muuten ansaitse pätkääkään arvostusta - toisin kuin kahvityypit joiden taustalla on muitakin vaikuttimia kuin edellä mainitut. Kyllähän minä sitä juon tarvittaessa, ja aina se seisseen kahvin voittaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2007, 02:36:20 ap »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Murukahvi on tapa valmistaa kahvia, mutta perverssi sellainen. Murukahvi valmistetaan keittämällä kahvia ja kuivattamalla se (tavalla tai toisella). Erittäin iso osa aromeista häipyy tässä vaiheessa. Mikä on toisaalta hyvä, koska monet kahvin makuun vaikuttavat tekijät menevät nopeasti pilalle (kuten kaikki vanhaa kahvia juoneet tietävät) - eli kahvinmakuinen kahvi ei säilyisi juuri ollenkaan. Lisäksi murukahveihin käytetään hyvin kurjalaatuista raakakahvia, mutta todennäköisesti hyvästä pavusta tehtynä maussa ei olisi merkittävää eroa.

Hiukan ajattelinkin että tällaisia kommentteja tulisi, en väittänytkään että kaikki valmistustavat olisivat yhtä hyviä, yhtä hyvin pavun aromit säilyttäviä.

Murukahvimenetelmän on sanellut puhtaasti kuluttajien laiskuus ja kahvivalmistajien ahneus. Murukahvi on siis minulle helppoa kahvia, mutta ei minusta muuten ansaitse pätkääkään arvostusta - toisin kuin kahvityypit joiden taustalla on muitakin vaikuttimia kuin edellä mainitut. Kyllähän minä sitä juon tarvittaessa, ja aina se seisseen kahvin voittaa.


Eiköhän kaikki kahvilajit ja laitteet ole myös bisnestä, ei mitään kahvia viljellä ja jalosteta harrastuksesta tms. Pikakahveissa on myös eroja maussa, itse pidän Nescafe Red Cup'sta ja on se Kultakin aika hyvää.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2007, 09:56:40 ap »

Lainaus käyttäjältä: Kahvikissa

Hiukan ajattelinkin että tällaisia kommentteja tulisi, en väittänytkään että kaikki valmistustavat olisivat yhtä hyviä, yhtä hyvin pavun aromit säilyttäviä.


Enkä minä väittänyt, että sinä olisit sellaista väittänyt. :) Kysymykseesi: "Onko se pahnan pohjimmaista kahvia vai onko se kahvia ollenkaan?", vastaisin että kyllä se kahvia on, mutta sitä pahnan pohjimmaista. Joskus pikakahvi on mukiin menevää, mutta valitsen kyllä aina tuoreen sumpin jos sellainen on tarjolla.

Lainaus käyttäjältä: Kahvikissa

Eiköhän kaikki kahvilajit ja laitteet ole myös bisnestä, ei mitään kahvia viljellä ja jalosteta harrastuksesta tms.


Kyllä ovat, mutta niiden taustalla on myös muita merkittäviä motiiveja kuin helppo kuluttaminen ja bisnes - kuten kirjoitinkin. Asiaa voisi konkretisoida esimerkiksi siten, että Suomessa myytävistä kahvilaaduista murukahvi on ainoa jossa on merkittävä osuus (huonoa) robustaa. Viimeksi kun katsoin niin Juhla Mokkakin väitti olevansa puhdasta arabicaa.

Toinen esimerkiksi voisi olla se, että kaikkia muita kahvityylejä voi harrastaa paitsi murukahvia - no, suodatinkahvi on vähän rajoilla. En ole esimerkiksi kuullut, että kukaan valmistaisi itse murukahvia. Tai että ylipäänsä ihmiset siihen uhraisivat sen enempää ajatusta kuin että onko tuossa purkissa oleva muru parempaa kuin tuossa toisessa.

Sanalla sanoen: murukahvi on minusta tylsää, kun taas kahvi muuten voi olla hyvinkin lumoava juoma. Murukahvissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta se on joutunut vähän liian hyvään seuraan: espresson, presson ja turkkilaisen rinnalla on vaikea olla vain "mukiinmenevää".
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2007, 12:37:22 ip »

Luin vastikään jostain terveyslehdestä, että pikakahvissa olisi kaikista kahveista eniten näitä terveydelle hyviä aineksia. Hämmentävää.

Itselleni on loppujen lopuksi aika sama miten juttu on tehty jos se toimii. Ja yllättävän moni asia toimii toisessa paikassa ja toisessa ei sitten taas yhtään. Esimerkkinä olut, pitkään juomatta, lämmin hikoiluttava kesäpäivä takana, sauna ja kuumat löylyt. Jälkiruokana kylmä lager keskikesän järvimaisemaa ihaillen, myönnän...maistuisi nytkin. Sama olut(ja muutamaa muutakin juomaa myöhemmin), seuraava päivä, sataa. Pää tuntuu halkeavan, jokaisella sydämen rytmihäiriöllä saa niellä oksennusta takaisin...ajatuskin tuosta laagerista saa maailman kaaokseen.

Ja loppujen lopulta, eipä sitä tietäisi hyvästä jos ei olisi pahaa.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2007, 12:58:39 ip »

En ole juuri muruja maistanut sitten kouluvuosien, mutta käteviä Douwe Egberts-lasipurkkeja pyörii vieläkin nurkissa:)

Vaimo juo joka aamu sikurin ja pikakahvin sekoitusta, en muista merkkiä mutta sitä saa ainakin Stockalta. Hän on (ennen siedätyshoitoa) kokenut kahvin outoa kyllä väsyttäväksi. Tavallaan ymmärrän, liika kahvi ei suinkaan piristä vaan ainoastaan täristää. Kyseinen juoma on ihan juotavaa, mutta kyllä sikurin aromi on hiukan kitkerä.

Muistan myös maistaneeni bambukahvia, ja se taisi olla maultaan hiukan pehmeämpää, en muista ihan varmasti.

Sokeroituja ja maustettuja lasipullokahveja olen joskus käyttänyt tien päällä, mutta ne taitavat olla oikeasta kahvista valmistettuja juomia?

Kirjattu
Hirvi

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2007, 20:23:54 ip »

Vaikka en itse pikakahveja ostakaan, on pakko sanoa, että tuotekehitys on silläkin alalla ollut huimaa. Asun nykyisin Pietarissa. Koska Venäjä on tee-maa, niin pikakahvi on onnistunut tunkemaan itsensä joka rakoon. Vähän kuten Englannissakin. Aiemmin käyttämäni hotelli keitteli suuressa kattilassa pannukahvia ja hyvää oli. Nyt sielläkin panostetaan kahvikannut Nescafen tuotteilla. Nescafe on muutenkin valloittanut hotellit, baarit ja kahvilat yksi toisensa jälkeen. "Espressokin" tulee Nescafen koneesta. Yäks.  Mutta, mutta. Kyllä se hotelleissa tarjottava Nescafe on eri tavaraa, kuin täällä myytävät kuluttajatuotteet. Etiketissäkin komeilee taikasana "Arabica", niin kyrillisillä kuin latinalaisillakin kirjaimilla. Ja kurja tunnustaa, muutaman päivän jälkeen tuo "kahvi" maistui jopa hyvältä (no niin, ei hyvältä tietenkään, mutta OK:lta). Joka tapauksessa huomattavasti paremmalta, kuin Suomessa tarjottavat baari-kahvit, joita seisotetaan lämpölevyllä.

cartman
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2007, 12:00:30 ip »

Lainaus käyttäjältä: hirvi

Sokeroituja ja maustettuja lasipullokahveja olen joskus käyttänyt tien päällä, mutta ne taitavat olla oikeasta kahvista valmistettuja juomia?


Paulig mainosti joskus Frezzan  alkuaikoina että se tehdään "aidosta Paulig-espressosta". Pikku hiljaa tämä mainoslause jäi taka-alalle, ja viimeksi kun tien päällä Frezzaan turvauduin, valmistusaineissa luki pikakahvi. Olin myös katsovinani, että valmistusmaa ei olisi enää Suomi. Ah well.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2007, 12:16:17 ip »

Eihän se pikakahvi toki huonointa ole, ei likikään. Ettekö ole koskaan maistaneet kuusi tuntia keittimen levyllä lämpimänä pidettyä toimistosumppia? Huonolaatuisimmasta metsärobustasta keitetty, palaneilta tennareilta maistuva neste olisi epäilemättä myöskin huikea elämys, mutta sellaista minulle ei ole tarjottu. Ja koittakaapa espressokeittimen omistajat joskus tehdä espresso "suomalaiseen makuun" paahdetusta kahvista, jostain juhlamokasta tms. Se vetää naaman niin syvään irveeseen, että suunpielet kurkistavat peräsuolesta.

Ei se pikakahvi mikään kummoinen kahvinautinto ole, mutta kyllä sitä juo. Olen sitä joskus käyttänyt kofeiinin lähteenä, kun olen tarvinnut apua hereillä pysymiseen. Makuelämyksen vuoksi en sellaista tee, jos en ehdi tehdä vähintään suodatinkhvia niin olen mieluummin ilman.
Kirjattu

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #9 : Lokakuu 29, 2007, 12:40:02 ip »

Lainaus käyttäjältä: Markus

Paulig mainosti joskus Frezzan  alkuaikoina että se tehdään "aidosta Paulig-espressosta". Pikku hiljaa tämä mainoslause jäi taka-alalle, ja viimeksi kun tien päällä Frezzaan turvauduin, valmistusaineissa luki pikakahvi. Olin myös katsovinani, että valmistusmaa ei olisi enää Suomi. Ah well.


Eikö Frezza ole aina valmistettu Ruotsissa?
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #10 : Lokakuu 29, 2007, 21:55:14 ip »

Mielestäni pikakahville on yksi hyvä käyttötarkoitus. Nimittäin Kreikassa usein tarjottava Frappe. Itse valmistan sen Africafen pikakahvista ja raakaruokosokerista sekä vedestä ja maidosta.

Muutoin pikakahvin maku ei miellytä. Joskus retkellä olen langennut pikakahvit kuksaan laittamaan. Mutta yleensä keitän retkipannulla kunnon nuotiokahvit tai pitkävartisella pronssi-ibrikillä itämaiset. Viime kesänä sain Somaliasta savisen nuotiokahvikannun, joka laitetaan suoraan hiilille seisomaan.

Eli alkaa olla noita retkikeittimiä niin monta variaatiota, että pikakahville jää vain tuo Frappen sekoittelu.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2007, 22:20:09 ip »

Kun suodatinkahvi tuli niin siitäkin sanottiin että on huonompaa maultaan kuin pannukahvi. Minä ajattelen että eri tavoilla keitetyt kahvit ovat eri makuisia, jokainen (ja minä myös) saa tietenkin pitää mitä kahvilajia hyvänsä parhaana - se on makuasia.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Rami

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #12 : Helmikuu 02, 2008, 14:45:33 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas
Mielestäni pikakahville on yksi hyvä käyttötarkoitus. Nimittäin Kreikassa usein tarjottava Frappe. Itse valmistan sen Africafen pikakahvista ja raakaruokosokerista sekä vedestä ja maidosta.


Eilen tuli ostettua pullo retsinaa, ja tänään tulikin mieletön frappen kaipuu. Marketista siis purkki Nescafeta ja frappen vääntöön. Jumalaista juomaa...
Kirjattu

snowie

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2008, 09:14:45 ap »

Kertokaa onnettomalle miten oikeaoppinen frappe valmistetaan?  :?:
Kirjattu

Rami

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vast:Pikakahvi
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2008, 17:31:18 ip »

Lainaus käyttäjältä: snowie
Kertokaa onnettomalle miten oikeaoppinen frappe valmistetaan?  :?:


Pari lusikkaa pikakahvia ja sokeria shakeriin, vettä mukaan niin, että nämä peittyvät. Sekoitellaan kunnes on muodostunut pehmeä vaahto. Vaahto korkeaan lasiin, jääkuutioita ja vettä. Maitoa voipi lisätä maun mukaan.

Itse toisinaan en lisää vettä, vaan suoraan maitoa. Tulee hyvinkin täyteläistä tavaraa.
Kirjattu